خبرگزاری کار ایران

مقام سابق کاخ سفید در گفت‌وگو با ایلنا:

کشورها باید در تامین تجهیزات مقابله با کرونا به یکدیگر کمک کنند/ ترامپ توسط پمپئو تحریک می‌شود/ اوضاع بسیار خطرناک است

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۶۱۷

مقام سابق آمریکایی تحریم‌ها را مانعی برای انتقال داروها دانست و گفت: می‌دانم که تحریم‌های ایالات متحده ، گرچه از نظر اصولی قرار نیست داروها را تحت تاثیر قرار دهد اما این کار را انجام می‌دهد زیرا تحریم‌های مالی بر هر تراکنشی تأثیر می‌گذارد.

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد افزایش تنش‌ها در منطقه بیان کرده است:

دولت ترامپ شرکت‌ها را وادار به انتخاب میان ایران و آمریکا کرده است

این کارشناس مسائل سیاسی در مورد تلاش اروپا برای نجات برجام گفت: اروپا قطعاً می‌خواهد برجام ادامه یابد - مانند بسیاری از آمریکایی‌ها مانند من. اما بازار ایالات متحده از بازار ایران برای شرکت‌های اروپایی از اهمیت بیشتری برخوردار است. دولت ترامپ آن شرکت‌ها را وادار به انتخاب کرده و دولت‌های اروپایی نیز ناخواسته وادار به انتخاب میان ایران و آمریکا شدند.

وی با ابراز نگرانی در مورد شرایط منطقه گفت: وضعیت در حال حاضر وحشتناک است. اما اگر آمریکا و ایران درگیر جنگ شوند اوضاع بسیار بدتر می‌شود.

ترامپ توسط پمپئو تحریک می‌شود

اوضاع بسیار خطرناک است

هیپل تاکید کرد: دولت ایالات متحده در این باره دچار گسستگی است. اکثریت در هر دو مجلس کنگره به قطعنامه‌هایی رای دادند که مانع  رئیس‌جمهور ترامپ برای جنگ با ایران شود. من فکر می‌کنم خود ترامپ هم جنگی نمی‌خواهد. با این وجود، وی توسط افرادی مانند وزیر خارجه پمپئو ، که می‌خواهند نظام را در تهران تغییر دهند‌، تحریک می‌شود، بنابراین اوضاع بسیار خطرناک است.

بایدن ایالات متحده را به برجام بازمی‌گرداند

وی در مورد آینده روابط ایران و آمریکا گفت: از طرف ایالات متحده، امیدوارم معاون رئیس‌جمهور پیشین جوزف بایدن رئیس‌جمهور ترامپ را در انتخابات ماه نوامبر شکست دهد. من معتقدم که بایدن ایالات متحده را به برجام بازمی‌گرداند.

این مقام سابق کاخ سفید تاکید کرد: امیدوارم که بتوانیم در برجام به طور دائم به موضوع هسته‌ای بپردازیم و آمریکا به عربستان سعودی اطلاع دهد که ما به طور خودکار در هر اختلافی طرف عربستان را نمی‌گیریم آنگاه شاید ایران و عربستان سعودی بتوانند به نوعی مشکلات خود را حل کنند. اما از طرف ایران، من نگران این هستم که تندروها کنترل امور را دست بگیرند. درک من این است که تندروها از قبل پارلمان را به دست گرفته‌اند و احتمالاً ریاست جمهوری ایران را در سال ۲۰۲۱ نیز داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: من به یاد می‌آورم که رهبر ایران  مایل بودند به رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد، که من آن را تندرو معرفی می‌کنم، اجازه دهد با آمریکا مذاکره کند. اما احمدی‌نژاد برخلاف رئیس‌جمهور روحانی، تجربه کمی در روابط بین الملل داشت. مذاکره با دولت سخت بوش بی‌نتیجه بود و مذاکره با دولت اوباما نیز در زمان انتخاب رئیس‌جمهور روحانی انجام شد. امیدوارم که مجبور نباشیم دوباره چنین دوره‌ای را پشت سر بگذاریم.

تحریم‌های مالی بر هر تراکنشی تأثیر می‌گذارد

هیپل  در مورد میل ترامپ به مذاکره گفت: برخی در دولت ترامپ مذاکرات واقعی را دوست دارند اما تعداد بسیار زیادی «مذاکرات» را با تسلیم ایران برابر می‌دانند. من فکر می‌کنم این مانع از طرف ایالات متحده است.

این‌مقام سابق کاخ سفید در ادامه درباره سیاست فشار بر ایران گفت: من موافقم که ترامپ باید سیاست خود را تغییر دهد اما نگران این هستم که دولت بیش از اندازه بر سیاست ایران متمرکز شود آنقدر که نتواند به طور موثر مذاکره کند.

وی در مورد تحریم‌ها در شرایط مقابله با کرونا گفت: می‌دانم که تحریم‌های ایالات متحده ، گرچه از نظر اصولی قرار نیست داروها را تحت تاثیر قرار دهد اما این کار را انجام می‌دهد زیرا تحریم‌های مالی بر هر تراکنشی تأثیر می‌گذارد. با توجه به ویروس کرونا ، هنوز هیچ دارویی وجود ندارد. ما باید از اقدامات قدیمی مانند قرنطینه‌ها و اعمال محدودیت‌ها استفاده کنیم.

کشورها باید در تامین تجهیزات مقابله با کرونا به یکدیگر کمک کنند

هیپل با بیان اینکه تجهیزات فنی آزمایش و ماسک‌های صورت یکبار مصرف ، لباس و دستکش برای کارکنان بهداشت لازمه مقابله با کرونا است، گفت: در سراسر جهان کمبود این‌ها وجود دارد. این‌ها مواردی است که کشورها می‌توانند در تامین آنها به یکدیگر کمک کنند، همچنین هر کشوری برای کمک به خود و همسایگان خود باید تلاش کند.

این مقام سابق کاخ سفید یادآور شد: بهترین آرزوهای من برای مردم ایران در این زمان وحشتناک این است که این وضعیت را پشت سر بگذراند. امیدوارم  بتوانیم با هم همکاری کنیم تا مشکلات منطقه‌ای و جهانی حل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز