خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کویین در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند نیروهایش را از خاورمیانه خارج کند/ آمریکا سیاست خارجه انزواگرایانه‌ای در پیش گرفته است

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۸۸۷

استاد علوم سیاسی دانشگاه کویین برجام را مهم‌ترین توافق قرن حاضر دانست و تاکید کرد: ترامپ سیاست خارجه انزواگرایانه‌ای را در پیش گرفته است این سیاست شانس کمی برای موفقیت چشمگیر دارد زیرا ایالات متحده منافع ژئواستراتژیکی دارد و به همکاری با متحدان نیاز دارد

اودد هاکلای (Oded Haklai) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کویین است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها پرداخته است.

ترامپ حتی اگر بخواهد هم نمی تواند نیروهایش را از خاورمیانه خارج کند 

اودد هاکلای در ابتدا در مورد وعده ترامپ برای خروج نیروهای خود از خاورمیانه گفت: ایالات متحده چندین دهه در خاورمیانه نیرو داشته است. در حال حاضر حدود ۵۴ هزار سرباز در خاورمیانه وجود دارد با توجه به منافع ژئواستراتژیک آمریکا در خاورمیانه، بعید است که حتی اگر او بخواهد، ترامپ بتواند تمام نیروها را خارج کند برای اینکه این اتفاق بیفتد، ایالات متحده باید اطمینان یابد که متحدانش در خلیج فارس از تجاوز در امان هستند.

ترامپ سیاست خارجه انزواگرایانه‌ای در پیش گرفته است 

وی در ادامه در مورد سیاست خارجه ترامپ گفت: ترامپ سیاست خارجه انزواگرایانه‌ای را در پیش گرفته است  این سیاست شانس کمی برای موفقیت چشمگیر دارد زیرا ایالات متحده منافع ژئواستراتژیکی دارد و به همکاری با متحدان نیاز دارد به عنوان مثال، اگر ایالات متحده دوست دارد تأمین نفت از خلیج فارس حفظ شود، باید به کشورهای حوزه خلیج فارس که متحدان او هستند، کمک کند. اگر دنبال انزواگرایی باشد، نابود می‌شود و بازنده است.

نمی‌توان فقط آمریکا را عامل تمام مشکلات خاورمیانه دانست

این استاد دانشگاه در مورد تاثیر آمریکا در بی‌ثباتی منطقه گفت: قبل از مداخله ایالات متحده، خاورمیانه ناپایداری را به خود دیده بود. در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ حکومت‌ها به طور منظم در سوریه و عراق سرنگون شدند. مصر همچنین شاهد پادشاهی بود که در سال ۱۹۵۲ با کودتا تغییر یافت. جنگ داخلی لبنان از سال ۱۹۷۵ آغاز شد اما اینکه همه مشکلات منطقه‌ای را بر آمریکا تحمیل کنیم به منزله چشم‌پوشی از دلایل داخلی مشکلات سیاسی منطقه است.

وی در مورد ترور سردار سلیمانی گفت: ترامپ سردار سلیمانی را عامل حملات علیه سفارت آمریکا می‌دانست و معتقد بود با کشتن سردار سلیمانی از ادامه این حملات جلوگیری می‌کند.

ایران و آمریکا به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از تشدید تنش هستند

هیچ یک از طرفین واقعاً تشدید تنش را نمی‌خواهند

 هاکلای در مورد اقدام تلافی‌جویانه ایران نیز تصریح کرد: من اعتقاد دارم ایرانیان معتقد بودند که باید تلافی کنند، در غیر اینصورت به نظر می‌رسید که آنها تسلیم شده‌اند. ایرانیان، دقیقاً مانند ایالات متحده، احساس کردند که نیاز دارند که ایالات متحده را از انجام حملات مشابه باز دارند. هیچ یک از طرفین واقعاً تشدید تنش را نمی‌خواهند. نه ایالات متحده و نه ایران علاقه‌ای به جنگ ندارند. این به آن معنی است که حضور نظامی ایالات متحده به احتمال زیاد باقی خواهد ماند، اما هم ایران و هم ایالات متحده به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از تشدید تنش هستند.

برجام مهم‌ترین توافق قرن حاضر است

وی هم چنین در مورد سرنوشت برجام گفت: برجام یکی از مهمترین توافق نامه‌هایی است که در قرن بیست و یکم به امضا رسیده است. پس از امضای آن، این پتانسیل را داشت که منجر به گرم شدن روابط ایران و اروپا و آمریکای شمالی شود. این توافق نامه مربوط به قابلیت‌های هسته‌ای است و ارتباطی با بحران عراق ندارد. ایرانیان باید انتظار داشته باشند که وقتی تعهد خود را اجرا می‌کنند، اروپا هم تلافی کند. 

این استاد دانشگاه هم چنین در مورد سرنوشت ترامپ و آینده روابط ایران و آمریکا گفت: نه ایران و نه ایالات متحده خواهان تشدید تنش نیست چه رسد به جنگ. سؤال این است که آیا آنها می‌توانند از این کار جلوگیری کنند، در حالی که به دنبال حفظ قابلیت‌های  بازدارندگی خود هستند.

رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به برجام باز می‌گردد

هاکلای تاکید کرد: ترامپ در ماه نوامبر برای انتخابات  آماده می‌شود انتخاب وی احتمالاً تحت تأثیر سیاست وی در قبال خاورمیانه نخواهد بود. بیشتر تحت تاثیر اقتصاد و بیکاری است و در صورت شکست ترامپ رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده بار دیگر به برجام باز می‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز