خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

هر ادعای بی‌پایه‌ای نباید مبنای سوالات و نظرات آژانس باشد

asdasd
کد خبر : ۸۸۴۳۸۱

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فنی‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داریم و قرار نیست به هر ادعای بی پایه‌ای که مطرح می‌شود ایران پاسخ دهد. آژانس باید وجهه و اعتبار خود را مدنظر قرار دهد و هر ادعایی از سوی هر رژیمی نباید مبنای سوالات و نظرات آژانس باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس موسوی در نشست صبح امروز خود با اصحاب رسانه که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای دومین هفته بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز شهید و یاد و خاطره همه شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی، شهدای ترور و شهدای خدمت در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: لازم است تاکید کنم تاریخ بشریت نشان داده ما هیچگاه نباید تهدید را دست کم بگیریم چرا که به معنای شکست است و ما ملت با روحیه‌ای هستیم و برای مصائب خود طنز می‌سازیم اما نباید مساله را دست کم بگیریم. امیدواریم همه ایرانی‌ها این موضوع را جدی بگیرند؛ همه در یک کشتی نشسته‌ایم و کسی حق ندارد محل نشستن خود را سوراخ کند و همه لازم است این موضوع را جدی بگیرند؛ همانند ویروس تروریسم این ویروس هم نیازمند همگرایی جهانی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همانطور که دکتر کمالوندی به دقت و دقیق به ادعاهای اخیر پاسخ دادند؛ این بحث فنی و حقوقی است و محل مورد ادعا سایت نبوده است. ما فنی‌ترین همکاری‌ها را با این نهاد داریم و قرار نیست به هر ادعای بی پایه‌ای که مطرح می‌شود ایران پاسخ دهد. آژانس باید وجهه و اعتبار خود را مدنظر قرار دهد و هر ادعایی از سوی هر رژیمی نباید مبنای سوالات و نظرات آژانس باشد. مبنای ادعای آژانس حقوقی نیست و براساس سیاسی کاری برخی رژیم‌ها آژانس نباید ادعاهایی را مطرح کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ بهّ سوالی در رابطه با واکنش کشورهای اروپایی به گزارش اخیر آژانس نیز گفت: البته این مساله خیلی ارتباطی به مقام‌های اروپایی ندارد اما ما ابراز نگرانی خود را اعلام کرده‌ایم و در تماس تلفنی دکتر ظریف با آقای بوررل این مسائل مطرح شده و ما از هر فرصتی برای تبیین نظرات خود استفاده می‌کنیم. البته گزارش آژانس تاکید خوبی بر همکاری ایران با این نهاد را هم مطرح کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درخواست اتحادیه اروپا برای اجرای کامل برجام از سوی ایران گفت: این بیانیه دو قسمت داشت که یکی تاکید بر منتفع شدن تهران از منافع برجام است و بخش دیگر درخواست برای اجرای کامل برجام است که این بیانیه نیز در راستای همان بیانیه درمانی اروپا است. لازم است آنها به تعهدات خود در برجام عمل کنند و منافع این توافق را برای مردم ایران تضمین کنند که تا الان متاسفانه علیرغم شعارها نتوانسته‌اند. ایران آماده است که به محض اقدامات عملی اروپا، گام‌های خود را به طور متوازن بردارد.

موسوی در رابطه با استفاده از ظرفیت ایرانی‌های خارج از کشور برای کمک به مبارزه با کرونا نیز گفت: در شرایطی هستیم که همه باید به هم کمک کنیم. ما درخواست‌های خیرین خارج از کشور را دریافت کرده‌ایم و سفارت‌های ما اعلام آمادگی کرده‌اند که کمک‌ها را بپذیرند. امروز اقلام ضروری مورد توجه است و اگر کمک نقدی دریافت کنیم آنها را به خرید اجناس تبدیل خواهیم کرد. سفارت‌های ما آماده این همکاری در سطح عالی هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص واکنش تهران به دو تحلیف همزمان در افغانستان گفت: ما از مدت‌ها قبل تلاش‌های خود را برای همدلی مردم افغانستان انجام دادیم و به طرفین هم متذکر شدیم تنها راه ثبات در افغانستان تشکیل دولت فراگیر و وحدت احزاب است. بنابراین ما به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم ثبات سیاسی به این کشور برگردد. جمهوری اسلامی در این راستا همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

موسوی در رابطه تشکیل تیم ضربت در انگلیس برای مقابله با شایعات در خصوص کرونا در حالی که شبکه‌های فارسی زبان لندن در حال گسترش شایعه علیه کشورمان هستند، گفت: ما تشکیل این گروه ضربت را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم دولت انگلیس در خصوص اخبار جعلی رسانه‌های فارسی زبان هم اقدام کند و جلوی این کار را بگیرد. ملت ایران استحضار دارند برخی رسانه‌ها در این شرایط خاص و بحرانی متاسفانه شروع به انتشار اخبار و آمار جعلی و تضعیف روحیه ملت ایران کرده‌اند و امیدواریم اقدامات لندن این شبکه‌ها را هم در بر بگیرد. سفارت ما در لندن هم قرار است در صورت امکان اقدامات لازم را انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تایید توافق صلح‌طالبان از سوی شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما پیش‌تر در خصوص این توافق بدعت‌گونه اعلام موضع کردیم و گفتیم موافق هرگونه تلاش‌ برای ثبات و امنیت در افغانستان هستیم اما باید یادمان باشد این تلاش‌ها باید در چهارچوب گفت‌وگوهای بین افغانی باشد و لازم نیست کشوری از کیلومترها دورتر بیاید و با یک گروه توافق کند. ما این رویکرد را سازنده نمی‌دانیم و در نتیجه سایر مسائل حاشیه است.

وی در رابطه با اقدامات دستگاه دیپلماسی ایران در همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با کرونا گفت: امروز کشورهای متعددی درگیر مبارزه با کرونا هستند و کشورهای منطقه هم مصون نبوده‌اند هرچند مسائلی را کتمان کرده‌اند. ما برای اینکه مراوداتمان با کشورهای همسایه ادامه پیدا کند کمیته‌ای را در وزارت خارجه تشکیل دادیم و در تماس‌های دکتر ظریف با همتایان خود بر همین موضوع تاکید کردند و آمادگی ایران را برای هرگونه همکاری اعلام کردند. ما سعی می کنیم همه قوانین و اقدامات بهداشتی را رعایت کنیم و همین انتظار را هم از کشورهای دیگر داریم. امروز لازم است کشورها مجددا در خصوص همکاری‌های جدی بهداشتی و فنی فکر اساسی کنند و داشته‌ها و یافته‌های خود را در اختیار همدیگر قرار دهند و ایران هم پیشرفت‌های خوبی داشته که به مرور اعلام می‌کند و حاضر است در اختیار سایر کشورها قرار دهد.

وی در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر ابراز نگرانی برای زندانیان آمریکایی حاضر در ایران گفت: امروز با توجه به وضع بدی را از ایالات متحده سراغ داریم که بر مبنای گزارش و فکت‌های موجود است؛ همه نگران وضع موجود در ایالات متحده هستند. خبرهای بدی از زندان های آمریکا می‌شنویم و نگران اتباع ایرانی حاضر در این زندان‌ها هستیم که در آمریکا به گروگان گرفته شده‌اند. ما آمادگی داریم در چهارچوب‌هایی که قبلا اعلام کردیم این افراد را به کشور بازگردانیم. متاسف هستیم دولت آمریکا زمانی که ویروس کرونا در چین و ایران شیوع پیدا کرد سوءاستفاده می‌کند و حالا خودشان با یک رئیس‌جمهور بی خیال در وضعیت بدی هستند.

موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات وزارت خارجه برای تداوم مراودات تجاری با کشورهای همسایه گفت: ما از روزهای نخست شیوع کرونا علاوه بر نگرانی برای شیوع گسترده کرونا نگران مرادات تجاری بودیم که خللی در آن وارد نشود و سعی کردیم نگرانی همسایگان خود را رفع کنیم. این نگرانی همواره وجود داشته و سعی کردیم با تعامل نزدیک این نگرانی ها را با شفاف سازی و صدور گواهی سلامت تقلیل دهیم و در همین راستا همین اقدامات را از کشورهای همسایه خوساتار شدیم. به جز روزهای اول که برخی مرزها بسته شد امروز تقریبا همه مرزهای ما باز است و وزارت خارجه سعی می کند مبادلات ما کمترین آسیب را ببیند.

وی در خصوص ارزیابی ایران از آتش بس موقت در ادلب و امکان تعویق نشست آستانه گفت: آنچه در ادلب رخ داد باعث نگرانی همه ما بود و لازم بود اقداماتی انجام شود. ما تاکید داریم دولت قانونی سوریه حق دارد حاکمیت خود را بر همه سرزمینش اعمال کند. ما موافق توقف خون ریزی در همه جای سوریه هستیم و امیدوار هستیم اتفاقات بهتری بیفتد و همچنان روند آستانه را بهترین راه حل برای این مساله می دانیم و امیدواریم با محیا شدن جمیع شرایط این نشست در تهران برگزار شود.

موسوی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه جهان با بحران همه‌گیر ویروس کرونا درگیر است و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های ایالات متحده در شرایطی غیرهمسطح با سایر کشورها در حال مبارزه است؛ وزارت امور خارجه چه اقدامات دیپلماتیکی را برای کمک به وزارت بهداشت برای تهیه اقلام مورد نیازش و همچنین درخواست از جامعه جهانی برای مداخله در خصوص لغو یا تعلیق تحریم‌ها در بحران کرونا انجام داده است، گفت: ما اعلام کردیم تحریم‌های ایالات متحده بر رفاه عمومی و سلامت ملت ایران اثر گذاشته است و قبلا هم گفتم علیرغم اینکه دارو نباید جزو تحریم‌ها باشد اما عملا راه مراودات مالی از سوی آمریکا بسته شده و با پررویی تمام اعلام می‌کنند دارو جزو تحریم ها نیست. ما آمادگی داریم که همه راه‌ها را برای کاهش فشار بر ملت ایران امتحان کنیم و به دولت آمریکا هم گفتیم اگر در حرفی که می‌زنند صداقت دارند که البته ما همواره در این مساله شک داشتیم؛ تحریم‌ها را حداقل در این شرایط بردارند و با آزاد گذاشتن بانک‌ها راه ورود اقلام دارویی به کشور را باز کنند. اینها در حالی است که اقدامات حقوقی قبلا انجام شده و ما رای دیوان بین‌المللی دادگستری را داریم اما از آنجایی که ما و شما آمریکایی‌ها را می شناسیم چشم انداز مثبتی را متصور نیستیم اما اگر تحریم‌ها را در این شرایط بردارند می‌توانیم در مبارزه با کرونا قدم‌های خوبی برداریم و ما استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه لندن اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد، گفت: ایشان فرمایشاتی کردند که خیلی مناسب و سازنده نبوده و در جایگاهی نیستند که برای ایران خط مشی مشخص کنند؛ ایران براساس موازین دینی، امنیتی و اخلاقی به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و اعلام کردیم اگر می‌خواستیم به دنبال ساخت سلاح برویم کسی نمی‌توانست جلوی تهران را بگیرد. برخلاف آقای راب ما عامل هرج و مرج در جهان را حضور، دخالت و اظهارات مداخله جویانه کشورهای ثالث می‌دانیم. ما فراموش نمی‌کنیم که امروز سلاح‌های انگلیسی در حال کشتار مردم یمن هستند.

وی در خصوص لغو موقت پروازهای «ایران ایر» به اروپا گفت: سازما هواپیمایی کشوری توضیحات مبسوطی را در این رابطه اعلام کردند و بنده فعلا اطلاعات دیگری در این خصوص ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه آیا تهران به مرحله اقدام نهایی در خصوص برجام رسیده است یا خیر، گفت: هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که بخواهیم قدم نهایی را برداریم و همچنان به بازگشت طرفین به تعهداتشان امیدوار هستیم. هر زمان به موعد مورد نظر رسیدیم اقدام لازم را انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر سفرها و رایزنی‌های وزیر امور خارجه گفت: البته اگر شرایط اقتضا کند این مسائل خیلی مطرح نیست و در همین شرایط هم آمادگی داریم اگر موضوع حیاتی وجود داشته باشد وزیر امور خارجه سفر داشته باشند. رایزنی‌ها قطعا ادامه دارد و لزوما نباید حضوری باشد ولی اگر شرایط ایجاب کند قطعا این سفرها انجام خواهد شد.

وی در خصوص استفاده وزارت امور خارجه از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی در موضوع مبارزه با شیوع کرونا گفت: قطعا بنای وزارت خارجه این است که از همه ظرفیت‌های کشور برای مبارزه با این ویروس منحوس استفاده کند و ظرفیت دیپلماسی پارلمانی ما بسیار بالا است. ما از ظرفیت داخلی خودمان شامل معاونت مجلس و معاونت اقتصادی استفاده خواهیم کرد تا به کمک دیپلماسی پارلمانی بروند و امیدواریم پاسخ مناسبی را هم از طرف‌های مقابل بگیریم. 

موسوی در خصوص میزان تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران نیز گفت: کرونا بر اقتصاد جهانی و کشورهای بزرگ اثر گذاشته است اما سعی کردیم این اثرات بر اقتصاد ایران و کشورهای همسایه کمتر باشد و با چشم‌اندازی که برای مقابله با این ویروس در ایران وجود دارد، موفق خواهیم شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت روند آستانه و کنار گذاشته شدن ایران از فرایند صلح ابراز داشت: ما این برداشت را نداریم و در تماس‌های نزدیکی که با مقامات روس و ترک داشته‌ایم، بر اجرای روند آستانه تاکید کردیم. مکانیزم آستانه را هنوز بهترین، در دسترس‌ترین و موفق‌ترین راه برای حل بحران سوریه و ادلب می‌دانیم. موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه باید مورد توجه همه کشورها باشد. در حال رایزنی برای نهایی کردن تاریخ نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران هستیم. در سطوح مختلف از سفرا تا نمایندگان ویژه در حال رایزنی در این باره هستند و امیدواریم زمینه‌های برگزاری نشست در ایران فراهم شود.

وی درباره برخی تحلیل‌ها درمورد حمله بیولوژیک برخی کشورها با شیوع ویروس کرونا، گفت: تئوری مختلفی در کشور و سطح بین‌الملل در این زمینه مطرح شده و باید منتظر ماند و دید که نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها در مورد این ویروس چگونه است.

موسوی افزود: در مورد این موضوع که آیا این ویروس یک بیماری واگیردار طبیعی با منشاء خاص یا حمله بیولوژیک است اطلاعی نداریم و زمانی که نتیجه تحقیقات در این زمینه مشخص شد می‌توانیم در این مورد اظهارنظر کنیم.

این دیپلمات درباره تصمیم تعدادی از اتباع جمهوری آذربایجان برای بازگشت به کشورشان در پی شیوع کرونا در ایران اظهار داشت: همانطور که انتظار داریم مجوز پروازها از سوی کشورها به ما داده شود تا اتباع ایرانی به کشور بازگردانده شوند، به همان اندازه آمادگی داریم تا اتباعی که از کشورهای همسایه و غیرهمسایه در ایران هستند و مایل به بازگشت به کشورشان هستند، به صورت فوری و آنی مجوز دهیم تا این اتباع به کشور خود بازگردند.

موسوی اضافه کرد: در مورد آنچه که شما مطرح کردید من اطلاعات کاملی ندارم ولی همانطور که اشاره کردم صددرصد ایران آماده همکاری و همراهی با کشورهایی است که قصد دارند اتباع خودشان را بازگرداند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز