خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

ترس ساختگی از ایران تجارت مرگ را در منطقه رونق داده است/ واشنگتن راه فراری از خشم و غضب مردم منطقه ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۸۵۹

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به این دلیل که از دیرباز به جهت اینکه آمریکا از این اختلافی که بین ایران و کشورهای عرب منطقه به راه افتاده تجارت مرگ انجام می‌داد و سلاح‌های خود را به این بهانه به کشورهای منطقه می‌فروخت حاضر نیست طرح‌هایی همچون «پویش صلح هرمز»به نتیجه برسد تا تسلط خود را بر منطقه نیز از دست ندهد.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با مروری بر تحولات خاورمیانه و منطقه خلیج فارس در سال گذشته و فراز و نشیب‌هایی که منطقه را دستخوش ناآرامی کرد، گفت: سال ۹۸ سال بسیار پرالتهاب و تحول‌آفرینی در منطقه بود که منجر به حوادث بسیار تلخی هم شد. آمریکا با کمک عربستان سعودی همچنان سعی داشتند که با توطئه علیه محور مقاومت اقدام کنند و پس از آنکه تروریست‌های تکفیری نتوانستند در جنگ‌های نیابتی منطقه را دچار تجزیه کنند؛ بار دیگر مثلث شوم واشنگتن، تل‌آویو و ریاض توطئه دیگری را به راه انداخت و به راه‌اندازی انقلاب‌های مخملی روی‌آورد و این توطئه جدید سه کشور ایران، عراق و لبنان را هدف قرار داد.

وی ادامه داد: مثلث شوم در سه محور تضعیف دولت مرکزی، ایجاد ناآرامی و عدم وجود امنیت دست به اقدامات خرابکارانه زد و با آوردن مردم به خیابان‌ها و موج سواری بر مطالبات به حق مردمی سعی کرد آرامش را از این کشورها سلب کرده و خشونت به وجود بیاورد. محور مقاومت البته توانست با تدبیر و کیاستی که به خرج داد بر این توطئه سهمگین پیروز شود که به گفته برخی عاملان و آمران طرح، سه تا چهار سال بر روی آنها کار شده بود تا بتوانند دولت‌ها را به زیر بکشند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه حمله انصارالله یمن به تاسیسات آرامکو عربستان را از دیگر تحولات مهم منطقه در سال گذشته شمسی نامید و گفت: این اقدام حوثی‌های یمن با تحت تاثیر قرار دادن ۵۰ درصد تولیدات این غول نفتی، انقلابی را در حوزه قیمت‌گذاری نفت در جهان رقم زد.

دستمالچیان با اشاره به برخی اقدامات خرابکارانه در خلیج فارس مانند حمله به بندر فجیره امارات و هدف قرار گرفتن نفتکش‌های ژاپنی که بهانه را برای حضور نیروهای بیگانه را در این منطقه مهیا کرد؛ در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران همچون ارائه طرح صلح هرمز از سوی رئیس‌جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز گفت: پس از اینکه آمریکا تحریم‌های سخت خودش را علیه ایران مخصوصا تحریم‌های نفتی را اعمال کرد؛ پشت سر آن با ایجاد بحران‌های مصنوعی نظیر هدف قرار گرفتن کشتی‌های نفتی در خلیج فارس و مختل کردن امنیت منطقه برای کشتیرانی آزاد و امن، جمهوری اسلامی ایران با طرح دو موضوع مهم و اساسی سعی کرد تا این توطئه را خنثی کند.

 وی افزود: یکی از دو طرح ایران پیمان عدم تعرض بود که از سوی وزیر امور خارجه کشورمان مطرح شد و دیگری طرح صلح هرمز که رئیس‌جمهوری آن را در صحن سازمان ملل مطرح کرد که به طور خلاصه سعی داشت امنیت خارمیانه و خلیج فارس را به دست کشورهای منطقه تامین کند. طرح آقای ظریف نیز از آن جهت حائز اهمیت است که در مقابل ترس ساختگی کشورهای منطقه از ایران، اعلام کرد که تهران حاضر است با هر کدام از این کشورها به صورت جدا یا دسته جمعی پیمان عدم تعرض امضا کند. از دیرباز به جهت اینکه آمریکا از این اختلافی که بین ایران و کشورهای عرب منطقه به راه افتاده تجارت مرگ انجام می‌داد و سلاح‌های خود را به این بهانه به کشورهای منطقه می‌فروخت حاضر نیست چنین طرح‌هایی به نتیجه برسد تا تسلط خود را بر منطقه نیز از دست ندهد. حتی گفته می‌شود ترور فرمانده سپاه قدس ایران به جهت آن صورت گرفت که وی حامل پیامی برای عربستان سعودی بود تا در نتیجه آن سطح تنش در روابط دو کشور کاهش پیدا کند.

این دیپلمات پیشین در خصوص اقدام ایالات متحده در ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی و تبعات این ترور بر منطقه خاورمیانه حتی در سال جدید نیز گفت: آمریکا با این اقدام عملا به جامعه جهانی ثابت کرد نه تنها حامی تروریسم دولتی است بلکه خودش عامل تروریسم دولتی است؛ چراکه فرمانده ارشد نظامی یک کشور را به همراه فرمانده نظامی رسمی کشور میزبان را در خاک کشوری ثالث ترور کرد و به این ترور نیز اقرار کرد و این ترور نقض فاحش قوانین بین‌المللی و قابل پیگیری حقوقی است. شهادت سردار سلیمانی تبعات زیادی داشته و خواهد داشت؛ با توجه به اینکه ایشان فرد موثر و قابل نفوذی در بین مردم منطقه بودند و این مردم می‌دانند که وی چه نقشی در آزادسازی سرزمین آنها از دست تروریست‌های داعش داشت، قطعا همچنان شاهد موج گسترده آمریکا‌ستیزی در کشورهایی همچون عراق خواهیم بود و واشنگتن راه فراری از این خشم و غضب ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز