خبرگزاری کار ایران

انصاری در گفت‌وگو با ایلنا:

اصلاح‌طلبان کنشگری سیاسی را خارج از قدرت پیگیری کنند/ مانیفیست اصلاح‌طلبی متناسب با زمان و مکان در حال تغییر​ است

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۷۶۰

یک کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به فضای سیاسی کشور به تحلیل جریان اصلاح‌‌طلبی و نسبت آن با قدرت و همچنین فضای پیش روی مجلس یازدهم پرداخت.

غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تغییر در ساختار جریان اصلاح‌‌طلبی بعد از شکست در انتخابات گفت: ویژگی اصلاح‌طلبان به روز بودن، حرکت علمی و معتقد به کار جمعی و گروهی بودن است. پویش‌ها و کنشگری‌های متفاوت که در اصول باهم هماهنگ‌اند اما در فروع اختلاف نظرهایی بین گروه‌های مختلف وجود دارد.

وی افزود: بنابراین تفاوتی که بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان می‌توان سنجش کرد نخست به روز بودن و بعد اعتقاد به رقابتی بودن حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی است. در رقابت، انتخاب‌ها بین خوب و خوب‌تر است به طوری که قدرت انتخاب‌کنندگان بالا می‌رود و می‌توانند خوب‌تر را انتخاب کنند؛ وقتی رقابت را از بین ببریم انحصار به وجود می‌آید و مسبب انحراف از اصول اخلاقی و خیلی از رفتارهای اجتماعی می‌شود.

مانیفیست اصلاح‌طلبی متناسب با زمان و مکان در حال تغییر​ است

قائم مقام حزب اتحاد ملت با بیان اینکه اگر امروز صحبت از ناپاکی و ناسالمی بخشی از نظام اجرایی و اقتصادی می‌شود بخشی از آن به دلیل تنگ‌نظری‌های سیاسی است که در کشور به وجود آمده؛ رقابت از بین رفته و خود به خود دسترسی به قدرت سیاسی و اقتصادی برای عده‌ای فراهم و از عده‌ای گرفته شده است.

وی ادامه داد: بنابراین وقتی اصلاح‌طلبان به نگاه علمی، کار تشکیلاتی و جمعی و حرکت رقابتی معتقد هستند خود به خود مانیفیستی که به آن اعتقاد دارند به روز خواهد شد. اگر بنا باشد که مکان و زمان در رفتار اصلاح‌طلبان تاثیری نداشته باشد، به طور طبیعی از اصلاح‌طلبی عدول پیدا می‌کنند و دیگر نمی‌توان اسم آن گروه یا فرد را اصلاح‌طلب گذاشت.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مانیفیست اصلاح‌طلبی به جز اصول کلی هر روز متناسب با زمان و مکان در حال تغییر است، اظهار داشت: ارگان‌های و نهادهای تصمیم‌ساز این جریان به طور طبیعی رفتاری متناسب با زمان و مکان  در سال ۸۸، ۹۲، ۹۴ و ۹۶ داشته‌اند. در انتخابات سال ۹۲ انتخاب حداقلی برای فرار و گریز از جریان تندرو و دلواپسی بود که مملکت را دچار مشکل کرده بود؛ به همین دلیل  در آ‌ن زمان اصلاح‌طلبان با خواست حداقلی، تصمیم گرفتند فضای سیاسی را از گفتمان رادیکالیزم نجات دهند.

تصمیمات شورای عالی سیاست گذاری متناسب با زمان خودش درست بود

وی ادامه داد: در آن زمان تصمیمات شورای عالی سیاست گذاری متناسب با زمان خودش درست بود اما فراکسیون امید چون به شکل حداقلی تشکیل شده بود نمی‌توانست انتظارات حداکثری را پاسخگو باشد.

انصاری درباره شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم گفت: التزام اصلاح‌طلبان به صندوق رای یکی از ویژگی‌های اجتناب ناپذیر آنها است به طوری که در همین انتخابات اخیر اصلاح‌طلبان با حداکثر توان در انتخابات حضور پیدا کردند اما بسیاری از اصلاح‌طلبان اجازه حضور در انتخابات را نیافتند و به نظر می‌رسد یک دست شدن قدرت که در سال ۸۴ به بعد رخ داد، دوباره در حال تکرار شدن است.

توان کنشگری از نهادهای انتخابی گرفته شده است

وی یادآور شد: به دلیل ناکارآمدی دولت، مجلس و نهادهای انتخابی مثل شورای شهر و برخی مداخلات، عملا توان کنشگری از این نهاد‌ها گرفته شده است؛ در این شرایط اگر شورای نگهبان به طور کامل صلاحیت‌ها را هم تایید می‌کرد و اصلاح‌طلبان نیز از فیلتر رد می‌شدند باز هم به دلیل انفعالی که در مردم به وجود آمده بود، رای نمی‌آوردند.

این دیپلمات سابق در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان باید چه کنند، گفت: باید بتوانیم فضای آینده را با ارتباط گرفتن تنگاتنگ با بخش‌های مختلف اجتماع و مردم مدیریت کنیم و کنشگری سیاسی را جدا از حضور در قدرت پیگیری کنیم که قطعا این موضوع با داشتن یک تدبیر بهتر و مانیفست عملیاتی قابل اجرا است.

جریان اصلاح‌طلبی باید به نقد قدرت بپردازد

وی ادامه داد: جریان اصلاح‌طلبی و تشکل‌های سیاسی باید تمام توان را بر روی این موضوع بگذارند که یک دولت در سایه و مانیفست اجرایی کارآمد را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تبیین و برنامه‌های آن را اعلام کنند و نقدشان  را منصفانه نسبت به جریان حاکم انجام دهند.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اثرگذار خواندن رفتار سیاسی مردم، تاکید کرد: در آینده و در صورت کارآمد شدن برنامه‌های اصلاح‌طلبان ‌از یک سو و یک دست شدن قدرت که منجر به ناکارآمدی، سکون و عدم تحرک مثبت علمی می‌شود، از سوی دیگر، این اثر گذاری می‌تواند بستری به وجود بیاورد که نیروهای توانمند و متخصص با برنامه کاملا عملیاتی و علمی بتوانند  در جامعه حضور بیابند.

 

ساختاری منسجم باید جایگزین شورای عالی اصلاح‌طلبان شود

وی درباره اثر گذاری کرونا و فضای پسا کرونا، خاطرنشان کرد: پس از جریان پاندومی کرونا وقایع بسیار زیادی در حوزه فرهنگی، اجتماعی سیاسی اتفاق خواهد افتاد و دولت‌ها در کل دنیا محکوم به این خواهند بود که اعتماد عمومی را افزایش دهند و اعتماد عمومی به وجود نمی‌آید مگر اینکه ما بتوانیم بستر آزادی قانونی را در جامعه فراهم و عنصر رقابت را در همه عرصه‌ها خصوصا سیاسی و اقتصادی برای کنشگران مهیا سازیم. ایجاد امید در بستر جامعه می‌تواند شرایط سیاسی و اقتصادی را تغییر دهد.

انصاری درخصوص عملکرد شورای‌عالی اصلاح‌طلبان گفت: گستردگی شورا اختلاف نظر را در درون آن بسیار زیاد کرده و شورا را از حالت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کاملا فعال و علمی، دور کرده است. باید تشکیلات جدیدی که انسجام، هماهنگی و یگانگی در گفتار و کردار و عملشان وجود داشته باشد، شکل بگیرد.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه جریان اصولگرا جریانی منبعث از قدرت بوده و عملا هیچ‌گاه برای خودش حضور در  اجتماع و بطن آن را الزامی احساس نکرده است، اظهار داشت: بنابراین به صورت طبیعی ادبیات اصولگرایان به جای گفت‌وگو با نیروهای جریان مقابلشان یعنی اصلاح‌طلبان و اپوزیسیون داخلی که جریان روشنفکری محسوب می‌شوند و همچنین نیروهای منفرد سیاسی و حتی با نیروهای درونی خود آمرانه است.

وی با بیان اینکه در سال ۸۴ جریان اصولگرا، احمدی‌نژاد را مورد عنایت قرار داده، حتی ته مانده آبی که خورده بود را به عنوان تبرک می‌خوردند و می‌گفتند دولت او را دولت امام زمان می‌دانستند، یادآور شد: خود جریان روی کار آمده معتقد بود که نفت را سر سفره مردم می‌آورند و جریان کلی اصولگرایان که آن زمان مجلس هفتم و هشتم را در اختیار داشتند، معتقد بودند که می‌توانند ژاپن اسلامی را به وجود بیاورند؛ اما نه ژاپن اسلامی به وجود آمد و نه نفت سر سفره‌ها رفت.

 

اصولگرایان در اتحاد دچار مشکل خواهند شد

انصاری با اشاره به وحدت اصولگرایان گفت: اگر عنصری مثل اصلاح‌طلبان در مقابل آنها قرار داشت، اجماع و انسجام ظاهری در درون خودشان شکل می‌دادند اما اکنون که رقیب اصلی نیست قطعا درگیری و جدالشان ادامه پیدا می‌کند.

وی درباره هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: به نظر من فرقی نمی‌کند که چه کسی رئیس باشد؛ چه نو اصولگرایی که منابع نجومی در اختیار دارند و چه جریان احمدی‌نژاد، پایداری‌چی‌ها و یا اصولگرایان سنتی؛ جریان اصولگرایی به سمت شعارهای پوپولیستی پیش خواهد رفت و جدال خودشان را با اعتدالیون و کسانی که امروز دولت را در اختیار دارند را گسترده‌تر خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز