خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون ماده ده احزاب خبر داد؛

صدور پروانه فعالیت ۱۱۸ حزب و ۱۳ جبهه

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۳۳۶

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با ارائه گزارشی از جلسات کمیسیون ماده ده احزاب به تشریح دستور جلسه امروز این کمیسیون پرداخت.

به گزارش ایلنا، حمید ملانوری مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب امروز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت در نشستی خبری به ارائه گزارشی از عملکرد این کمیسیون در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۹۸ مجموعا ۱۶ جلسه برگزار شد که ۲۵۲ مصوبه داشتیم و از این تعداد ۳۸ مصوبه مربوط به حوزه تشکل ها دینی و مابقی مربوط به احزاب بود.

 وی با اشاره به صدور مجوز برگزاری ۴۹ کنگره حزبی در سال ۹۸، اظهار داشت: در جلساتی که در سال گذشته در کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب برگزار شد، در مجموع مجوز راه‌اندازی ۹۶ شعبه حزبی در مراکز استانهای کشور  صادر شد؛ تا پیش از این هیچ شعبه استانی نداشتیم؛ راه اندازی شعب استانی بر اساس قانون جدید احزاب ابلاغی سال ۹۵ است.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب با بیان اینکه در مجموع تا کنون ۱۰۶۶ دفتر فرعی احزاب در شهرستانها فعال شده است که ۵۷۰ دفتر مربوط به سال ۹۸ است، خاطر نشان کرد: همچنین در سال قبل با تأسیس ۱۱ حزب در کمیسیون موافقت کردیم و ۴ پروانه حزبی صادر شد. صدور پروانه ۳ حزب جمهوریت ایران ایرامی، سفیران انقلاب اسلامی و همدلی مردم تحول خواه نیز به امسال موکول شد که در ابتدای سال جاری مجوز فعالیت ملی آنها صادر شد و پروانه های آنها در فروردین ماه به امضای وزیر کشور رسید.

ملانوری تاکید بر فعالیت جبهه‌های حزبی را از دیگر اقدامات کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب در سال گذشته عنوان کرد و گفت: از دیگر کارهایی که کمیسیون سعی کرد پیگیری کند، موضوع تشکیل جبهه های حزبی است؛ برای اینکه احزاب کشور با مجموعه بزرگترین فعالین خود را انجام دهند، سعی کردیم که احزاب را به سمت تشکیل جبهه ها ترغیب کنیم. الحمد الله شاهد بودیم که در سال قبل با توجه به برگزاری انتخابات اسفند ۱۳ جبهه حزبی جدید شکل گرفت.

وی همچنین با اشاره به افزایش موضوعات بررسی شده در کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب در سال گذشته در مقایسه با سالهای قبل اظهار کرد: در سال ۹۸، ۱۱.۷ درصد در برگزاری جلسات، ۱۱۵.۳ در زمینه مصوبات، در زمینه صدور مجوز برگزاری کنگره ها و مجامع حزبی بالای ۱۶ درصد، در حوزه تاسیس دفاتر حزبی در شهرستانها  ۱۱۲ درصد، در صدور مجوز ۳۷.۵درصد رسد داشته ایم.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور گفت: در حال حاضر ۱۱۸ حزب دارای پروانه فعالیت در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۱ حزب استانی و ۸۷ حزب ملی در گستره ملی فعالیت می‌کنند.

ملانوری در ادامه به ارائه گزارشی از مصوبات جلسه امروز کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب پرداخت و خاطر نشان کرد: امروز درخواست تاسیس حزب جمعیت گام دوم انقلاب اسلامی در دستور جلسه بود که موضوع برای بررسی بیشتر به جلسه بعد موکول شد. همچنین امروز گزارش برگزاری مجمع عمومی انجمن اسلامی معلمان ایران با موضوع اساسنامه و مرام نامه ارائه شد که گزارش مربوطه با اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: گزارش برگزاری مجمع عمومی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با موضوع اساسنامه و مرام نامه حزب در جلسه  ارائه شد که  موضوع اساسنامه و مرام نامه با اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت و موضوع صلاحیت اعضای شورای مرکزی برای بررسی های بیشتر به جلسات بعدی موکول شد. موضوع صدور پروانه حزب جمعیت یاران انقلاب اسلامی از دیگر دستورکارهای امروز بود که اساسنامه و مرام نامه حزب با اصلاحاتی تصویب شد اما صدور پروانه فعالیت برای بررسی نهایی صلاحیت اعضای شورای مرکزی به جلسات بعدی موکول شد.

دبیر کمیسیون ماده قانون احزاب در ادامه با تاکید بر  اینکه احزاب ملی می‌توانند در مراکز استانها شعبه ایجاد کنند و احزاب استانی می‌توانند فقط در شهرستانها دفتر راه اندازی کنند، خاطر نشان کرد: صلاحیت مسئولان شعب استانی حتما باید در کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب بررسی شود اما درباره دفاتر احزاب، نیازی به بررسی صلاحیت مسئولان دفاتر در این کمیسیون نیست؛ در همین راستا در جلسه امروز صلاحیت مسئولان شعب برخی احزاب بررسی شد.

ملانوری گفت: در جلسه امروز در هرمزگان صلاحیت مسئول شعبه حزب خانه پرستار در استان فارس صلاحیت مسئولین شعب احزاب سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی مهندسان ایران و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، در استان تهران صلاحیت مسئولین احزاب ثقلین و وحدت و همکاری ملی، در استان چهارمحال بختیاری صلاحیت مسئول حزب اعتماد ملی، در استان بوشهر صلاحیت مسئولین احزاب جامعه جوانان متحد اسلامی و جامعه اسلامی فرهنگیان، در استان قم صلاحیت مسئولان احزاب همبستگی ایران اسلامی و کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، در استان گلستان صلاحیت مسئول حزب سازمان معلمان ایران و در استان سیستان و بلوچستان صلاحیت مسئولین احزاب موتلفه اسلامی، توسعه و عدالت ایران اسلامی، مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی، مجمع نیروهای خط امام، جامعه اسلامی مهندسین، مجمع اسلامی کارکنان بانکها، جامعه اسلامی کارمندان بررسی و تائید شد.

وی همچنین درباره وضعیت برگزاری مجامع عمومی احزاب در شرایط شیوع کرونا در کشور، با تاکید بر اینکه در کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب تاکیدات و دستورالعمل های اعلامی ستاد ملی کرونا مورد توجه ویژه قرار دارد، خاطر نشان کرد: تا امروز  از احزاب و تشکل‌های سیاسی که تقاضاهایی را برای صدور مجوز جهت برگزاری مجامع خود داشتند، درخواست کردیم که برگزاری این جلسات را به تاخیر بیاندازند. همچنین در حال بررسی هستیم که ببینیم به چه صورت میتوان این جلسات را برگزار کرد تا این جلسات نیز خیلی با تاخیر برگزار نشود.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور در پایان با بیان اینکه از جلسه قبل تا امروز تعدادی از فعالان حزبی را به دلیل بیماری از دست دادیم، اظهار کرد:  در روزهای گذشته آقایان راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی، میرمحمدی دبیرکل حزب تمدن اسلامی، شیخ الاسلام عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین و خانم فاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به رحمت خدا رفتند و از جمع جامعه حزبی کشور خارج شدند که همه منشأ خدمات بزرگی در حوزه فعالیتهای حزبی و سیاسی در کشور بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز