خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد؛

محکومیت قضایی ۵٠ مفسد اقتصادی/ احکام محیط زیستی‌ها قطعی شد/ آغاز جلسات محاکمه طبری از اسفندماه/ تعیین تکلیف آمار کشته‌های آبان ماه

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۵۵۵

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در فاصله دو نشست سخنگویی ۵٠ مفسد اقتصادی محکومیت قضایی پیدا کردند که امروز فهرست کامل در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست صبح امروز خود با خبرنگاران ضمن تبریک مجدد ایام دهه فجر و ولادت حضرت فاطمه (س) گفت: برای کشوری قوی باید مردمی قوی، دولتی قوی، مجلسی قوی و قوه قضائیه‌ای قوی داشته باشیم. برای قوه قضاییه قوی ما در راستای حفظ کرامت انسان و حمایت مردم قدم برمی‌داریم. به عبارت ساده قوه قضائیه قوی یعنی قوه قضائیه مردمی. اقدام اخیر دستگاه قضا در تدوین و ابلاغ دستورالعمل مشارکت نهادهای مردمی با این قوه که روز گذشته در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با نهادهای مردمی ابلاغ شد در همین راستا بود که البته نیازمند تدوین و اطلاع‌رسانی مناسب است.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: همچنین حضور رییس قوه قضاییه در مراسم اربعین سردار سرتیپ شهید قاسم سلیمانی به عنوان مردمی‌ترین قهرمان عصر حاضر و دیدار رییس قوه قضائیه با خانواده‌های متدین و مظلوم جانباختگان مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی در کرمان و بازدید ایشان از زندان زنان و سفرهای متعدد مسئولان عالی قوه قضاییه به استان‌ها و شنیدن خواست مردم؛ بیست ساعت کار مستمر در سفر به استان بوشهر که از ۵ صبح روز پنجشنبه تا یک بامداد روز جمعه ادامه پیدا کرد از مصادیق مردمی شدن قوه قضائیه است.

فرهنگ ما با انزوا و بی‌تفاوتی سازگاری ندارد

وی ادامه داد: در آستانه برگزاری انتخابات مجلس هستیم که از همه مردم با هر فکر، سلیقه و گرایش دعوت می‌کنم که آگاهانه در انتخابات شرکت کنند که در این مسیر هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست؛ مشکلات جای خود اما فرهنگ ما با انزوا و بی‌تفاوتی سازگاری ندارد چرا که اگر بی‌تفاوت شدیم از دشمن سیلی خواهیم خورد.

باید با صلابت چوب‌های فساد و ناکارآمدی را از لابلای چرخ‌های تولید داخلی خارج کرد

اسماعیلی افزود: امروز ٢٩ بهمن ماه به جهت ابلاغ سیاست‌های مقاومتی در تقویم  به نام روز اقتصاد مقاومتی ثبت شده است و ما در قوه قضائیه افتخار می‌کنیم که اقداماتمان در راستای حمایت از اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است. تمامی تلاش ما بر این است که باید با صلابت چوب‌های فساد و ناکارآمدی را از لابلای چرخ‌های تولید داخلی خارج کرد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در روزهای اخیر شاهد فعال‌سازی مجدد کارخانه آرتاکابل اردبیل بودیم که به دلیل بدهی تعطیل شده بود به چرخه تولید بازگشت که علاوه بر اشتغال کارگران سابق تعدادی زندانی با رای باز هم مشغول به کار شدند.

وی همچنین به اقدامات مجموعه قوه قضاییه در ارتباط با گروه صنعتی ایران ترانسفو اشاره کرد و گفت: در پی واگذاری این گروه صنعتی شاهد بروز مشکلاتی در این مجموعه صنعتی بودیم که با ورود قوه قضاییه و دادسرای عمومی و انقلاب تهران در رابطه با خریدار این مجموعه از خصوصی سازی، مشخص شد اولا اهلیت لازم را نداشته است و ثانیا کلیه وجوه پرداختی را از محل تسهیلات بانکی و شرکت کارگزاری آراد ایرانیان که وجوه آن متعلق به مردم بود، تامین کرده است و نه تنها اقساط تسهیلات را پرداخت نکرده بلکه میلیارد‌ها تومان به صورت غیرقانونی از حساب این شرکت خارج کرده بود.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: فرد خریدار تحت تعقیب دستگاه قضایی قرار گرفت و بازداشت شد. مدیران جدید سازمان خصوصی سازی نیز ورود پیدا کردند که ورود آن‌ها و همراهی با دستگاه قضایی و استفاده از اختیارات قانونی، قرارداد واگذاری فسخ و مقرر شد این شرکت از طریق بورس به خریداران واگذار گردد و تنها در همین یک اقدام حدود هزار میلیارد تومان به بیت المال بازگشت.

محکومیت قضایی ۵٠ مفسد اقتصادی

وی افزود: همچنین در استان خراسان رضوی در ٩ ماه اول امسال کمیسیون حمایت از تولید  از ۵٩٩ واحد صنعتی بازدید کردند که ٢٢٨ واحد دچار اختلال بود که مشکلات بودند که با کمک این کمیسیون از تعطیلی نجات پیدا کردند. روی دیگر سکه فعالیت ما مبارزه با مفسدان و متجاوزان به حقوق مردم است و در فاصله دو نشست سخنگویی ۵٠ مفسد اقتصادی محکومیت قضایی پیدا کردند که امروز فهرست کامل در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت. در آرای که صادر شده آقای حمید رضا مرادی به جرم اخلال در نظام ارزی به صورت عمده و کلان به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و رد یک میلیارد و ۸۹ هزار یورو در حق بانک ملت و ۷۹۲ هزار یورو در حق بانک سپه و جزای نقدی به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان محکوم شده است.

اسماعیلی ادامه داد: محمد نائینی تهرانی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و رد یک میلیارد و ۸۹ هزار یورو در حق بانک رفاه و ۷۹۲ هزار یورو در حق بانک سپه و جزای نقدی به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان محکوم شده است.

وی افزود: متهمان دیگر آقایان امیرخسرو علایی به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس و شلاق، سعید علیزاده به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ۱۰ سال حبس و شلاق و رد مال، مرتضی فلاح اشتری به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده و جابجایی وجه شرکت میعاد سازان به تحمل دو فقره ۲۰ سال حبس، شلاق، رد مال و جزای نقدی، مهرداد داوودی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس، رحیم تبریزی میاندواب به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۲ سال حبس، ضبط ۱۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی و محکومیت از مشاغل مختلف، مجید ارسی/ به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس، مهرداد صفری به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۲ سال حبس و ضبط ۱۲۸۰ میلیارد ریال جزای نقدی و آقای حمید عبادی به جرم معاونت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۸ سال حبس و ضبط ۲۰ میلیون لیر ترکیه و ممنوعیت از برخی مشاغل محکوم شدند.

  

برگزاری دادگاه‌های اغتشاشگران آبان ماه در دستور کار است

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده لیدرهای ناآرامی‌های اخیر گفت: ما سیاست خود را اعلام کردیم که صف معترضان را از اغتشاشگران جدا می‌دانیم. در خصوص بازداشتی‌ها اعلام کردیم هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف صورت بگیرد و برگزاری دادگاه‌های اغتشاشگران در دستور کار است که البته در این مدت این افراد هم به دو گروه تقسیم شدند. جمعی از عناصر اصلی شناسایی شدند که اموال دولتی را به آتش کشیدند و اماکن متعلق به مردم را تخریب کردند که متناسب با اعمالشان مجازات های قانونی پیش‌بینی شده است که بسیاری محاکمه شده اند که حکم بدوی آنها صادر شده است.

رای پرونده امیر آلمانی صادر شد

وی افزود: در یک پرونده که مشهور به پرونده امیر آلمانی است که سابقه اعمال مجرمانه داشتند و بعد اغتشاشات بازداشت شدند خودشان از اقداماتشان فیلم تهیه کردند و به ترکیه فرار کردند که بازگردانده شدند. سردسته گروه مدتی در کمپ پناهندگان آلمان بوده که آنجا با سردمداران جریان نفاق ارتباط برقرار کرده است که آرای بدوی این افراد صادر شده است.

یک تبعه آلمان را با شهروند خود مبادله کردیم

اسماعیلی در خصوص خبر همکاری قوه قضاییه و وزارت امور خارجه در بازگرداندن یک شهروند ایرانی بازداشت شده در آلمان گفت: متاسف بودیم که برای شهروند ما در آمریکا پرونده تشکیل شد و تحت تعقیب قرار گرفت و به لحاظ حضورش در آلمان به درخواست آمریکا بازداشت شده بود و اصرار به استرداد به آلمان داشتند که تلاش قوه قضائیه و وزارت خارجه بر این بود که این شهروند به کشور برگردد و ما یک تبعه آلمان را که چندی پیش در ایران به دلیل عکاسی از اماکن ممنوعه بازداشت شده بود را در فرآیند قضایی با شهروند خود مبادله کردیم. خوشبختانه روز یکشنبه ابتدا تبعه ایرانی وارد کشور شد و ما روز دوشنبه تبعه آلمانی را آزاد کردیم.

مداخله کشورهای خارجی در پرونده‌های قضایی را نمی‌پذیریم 

۱۳ اسفند ماه دادگاه دو شهروند فرانسوی برگزار می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات فرانسوی که  آزادی دو شهروند فرانسوی در ایران را خواستار شدند گفت:  یکی از این دو نفر شهروند فرانسوی است  و دیگری شهروند ما و ایرانی است. در مورد اینکه دو تابعیتی است باید بگویم  قانون ما تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسد بلکه ما او را تبعه کشور جمهوری اسلامی می دانیم. آنها  اتهاماتی  رابطه با اقدام علیه امنیت کشور داشتند. ما  به هیچ عنوان مداخله هیچ کشور بیگانه‌ای به ویژه کشورهایی که علیه نظام جمهوری اسلامی اقدامات خصمانه‌ای می کنند را  در امور داخلی و قضایی کشور نمی پذیریم.   همین کشور فرانسه بود که از یکی از متهمان بزرگ امنیتی  ما یعنی روح الله  زم که آسیب فراوانی به کشور زد، در حد شخص دوم مملکت فرانسه  حمایت کرده و برای او  گارد حفاظتی می گذارند. این ادعاها و عملکردها مغایر است. ما خواهانیم که همه دولت‌ها براساس مقرراتشان عمل کنند و اجازه مداخله به آنها نمی دهیم. کیفرخواست پرونده صادر شده و متهمان در زندان هستند و ۱۳ اسفند ماه جلسه دادگاه برگزار می‌شود.

از اسفندماه جلسات محاکمه طبری آغاز می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص  آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: تحقیقات این پرونده تمام است و حتما قبل از پایان سال دادسرا تصمیم خواهد گرفت و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده که در اسفندماه جلسات محاکمات آغاز شود.

احکام محیط زیستی‌ها قطعی شد

اسماعیلی  در نشست خبری امروز خود همچنین از قطعی شدن احکام صادره برای ۸ متهم پرونده موسوم به محیط زیست خبر داد و گفت: طبق حکم صادرشده از سوی دادگاه تجدیدنظر، مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا هرکدام به ۱۰ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا محکوم شدند.

وی افزود: هومن جوکار و طاهر قدیریان هرکدام به ۸ سال حبس، سام رجبی و حمیده (سپیده) کاشانی‌دوست هرکدام به ۶ سال حبس، امیرحسین خالقی به جرم جاسوسی به ۶ سال و عبدالرضا کوهپایه هشتمین متهم این پرونده به جرم اجتماع و تبانی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

کیفرخواست پرونده رییس پیشین هلال احمر تکمیل شده و مجددا به دادگاه می‌رود

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده رییس پیشین هلال احمر گفت: این پرونده به دادگاه رفت اما دادگاه تحقیقات پرونده را ناقص اعلام کرد و در بازگشت پرونده نام افراد دیگری مطرح شد که تحقیقات در حال انجام است که با کیفرخواست تکمیل شده مجددا به زودی به دادگاه بازخواهد گشت. البته لازم به توضیح است که این پرونده ناظر بر عملکرد شخص است و ناظر بر سازمان نیست. پرونده دو بخش است یکی هلال احمر و یک بخش  دانشگاه بهشتی  است.

رییس قوه قضائیه از هیچ فرد، لیست یا جریانی در انتخابات حمایت نمی‌کند 

وی همچنین در رابطه با حمایت رییس قوه قضائیه در انتخابات از یک لیست گفت: این شایعه را ما هم ملاحظه کردیم و با صراحت اعلام می‌کنم ایشان از هیچ فرد، لیست یا جریانی در روند انتخابات حمایت نمی‌کند. البته همه جریانات سیاسی در این مدت ملاقات‌هایی با ایشان داشتند و ایشان در برابر همه تقاضاها اعلام کردند که در امر انتخابات به لحاظ جایگاه قوه قضاییه مداخله نخواهند کرد.

در ماجرای آبان ماه به عدد حاضران در خیابان‌ها پرونده تشکیل ندادیم

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده افراد متهم به همکاری با روح الله زم گفت: آن پرونده بخش‌های مختلفی دارد و تا امروز فقط کیفرخواست متهم ردیف اول صادر شده و روند دادگاه ادامه دارد.

وی در خصوص اتهامات وارد شده به شرکت پارس‌حیات ترکیه( مولفیکس) در رابطه با اخلال ارزی گفت: آن پرونده در مرحله تحقیقات است و هنوز به دادگاه ارسال نشده و نمی‌توانیم در این خصوص اطلاعاتی بدهیم.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به این سوال که مقام‌های کشور اعم از رهبری ‌و رییس ‌مهور حق اعتراض مردم را به رسمیت شناخته‌اند اما با مردم معترض برخورد می‌شود؛ در خصوص این تناقض توضیح دهید، گفت: اعتراض جدای از اقدام علیه امنیت کشور است و ما در وقایع آبان‌ماه معترضان را از اغتشاشگران جدا کردیم و به عدد حاضران در خیابان‌ها پرونده تشکیل ندادیم. اغتشاشگران نباید خود را جزو معترضان محسوب کنند.

نامه‌ای از سوی فرهاد مجیدی در سوابق قوه قضائیه به ثبت نرسیده است

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص شکایت خانواده‌های مدافع حرم از ایالات متحده گفت: ما در این ارتباط دوسری مقررات داریم که یکی دادخواست دریافت غرامت است که در تهران شعبه ۵۵ است و دادخواست‌هایی در این دادگاه ثبت شده است. در ارتباط با سایر صلاحیت‌ها در خصوص شهادت سردار سلیمانی از جانب خود دادسرا اعلام جرم شده و شعبه‌ای در دادگاه انقلاب مسئول رسیدگی شده است. خانواده سردار سلیمانی هنوز اقدام خاصی را انجام نداده‌اند. در این حوزه همکاری خوبی بین دستگاه قضا و وزارت امور خارجه شکل گرفته است. اخیرا هیأتی از سیستم قضایی عراق به کشورمان سفر کردند که تعامل مشترکی بین دو دستگاه قضا در حال انجام است.

وی در خصوص نامه فرهاد مجیدی سرمربی تیم استقلال به رییس قوه قضاییه گفت: هنوز چنین نامه‌ای در سوابق قوه قضائیه به ثبت نرسیده است.

افرادی در حوزه شهرداری و شورای شهر اخیرا تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده اراضی کلاک لواسانات گفت: در دوره اخیر با بررسی‌های تکمیلی و عمیقی که انجام شد، گرچه حسب ظاهر آرای قبلی درست صادر شده اما مبتنی بر مستندات غیرقضائی است که این مستندات بنابر فرایند قانونی تهیه نشده است از جمله در ارتباط با ورود این اراضی به محدوده شهر لواسان. رسیدگی در کمیسیون ماده ۵ یک فرایند غیرقانونی طی شده و نباید این اراضی وارد محدوده شهر می‌شد و در تغییر کاربری این اراضی مشخص شد که با برخی ارتباطات ناسالم، مجوزهای تغییر کاربری این اراضی اخذ شده است.

وی افزود: با استفاده از سازوکارهای قانونی پرونده مجددا به دیوان عالی کشور ارجاع شد و دیوان عالی کشور همه مستندات و پرونده‌های سابق و روند تحصیل دلایل و مدارک را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که آرای صادره قبلی، به لحاظ معتبر نبودن اسناد و مدارک مخدوش و موجب تضییع حقوق بیت‌المال و شهروندان است. نهایتاً این اراضی به حالت سابق خود اعاده شد و در این ارتباط افرادی شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند و برخی افراد در پرونده‌های دیگر تحت تعقیب هستند و از آنجا به این مسائل رسیدیم. افرادی در حوزه شهرداری و شورای شهر نیز اخیرا تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند.

در مقطع تبلیغات انتخاباتی نمی‌توانیم له یا علیه هیچ‌یک از نامزدها صحبت کنیم

 اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بدهکاران بانکی گفت: فردی که من در نشست شهریورماه اشاره کرده بودم مجموع بدهی‌اش ۴ هزار میلیارد تومان است که ٣ هزار میلیارد تومان در مراحل اولیه به بانک برگردانده شد. پرونده مراحل تحقیقاتی را می‌گذارند که امیدواریم قبل از صدور کیفرخواست باقی بدهی به بانک برگردانده شود.

وی همچنین در خصوص حرف و حدیث پیرامون یکی از نامزدهای مطرح حوزه انتخابیه تهران که شورای شهر اعلام کرده پرونده وی را به نهادهای مربوطه اعلام کرده است، گفت: اینجا تریبون رسمی است و ما در مقطع تبلیغات انتخاباتی نمی‌توانیم له یا علیه هیچ‌یک از نامزدها صحبت کنیم.

به محض تودیع وثیقه زمینه آزادی بهاره هدایت متهم فراهم می‌شود

اسماعیلی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر بازداشت برخی فعالان سیاسی در آستانه انتخابات و نگرانی جامعه از این موضوع و به ویژه موضوع بازداشت بهاره هدایت که گفته شده توسط حراست دانشگاه بازداشت و در فرآیند انتقال به زندان اوین دچار ضرب و شتم قرار گرفته که همین مسأله منجر به اعتصاب غذای وی شده است، گفت: هیچ ارتباطی بین این بازداشت‌ها و انتخابات وجود ندارد و این بازداشت هم در داخل حراست دانشگاه انجام نشده و خارج دانشگاه بوده و البته اتهام ایشان ارتباطی به مسأله انتخابات ندارد و اتهامات دیگری داشتند و تحت تعقیب بودند. اگر این فرد ادعایی مبنی بر ضرب و شتم دارد حتما باید اعلام کند که در قوه قضاییه بررسی شود. این خبر را هم در رابطه با ایشان اعلام می‌کنم که قرار وثیقه این متهم تعیین و به خانواده ایشان اعلام شده که به محض تودیع زمینه آزادی متهم فراهم می‌شود؛ آخرین خبر داده شده به بنده حضور خانواده در دادسرا است که احتمالا باعث آزادی در ساعات دیگر خواهد شد.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده ندا ناجی نیز گفت: رای قطعی پرونده این فرد نیز صادر شده که البته در دادگاه تجدیدنظر به یک دوم کاهش پیدا کرده است.

آمار کشته‌های آبان ماه تعیین تکلیف شده است

اسماعیلی همچنین در خصوص اینکه رئیس جمهور در نشست خبری پزشکی قانونی را مسئول اعلام آمار کشته‌های آبان ماه معرفی کرد بعد از آن هم شاهد پاسکاری مسئولان به یکدیگر برای اعلام آمار هستیم این آمار بالاخره از چه طریقی قرار است در اختیار مردم گذاشته شود، گفت: اینکه در بیان هر مقامی چه می‌گوید بحثی جداست اما  رویکرد ما اظهارنظر در چهارچوب مقررات است. طبق مستندات ما این مسأله تعیین تکلیف شده و در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی طی دو مرحله و در شورای امنیت کشور در یک مرحله تعیین تکلیف شده است، طبق مصوبات ١٠ /١٠ و ٢٢ /١٠ شورای امنیت کشور متولی این موضوع تعیین شده است و به جهت اینکه اعلام آمار نیاز به جداسازی دارد متولی این بخش هم شورای تامین استان است.

دستگاه قضا سر صندوق‌های اخذ رأی نماینده‌ای ندارد

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا قوه‌قضائیه محل هزینه‌کرد تبلیغات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بررسی می‌کند یا خیر گفت: پول کثیف و پولشویی را برابر ضوابط قانونی جرم می‌دانیم و فارغ از اینکه پول کثیف در چه مسیری هزینه می‌شود رسیدگی می‌کنیم و ممکن است یکی از راه‌های هزینه‌کرد آن تبلیغات انتخابات باشد. البته مجلس اخیرا در ارتباط با تبلیغات نامزدهای انتخابات، مصوبه‌ای داشت که نمی‌دانم به تأیید شورای نگهبان رسید یا خیر اما این مصوبه حتما در فرایند رسیدگی به تخلفات انتخاباتی مورد توجه همکاران ما قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا قوه‌قضائیه بر نحوه برگزاری انتخابات نیز نظارت می‌کند یا خیر اظهار کرد: در ارتباط با انتخابات دو اقدام داریم؛ نخست اینکه ستادهایی را با رویکرد پیشگیرانه در همه حوزه‌های انتخابیه فعال کردیم و اقدام بعدی این است که اگر گزارشی از ناحیه مجریان یا ناظران یا این ستاد یا از ناحیه مردم در ارتباط با انتخابات که وصف مجرمانه دارد واصل شود، حتما رسیدگی می‌کنیم اما دستگاه قضا سر صندوق‌های اخذ رأی نماینده‌ای ندارد و مسئولیتی جز پیشگیری و رسیدگی به جرایم نخواهد داشت.

اطلاعات سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان محرمانه است

اسماعیلی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان در شفافیت برگزاری انتخابات تاثیر داشته یا خیر گفت: این سامانه یک سامانه مبتنی بر خوداظهاری است و اطلاعات آن دارای محرمانگی است و صرفا جهت استحضار رئیس قوه قضائیه است. البته اگر معلوم شود که اتفاق مجرمانه‌ای رخ داده به نهادهای ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

وی در خصوص پرونده ورمی کمپوست گفت: رییس قوه قضاییه دستور داده که پرونده‌هایی که شکات زیادی دارند ویژه رسیدگی شود. تا پایان سال برای تمام بخش‌های این پرونده رای صادر می‌شود. پرونده ورمی کمپوست ۱۳ هزار شاکی دارد و ۱۳۰۰ جلد است، برای بخشی از پرونده حکم صادر شده و برای بخشی دیگر به زودی حکم صادر می‌شود.

اسماعیلی در باره تعداد متهمان پرونده گفت: دقیق نمی دانم ولی  حدود ۳ الی ۴ متهم  دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا رای پرونده محمدعلی نجفی در بررسی مجدد از سوی دیوان عالی صادر شده است؟ گفت: خیر هنوز صادر نشده است.  

بازداشت ۵ مدعی نفوذ در شورای نگهبان

وی در مورد نفوذ و کلاهبرداری برخی افراد در انتخابات نیز گفت: اینکه ادعا می‌کنند ذی نفوذند با اینکه باشند متفاوت است. تاکنون به ادعا رسیده‌ایم ولی به صاحب نفوذ نرسیده‌ایم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این موضوع کلاهبرداری است نه ارتشا. ولی وصف مجرمانه دارد و رسیدگی میکنیم. تا‌کنون ۲۰ نفر شناسایی و برخی با قرار آزاد شده و حدود ۴ تا ۵ نفر در بازداشت هستند اما به ارتباط این مدعیان با نهاد نظارتی انتخابات نرسیده‌ایم البته در این زمینه فردی از استانداری نیز بازداشت شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز