خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

در زمینه مدیریت کرونا هنوز به مطلوب مدنظر نرسیده‌ایم/ باید خودمان را برای شرایط بد هم آماده کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۹۸۰

رئیس‌جمهور گفت: پروتکل‌های ارسالی برای مردم به طور متوسط ۸۳ درصد و برخی شهرستان‌ها تا ۹۲ درصد انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن قدردانی از زحمات مردم، پزشکان و پرستاران گفت: امیدوارم به نقطه مطلوبی برسیم که زندگی برای مردم سهل و آسان شود؛ وزارت بهداشت اعلام کرد که پروتکل‌های ارسالی برای مردم و اصناف به طور متوسط ۸۳ درصد و برخی شهرستان‌ها ۹۲ درصد انجام گرفته است.

وی با اشاره به کمک‌های خیرین، نیروهای مسلح، بسیج و مردم خیر که در حسینیه‌ها و دیگر جاها برای مردم بسته حمایتی درست می‌کنند، گفت: صرف نظر از اینکه این بسته حمایتی چقدر کمک‌کننده است، این موضوع مهم است که مردم یکدیگر را فراموش نمی‌کنند و احسان و نیکوکاری خودشان را در ایام سختی انجام می‌دهند.

رئیس‌جمهور افزود: از اول اسفند کادر درمان با همه وجود و توان به صحنه آمدند و فداکاری کردند،‌ آخرین عدد مراجعه برای بستری در بیمارستان حدود ۳۰۰ عدد بوده که بسیار کمتر از روزهای قبل بوده است؛ این ما را به مطلوب نسبی رسانده اما هنوز به مطلوب مد نظر خودمان نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: اقدامات مختلفی در کشورهای دنیا انجام شد، اما در ایران این اقدامات ویژه‌تر بود و ما در غربال‌گری نوبت اول ۷۸ میلیون نفر را مورد پایش قرار دادیم؛ کار بسیار بزرگی است که در کشوری به این پهناوری انجام شده است و انجام آن به دلیل وجود مراکز بهداشتی و تشکیل پرونده‌ است؛ غربال‌گری بعدی دقیق‌تر در حال انجام است.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: در طول این مدت شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به بخش درمان به صحنه آمدند که می‌توانیم بگوییم پس از آن بیمارستان‌های ما بسیار متفاوت شده است، میزان دستگاه‌های تنفس مصنوعی و ونتلاتورها اضافه شده و نیز هزار تخت درمانی نیز به تخت‌های بیمارستانی افزوده شد.

وی تصریح کرد: برای ما روشن نیست چه زمانی پایان کرونا است و هنوز روشن نیست که دارویی که این بیماری را درمان می‌کند کدام است، در مقاله‌ای خواندم که بیش از ۸۰ مرکز بزرگ برای به دست‌آوردن این واکسن تلاش می‌کنند، اما مشخص نیست چه زمانی به آن دست می‌یایم، همچنین ۱۳۰ مرکز بزرگ برای تولید داروهای درمان این ویروس تلاش می‌کنند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه باید خودمان را برای شرایط بد هم آماده کنیم، افزود: یعنی با بدبینی به موضوع نگاه کنیم و بگویم این شرایط ممکن است تا تابستان هم طول بشکید و یا دوباره در مقطعی اوج بگیرد.

وی با بیان اینکه در بخش تجهیزات و نیروی انسانی باید آمادگی داشته باشیم، اظهار داشت: نیروی انسانی ما باید به مرخصی رفته و توان کافی داشته باشد؛ از طرفی درباره تولید ماسک و گان تا کیت‌های مخصوص و حتی تا جذب پرستار مورد نیاز باید با نگاه بدبینانه آماده شویم.

روحانی با یادآوری شرایط ابتدایی شیوع کرونا در ایران گفت: روز دوم اسفند تصمیم گرفتیم که نیروهای مسلح بیمارستان‌های خود را برای شرایط سخت پیش‌بینی شده تجهیز و نقاتگاه‌های خودشان را آماده کنند؛ ما از روی بدبینی این کار کردیم و در همان ایام نگران شرایط تعطیلی عید بودیم اما بسیاری از آنها استفاده نشد با این وجود،‌این امادگی آرامش و پشتوانه‌ای برای مردم است.

رئیس جمهور افزود: وقتی مردم می‌بینند که چند بیمارستان و نقاتگاه هست دلشان قرص می‌شود و ما به خاطر این پیش‌بینی برخلاف بسیاری کشورها گرفتار نشدیم. ما باید برای روزهای سخت خودمان را آماده کینم؛ امروز تصمیم گرفتیم برای ۱۳۲ شهرستانی که شرایط کم‌خطر و شرایط سفید دارند، بازگشایی‌هایی انجام دهیم.

رئیس‌جمهور گفت: الان هم ما باید خودمان را برای روز سخت احتمالی آماده کنیم. ما بازگشایی را پلکانی افزایش می‌دهیم؛ امروز برای ۱۳۲ شهرستان که شرایط کم خطر دارند تصمیم گرفتیم از فردا مساجدشان و نماز جمعه آنها آغاز شود. مساجدی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند دو زیبایی است. در مسجد یک عمل مستحب و یک عمل واجب صورت می‌گیرد. یعنی کار فاصله‌گذاری از لحاظ طبقه‌بندی ارزشش بالاتر از نماز جماعت است. در برخی کشورها دیدم که در ماه رمضان با فاصله‌های زیاد نماز می‌خوانند و خیلی‌ها ماسک هم دارند. این مراعات توصیه پزشکان ما است.

وی ادامه داد:  همین طور برخی صنوفی که ممنوع بودند اعلام می‌شود که بازگشایی شوند مثل آرایشگاه‌ها و برخی ورزشگاه‌ها که وزارت کشور و وزارت بهداشت اعلام می‌کنند. با این حال از یاد نمی‌بریم کرونا هنوز وجود دارد و احتمالا اوجی هم خواهیم داشت. ما امروز برای آن اوج هم فکر می‌کنیم. اینطور مردم ما نگرانی ندارند البته دست توسل ما به سوی خداوند دراز است.

روحانی گفت: من در مقاطعی نگران دو قطبی شدن جامعه بودم که خدا را شکر دوقطبی دین و علم پیش نیامد. البته قاعدتا این با دینی که ما می‌شناسیم متفاوت است اما در ذهن برخی این دو قطبی وجود داشت و علمای ما سریع به صحنه آمدند و نگذاشتند این دوقطبی شکل بگیرد. در زمان بازگشایی هم مجددا ممکن بود دوقطبی نان و جان شکل بگیرد که همه فهمیدند هم باید جان را حفظ کنیم هم نان را فراهم کنیم. رهبر یکی از کشورها می‌گفت من نگران فقر و بدبختی مردم هستم. اینجا هم وزارت کشور هم وزارت بهداشت و هم همه ارگان‌ها و جناح‌های سیاسی نگداشتند این دوقطبی شکل بگیرد.

وی افزود:  امروز می‌بینید در آمریکا چه دو قطبی بزرگی صورت گرفت که الحمدالله در کشور ما شکل نگرفت. این کرونا تنها مساله بهداشت و سلامت انسان نیست بلکه کل عالم را تحت تاثیر قرار داده است و در پساکرونا سیاست دیگر مثل قبل نیست و صادرات و واردات دنیا و سرمایه‌گذاری همه تغییر خواهد کرد. الان می‌بینید در دنیایی که ادعا می‌کردند تنها راه زندگی اتحادیه است، همه به سمت ملی‌گرایی رفته‌اند و دو کشور به ظاهر دوست در هوا ماسک را می‌قاپند. حتی در اتحادیه اروپا هم هر کشوری تنها به فکر خود بود، سیاست‌های جهانی به طور آشکار زیر سوال رفت. امروز همه تحریم آمریکا را با زبان قاطع محکوم می‌کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اقتصاد هم تغییر کرده و برای همین من از وزارت کشور خواستم طرح‌های اقتصادی زودبازده را بررسی کند، در کشور ما یک حرکت خوبی آغاز شده که باید از همه بنگاه‌های تولیدی و کارگران و صنعتگران تشکر کنم. این کرونا هزار گرفتاری داشت و اما لوکوموتیو دولت الکترونیک ما شده است. امروز ارتباطات مردم رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و ما باید خود را برای پساکرونا آماده کنیم.

وی یادآور شد: مساله عدالت در درمان مردم در کرونا در جلسه امروز مطرح شد. من خواندم یک پزشکی در نیویورک خواسته تست بدهد و بعد از چند ساعت تست داده و ۶ روز طول کشیده به او جواب بدهند و هزینه هم داده است اما در کشور ما نسبت به درمان نگاه نمی‌کنیم این فرد ایرانی است یا خیر و مذهبش چیست. ما اتباع خارجی را بصورت رایگان درمان می‌کنیم. در آمریکا بین سیاه و سفید و بین اتباع تفاوت قائل می‌شوند.

روحانی اظهار کرد: ما از ابتدا راه صحیح و درستی را انتخاب کردیم به خودمان اعتماد کردیم و به تولید داخلی تکیه کردیم و امروز آثار آن را به خوبی مشاهده می‌کنیم.

وی گفت: در جلسه امروز یکی از موضوعاتی که مطرح شد، گشایش در امر آموزش در مدارس بود که در مناطقی که وضعیتشان سفید هست، از ۲۰ اردیبهشت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدارس بازگشایی شود و یک ماه آموزش ادامه پیدا کند تا سپس امتحانات آغاز شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من از بازگشایی مدارس کمی نگران بودم که آیا می‌توانیم این طرح را به خوبی اجرا کنیم، بر همین اساس زمان بازگشایی را به تاخیر انداختیم یعنی به جای ۲۰ اردیبهشت، ۲۷ اردیبهشت را در نظر گرفتیم. وزارت بهداشت و وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش با کمک صدا و سیما در این زمینه مطالعه و بررسی داشته باشند تا دلهره‌ای برای مردم نباشد و به آنها اعتماد داده شود.

وی افزود: البته کار‌ خوبی است که آموزش ما در یک زمان مناسب شروع به کار ‌کند اما پروتکل‌های بهداشتی به دقت باید رعایت شود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در جلسه امروز مصوبات دیگری نیز داشتیم؛ برای ازدحام جمعیت در مراکز شماره‌گذاری و مستأجرانی که به دلیل تعطیلی بنگاه‌ها به مشکل برخورده‌اند، تصمیمات خوبی اتخاذ شد که به زودی ابلاغ خواهد شد تا این مشکلات مردم حل شود.

وی تاکید کرد: ما در این شرایط به صبر، آموزش و امید نیاز داریم؛ شرایط، شرایط آسانی نیست و ما همه تلاشمان را می‌کنیم که مشکلات کارگران را کاهش دهیم؛ اقداماتی انجام داده‌ایم و ادامه خواهیم داد.

روحانی با بیان اینکه عده‌ای در معیشت و عده‌ای در تولید گرفتار هستند، گفت: کشورهایی که اقتصادشان تک بعدی بود در این شرایط گرفتار شده‌اند و اقتصاد کشورشان تعطیل شده‌ است؛ خوبی کشور ما این است که اقتصادمان تک بعدی نیست.

وی اضافه کرد: در این شرایط سخت باید تاب‌آوری و صبرمان بالا برود، در عین حال همه باید به وظیفه‌شان عمل کنند.

رئیس دولت دوازدهم درباره آموزش‌های بهداشتی به مردم نیز گفت: همه مردم باید در این شرایط آموزش ببینند؛ متخصصان باید با زبان نرم و ساده و آسان به مردم آموزش ‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز