خبرگزاری کار ایران

آرین منش در گفت‌وگو با ایلنا:

تاب‌آوری ایران در برابر حوادث، نشان از ظرفیت تاریخی و فرهنگی کشور دارد/ باید با حداکثر انسجام و وحدت از شرایط حساس کنونی عبور کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۸۶۱۰۹

یک نماینده ادوار مجلس با اشاره به حوادثی که کشور در سال ۹۸ پشت سر گذاشت، گفت: نباید فراموش کرد که اگر یک کشور دیگر می‌بود که ظرفیت‌های کافی برای حل این همه حوادث و مشکلات را نداشت شاید نمی‌توانست در برابر این همه حوادث دوام بیاورد. اینها نشان‌دهنده ظرفیت تاریخی فرهنگی کشور ما و ظرفیت‌های بزرگی است که توانسته این همه حادثه و مشکل سهمگین را از پیش پای خود بردارد و سال را به پایان برساند.

جواد آرین منش در گفت‌وگو با ایلنا در بیان ارزیابی خود از رویدادهای مهم سال ۹۸ گفت: سال ۱۳۹۸ در مجموع سال بسیار پر حادثه و پر ماجرایی برای جمهوری اسلامی ایران بود که با سیل آغاز شد و با کرونا به پایان رسید. اگر یک مرور اجمالی بر حوادث این سال داشته باشیم، در آغاز سال سیل گلستان، مازندران، لرستان، همدان، زلزله آذربایجان، حوادث کرمان، سقوط هواپیما و بسیاری حوادث طبیعی دیگری را داشتیم که هم مشکلات فراوانی برای مردم به وجود آورد و هم فشارهای زیادی بر روی دولت ایجاد کرد. 

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: علاوه بر آن اگر بخواهیم به سایر مشکلات اشاره کنیم، علیرغم مشکلات بسیار زیاد اقتصادی، فشارهای حداکثری آمریکا، تحریم‌های ظالمانه، توقف صادرات نفتی، تحریم بسیاری از نهادها و شخصیت‌های برجسته کشور، مسأله سقوط هواپیما و حوادث آبان ماه باعث شد که کشور دچار مشکلات جدی شود. اما از یک طرف نباید فراموش کرد که اگر یک کشور دیگر می بود که ظرفیت‌های کافی برای حل این همه حوادث و مشکلات را نمی‌داشت شاید نمی‌توانست در برابر این همه حوادث دوام بیاورد. اینها نشان‌دهنده ظرفیت تاریخی فرهنگی کشور ما و ظرفیت‌های بزرگی است که توانسته این همه حادثه و مشکل سهمگین را از پیش پای خود بردارد و سال را به پایان برساند.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: بدون تردید آثار و پیامدهای اقتصادی کرونا بر دوش کشور سنگینی خواهد کرد و اثرش روی اقتصاد و مشاغل است و بسیاری از فرصت‌های شغلی از دست رفته و متوقف شده است؛ بنابراین سال با تداوم مشکلات اقتصادی شروع شد؛ مضافا این که فشارهای ظالمانه آمریکا و انفعال اروپا در برابر آمریکا همچنان ادامه دارد و اروپایی‌ها موفق نشدند سازوکار اینستکس را کامل برقرار کنند البته اخیرا روزنه‌هایی از آن را شاهد بودیم اما کافی نیست و لذا توانایی مقابله و ایستادگی در برابر آمریکا را نداشتند و طبیعتا اینها هم فشارهای بیشتری را روی جمهوری اسلامی ایران خواهد گذاشت. 

وی ادامه داد: بنده معتقدم سال ۱۳۹۹ سال مقاومت و تاب‌آوری جمهوری اسلامی در برابر فشارهای مضاعف آمریکاست. اگر بتوانیم در سال ۱۳۹۹ در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کنیم به نظر می‌رسد از این پیچ تاریخی عبور کردیم و به اهدافی که مورد نظر آمریکایی‌ها بود که با فشار حداکثری بتوانند در داخل کشور آشفتگی به وجود آورند و نارضایتی‌ها را به حداکثر برسانند و فروپاشی نظام مدنظرشان بود با ناتوانی در تحقق این خواسته به یک موفقیت بزرگ دست پیدا خواهیم کرد و با موفقیت‌هایی که دموکرات‌ها به دست می‌آورند نوید سقوط دولت ترامپ هم می‌رود و امیدواریم یک چرخش در سیاست خارجی آمریکا اتفاق بیافتد و این فشارهای مضاعف از دوش جمهوری اسلامی ایران برداشته شود. به نظر می‌رسد عبور موفق ما از سال ۱۳۹۹ نوید بخش یک شرایط مناسب و مطلوب خواهد بود.

آرین‌منش در پاسخ به این سوال که آیا با دامن زدن به اختلافات داخلی و ایجاد مناقشه بین جناح‌ها و شخصیت‌ها می‌توانیم از بحران‌های پیش رو عبور کنیم؟ گفت: هرگز. ما در بحرانی ‌ترین شرایط کشوریم و به نظر می‌رسد که رمز عبور موفق از این شرایط بسیار حساس وحدت و انسجام ملی است؛ یعنی اگر کوچک‌ترین شکافی در قوای سه گانه، مسئولان نظامی و انتظامی و ... اتفاق بیافتد سم مهلکی برای عبور موفق از این شرایط است؛ چون ما در حداقل امکانات به سر می‌بریم و باید در حداکثر انسجام و وحدت بتوانیم از این شرایط حساس عبور کنیم.

نماینده ادوار مجلس یادآور شد: اگر خدای ناخواسته مثلا مجلس با شروع کارش به دنبال این باشد که مثلا دولت را تضعیف کند و یا دولت به دنبال تضعیف کردن مجلس و قوای دیگر باشد، تمام انرژی کشور هدر خواهد رفت. لذا ما باید با امکانات حداقلی خودمان در سال ۱۳۹۹ از این مسیر ناهموار عبور کنیم، چون درآمد کشور و صادرات نفت به حداقل ممکن رسیده و صادرات غیر نفتی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته و روابط اقتصادی ما با بسیاری از کشورها محدود شده و لذا چون منابع دیگری وجود ندارد باید بتوانیم با حداقل درآمدهای کشور حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم تا بتوانیم سال ۹۹ را با موفقیت پشت سر بگذاریم و از آن عبور کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز