خبرگزاری کار ایران

در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی مطرح شد؛

وکیلی: انتخاب خاوازی می‌تواند حلقه اتصال تحقیقات و مزرعه باشد/ کشاورزی ما همچنان بیل و کلنگی است

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۱۷۳

نماینده مردم تهران تاکید کرد: حضور یک شخصیت دانشمند در جایگاه وزیر کشاورزی با رویکرد دانش بنیان و علمی ظرفیت‌های مغفول کشاورزی را بالفعل درآورده و انتخاب خاوازی می‌تواند حلقه اتصال تحقیقات و مزرعه باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال میرزایی که قرار بود به عنوان موافق وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی صحبت کند وقت خود را به محمدعلی وکیلی دیگر عضو فراکسیون امید داد.

وکیلی که در موافقت با کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی سخن می‌گفت ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان و گرامیداشت درگذشتگان بحران کرونا و آرزوی بهره‌مندی ملت ایران از دستاوردهای کرونا در آینده، گفت: در کشوری که داعیه استقلال دارد، اهمیت غذا بر کسی پوشیده نیست و همین امروز قفسه‌های سوپرمارکت های ایران در مقایسه با کشورهای مدعی پیشرفت نشان می‌دهد که دیگران در گذشته زحمات زیادی در این حوزه کشیده‌اند و بخشی از این وضعیت فعلی را مدیون آقای حجتی و تیم ایشان هستیم که لازم از ایشان تشکر شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که بخش‌های صنعت و خدمات از این بحران آسیب هایی دیدند اما بخش کشاورزی خوشبختانه کمترین آسیب را دیده و این نشان می‌دهد که این بخش نقطه اتکا و استقلال و همچنین نقطه امنیت ما در بحران‌ها است.

نماینده تهران در ادامه به مغفول ماندن ظرفیت‌های بخش کشاورزی در سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: بخش کشاورزی اگرچه از بحران کرونا آسیب کمتری دید اما همین بخش اکنون با ظرفیت ذاتی خود فاصله دارد و علت آن هم این است که در طول سالیان گذشته شعارهای زیادی دادیم و برنامه‌های بالادستی پر طمطراقی نوشتیم اما همچنان کشاورزی ما سنتی است و علت مهم آن این است که در بخش کشاورزی یک شخصیت عالم  و توانمند نداشتیم.

وی ادامه داد: به رغم نکته‌ای که مخالف عزیز به آن تاکید داشتند به نظر من حضور یک شخصیت دانشمند در جایگاه وزیر کشاورزی با رویکرد دانش بنیان و علمی ظرفیت‌های مغفول کشاورزی را بالفعل درآورده و انتخاب خاوازی می‌تواند حلقه اتصال تحقیقات و مزرعه باشد.

وکیلی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی، ابراز داشت: دوست عزیز ما عدم سابقه اجرایی آقای خاوازی را مطرح کردند، باید اشاره کنیم که ایشان مدیر تات(مرکز تحقیقات ترویج کشاورزی) بودند که نزدیک به ۳۰۰۰ عضو هیات علمی دارد یعنی عددی بالاتر از دانشگاه تهران، آقای صادقی اگر رییس دانشگاه تهران معرفی می‌شد باید می‌گفتیم فاقد سابقه اجرایی است؟ آیا سابقه اجرایی یعنی بیل و کلنگ به دست گرفتن؟ ما اکنون در کشاورزی بیل و کلنگ داریم و رهاورد همین بیل و کلنگ وضعیت امروز کشاورزی ما است که در آن با هدررفت منابع و هزینه‌های زیاد و عدم توجیه اقتصادی مواجه هستیم.

وی افزود: مشکل امروز ما کشاورزی سنتی است، مشکل این است که داده‌ها و دستاوردهای تحقیقات در مزرعه خود را نشان نمی‌دهد و کشاورزی ما همچنان یک کشاورزی بیل و کلنگی است و علت آن هم عدم حضور یک دانشمند در وزارت جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم تهران در ادامه ابراز داشت: البته دغدغه دست پاکی و مبارزه با فساد در این مجموعه که از ابتدا انقلابی و جهادی بود بسیار مهم است و حتی تصور می‌شد تجربه مدیریت انقلابی و جهادی از این وزارتخانه به دیگر وزارتخانه‌ها منتقل شود و بتواند استقلال کشور را تسریع کند اما متاسفانه در این وزارتخانه مافیا ایجاد شد و مانند سایر وزارتخانه‌ها صاحب امضاهای طلایی شکل گرفت که این امضاها فسادزا است اما من اطمینان دارم حضور آقای خاوازی در این حوزه یک درختی در کویر است که ایشان بدون رانت، بدون تکیه بر آقازادگی یا برندهای سیاسی و احزاب در این جایگاه حضور یافته است.

وکیلی در ادامه اظهار داشت: حضور آقای خاوازی می‌تواند اسناد بالادستی را محقق کند، ما نیاز به کسی داریم که بتواند حلقه اتصال تحقیقات با مزرعه باشد و کشاورزی ما را علمی کند که در نتیجه آن بتواند از هدررفت منابع جلوگیری کند. همچنین در حوزه مبارزه با فساد حذف پست‌های زائد و قوانین مزاحم و همچنین حذف امضاهای طلایی و فسادزا در کنار حذف پست‌هایی که امضای طلایی با آن‌ها محقق خواهد شد حتما در اولویت خواهد بود و ایشان می‌تواند این مساله را سرعت دهد و این دغدغه‌ها را پاسخ دهد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به معیشت و اقتصاد کشاورزان، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم معیشت کشاورزان است، حتما توجه به معیشت و اقتصاد کشاورزان مورد توجه قرار گیرد. سودده شدن کشاورزی می‌تواند مانع از مهاجرت به شهرها و حتی مهاجرت معکوس شده و به کشاورزی و زندگی در روستاها جذابیت بخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز