خبرگزاری کار ایران

موسوی در نشست خبری مطرح کرد؛

نشست سران آستانه به زودی برگزار می‌شود/ تکذیب شکنجه اتباع افغانستانی از سوی مرزبانی ایران/ جزئیات تلاش دستگاه دیپلماسی برای آزادی سیروس عسگری

asdasd
کد خبر : ۹۰۸۴۵۳

سخنگوی وزارت امور خارجه از حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور در نشست امروز سران جنبش عدم تعهد خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سیدعباس موسوی در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبیین شرایط امروز نظام بین‌الملل گفت: در شرایط امروز کشور و جامعه بین‌الملل در سطوح مختلف در کشور ما رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه و معاونان ایشان دیپلماسی را در سطح بالا پیش برده‌اند. امروز نیز رییس‌جمهور بصورت ویدئو کنفرانس در نشست سران جنبش عدم تعهد شرکت خواهد کرد و دکتر ظریف نیز در این مدت ۲۲ تماس تلفنی با همتایان خود و مقام‌های بین‌الملل داشتند و موضوع افغانستان نیز از سوی دستیار ویژه ایشان پیگیری شده است.

آمریکا سابقه‌ای تاریک در عمل به تعهدات خود دارد

وی ادامه داد: به سالگرد خروج آمریکا از برجام هم نزدیک می‌شویم که این توافق چندجانبه و قطعنامه سازمان ملل را زیر پا گذاشتند. آمریکا سابقه‌ای تاریک در عمل به تعهدات خود دارد و نشان دادند اعتقادی به حاکمیت قانون در نظام بین‌الملل ندارند. لیست بلندی از عدم اجرای تعهدات از سوی ایالات متحده وجود دارد که همه اطلاع دارند. لازم به توضیح است که این رویکرد واشنگتن خطرناک است و نظم بین‌الملل را بهم خواهد زد. اخیرا هم شاهد بودیم با شیوع کرونا، این رژیم سازمان جهانی بهداشت را به قطع کمک‌های مالی تهدید کرد.

مرجع تشخیص مسائل امنیتی وزارت اطلاعات است

موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص جذب‌های وزارت امور خارجه در پایان دوره وزارت محمدجواد ظریف و شبهات آن گفت: وزارت خارجه از معدود وزارت خانه‌هایی است که اساسنامه دارد. بند ۲۰ این اساسنامه به وزیر اجازه می‌دهد افراد را با توجه به شرایط ویژه به استخدام این وزارت خانه دربیاورد و تا الان تنها ۴ نفر با سطح دکترا و تجربه بالا جذب شده‌اند و ۵ نفر نیز معرفی شده‌اند که روند بررسی سوابق آنها در حال طی شدن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مطلب منتشر شده در یک روزنامه مبنی بر جاسوس بودن سفیر آلمان در تهران گفت: مرجع تشخیص مسائل امنیتی وزارت اطلاعات است و یک رسانه نمی‌تواند کسی را به چیزی متصل کند.

با سایر شرکا در مورد با لغو تحریم تسلیحاتی ایران در ارتباط هستیم

وی در خصوص تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: ما در این خصوص اعلام موضع کردیم. برجام دستاوردهای گسترده‌ای داشته و لغو تحریم تسلیحاتی هم یکی از این دستاوردها است. آمریکا سعی کرد با خروج خود دستاوردها را از بین ببرد. از لحاظ اقتصادی توانستیم با مقاومت تلاش آمریکا را خنثی کنیم. کار امروز هم مبنا ندارد چراکه واشنگتن دیگر عضو برجام نیست و ما با سایر شرکا در این رابطه در ارتباط هستیم.

به زودی نشست سران آستانه برگزار خواهد شد

موسوی در رابطه با نتایج نشست آستانه و سفر وزیر امور خارجه به دمشق گفت: روند آستانه روند زنده‌ای است و وقفه پیش آمده نیز به دلیل شیوع کرونا صورت پذیرفته چراکه سه کشور ضامن این روند معتقد هستند که این روند است که می‌تواند سوریه را از این وضعیت نجات دهد. در تله‌کنفرانس صورت گرفته بین وزرای خارجه سه کشور هم به این موضوع تاکید شده است. به زودی نیز نشست سران در همین رابطه برگزار خواهد شد.

بدرفتاری مرزبانی ایران با اتباع افغانستانی صحت ندارد

برخی درصدد بهم زدن رابطه دو همسایه هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایلنا در رابطه فیلمی که طی روزهای گذشته از برخی اتباع افغانستانی منتشر شده که مدعی شکنجه شدن از سوی مرزبانی ایران هستند و تکذیب آن از سوی مرزبانی ایران؛ در خصوص تحقیقات صورت گرفته برای کشف منشأ انتشار فیلم و رایزنی با مرزبانی افغانستان گفت: ما در تماس مستقیم با مقام‌های افغانستانی هستیم. وقوع این حادثه در خاک ایران و توسط مرزبانی ایران صحت ندارد. باید توجه داشت برخی درصدد بهم زدن شرایط منطقه و رابطه دو همسایه هستند.

وی افزود: استحضار دارید که جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های گسترده‌ای برای آشتی ملی در افغانستان انجام داده است و این دست اتفاقات برای به حاشیه بردن چنین اقداماتی صورت می‌گیرد. ما تحقیقات خود را آغاز کرده‌ایم و موضوع در دست بررسی است که با مشخص شدن ابعاد مختلف ابهامات از بین برود.

امیدواریم کار به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نکشد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص امکان ارجاع ایران به شورای امنیت سازمان ملل در راستای تلاش ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: ما امیدوار هستیم کار به ارجاع پرونده ایران نکشد که در آن صورت پاسخ تهران بسیار قاطع خواهد بود.

جزئیات تلاش دستگاه دیپلماسی برای آزادی سیروس عسگری

موسوی درباره تلاش دستگاه دیپلماسی برای آزادی سیروس عسگری استاد زندانی ایران در آمریکا گفت: ما اقدامات خود را هم در داخل و هم دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن انجام دادیم. پیگیری‌های حقوقی انجام شده و از نزدیک با مقام‌های حقوقی و قضایی آمریکایی در تماس بودند. قرار است امروز، فردا یک تست کرونا از ایشان گرفته شود و اگر پاسخ منفی باشد، همه تدابیر لازم برای بازگشت ایشان به ایران فراهم است.

تمهیدات لازم از سوی نمایندگی‌های ایران برای بازگشت دانشجویان به کشور انجام شده است

وی درباره اقدامات نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برای مقابله با کرونا ابراز داشت: تلاش می‌کنیم مبادلات اقتصادی با همسایگان و کشورهای منطقه ادامه یابد و تلاش می‌کنیم موانع برطرف شود. موضوع بعدی اتباع خارجی در ایران و اتباع ایرانی در خارج است. ما با کشورهای خارجی همکاری خوبی داشتیم و سعی کردیم با حداکثر همکاری، اتباع دو کشور به کشورهای خود برگردند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه تمهیدات لازم از سوی نمایندگی‌های ایران برای بازگشت دانشجویان به کشور انجام شده است، عنوان کرد: این تمهیدات در هماهنگی با وزارت خارجه کشور و ستاد ملی مقابله با کرونا بوده که اخبار آن منتشر شده و ادامه هم خواهد داشت.

سه مرز ما با کردستان عراق باز است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت مرزهای کشور نیز گفت: موضوع مرزها و تبادلات تجاری موضوع مهمی در ایام کرونا است و محور اصلی رایزنی ما کشورهای همسایه بوده که براساس توافقات صورت گرفته مرزها در بازه زمانی خاص بازگشایی شده است. امروز با برآورد صورت گرفته سه مرز ما با کردستان عراق باز است. در زمان‌هایی ما تشخیص دادیم و مرزها را بستیم. تصمیم‌ها با توجه به شرایط زمانی اتخاذ می‌شود اما اراده همه کشورهای همسایه بر بازگشایی مرزها و تداوم مبادلات تجاری است.

ارتباط رادیویی بین کشتی‌های ما و کشتی‌های آمریکایی برقرار است

وی در خصوص تنش‌های اخیر صورت گرفته میان تهران و واشنگتن در خلیج فارس و پیشنهاد برقراری خط ویژه میان دو کشور برای جلوگیری از رویارویی نظامی گفت: ما اصولا حضور نظامی ایالات متحده در خلیج فارس را به رسمیت نمی‌شناسیم. شاهد بودید در مقاطعی آنها مانع گشت‌زنی قانونی نیروهای ایرانی در خلیج فارس شدند اما ما سعی کردیم با مقررات دریانوردی از بالا رفتن تنش جلوگیری کنیم. ارتباط رادیویی بین کشتی‌های ما و کشتی‌های آمریکایی برقرار و راه دیگر ارتباطی ما سفارت سوئیس در تهران است.

موضع شمخانی درباره احتمال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بسیار دقیق بود

موسوی در خصوص توئیت روز گذشته دریابان شمخانی در خصوص امکان خروج ایران از برجام در صورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: موضع ایشان بسیار دقیق بود. اعلام کردم که برجام دستاوردهای زیادی داشت که آمریکا سعی کرد با خروج از برجام ایران را از این دستاوردها محروم کند. لغو تحریم تسلیحاتی هم یکی از دستاوردهای برجام است که امیدواریم تلاش ایالات متحده برای تمدید آن به سرانجام نرسد که در آن صورت تهران واکنش قاطعی خواهد داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره عدم موضع‌گیری برخی کشورهای عضو برجام نسبت به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان گفت: در رایزنی مستقیم با شرکای برجام هستیم. از قبل هم این ارتباطات وجود داشته است و با توجه به نزدیک شدن به ددلاین پایان تحریم‌های تسلیحاتی و سروصدای آمریکایی‌ها، رایزنی‌هایمان را آغاز کرده بودیم و تاکید کردیم این مسئله موضوعی نیست که ایران از آن بگذرد.

نگران جان گرفتن مجدد تروریست‌های تکفیری در عراق هستیم

آمریکایی‌ها با تقویت داعش، می‌خواهند خروج‌شان از عراق را به تاخیر بیندازند

وی همچنین درباره فعالیت مجدد داعش در عراق و مورد هدف قرار دادن حشدالشعبی در این کشور بیان کرد: ما از نزدیک تحولات عراق را دنبال می‌کنیم و نگران جان گرفتن مجدد تروریست‌های تکفیری به ویژه داعش در عراق هستیم. شاید این مسئله با درخواست مردم و مجلس عراق برای پایان حضور نیروهای بیگانه در عراق ارتباط داشته باشد تا بگویند اگر در عراق نباشند، ناامنی در عراق وجود دارد.

موسوی با بیان اینکه باقیمانده داعش در گوشه و کنار عراق وجود دارد، یادآور شد: آمریکایی‌ها تحت فشار مردم عراق هستند و شاید با این نوع اقدامات و تقویت داعش، مانع خروج از عراق شوند یا خروج‌شان را به تاخیر بیندازند. ما حمایت خود را از دولت و ملت عراق به صورت عملی و علنی اعلام خواهیم کرد.

گویا آلمانی‌ها یک بدهکاری تاریخی به صهیونیست‌ها دارند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدام اخیر دولت آلمان در ممنوع کردن فعالیت حزب الله لبنان در این کشور گفت: احساس می‌کنیم آلمانی‌ها یک بدهکاری تاریخی به صهیونیست‌ها دارند و احساس نمی‌کنند اقداماتشان تا چه میزان مسلمانان حاضر در آن کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حزب‌الله حزبی قانونی در ساختار سیاسی لبنان است و نمی‌شود به صرف احساس فعالیت آن را در کشوری غیرقانونی اعلام کرد.

موسوی درباره کشته شدن دو شهروند کرد ایرانی در مرزهای ایران و ترکیه توسط نیروهای مرزبانی ترکیه گفت: طبق اطلاعاتی که مقام‌های استانی کردستان به ما دادند، تعرضی به خاک ایران انجام نشده و موضوع توسط دستگاه‌های ذیصلاح در حال بررسی است و پس از بررسی، اطلاع‌رسانی خواهند کرد و ما هم به عنوان وزارت امور خارجه موضع‌گیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز