خبرگزاری کار ایران

مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا:

ریزش کوتاه‌مدت شاخص‌های بورس نگران‌کننده نیست/ رشد شاخص‌ها این روزها واقعی است و دستکاری نشده

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۹۶۲

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باتوجه به افزایش شاخص‌ها در بازار بورس در این روزها جای نگرانی برای سرمایه‌گذاران این بازار وجود ندارد.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رشد بورس در بازار بورس کشور و پیش‌بینی از آینده این بازار، گفت: نتایج به دست آمده در این روزها از بازار بورس وضعیت را مطلوب و خوب نشان می‌دهد که همین امر جاذبه سرمایه‌گذاری در سرمایه‌گذاران را ایجاده کرده که باعث رشد صعودی این بازار شده است.

وی درباره علت افزایش سرمایه‌گذاری در بازار بورس، بیان کرد: این روزها نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرده است در مقابل بازدهی سرمایه در بورس که همواره بازاری همراه با ریسک است افزایش پیدا کرده که این را باید مغتنم بشماریم و از آن استقبال کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بورس را شرکت‌هایی فراگرفته است که بهترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و متوسط ایران هستند که این خود یک نشانه خوب است؛ بنابراین معقتدم باتوجه به رشد شاخص‌ها جای نگرانی برای سرمایه‌گذاران این بازار وجود ندارد.

وی یادآور شد: شرکت‌های فولادی، پتروشیمی و امثال این‌ها در بازار بورس حضور دارند که اینگونه شرکت‌ها، شرکت‌هایی هستند که رشدشان مطابق با واقعیت ملی و اقتصاد جهانی است. 

وی با اشاره به این‌که رشد شاخص بورس تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد، عنوان کرد: رشد شاخص بورس تحت تاثیر عاملی مانند قیمت ارز قرار دارد، هنگامی که نرخ ارز از ۴ هزار تومان به پانزده و شانزده هزار تومان رسید، شاخص بورس هم بالا رفت.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: شرکت‌های بورسی غالباً شرکت‌هایی هستند که بخشی از تولیدات خودشان را صادر می‌کنند و طبعاً قیمت‌هایشان بر اساس قیمت‌های صاداراتی رقم می‌خورد که ارزش سرمایه در آنها متناسب با بالا رفتن ارز بالا می‌رود. البته هنوز یک گپ و فاصله‌ای وجود دارد تا بخواهد به نقطه بهینه برسد.

وی درباره نگرانی سرمایه‌گذاران درباره رشد کاذب بازار بورس، گفت: با توجه به مواردی که گفته شد شاخص بورس اگر رشد کند، رشدش واقعی تلقی می‌شود و هنوز هم جا دارد، تصور نمی‌کنم رشد شاخص بورس در اثر دستکاری‌ها باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید سازمان بورس اوراق بهادار بر عمکلرد بازار بورس نظارت می‌کند که نظارتش خوب و دقیق است و جای نگرانی و دغدغه‌ای نیست.

وی با اشاره به این‌که اقبال به بورس در این روزها خوب بوده است، گفت: البته باید یادمان باشد که باراز سرمایه یک باراز همراه با ریسک است که ممکن است اتفاقاتی بیفتد که به صورت کوتاه‌مدت اثر منفی داشته باشد و شاخص‌ها را دچار ریزش کند اما معنایش این نیست که در یک روند بلندمدت وضعیت بورس‌نگران‌کننده باشد.

مصباحی مقدم درباره این‌که این روزها عنوان می‌شود سرمایه‌گذاران مخصوصا کسانی که تازه وارد بازار بورس شده‌اند نگرانند که شاید بعدها رشد بورس منفی شود، گفت:  پولی که به بازار سرمایه وارد شد از بازار سرمایه خارج نخواهد شد چرا؟ چون خریدار سهام و اوراق بهادار در بازار سرمایه اگر بخواهد از بازار خارج شود، باید یک خریدار دیگر پیدا و سهامش را واگذار کند.

وی تاکید کرد: پول در بازار سرمایه جا به جا می‌شود اما خارج نمی‌شود، از این جهت جای نگرانی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود ندارد. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تعجب می‌کنم از بعضی‌ها که درباره از دست رفتن سرمایه در بازار بورس ابزار نگرانی می‌کنند، چراکه در این مورد جای نگرانی نیست.

وی با بیان این‌که افرادی که به بورس وارد می‌شوند نباید آن را یک کار کوتاه‌مدت برای خود تلقی کنند، گفت: بورس جای سرمایه‌گذاری بلندمدت است هر کسی خیال کند وارد بورس می‌شود امروز سرمایه‌گذاری کند  ۲ الی ۳ ماه بعد سود سرشار به دست می‌آورد اشتباه می‌کند؛ چراکه بازار  ممکن است افت و خیز داشته باشد برای همین باید بلندمدت نگاه کرد و اگر این‌گونه نگاه کنیم، جای نگرانی ندارد و حتما بازدهی سرمایه قابل قبول خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز