خبرگزاری کار ایران

سعید باقری در گفت‎وگو با ایلنا:

مردم باید اعتراضات خود را در چارچوب قانون اعلام کنند

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۳۳۶

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از دغدغه‌های اصلی مردم در شرایط فعلی را نگرانی از عدم انبساط و فضای باز سیاسی حاکم بر اجتماع دانست

سعید باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: باید به مردم اعتماد کرده و اجازه دهیم حکومت را نقد کنند. امام علی(ع)، نقد حاکم را حق مردم می‌دانست. این به این معناست که آن حضرت به نقد کشیدن حاکمان را یک تکلیف برای مردم می‌دانست ومعتقد بود اگر مردم این تکلیف را انجام ندهند از وظیفه خود قصور کرده‌اند.

وی با اشاره به اصل 27 قانون اساسی متذکر شد: در این اصل به مردم اجازه داده شده که اجتماعات آزاد به‌طور غیرمسلحانه داشته باشند.

این وکیل دادگستری و حقوقدان افزود: باید فضای جامعه را از انقباض سیاسی خارج کرد و اجازه داد همه صداها شنیده شود. مردم در چارچوب قانون معایب حکومت را نقد کنند. نقد موجب کشف معایب مدیران نظام و پویایی جامعه می‌شود و ابزاری است برای نظارت عمومی بر رفتار حاکمان.

وی تصریح کرد:‌ 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد. چه تعداد مجوز در این 41 سال برای اعتراضات قانونی مردم نسبت به معضلات اجتماعی یا نقد حکومت داده شده؟ تقریبا می‌توان گفت،‌ هیچ! این در حالی است که اگر افرادی بخواند بدون مجوز اما در راستای حمایت از سیاست‌های دولت تجمع کنند چه‌بسا هیچ فردی به آنها معترض نشود و از آنها نیز حراست به عمل بیاید.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ چندی پیش عده‌ای از وکلا در اعتراض صنفی تصمیم گرفتیم به بخشی از اقدامات قوه قضائیه اعتراض کنیم. به‌عنوان یک حقوقدان که اشراف کامل به قانون دارد، از مبادی قانونی درخواست مجوز برای اعتراض قانونمند کردیم اما متاسفانه با جواب منفی مواجه شدیم.

باقری از دولت خواست تا به اصل 27 قانون اساسی توجه بیشتری کند‌ و افزود: اگر قرار باشد با شهروندانی که درخواست مجوز می‌کنند، این‌گونه برخورد کنیم قطعا اصل 27 قانون اساسی به یک اصل مطرود و متروک تبدیل خواهد شد. به کسانی که قصد دارند قانونی اعتراض کرده و مشکلات خود را به‌طور قانونی به گوش مسئولان برسانند، باید مجوز دهند. این در حالی است که بی تدبیری و کج سلیقه‌ای برخی مسئولان باعث می‌شود مردم به جای اینکه نظرات خود را به‌طور شفاف و قانونمند اعلام کنند، مسیر اشتباهی را در پیش بگیرند و موجب اغتشاشات و ناهنجاری‌ها شوند و خسارت‌های جبران‌ناپذیر مالی و جانی بوجود آید و این امر بهانه‌ای به دست جوامع غربی خواهد داد تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: من به‌عنوان حقوقدان سعی کرده‌ام در طول فعالیت وکالتی خود عدالت‌محوری و حقیقت‌جویی را سرلوحه کار خود قرار دهم. اگر وارد مجلس شورای اسلامی شوم، تلاش خواهم کرد نسبت به وضع مقررارتی که موجب انبساط سیاسی و خروج از وضعیت نامطلوب فعلی می‌شود، اقدام کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز