خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه جرج میسون در گفت‌وگو با ایلنا:

زمان، در تقویم سیاسی آمریکا، به سرعت در حال اتمام است/ افزایش فشار بر ترامپ برای حل بن‌بست تهران و واشنگتن قبل از انتخابات نوامبر/ ایران توانایی اخراج آمریکا از منطقه را دارد

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۷۶۴

استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا با انتقاد از سیاست خارجه ترامپ، بر توانایی ایران برای اخراج آمریکا از منطقه تاکید کرد و گفت: طی هشت تا ده ماه آینده روابط ایران و آمریکا احتمالاً یا به طرز فاجعه‌آمیزی بدتر یا به طرز چشمگیری بهتر خواهد شد. بعید است که روابط آنها مثل امروز بماند. زمان، در تقویم سیاسی آمریکا، به سرعت تمام می‌شود؛ فشار بیشتری بر رئیس‌جمهور برای حل بن‌بست فعلی قبل از انتخابات نوامبر وجود دارد.

ادوارد رودز، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا است. وی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و سیاست خارجی آمریکا مشغول بحث و بررسی و تحقیق است. رودز در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را پیرامون تنش‌ها بیان کرده است.

ترامپ قبل از ورود به کاخ سفید فکر می‌کرد سیاست خارجه آسان است 

ادوارد رودز در ابتدا در مورد وعده‌های ترامپ گفت: وقتی رئیس‌جمهور ترامپ وارد کاخ سفید شد فکر کرد سیاست خارجی ساده و آسان است. اکنون وی متوجه شده است که سیاست خارجی در حقیقت پیچیده‌تر است. هر انتخاب سیاسی و حتی هر تصمیمی برای انتخاب سیاست، پاسخ‌های زیادی از جانب  بازیگران دولتی و غیر دولتی در سراسر جهان را بر می‌انگیزد و این واکنش‌ها به نوبه خود اقدامات فوری سایر بازیگران را موجب می‌شود.

سیاست خارجه ترامپ به وضوح موفقیت‌آمیز نبوده است

وی افزود: به طور کلی، سیاست‌های خارجی دولت ترامپ موفقیت‌آمیز نبوده و در برخی زمینه‌های سیاسی، به ویژه حفظ روابط مؤثر با متحدان نزدیک آمریکا و سایر جوامع که ارزش‌های لیبرال آمریکا را دارند نیز سیاست‌های دولت ترامپ فاجعه‌بار بوده است. اعتبار ایالات متحده و توانایی ایالات متحده در محافظت و پیشبرد دموکراسی لیبرال در سراسر جهان اکنون نسبت به سه سال قبل به وضوح ضعیف شده است. به همین ترتیب، با وجود ادعاهای رئیس‌جمهور، سیاست‌های دولت وی به جای تقویت سلامت اقتصادی و رقابت در آمریکا تضعیف شده است.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون در ادامه در مورد سیاست آمریکا در خاورمیانه گفت: با توجه به شرایط منطقه خاورمیانه و جنوب غربی آسیا، رئیس‌جمهور آمریکا هیچ مفهوم روشنی از پیچیدگی‌های سیاسی منطقه و یا پیامدهای احتمالی تغییرات در سیاست‌های آمریکا - به عنوان مثال ترک برجام، به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل یا حضور نظامی آمریکا ندارد، رئیس‌جمهور ترامپ علیرغم تمایل شخصی خود برای دست کشیدن از دخالت در جهان اسلام، حاضر به پرداخت هزینه سیاسی این تصمیم نیست. ترامپ در مواجهه با هزینه‌های سیاسی برای کاهش دخالت ارتش آمریکا در منطقه، بارها و بارها از این تصمیم عقب‌نشینی کرده است. نتیجه این است که او به قول‌هایی که برای خروج از منطقه داده، بی‌تعهد شده است.

سیاست‌ خارجی دولت ترامپ نتوانسته پیشرفت چشمگیری در کمک به حل مشکلات منطقه داشته باشد

آمریکا به بی‌ثباتی در منطقه کمک کرده است

وی در ادامه اظهار کرد:  مطمئناً دقیق‌تر می‌توان گفت که سیاست‌ خارجی دولت ترامپ نتوانسته است پیشرفت چشمگیری در کمک به حل مشکلات منطقه داشته باشد. هرچه ممکن باشد آمریکا یا دولت ترامپ را به دلیل ایجاد درگیری در جهان اسلام مقصر بدانیم، اما بخشی از مشکلات در منطقه قبل از دخالت آمریکا وجود داشته است و توسط بازیگران درون منطقه‌ای ایجاد شده است در واقع این مورد مهم است که این مشکلات و درگیری‌ها در بیشتر موارد توسط نیروها و بازیگران درون منطقه ایجاد شده است. یا با اقداماتی - برای مثال ، توافقنامه سایکس-پیکوت - مدت‌ها قبل از اینکه ایالات متحده به طور قابل توجهی درگیر شود، صورت گرفته است. درست است که سیاست‌های آمریکا به این اوضاع کمک کرده است و روند ایجاد مشکلات را بیشتر کرده است. بنابراین این موضوع با اینکه آمریکا را عامل اصلی مشکلات بدانیم متفاوت است.

ادوارد رودز یادآور شد:‌ایالات متحده مسئول دیکتاتوری وحشیانه صدام حسین در عراق، برای سرکوب وحشیانه دولت وی علیه عراقی‌های شیعه و کردها، یا تصمیمات وی برای حمله به ایران یا کویت نیست. دولت آمریکا مسئول خشونت در سوریه نبود. ایالات متحده باعث ایجاد اختلافات داخلی در یمن نشده است که منجر به چندین دهه جنگ داخلی شده است. ایالات متحده همچنین باعث تنش‌های تاریخی بین مسلمانان شیعه و سنی و یا بین اعراب و ایرانیان نشده است.

وی افزود: این بدان معنا نیست که ایالات متحده را از همه مسئولیت‌ها مبرا کنیم. با این وجود این نکته را باید یادآوری کرد که ایالات متحده عامل اصلی بی‌ثباتی و خشونت در منطقه نیست و استدلال می‌کند که تنها مسئول این شرایط نیست. در واقع ، هیچ کاری وجود ندارد که ایالات متحده تنهایی بتواند برای پایان دادن به خشونت و بی‌ثباتی در منطقه انجام دهد.

ایران و آمریکا باید گفت‌وگو در مورد امیدها و اهداف مشترک را آغاز کنند 

این استاد دانشگاه هم چنین در مورد دیدگاه‌های مردم ایران در مورد آمریکا گفت: مطمئناً مردم ایران نسبت به رفتار دولت آمریکا نارضایتی‌های قانونی دارند. همان‌طور  که مردم آمریکا نسبت به رفتار دولت ایران شکایات قانونی دارند. این شکایت‌های متقابل ممکن است همچنان بر مذاکره بین دو دولت تاثیرگذار باشد. با این حال، بین امیدها و اهداف مردم ایران و مردم آمریکا همپوشانی قابل توجهی وجود دارد. این وظیفه رهبران مسئول هر دو کشور است که بجای اینکه دوباره به اختلاف‌های متقابل بپردازند، گفت‌وگوی مبتنی بر این امیدها و اهداف مشترک ایجاد کنند. 

ترور سردار سلیمانی تعجب برانگیز و نگران‌کننده بود 

رودز هم چنین در مورد تصمیم ترامپ برای ترور سردار سلیمانی گفت: تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ مبنی بر ترور ژنرال سلیمانی، باعث تعجب بسیاری از آمریکایی‌ها شد و نگرانی آمریکایی‌ها را برانگیخت. از دید آمریکا، توافق رضایت‌بخش ایران و آمریکا فقط شامل محدودیت‌های قابل قبول در مورد برنامه هسته‌ای ایران  نیست بلکه شامل کاهش و یا توقف قابل توجهی در انواع فعالیت‌های سیاست خارجی ایران است که توسط ژنرال سلیمانی اجرا  شده است. به عبارت دیگر، ادعای آمریکا علیه دولت ایران فقط پیشرفت مداوم ایران به سمت توانایی تسلیحات هسته‌ای نیست، بلکه همکاری با نیروهای ضددولتی و تحرکات در سایر کشورهای منطقه است.

ایران به دنبال آغاز جنگ با آمریکا نیست 

ایران توانایی اخراج آمریکا از منطقه را دارد

وی هم چنین در مورد انتقام ایران نیز خاطرنشان کرد: اولین مورد این است که ایران به دنبال آغاز جنگ با آمریکا نیست. نکته دوم یادآوری این نکته است که ایران در واقع نیروهای متعارف لازم برای مقابله با آمریکا را دارد و این توانایی را دارد که ایالات متحده را مجبور به تصمیم ‌یری برای خروج نظامی از منطقه یا ورود به جنگ با ایران کند. 

در ماه‌های آینده روابط ایران و آمریکا دچار تغییراتی می‌شود 

ترامپ به دنبال توافق با ایران قبل از انتخابات است

رودز درباره آینده روابط ایران و آمریکا گفت: آنچه در ایالات متحده واضح است این است که طی هشت تا ده ماه آینده روابط ایران و آمریکا احتمالاً یا به طرز فاجعه‌آمیزی بدتر یا به طرز چشمگیری بهتر خواهد شد. بعید است که روابط آنها مثل امروز بماند. زمان، در تقویم سیاسی آمریکا، به سرعت تمام می‌شود؛ فشار بیشتری بر رئیس‌جمهور برای حل بن‌بست فعلی قبل از انتخابات نوامبر وجود دارد. از دیدگاه سیاسی رئیس‌جمهور یک درگیری ممکن است یک گزینه آسانتر و جذاب‌تر از یک توافق با مذاکره باشد. با این حال، اگر رئیس‌جمهور بتواند با دولت ایران به توافق برسد که بتواند به عنوان «پیروزی» به مردم آمریکا ارائه دهد - یعنی توافق نامه‌ای که نوید توقف یا کاهش چشمگیر حمایت ایران از آنچه ایالات متحده به عنوان گروه‌های تروریستی تلقی می‌کند  را بدهد رئیس‌جمهور می‌خواهد آن را تصرف کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز