خبرگزاری کار ایران

فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایلنا:

سیل و کرونا در کنار تحریم، فشار بر مردم را مضاعف کرده است/ زندگی مردم در فقر و بدبختی را عین ذلت می‌دانم/ باید راه گفت‌وگو با دنیا را باز کرد

asdasd
کد خبر : ۸۸۷۰۳۲

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: افرادی که به مجلس یازدهم راه یافته‌اند را تا حدودی می‌شناسم و می‌دانم که مواضع تندی نسبت به دولت دارند که اگر بخواهند این مواضع را که قبل از انتخاب علیه دولت داشتند در مجلس ادامه دهند باید بگویم که این رفتارشان نه تنها به ضرر دولت ، بلکه به ضرر کل کشور و مردم است.

فاضل میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رخدادهای سال گذشته و تاثیر آن بر کشور و اینکه برای برون رفت از مشکلات چه باید کرد، گفت: سال ۹۸ اتفاقات ناگوار و زیادی را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی تجربه کردیم که هرکدام‌شان تاثیراتی را روی کشور گذاشت که برای جبران خسارت‌های اتفاق افتاده باید تلاش کرد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: ابتدای سال گذشته حادثه طبیعی مانند سیل رخ داد که علاوه بر خسارت به زیر ساخت‌ها و مشکلات اقتصادی که به وجود آورد بر روان مردم هم اثر گذاشت و در آخر سال ویروس کرونا به ما حمله کرد و جان بسیاری از هموطنان ما را تاکنون گرفته است.

وی ادامه داد: یکسری اتفاقات سیاسی هم رخ داد که تلخ بودند، مانند  عدم الحاق ما به  قراردادهای  مالی بین‌المللی و قرار گرفتن در لیست سیاه تصویب «FATF»  که برای کشور بسیار گران بود. امروز بانک‌های ما  دچار یک نوع بحران شدند که رهایی از آن بسیار مشکل و سخت است. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسأله بعدی انتخابات مجلس بود که حضور مردم در این دوره نسبت به دوره‌های پیشین کمتر بود که این اتفاق برای نظام جمهوری اسلامی چندان جالب نبوده و نیست  ما باید درصد بالاتری از این میزان مشارکت را شاهد می‌شدیم اما به خاطر یکسری از مسائل بسیاری از مردم پای صندوق‌های رأی نیامدند.

وی با اشاره به حوادث پس گرانی بنزین ادامه داد: پس از آنکه بنزین گرانی شد، اتفاقاتی در کشور رخ داد که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان شد.

مبیدی با این‌که آن چیزی که باعث می‌شود حوادث طبیعی تلخ‌تر شود دخیل شدن رخدادهای سیاسی در روند این اتفاقات است، اظهار کرد: امروز مشاهده می‌کنیم یک طرف کشور سیل است، یک طرف دیگرش کرونا در میانه میدان هم  نفت، بانک و اقتصادش تحریم هستند و فشارهای زیادی را تجربه می‌کنیم. همین دست رویدادها نمی‌گذارد ما مشکلات را زودتر حل کنیم.

وی یادآور شد: اگر پاره‌ای از تحریم‌ها بالای سر کشور نبود و بانک‌های ما ارتباطات بهتری داشتند و فروش نفت ما ثابت می‌شد ممکن بود وضع اقتصاد در کشور بهتر شود و مردم احساس نگرانی کمتری می‌کردند. در پایان سال و شب عید در بسیاری از مناطق مردم به خاطر کرونا بیکار شدند و در خانه‌هایشان نشستند. گرانی و تورم بر آن‌ها فشار آورد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: می‌توانستیم جلوی یکسری از اتفاقات را بگیریم، معتقدم  در حال حاضر کشور ایران باید سعی کند به هر طریقی که فکر می‌کند راه و باب گفت‌وگو را با دنیا باز کند. 

وی تاکید کرد: مهم رفاه و راحتی مردم است؛ ذلت برای یک کشور یعنی این‌که مردمش در فقر و بدبختی زندگی کنند.

مبیدی ادامه داد: ما باید وحدت و انسجام ملی ایجاد کنیم، راه را برای کسانی که خارج از کشور هستند و تمایل دارند که بازگردند باز کنیم، مشکلات‌مان را با کشورهای دنیا حل کنیم که اگر این کارها را انجام دهیم می‌توانیم بسیاری از معضلات را حل کنیم.

میبدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مجلس جدید خردادماه روی کار می‌آید پیش‌بینی شما از تعامل دولت با این مجلس چگونه خواهد بود، بیان کرد: افرادی که به مجلس یازدهم راه یافته‌اند را تا حدودی می‌شناسم و می‌دانم که مواضع تندی نسبت به دولت دارند که اگر بخواهند این مواضع را که قبل از انتخاب علیه دولت داشتند در مجلس ادامه دهند باید بگویم که این رفتارشان نه تنها به ضرر دولت ، بلکه به ضرر کل کشور و مردم است.

وی ادامه داد: د مورد « FATF» را کارشناسان و اقتصادانان بیان می‌کردند که ما باید به آن بپیوندیم و امروز اتفاقا کسانی به مجلس راه یافتند که در برابرش ایستادند و مخالفت کردند تا تصویب نشود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در مجلس‌های سابق افرادی بودند که تحصیلات داشتند، کاردان بودند، سوابق زیادی داشتند اما  امروز یک عده به مجلس راه یافتند که در برابر هر چیزی که مربوط به کشور می‌شود موضع می‌گیرند که این کار بسیار خطرناک است.

وی تاکید کرد: اگر برخی روحیه دنیاستیزی را کنار نگذارند، سال آینده مشکلات اقتصادی زیادی خواهیم داشت.

مبیدی ادامه داد: بعید نیست به خاطر مشکلاتی که امروز با جهان داریم و بر اقتصادمان تاثیر گذاشته است سال آینده بسیاری از کارخانجات ما بسته و کارگران زیادی بیکار شوند. باید گفت اگر بین دولت و مجلس تفاهم نباشد پیش‌بینی می‌کنم روزهای سختی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز