خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی در گفت‌وگو با ایلنا:

باید تلاش کرد تا ردپای آمریکا در افغانستان و خاورمیانه کاسته شود/ آمریکا و روسیه هرجایی که باشند مشکلاتی ایجاد می‌کنند/اقدامات اروپا برای دور زدن تحریم‌ها تاثیر محدودی داشت

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۵۶۹

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی تاکید کرد که قدرت‌های بزرگ مانند روسیه و آمریکا هر کجا باشند منجر به بروز مشکلاتی می‌شوند و گفت: باید کارهای زیادی صوت گیرد تا ردپای ایالات متحده در خاورمیانه و افغانستان کاسته شود.

مایکل هولینگزورث، (Michael Hollingsworth) استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی است. حوزه تخصصی او جنگ و تروریسم، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌های اخیر در خلیج فارس مطرح کرده است.

باید تلاش شود تا ردپای آمریکا در افغانستان و خاورمیانه کاسته شود 

هولینگزورث در ابتدا گفت: ترامپ نیروهای خود را از خاورمیانه و افغانستان خارج نکرده است بسیاری از نیروها به دلایل مختلف در پایگاه‌های خاورمیانه مستقر شده‌اند و خروج همه آنها می‌تواند برای آمریکا مخرب باشد، همه نیروهای آمریکایی درگیر فعالیت‌های نظامی نیستند. ترامپ وعده کاهش نیروهای نظامی را داده است اما هیچ پیشرفتی در این وعده حاصل نشد و این می‌تواند ناامیدکننده باشد. البته خروج بدون برنامه سربازان هم می‌تواند به نتایج بدی منجر شود. باید کارهای زیادی صوت گیرد تا ردپای ایالات متحده در خاورمیانه و افغانستان کاسته شود.

ترامپ در مورد ایران می‌تواند به پیشرفت‌هایی برسد 

استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی گفت: سیاست خارجی ترامپ را نمی‌توان به طور کلی رد کرد و منفی دانست چراکه اشتباهاتی داشته است و باعث دوری از متحدانش شده است. سیاست خارجی ترامپ در برخی موارد مانند لیبی و افغانستان جواب نداده است. در موضوع اسرائیل و فلسطین و در رابطه با ایران می‌توان به پیشرفت‌هایی رسید. ترامپ با ترور سردار سلیمانی جنجال و چالش‌هایی ایجاد کرد اما خوشبختانه مساله به بحران منجر نشد.

روسیه و آمریکا هرجایی باشند مشکلاتی ایجاد می‌کنند 

وی در ادامه در مورد حضور آمریکا در منطقه و ایجاد بی‌ثباتی در آن گفت: حمله به عراق قطعاً باعث بی‌ثباتی شد. مواردی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را جنگ‌های نیابتی در نظر گرفت. اگرچه در حال حاضر هیچ درگیری عمده‌ای وجود ندارد. قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده و روسیه تمایل دارند هر کجا که بروند مشکلاتی ایجاد کنند. ایالات متحده به نفع منافع خود عمل خواهد کرد. این اغلب ممکن است برای کشورهایی که با آمریکا متحد نیستند مشکلاتی ایجاد کند و این امر ده‌ها سال است که اتفاق می‌افتد .

ترور سردار سلیمانی می‌توانست به جنگ منجر شود 

هولینگزورث  در مورد ترور سردار سلیمانی گفت: من این ترور را مرتبط به استیضاح ترامپ نمی‌دانم چراکه در جلسات استیضاح در این خصوص سوالی پرسیده نشد. من فقط فکر می‌کنم شرایطی برای ترور سردار سلیمانی ایجاد شد و ترامپ از این شرایط استفاده کرد. این اقدام می‌توانست به جنگ منجر شود اما خوشبختانه نشد چراکه هیچ کدام از طرفین از جنگ سود نخواهند برد. 

هیچ کدام از طرفین خواهان مرگ و نابودی بیشتر در منطقه نیستند

وی در ادامه در مورد واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی گفت: این حمله یک حمله سریع و فوری بود. اما این حمله در  عین حال حساب شده بود و نشان داد دو طرف خواهان تنش بیشتر در منطقه نیستند. مرگ و نابودی چیزی نیست که هیچ کدام از طرفین خواهان آن باشند.

سازو کار حل اختلاف راهی برای نجات برجام است

این استاد دانشگاه در مورد فعال شدن مکانیزم حل اختلاف گفت: اروپا خواهان توافق است کاهش تعهدات ایران برای اروپا نگران‌کننده است. ساز و کار حل اختلاف راهی است که توافق نجات یابد یا توافق جدیدی منعقد شود. هم چنین این سازوکار تلاشی است در این راستا که با تسلیحات هسته‌ای مقابله شود. وقتی ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد دیگر نمی‌توان به کشورهای دیگر گفت که آنها سلاح هسته‌ای نداشته باشند. 

برجام به پایان رسیده است 

اقدامات اروپا برای دور زدن تحریم‌ها تاثیر محدودی داشت

وی در پایان در مورد برجام گفت: من فکر می‌کنم برنامه جامع اقدام مشترک تقریباً به پایان رسیده است. آنها ممکن است بتوانند در یک مقطع برای طرح جدید مذاکره کنند. اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌ها اقدامات بسیاری خواهد کرد. INSTEX عملیاتی شد اما تأثیر محدودی داشت و فقط شامل چند کشور است. اقداماتی که ایران انجام داده، اتحادیه اروپا را بسیار نگران کرده است. تعداد سانتریفیوژهایی هم که اکنون عملیاتی شده‌اند، نگران‌کننده است. این امر از نظر تئوریک توانایی تولید سلاح هسته‌ای را سرعت می‌بخشد، این نگرانی باعث می‌شود که آنها نسبت به تجارت و کمک‌های بشردوستانه به ایران بسیار محتاط باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز