خبرگزاری کار ایران

با تجدید نظر برای پیوستن به FATF مسیر پیش رو هموارتر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۸۸۱۳۱

در شرایط خطیر کنونی، بالا بردن ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور برای جلب همکاری بیشتر کشورها و مشارکت جامعه جهانی ضروری است. دستگاه دیپلماسی برای رفع مشکلات ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا و شیوع کرونا، نیازمند پشتیبانی هر چه بیشتر ارکان نظام است و با انجام برخی اقدامات ثبات آفرین خصوصا تجدید نظر برای پیوستن به FATF مسیر هموارتر می‌شود.

در ایام پایانی سال سه مشکل اساسی منافع و امنیت ملی را در معرض تهدید جدی قرار داده است: 

۱-سایه شوم تحریم‌های ضدبشری دونالد ترامپ تحت عنوان تروریسم اقتصادی که با هدف ایجاد فشار حداکثری بر اقتصاد ایران اعمال می‌گردد.

۲-عدم تصمیم‌سازی مناسب درباره موضوع پیوستن به FATF بدلیل بلاتکلیف گذاشتن لوایح دولت در امر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و نتیجتا بازگشت ایران به لیست سیاه FATF ، 

۳- شیوع ویروس کرونا در سطح وسیع و درگیر شدن کل کشور با این اپیدمی، ویروسی که جان انسان‌ها را با در نوردیدن همه مرزهای جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی به مخاطره انداخته است.

با این اوضاع، کاسبان تحریم در داخل کشور جشن به پا نموده و تمام تلاش خود را در جهت برهم زدن اوضاع اقتصادی و سودجویی حداکثری در تمامی بخش ها به کار گرفته‌اند. این افراد برای بهره‌برداری از اوضاع بحرانی کشور و کسب سود حداکثری، علاوه بر اخلال در بازار ارز و عرضه و تقاضا، به بیماران کرونایی هم رحم نکرده و اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را احتکار کرده‌اند. علیرغم همه تلاش‌ها و رفتارهای ناجوانمردانه آمریکا از فراسوی مرزها و اقدامات بی‌ثبات کننده کاسبان تحریم در داخل و نیز مشکلات مضاعف ناشی از شیوع بیماری کرونا؛ هوشمندی مردم و تلاش موفق دولت و بخش خصوصی برای تامین نیازهای ضروری مردم ثبات در بازار عرضه و تقاضا را امیدوار کننده نموده است. 

در شرایط خطیر کنونی، بالا بردن ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور برای جلب همکاری بیشتر کشورها و مشارکت جامعه جهانی ضروری است. دستگاه دیپلماسی برای رفع مشکلات ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا و شیوع کرونا، نیازمند پشتیبانی هر چه بیشتر ارکان نظام است و با انجام برخی اقدامات ثبات آفرین خصوصا تجدید نظر برای پیوستن به FATF مسیر هموارتر می‌شود. شایسته این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام به واسطه شرایط اضطراری حاکم بر کشور و اهمیت توجه به مصالح و منافع عالیه نظام؛ با هدف مقابله حداکثری با کاسبان تحریم ، مافیای ضدملی و شکست دادن اهداف تروریسم اقتصادی آمریکا و در نتیجه تسهیل توسعه روابط و همکاری‌های بین‌المللی از طریق دستگاه سیاست خارجی، تصمیم خود برای تایید لوایح دولت در امر مبارزه با پولشویی و کمک مالی به تروریسم را به شکلی مثبت اعلام نمایند. باید در نظر داشت که عدم پیوستن ایران به FATF و ورودکشورمان به لیست سیاه عواقب ناخوشایندی را در همین ایام کوتاه رقم زده است. قرارگیری ایران در لیست سیاه و شیوع بیماری کرونا بخش عظیمی از اقتصاد خرد و کلان کشور مان را با مشکل جدی مواجه ساخته و گذر از این مرحله ی سخت تاریخی تدبیر بیشتری می طلبد. 

دولت و مردم دست به گریبان مبارزه با این ویروس خطرآفرین هستند ماندن مردم در خانه توصیه‌ای تخصصی از سوی پزشکان است و همزمان فشار ناشی از تحریم‌های تروریستی آمریکا بر بخش درمان کشور به طور مضاعف سنگینی می‌نماید. بنابراین بی‌توجهی به نیازهای اضطراری به ویژه در حوزه ایجاد تسهیلات حداقلی تامین و تکمیل ارتباطات سیاسی، مالی و بانکی ‌گناهی نابخشودنی است و ملت و آیندگان در این باره قضاوت خواهند داشت.

این قضاوت هم شامل تروریسم اقتصادی ترامپ و هم شامل بی توجهی و خود تحریمی ناشی از بی تصمیمی مصلحت اندیشان در این شرایط اضطرار خواهد بود. بی شک امروز فقط دشمنان ایرانیان به ویژه ترامپ، صهیونیستها و سودا گران مرگ و کاسبان تحریم از این شرایط متنفع و خشنود می‌باشند. قطع زنجیره  خشنودی آنها و تامین منافع و امنیت ملی، پیوستن به FATF را ضروری می‌کند. 

سعید محمدی، کارشناس روابط بین الملل

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز