خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا:

آزمایشگاه‌ها نتایج تست‌ها را به خانواده و محل کار افراد اعلام کنند/ از ۲۳ فروردین دو سوم افراد باید در محل کار خود باشند/ آغاز فعالیت‌های اقتصادی در استان تهران از ۳۰ فروردین

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۶۶۸

رئیس‌جمهور گفت: هیچ اختلاف نظری بین دستگاه‌های دولتی و قوای سه گانه وجود ندارد، همه با هم در کنار هم کار را انجام می‌دهیم همه ارکان کشور و رهبری حمایت می‌کنند هر کجا لازم بوده ایشان همراهی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: ایام میلاد ماه شعبان و در روزهای پیش رو میلاد صاحب زمان حضرت ولیعصر (عج) را داریم و امروز هم روز جوان است فردا هم روز سلامت است که به همه این روزها را تبریک می‌گویم.

وی افزود: قبل از جمع‌بندی جلسه امروز  لازم است بگویم در روندی که الان پیش رو داریم برای مبارزه با کرونا هیچ اختلاف نظری بین دستگاه‌های دولتی و قوای سه گانه وجود ندارد، همه با هم در کنار هم کار را انجام می‌دهیم همه ارکان کشور و رهبری حمایت می‌کنند هر کجا لازم بوده ایشان همراهی کردند.

روحانی با تاکید بر اینکه در میان دستگاه‌های مختلف یکپارچگی وجود دارد، گفت: اگر بدخواهان ما عصبانی هستند، خودشان می‌دانند. کرونا با همه گرفتاری‌هایی که درست کرده آثار خوبی داشته که وحدت جامعه و ارکان نظام است که یکپارچکی را در سراسر کشور مشاهده می‌کنیم. سالم بودن هوا برای کاهش ترافیک از این آثار است.

رئیس‌جمهور گفت: بین وزارت خانه های ما اختلافی نیست برخی گفتند وزارت بهداشت و صمت اختلاف دارند که اینطور نیست، برخی چیزی را با شیطانی پیدا می‌کنند و به رسانه‌های خارج کشور می‌دهند اختلافی در این زمینه نداریم.

روحانی گفت: بر خلاف دعوت بدخواهان که اعلام می‌کردند بین سلامت و فعالیت اقتصادی باید یکی را انتخاب کرد این هم مردود است هر دو در کنار هم قابل اجرا است فعالیت اداری و اقتصادی ما همه باید برپا باشد همه پروتکل‌های وزارت بهداشت باید مورد مراعات همه قرار گیرد.

روحانی ادامه داد: کارگروهی در وزارت کشور با حضور وزارت بهداشت شکل گرفت، کمیته اجتماعی جمع‌بندی را ارائه کرد، بحث و بررسی شد، خواست این کمیته و وزارت صمت و فعالان اقتصادی در جلسه ارائه شد و مورد نظر همه قرار گرفت.

وی ادامه داد: برای فعالیت مراکز تولیدی هیچ بحثی نداریم، البته با مراعات کنترل‌های بهداشتی باید به کار خود ادامه دهند.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: برای خدمات اقتصادی امروز تصمیم‌گیری شد که کسب و  کارهای کم ریسک از ۲۳ فروردین در استان‌ها می‌توانند فعالیت خود را با مراعات پروتکل‌های بهداشت و درمان آغاز کنند و کسب و کارهای پر ریسک تا انتهای فروردین فعالیت ندارند.

وی خاطر نشان کرد: مراکز ورزشی، فعالیت‌هایی که در آن‌ها حضور جمعیت نیاز است شامل کسب و کارهای پر ریسک هستند. کسب و کارهای کم ریسک هم که از ۲۳ فرودین آغاز به کار می‌کنند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و وزارت بهداشت هم باید نظارت را بر عهده گیرند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم کسب و کار و فعالیت اقتصادی سلامت جامعه تحت تاثیر قرار گیرد.

وی درباره ادامه فعالیت‌های اقتصادی در استان تهران بیان گرد: استان تهران فعالیت‌های اقتصادی خودش را می‌تواند از ۳۰ فروردین آغاز کند.

روحانی ادامه داد: از کمیته تبلیغات خواستیم که تبلیعات را آغاز کند، صدا وسیما اصول را برای مردم توضیح داده دهد و باید وظایف و مراعات روشن شود.

وی تاکید کرد: آغاز این فعالیت به معنای آن نیست که اصل در خانه ماندن را نقض کرده باشیم باید بیرون آمدن و فعالیت ما به حداقل ممکن برسد.

روحانی با بیان اینکه برای بازگشایی فعالیت‌ها با پیشنهاد وزارت بهداشت بنا شد به صورت پلکانی آغاز شوند، گفت: بنابراین ما هم نسبت به اقتصاد و همچنین استان‌ها تصمیم به بازگشایی و راه‌اندازی فعالیت‌ها به صورت پلکانی داریم و همه باید اصول را رعایت کنند.

وی افزود: در مورد ادارات دولتی نیز که اکنون همه فعال هستند، منتها از ۲۳ فروردین‌ماه فعالیت آنها به این صورت است که دو سوم سر کار خواهند بود و یک سوم مجاز هستند که سر کار نباشند؛ البته می‌بایست این میزان بین افراد به صورت گردشی انجام شود مگر در جاهایی که ضرورت داشته باشد بیش از دو سوم حضور داشته باشند و البته لازم به گفتن نیست که افرادی که دارای سن بالا یا بیماری‌های زمینه‌ای هستند در اولویت قرار دارند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نیاز به گفتن نیست که هر کسی به کرونا مبتلا شد وظیفه دارد که به رئیس خود بگوید سر کار نیاید و با توجه به زمانی که به او گفته می‌شود خود را قرنطینه کند؛ آمدن او به سر کار جرم تلقی می‌شود. روشن است که کسی که دارای کرونا است، حضورش در اجتماعات و سرکار ممنوع است و باید خودش را در خانه، نقاهتگاه و یا بیمارستان قرنطینه کند.

وی با اشاره به مصوبه پیشین ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: هر آزمایشگاهی که به نتیجه مثبت در هر آزمایشی برسد وظیفه دارد به فرد، خانواده و محل کارش اعلام کند و حتی اگر نتیجه منفی هم بود باید آن را اعلام کنند.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه وقتی به کسی می‌گویند آزمایشش مثبت است نباید اضطراب و نگرانی پیدا کند، چرا که حدود ۸۵ درصد از مردم با ایزوله کردن خودشان و بدون دریافت درمان خوب می‌شوند اما ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز دارند که به پزشک مراجعه کنند که از این میزان هم ممکن است همه نیاز به بستری شدن نداشته باشند

وی گفت: رقم تلفات متوسط جهانی ۵ درصد است و ما باید به رقم ۳ و ۲ درصد برسیم این به معنی نقطه منفی نیست ما باید این بیماری را به منزله آنفولانزا در نظر بگیریم اما باید اصول بهداشتی را نیز در اجتماعات رعایت کنیم و در زمانی که نیاز به ماسک هست، استفاده شود.

روحانی در این نشست گفت: بنابراین این مساله وجود دارد که به معنای نقطه منفی نیست؛ کسی که تستش مثبت می‌شود می‌خواهد کسی نفهمد؛  این را باید به منزله آنفولانزا بگیریم اصول بهداشتی را رعایت کنیم و در اجتماعات نرویم و همچنین جایی که لازم است از دستکش و ماسک استفاده کنیم. من می‌بینم به کسی می‌گویند مثبت شدی یک دفعه بهم می‌ریزد. شخصی وقتی مثبت شد باید مراعات کند که اکثریت هم با قرنطینه کردن حل می‌شود و ما به سلامت از این مساله عبور خواهیم کرد. قبلا هم گفتم کرونا یک بیماری است که ترسش از خودش بدتر است و ترس و اضطراب مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در این جلسه در خصوص ساعت کار تصویب کردیم که از ۲۱ فروردین در تمام ادارات ساعت کاری ۷ صبح تا ۲ بعد ازظهر است که برای ماه رمضان هم بهتر است. ما نهار و نماز جماعت که نداریم و کار پیوسته تا ۲ بعد از ظهر که در ماه رمضان هم دیگر نماز نخواهیم داشت.

روحانی افزود: مساله بعدی موضوع نقل و انتقال بود که در بحث نقل و انتقال یک خبر خوب داشتیم که کلیه کالاهایی که ضرورت دارد جابجا شود چه از گمرک و چه مراکز مصرف بدون هیچ خللی به خوبی انجام گرفته و یک درصد کمتر از سال‌های پیش نبوده و ما از همه رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل که همه تلاش می‌کنند تشکر می‌کنیم. نکته دوم این بود که گفته شد در ماه اسفند و فروردین که ما مشکل کرونا داشتیم هیچ فردی تعدیل نشده است که خبر خوشی بود که همه مشمول تسهیلات بانکی خواهند شد که شرطش این بود که کسی تعدیل نشود.

رئیس‌جمهور گفت: بنابراین همچنان اتوبوس‌ها و کشتی‌ها باید فعالیت خود را با پروتکل بهداشتی که رعایت می‌کنند انجام می‌دهند اما نسبت به خودروهای شخصی تردد بین استان‌ها به جز تهران و البرز همچنان تا ۳۰ فروردین ممنوع خواهد بود.

وی افزود: آخرین بحث امروز نیز راجع به بخش آموزش بود که بحث‌هایی که در کمیته اجتماعی و امنیتی ما مطرح شد فعلا تصمیم بر این است که در بخش آموزش به استثنای آموزش تکمیلی در دانشگاه که از ۳۰ فروردین آموزش تکمیلی به ویژه دکتری حضوری خواهد بود در بخش کارشناسی و آموزش و پرورش تصمیم گرفته شد تا ۳۰ فروردین فعالیت آموزشی تعطیل باشد و از فضای مجازی استفاده کنند البته اختیار را به آموزش و پرورش داده‌ایم که در استان‌های سفید کار را آغاز کنند.

روحانی درباره بازگشایی امکان مقدس و حرم‌های مطهر عنوان کرد: این امکان مقدسه فعلا تا  فروردین ۳۰ تعطیل می ماند و بعداز آن برای بازگشایی شان باتوجه به وضعیت تصمیم گیری خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز