خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی مطرح شد؛

آمار مبتلایان کرونا به ۱۲۰۰ نفر در شبانه روز رسیده است/۷۵۰ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند/ مهم‌ترین موضوع سلامت و معیشت مردم است

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۵۰۵

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از بررسی وضعیت امنیتی، اقتصادی و اجتماعی کشور در جلسه امروز با مسئولان ذی ربط خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیدحسین نقوی حسینی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جلسه امروز با حضور ذوالفقاری معاون وزیر کشور، نمایندگانی از سپاه، نیروی انتظامی، مرکز پژوهش‌ها و معاون وزارت اطلاعات برگزار شد. در این جلسه آثار و عواقب کرونا بر امینت داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی داد: در ابتدای جلسه ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور گزارشی از اقدامات ستاد مقابله با کرونا ارائه کرد مبنی بر اینکه وقتی اولین گزارش کرونا در ۳۰ بهمن به دست ما رسیده بلافاصله کمیته مقابله با کرونا تشکیل شد که یکی از بخش‌های مهم آن کمیته، بررسی امنیت و تأثیرات کرونا بر این حوزه بود. بر همین اساس محدودیت‌سازی ترددها و کنترل رفت و آمد هر استان در دستور کار قرار گرفت. برای استان‌های هر منطقه طرح‌های مستقلی ارائه شد که البته طرح اولیه به دلیل شرایط اجتماعی مورد موافقت قرار نگرفت که در غیر این صورت موج اول سفرها هم انجام نمی‌شد.

وی افزود: طبق توضیحات آقای ذوالفقاری در مراحل بعدی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تصویب و اجرایی شد. نیروی انتظامی زحمت زیادی کشید و مردم هم همکاری و همراهی کردند. در موضوع ممنوعیت تجمعات، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، ممنوعیت حضور در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و تعطیلی مراکز تجاری و بازار هم مردم همراهی کردند که این طرح‌ها اجرایی شد. در حال حاضر بخش‌های ضروری و حیاتی کسب و کارها فعال شده‌اند. از این هفته هم کسب و کارهای کم ریسک‌تر و کم خطرتر هم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی آغاز به کار کردند. فعلا مدارس تعطیل خواهد بود. دانشگاه‌ها هم به استثنای دوره دکتری تعطیل است. زیارتگاه‌ها و نمازهای جمعه و جماعات هم تعطیل می‌باشند.

نماینده مردم ورامین ادامه داد: طبق توضیحات معاون وزیر کشور قبل از اعمال و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، آمار مبتلایان نزدیک به سه هزار نفر در شبانه‌روز بود ولی الان به حدود۱۲۰۰ نفر رسیده که این نشان دهنده موفقیت اجرای این طرح است. در مبارزه با کرونا از ظرفیت مردم استفاده شد و انصافا مردم هم به صحنه آمدند. ما بررسی دقیقی از روند آینده داریم و جلسات مستمری را با کلیه دستگاه‌ها برگزار می‌کنیم.

وی افزود: آقای ذوالفقاری این توضیح را داد که آسیب‌های حوزه‌های درمانی، اقتصادی، تولیدی، اجتماعی و امنیتی مورد بررسی و پیش‌بینی قرار گرفته و برنامه‌های لازم نیز طراحی شده است. اکنون مهم‌ترین موضوع سلامت و معیشت مردم است. محدودیت‌ها برای مردم قابل تحمل است اما با توجه به شرایط کشور و زندگی مردم موضوع کسب و کار و فعالیت‌های آن‌ها از ضروریات است. تلاش کشور این است که نقطه سلامت و معیشت و اقتصاد کشور و مردم به تعادل برسد. در این راستا مهمترین برنامه تعیین و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همراهی مردم برای پیشگیری از شیوع دوباره کرونا است.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: آقای ذوالفقاری این توضیح را هم داد در شرایط فعلی که برخی از اقشار و اصناف مشکل معیشتی دارند باید مورد حمایت قرار گیرند. از جمله اینکه ۷۵۰ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند. جمع‌بندی نیروهای ما مبتنی بر آسیب-تهدید است که ممکن است در حوزه‌های اقتصادی خودنمایی کند. لذا باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. مهمترین عاملی که می‌تواند به کاهش پیامدهای ناشی از بیماری کمک کند انسجام، وحدت و هماهنگی ملی در سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و جدیت در حل مشکلات مردم و برخورد صادقانه با مردم و همچنین بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های اجتماعی است.

وی افزود: آقای ذوالفقاری تأکید داشت که لازم است در اینجا از تدابیر و هدایت‌های مقام معظم رهبری همچنین نقش علما و مراجع در همراهی با اجرای طرح‌ها، همکاری و همراهی بی‌بدیل مردم، جدیت و حضور استانداران، فرمانداران و اعضای ستادهای استانی و شهرستانی، نیروی انتظامی، بسیج مستضعفین، وزارتخانه‌ها صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، اطلاعات و مسئولان اصناف کشور، هلال احمر، وزارت بهداشت، صداوسیما، کمیته اطلاع رسانی، وزارت فرهنگ و کمیته‌های اجتماعی، امنیتی وزارت کشور که کمک کردند طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجرایی شود، تقدیر و تشکر شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آقای ذوالفقاری این توضیح را هم داد که دشمنان و معاندان ما هر کاری می‌توانستند علیه ما کردند، از تحریم‌ها و اخبار کذب و فعالیت‌ها در فضای مجازی را انجام دادند ولی مدیریت کشور با تمام توان کار را مدیریت کرد و موفقیت‌های خوبی به دست آورد. دشمنان و معاندان تلاش کردند مردم را به آمار و ارقام و قدردانی از زحمات پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بی‌اعتماد کنند ولی الحمدالله برعکس آن مردم به آمار وزارت بهداشت اعتماد داشتند و قدردانی زحمات و تلاش‌های کادر بهداشت و درمان هستند.

وی افزود: در ادامه جلسه، معاون وزارت اطلاعات با ارائه گزارشی توضیح داد که با وجود اینکه بسیاری از کشورهای مدعی در مقابل این بحران به زانو درآمدند جمهوری اسلامی ایران با دقت و مدیریت جهادی عمل کرد و نمره خیلی عالی به دست آورد. با امکانات و منابعی که در اختیار داشتیم فضای اقناعی ایجاد شد. همه مردم به کمک آمدند و حمایت کردند. در آسیب‌شناسی و آینده‌نگری نیز تحلیل‌های دقیقی از شرایط وجود داشت و به طور شبانه‌روزی نیروهای امنیتی کار کرده و آن را در اختیار مدیران ارشد نظام قرار دادند.

وی افزود: طبق توضیحات معاون وزارت اطلاعات شرایط در حوزه‌های اقتصادی، اشتغال و کسب و کار نیازمند توجه به آسیب‌ها است. برخی از دشمنان برای سوءاستفاده از این شرایط تلاش می‌کنند اما نمی‌توانند هیچ حرکتی انجام دهند. اپوزیسیون هم که به بی‌اعتماد سازی مردم امیدوار بود، ناامید شده، آن‌ها مشارکت مردم را در صحنه دیدند. البته که همیشه تلاش کرده و می‌کنند تا تحرکات اجتماعی و صنفی را تحریک کنند ولی ان‌شاءالله مدیریت نظام با سیاست‌گذاری دقیق این مرحله را هم مدیریت خواهد کرد.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: در این جلسه یکی دیگر از معاونان وزارت اطلاعات به ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های داخلی مربوط به کرونا پرداخت و روندهای مثبت و منفی آن را ترسیم کرد. طبق این توضیحات عملکرد دقیق و عملیاتی مجریان، همگرایی و همکاری و مشارکت بی‌نظیر مردم در حل مشکلات، نمایش فرهنگ مدنی و اجتماعی از سوی مردم از جمله روندهای مثبت بوده که برعکس آن را در سایر کشورهای مدعی تمدن دیدیم. امنیت روانی مردم و آگاه سازی آن‌ها از آینده و ترسیم دقیق افق آینده مهم است.

وی افزود: طبق توضیحات ارائه شده مدیریت اجتماعی آینده و همچنین مدیریت افکار عمومی و رسیدگی به شرایط معیشتی اقشاری که در دوران کرونا خسارت جدی و اساسی دیده‌اند بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. ما از فرایندهای اجتماعی و سیاسی و امنیتی دریافت دقیقی داریم. سیاه‌نمایی دشمنان و معاندان را می‌شناسیم به طوری که هیچ نوع فراخوانی از طرف آن‌ها مورد استقبال قرار نگرفت. مردم به همکاری و حمایت روی آوردند. الحمدالله دستگاه‌ امنیتی سناریوهای مختلف عناصر و عوامل ضد امنیتی اپوزیسیون، معاندان و دشمنان را می‌شناسد و برای همه آن‌ها سناریو و برنامه دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حضور ساجدی‌نیا معاون عملیات ناجا در این جلسه گفت: آقای ساجدی نیا گزارشی از اقدامات و تلاش‌های نیروی انتظامی برای مقابله با کرونا ارائه کرد که طبق این گزارش نیروی انتظامی کنار مردم بود. کلیه امکانات، نیروها،‌ بیمارستان‌ها، پاسگاه‌ها و فرماندهی‌ها در اختیار ستاد مقابله با کرونا قرار گرفت. آمار جامعی از تعداد نیروهای درگیر با موضوع و اقدامات انجام شده و پایگاه‌های فعال در کشور هم داریم.

وی افزود: در این جلسه نماینده‌ای از سپاه نیز گزارشی از فعالیت‌های سپاه و بسیج را ارائه کرد که قابل توجه بود. برآوردهایشان را از پیامدهای حوزه‌های مختلف به ویژه اجتماعی ارائه کردند و توضیح دادند جلسات مستمری با دستگاه‌های مختلف در جهت رفع موانع و تسریع در مدیریت اجرایی برگزار شده است. برآوردهای اجتماعی مبتنی بر اتفاقاتی است که در اقشار، خانواده‌ها، زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم، اقتصاد و اخلاق خانوادگی و روابط بین خانواده‌ها، محدودیت‌های روابط خانوادگی و اجتماعی، افزایش گرایش به استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی، افزایش ناامنی‌های اجتماعی مانند سرقت‌های خرد رخ داده است.

وی افزود: طبق این گزارش این وضعیت در شرایطی رخ داده که وضعیت اقتصادی برای خانواده‌ها رخ داده است. ۸۰ درصد پروازهای داخلی قطع و پروازهای خارجی هم قطع شده است. حوزه حمل و نقل جاده‌ای و رستوران‌ها تعطیل است که همه عواقب اقتصادی دارد. تعطیلی مراکز و بنگاه‌های اقتصادی، هتل‌ها و مواردی از این دست رکودهای اقتصادی را منجر می‌شود که برای جبران آن نیاز به برنامه‌ریزی هستیم. ما در سه حوزه روانی، اقتصادی و درمانی شاهد مشکلاتی بوده که باید برای آن‌ها فکر اساسی کرده و برنامه داشته باشیم.

نقوی حسینی در پایان گفت‌: در این جلسه کواکبیان، بروجردی، جمالی و گودرزی از اعضای کمیسیون نظراتشان را بیان کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز