خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در جلسه مدیریت و مقابله با کرونا:

کسب‌وکارهای کم ریسک از ۳۰ فروردین شروع به کار می‌کنند/ شرایط در ماه رمضان هم اینگونه باشد، اجتماعات نخواهیم داشت

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۸۶۷

رئیس‌جمهور گفت: از ۳۰ فروردین کسب‌وکارهای کم‌ریسک با حفظ پروتکل‌ها و دریافت کد از سامانه شروع به کار خواهند کرد و اطلاعات ثانوی نیز به مردم خبر داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه هفتگی ستاد ملی مقابله با اشاره به شکل گیری سامانه ثبت اصناف برای بازگانی گفت: ممکن است برخی از کسبه هنوز با این سامانه ارتباط برقرار نکرده باشند؛ از همه کسبه و اصناف که کارشان را دیروز شروع کرده اند میخواهیم به این سامانه متصل شوند؛ این کاربرای آینده کشور و کسبه مفید است و بنا شد در پایان این دوره کسبه و اصنافی که همکاری کرده‌اند دارای امتیازاتی باشند  و تابلوئی به آنها داده شود تا امتیاز آنها نسبت به بقیه مشخص شود. 

وی با اشاره به جلساتی که با روسای کمیته های ستاد مقابله داشتند، گفت: بنا شد برای کسب و کارهای پرریسک هم برنامه‌ریزی انجام شود و هر زمان که طرح آن آماده شد برای آنها با حفظ پروتکل های وزات بهداشت برنامه ریزی بازگشایی صورت بگیرد.

رئیس جمهور یادآور شد:  از ۳۰ فروردین کسب و کار های کم ریسک با حفظ پروتکل ها و دریافت کد از سامانه شروع به کار خواهند کرد و در اطلاعات ثانوی نیز به مردم خبر داده می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به جلسات کمیته امنیتی و اجتماعی و با وزارت بهداشت درباره حمل و نقل کشور و تایید مصوبات آنها توسط ستاد مقابله با کرونا، اظهار داشت : توافق شد هر وسیله نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس‌ها باید در آغاز و پایان کار ضدعفونی شوند و نیز رانندگان آنها باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و فقط حق دارند به تعداد صندلی مسافر سوار کنند.

وی با بیان اینکه در تهران وسیله نقلیه عمومی کم داریم و توصیه می‌کنیم مردم از تاکسی و وسیله حمل ونقل شخصی استفاده کنند، تصریح کرد:‌ وزارت راه در مرحله اول از اتوبوس های غیر شهری استفاده کنند و در مرحله بعدی اتوبوس‌های مورد نیاز خریداری شود؛  تهران ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و استان‌های دیگر هم ۱۵۰۰ اتوبوس نیاز دارند که اگر شهرداری ها اتوبوس مورد نیاز را تا پایان اردیبهشت به خدمت بگیرند، دولت حاضر است به آنها کمک کند و قسط اول خرید اتوبوس‌ها را پرداخت کند و مابقی اقساط را خود شهرداری‌ها پرداخت کنند؛ بنا شده است که وزارت کشور در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام دهد.

رئیس دولت دوازدهم درباره شرایط و پروتکل‌های مربوط به ماه رمضان گفت: تصمیم نهایی برای اجتماعات ماه مبارک رمضان در مساجد، حسینه و هر جایی که مراسم عبادی، تبلیغی و دعا وجود داشته است را به جلسه آینده موکول کرده‌ایم و اگر شرایط ما در کشور به همین صورتی که امروز مشاهده می‌کنیم، باشد اجتماع حضوری نخواهیم داشت و زحمت برگزاری اجتماعات غیر حضوری را صدا و سیما و شبکه های مجازی باید به عهده بگیرند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه وزارت بهداشت بر پایه و مبنای چهار اصول تصمیم می‌گیرد که کدام کسب و کارها راه‌اندازی شوند و یا اجتماعات برگزار شود، گفت: آن چهار مبنا اینگونه است که وزارت بهداشت توانایی و ظرفیت خودش را از نظر نیروی انسانی، کادر درمانی، تخت‌های ویژه، امکانات تنفس مصنوعی وغیره می‌سنجد و علی رغم امکانات خوب وزارت بهداشت، این امکانات محدود هستند.

وی ادامه داد: مبنای دیگر توانمندی وزات بهداشت با همه عواملی و مسائل پیراپزشکی و نیز قدرت و توانایی انجام تستی است که دارد، چرا که اگر بنا باشد از افراد تست گرفته شود باید توانایی و امکان آن را داشته باشد و یکی از پارامترهایی است که باید مد نظر قرار بدهیم.

وی افزود: مبنای بعدی این است که اگر فردی مبتلا به کرونا بود، وزارت بهداشت بتواند نزدیکان آن را و افرادی که در تماس تزدیک با او بوده اند را شناسایی کند؛ ما امروز در آمار نمونه‌‌ای  که از زنجان داشتیم افرادی که در آن مورد بررسی قرار گرفته بودند ۱۸ درصد مبتلا بودند اما ابتلای افرادی که در ارتباط با آنها بودند ۲۱ درصد بود.

روحانی گفت: مبنای آخر همه آمار و ارقامی است که وزارت بهداشت دارد، اگر روند شیوع بیماری در حالت نزولی باشد مشخص می‌شود که شرایط روبه بهبود است و اگر صعودی باشد نشان از وضعیت وخیم می‌دهند و وزارت بهداشت بر پایه این اصول تصمیم گیری می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین این چهار اصل را وزارت بهداشت مد نظر قرار می‌دهد و سختگیری‌های ما مطابق همین چهار اصل است و امیدواریم با این چهار اصل درست حرکت کنیم و گام به گام به نقاط قابل قبول و سپس به نقاط مطلوب برسیم.

رئیس‌جمهور گفت: من در این جا چند نکته را خدمت مردم عرض می‌کنم؛ یکی اینکه در جلسه امروز، وزیر راه و شهرسازی آماری از  اواخر اسفند و اوایل فروردین ارائه کرد و آمار دوم به نیمه دوم فروردین مربوط بود؛ نمودار این آمار نشان می‌داد که زمانی که فشار و سختگیری برای رفت و آمد نداشتیم و آن زمان که سختگیری و محدودیت فراوان داشتیم، در عمل مردم تفاوت چندانی مشاهده نشد، یعنی عمل مردم نیاز به سختگیری و بگیر و ببند ندارد.

وی افزود: در این هفته در شهرستان‌ها و استان‌ها به جز تهران برخی فعالیت‌ها آغاز شده است، رفت و آمد مردم باید در حد ضرورت باشد و کاسبان و تجار محترم نیز همه اصول بهداشتی را مد نظر قرار دهند چون ما با کمک و همراهی یکدیگر می‌توانیم به موفقیت برسیم و چاره‌ای جز کمک به یکدیگر نیست تا بتوانیم از این شرایط بیرون برویم.

وی بیان کرد: همانطور که کادر درمان در این مدت شبانه روز در حال فداکاری هستند، دیگران نیز در حد خودشان فداکاری کردند، مواد غذایی مورد نیاز را رانندگان محترم و فداکار از بندر به مقصد رساندند؛ ۱۶ درصد در این ایام بار بیشتر آمده و تردد کامیون ها در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است البته سایر خدمات نیز به همین صورت بوده است. در بخش صنعت نیز طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، در سه ماهه آخر سال ۹۸ نسبت به سه ماهه آخر سال ۹۷ بیش از ۳ درصد رشد داشته‌ایم و امیدواریم شرایط، شرایطی باشد که در ماه‌های بعد جبران شود و امیدواریم تابستان خوبی در پیش رو داشته باشیم.

روحانی در خصوص آمار مبتلایان به کرونا در مراکز نگهداری سالمندان و معلولان نیز اظهار کرد: ۸۷۵ مرکز داریم که فقط در ۲۳ مرکز کرونا مشاهده شده و بقیه مراکز پاک باقی مانده‌اند. از کل معلولان و سالمندان ۳۵ نفر به دلیل کرونا از دنیا رفته‌اند که اکثر آنها نیز بالای ۸۰ سال بوده‌اند.

وی ادامه داد: آمار فوتی‌های اسفند ۹۸ و اسفند ۹۷ در بخش سالمندان و معلولان یکی است و هیچ گونه تغییری نکرده است؛ به عبارت دیگر هیچ گونه افزایشی در اسفند ماه در مقایسه با سال ۹۷ نداشته‌ایم؛ همچنین در فروردین نیز آمار فوتی‌ها ۵۲ نفر بوده که سال گذشته ۱۶۵ نفر فوتی داشتیم یعنی شاهد کاهش فوتی‌ها در مراکز سالمندان و معلولان بوده‌ایم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در مقایسه ایران و کشورهای اروپایی فاصله بسیار زیادی وجود دارد، گفت: تعداد افراد فوتی ما بسیار کم بوده است در حالی که در برخی از کشورهای اروپایی ۲۲ درصد فوتی  و در بعضی دیگر از کشورها از ۲۲ درصد بیشتر بوده است. امروز وضع ما در مقابله با کرونا از اروپا بهتر است که دلیل آن مردم، کادر درمان، صدا وسیما، هنرمندان و سایر اقشار هستند.

وی درخصوص کشاورزی نیز گفت: کشاورزان نیز کار بسیار مهمی انجام داده‌اند؛ کشاورزی امسال در تولید گندم و سایر تولیدات ان‌شاءالله وضعیت بهتری خواهد داشت. ما دست کشاورزان را می‌بوسیم و تلاش آنان برای تولید گندم را ستایش می‌کنیم که میزان خوبی را فراهم کرده است. همچنین در بخش صنعت هم در پایان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد رشد داشتیم که قابل توجه است.

 رئیس جمهوری بیان کرد: ما یک ویروس تحریم داشتیم که ویروس کرونا نیز به آن اضافه شد در حال حاضر ما با دو ویروس مواجه هستیم اما با همکاری بسیار خوب مردم توانستیم این ویروس را مدیریت کنیم. 

روحانی تأکید کرد: ‌بله وضع ما در مقابله با این بیماری وضع نسبتاً‌ خوبی است و در مقایسه با برخی از کشورها بهتر است؛ این روزها روزهایی است که مشکلات فراوانی داریم، آمریکایی ها کارشکنی می‌کنند و هرروز بر فشارهای خود علیه ایران می‌افزایند و این کار آنها در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ با این شرایط حقوقدانان ما و بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در یک مبارزه حقوقی موفقیت خوبی به دست آوردند و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در لوکزامبورگ که آمریکایی‌ها آن را توقیف کرده بودند و روی آن دست گذاشته بودند را چند روز قبل آزاد کردند. این کار حقوقدانان ما در این شرایط سخت برای آزاد کردن پولی که حق ملت و مردم ایران و متعلق بانک مرکزی است، انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به محدویت رفت و آمد بین شهرستان‌های یک استان، بیان کرد: اگر در استانی استاندار محترم تصمیم گرفت بین شهرستان‌های استانش محدود ایجاد کند باید این محدودیت را بردارد و هیچ استانداری حق ندارد تردد را بین شهرستان‌های استانش محدود کند. 

وی در خصوص رفت و آمد بین استان‌های کشور نیز بیان کرد: از اول اردیبهشت رفت و آمد بین استان‌ها آزاد می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز