خبرگزاری کار ایران

فرید موسوی در گفت‌وگو با ایلنا:

با ایجاد فضای گلخانه‌ای در کشور، تولید ممکن نیست/ نظام توزیع معیوب کشور در بحران‌های مختلف خودش را نشان می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۸۹۰۶۱۵

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انحصارهایی که در کشور وجود دارد آنها را از جمله موانع تولید در کشور است، گفت: هیچ‌گاه راهبردی برای حضور در بازارهای بین‌المللی و کشورهای همسایه نداشته‌ایم و رایزن‌های اقتصادی ما عمدتا هیچ وقت اقداماتشان اثربخش نبوده است.

سید فرید موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شرایط تولید ایران در سال‌های اخیر و شعار امسال که «جهش تولید» نام‌گذاری شده است، گفت: در یکی دو سال اخیر اقتصاد ما با چالش‌هایی مواجه بوده است که یکی از بزرگترین چالش‌ها کاهش ارزش پول ملی بود؛ از همان زمانی که نوسانات در بازار ارز ایجاد شد، گفتم که هیچ راهی جز تقویت تولید ملی و همچنین پول ملی خودمان  نداریم که خوشبختانه مقام معظم رهبری نیز در این سال‌ها بر این مشکل تاکید داشته‌اند و شعار سال را هم بر این زمینه قرار دادند.

وی با بیان اینکه با مقایسه تولید و ظرفیت کشورمان متوجه یک شکاف و گپ جدی می‌شویم، اظهار کرد: نیاز است که انگیزه تولید را در کارآفرینان زیاد کنیم، این انگیزه با حذف برخی انحصارها و نیز ارتقاء شفافیت در اقتصاد ایجاد می‌شود اما در عین حال  نباید شعاری با بحث رونق و جهش تولید برخورد کنیم، بلکه باید یک سری بیماری‌هایی را که اقتصاد ما با آن در گیر است را مدنظر قرار بدهیم،.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه حذف انحصار و ارتقاء شفافیت در اقتصاد انگیزه تولید را به هر حال بالا می‌برد، بیان داشت:  در حال حاضر هزینه فعالیت‌های غیر مولد در اقتصادمان پایین است این هم یکی از مواردی است که انگیزه را از بین می‌برد، فرض کنید که وارد یک کار تولیدی می‌شوید، بخش‌های غیرمولد در اقتصاد کشور مانند بازار دلالی و بازار رانت وجود دارد که هزینه‌ تولید را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما یک پکیج است و نمی‌توانیم تنها به یک بخش توجه کرده و به بخش‌های دیگر توجه نداشته باشیم، افزود: برای مثال در همین بخش تولید با مالیات و بیمه و خیلی از قوانین و مقررات مختلف روبه‌رو هستیم اما چون بازار مسکن و زمین رها شده است، شاهد سودهای آنچنانی در این بخش‌ها هستیم؛ ریسک‌های خیلی پائینی در این حوزه وجود دارد و عین حال هیچ مراقبتی هم در این حوزه‌ها اتفاق نمیفتد؛ در این صورت مشخص است که تولیدکنندگان نمی‌توانند انگیزه لازم را در طول سال‌ها همراه خود داشته باشد. 

وی با اشاره به طرح‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در طول سال گذشته «طرح مالیات بر عایدی سرمایه» در حوزه مسکن را به مجلس ارائه کردیم که هم بازار سوداگرانه را در حوزه مسکن از بین ببریم و هم یک ساماندهی در این بازار اتفاق بیفتد، از سویی هم موانعی که انگیزه تولید را از بین می‌برد را سر و سامانی بدهیم؛ اما متاسفانه عمر مجلس دهم این اجازه را نداد، من از دوستانم در مجلس یازدهم درخواست می‌کنم که حتما این طرح را به نتیجه برسانند.

موسوی ادامه داد: بهبود فضای کسب و کار، یکی از مواردی است که حتما باید مورد نظر قرار بگیرد؛ در رتبه ۱۲۷ فضای کسب و کار بین ۱۹۰ کشور دنیا هستیم یعنی ۱۲۷ کشور گزینه بهتری نسبت به ما برای سرمایه‌گذاری در دنیا هستند؛ این موضوع نیازمند یک عزم جدی است،  وزارت اقتصاد اقدامات خوبی را در سال‌های اخیر در دستور کار قرار داده است. اما باید با اراده بیشتری این اقدامات پیگیری شود. 

وی با بیان اینکه نکته مغفول مانده دیگر که باید توجه بیشتری به آن شود اصلاح نظام توزیع  کشور است؛ اضافه کرد: اصلاح نظام توزیع یکی از حلقه‌های زنجیره تولید ما است که اگر اصلاح شود، در بحث‌هایی مثل قاچاق که اقتصاد کشور با آن درگیر است و مقام معظم رهبری هم روی آن تاکید داشتند می‌توانیم ساماندهی جدی‌تری را داشته باشیم. نظام توزیع معیوبی که درگیر آن هستیم در بحران‌های مختلف هم خودش را نشان می‌دهد؛ در همین مسئله اخیر کرونا اگر توجه داشته باشید نظام توزیع در روزهای ابتدایی مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد. علیرغم وجود محصول‌های واقعی محصول ما به مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسید بنابراین این هم یکی از مسائلی است که باید مدنظر قرار بگیرد. 

عضو فراکسیون امید در مجلس با تاکید بر اینکه نکته دیگری که از نظر کارشناسان و صاحب نظران مغفول مانده، بعد اجتماعی تولید است به طوری که اغلب، مشتری‌های اصلی تولیدات کشور ما قشر متوسط جامعه هستند، متاسفانه در سال‌های اخیر این قشر متوسط جامعه بدنه نحیفی پیدا کرده است، این نحیف شدن بدنه قشر متوسط بازار مناسب مصرف کالاهای ایرانی را با چالش مواجه می‌کند، چون ما یک قشر مرفه داریم که جنس‌های خارجی را با هر کیفیت و هر قیمتی تهیه می‌کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمدتا این قشر متوسط جامعه است که از کالای ایرانی استفاده می‌کنند، بنابراین تقویت قشر متوسط جامعه و توجه به آن جزو الزاماتی است که می‌تواند در سال جدید مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: همه این‌ها مستلزم این است که مدل ذهنی سیاست‌گذاران و مجریان ما متناسب با این الزامات تغییر داده شود. صرفا بحث فردی مطرح نیست بلکه مدل ذهنی منظورم است یعنی ما از این فضا که با ایجاد یک فضای گلخانه‌ای می‌توانیم تولید را رونق دهیم و جهش تولید ایجاد کنیم باید بیرون بیاییم.

رئیس فراکسیون جوانان مجلس دهم با بیان اینکه هر وقت صحبت از رونق تولید و جهش تولید می‌شود ارائه تسهیلات ارزان، بیمه و مالیات کم مطرح می‌شود، بیان کرد: اما اگر انگیزه تولید را بالا ببریم، فضای کسب و کار را درست کنیم و بازار مصرف مناسبی را ایجاد کنیم، خود کارآفرینان و بخش خصوصی رونق و جهش اقتصادی را رقم می‌زنند و این همان روشی است که مجریان و سیاست‌گذاران ما فضای ذهنیشان به همان سویی برود که بسترهایی که بتواند اقتصاد در آن رشد کند.

وی در رابطه با آزادسازی نرخ ارز نیز گفت: در بحث آزادسازی نرخ ارز با اقداماتی که در حال حاضر بانک مرکزی انجام داده است، مدیریت درستی در حال اتفاق است، ارز ۴۲۰۰ که یکی دو سال پیش پرداخت می‌شد مشخصا در بسیاری از موارد حذف شده است، نرخ ارز نیمایی نیز به نرخ بازار آزاد در حال نزدیک شدن است. این اتفاق در حال رخ دادن است و بانک مرکزی هم مراقبت‌های لازم را در این خصوص دارد.

وی با تاکید بر این که ما نمی‌توانیم به بحث ارز سوبسید بدهیم و هیچ کشوری هم این کار را انجام نمی‌دهد که فضا را برای واردات اجناس خارجی باز نگه دارد و از این طریق تولیدات داخلی خودش را سرکوب کند، گفت: اقداماتی که اخیرا دولت و بانک مرکزی در خصوص ارز انجام داده اقدامات مناسبی است؛ باید بحث رفاه مصرف‌کننده را هم مدنظر قرار بدهیم و صرفا از بخش تولید نگاه نکنیم. باید فضای رقابتی را هم در داخل کشور با ایجاد رقابت بین همین تولیدکنندگان داخلی ایجاد کنیم در این بین حذف انحصار و ارتقاء شفافیت در اقتصاد مواردی است که سبب می‌شود رفاه مصرف‌کننده ما هم مدنظر قرار بگیرد و از طرف دیگر انگیزه تولید در تولیدکنندگان واقعی ما و کار آفرینان ما از بین نرود.

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر برخی از واحدها و شرکت‌ها و حوز‌ هایی در اقتصادمان وجود دارند که انحصاری هستند و بخش‌هایی به صورت غیرمستقیم به دولت یا نهادهای عمومی غیردولتی وابسته‌اند و عملا کیفیت و کارکرد بخش خصوصی را هم کاهش می‌دهند، تصریح کرد: اگر کارآفرینان بخش خصوصی انگیزه تولید واقعی را به معنای واقعی نداشته باشند، هر اقدامی هم انجام بدهیم منابعی را اختصاص بدهیم یا مالیاتی را کم بگیریم، موفق نخواهد بود و به صورت ریشه‌ای نمی‌تواند در اقتصاد تاثیرگذار باشد.

موسوی در پایان درباره تاثیر تحریم‌ها بر تولید ملی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها قطعا بی‌تاثیر نیست ولی می‌توانیم بازارهای جهانی را شناسایی کنیم که در همین شرایط هم بتوانیم حضور بین‌المللی داشته باشیم، اما هیچ برنامه راهبردی را برای حضور در بازارهای بین‌المللی و کشورهای همسایه تقریبا هیچ وقت نداشته‌ایم رایزن‌های اقتصادی ما عمدتا هیچ وقت اقداماتشان اثربخش نبوده و اینها را هم باید در این خصوص مدنظر قرار بدهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز