خبرگزاری کار ایران

رئوفیان در گفت‌وگو با ایلنا؛

سازوکار شورای ائتلاف را قبول نداریم/ مردم اجازه ندهند عملکرد مسئولان و ردصلاحیت‌ها موجب قهر آنها با صندوق رای شود/ «تصمیم چند نفره» نامش «ائتلاف» نیست

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۳۱۸

نایب رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، گفت: ائتلاف این نیست که چند نفر دورهم بنشینند و اسم خود را شورای ائتلاف بگذارند و از دیگران انتظار داشته باشند که به آن‌ها بپیوندند

به گزارش ایلنا، سید ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل ایران زمین و نایب رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص شکل‌گیری این جبهه و همچنین نحوه حضور آن در انتخابات‌های مختلف، گفت: جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت از بدو تاسیس و در مواجهه با اولین انتخابات بطور جدی درصحنه بود و در تمامی ادوار انتخابات اعم از مجلس، ریاست جمهوری، شوراها و خبرگان رهبری حضوری فعال داشته و در این دوره نیز هم برای مجلس یازدهم و هم انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری بر مبنای مصوبه شورای مرکزی، غیر از استان خراسان رضوی، در سایر استان‌های مانند؛ تهران، قم، فارس و خراسان شمالی لیست افراد مورد حمایت خود را در معرض افکار عمومی قرار داده است.

وی ادامه داد: همچنین در استان‌ها هم تصمیم بر این شد که دفاتر استانی با درنظر گرفتن اقتضائات حوزه‌های انتخابیه و با اطلاع تهران، لیست خود را منتشرکنند و از نامزدهای معرفی شده حمایت نمایند.

رئوفیان در ادامه درخصوص شکل‌گیری این جبهه سیاسی، ابراز داشت: تعداد احزاب عضو جبهه به ۲۵ حزب می‌رسد، به عبارت دیگر این جبهه بزرگترین جبهه سیاسی قانونی در میان ۱۱ جبهه موجود در کشور به شمار می‌رود.

وی درخصوص نحوه تصمیم‌گیری پیرامون لیست، تصریح کرد: احزاب عضو جبهه افراد پیشنهادی خود را به شورای مرکزی پیشنهاد دادند و براساس رای شورای مرکزی منبعث از ارزیابی بعمل آمده در جریان مذاکره با نامزدهای محترم بدور از هرگونه نگاه جناحی-سیاسی به پدیده انتخابات و با در نظرگرفتن منافع ملی و مصالح کشور این لیست نهایی شد.

نایب رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در خصوص علت نپیوستن به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، بیان داشت: ضمن احترامی که نسبت به همه فعالان سیاسی اعم از پیشکسوتان و جوانان قائل هستیم اما در عین حال به برخی مسائل انتقاد داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه سازوکار شورای ائتلاف درست نبود، خاطرنشان کرد: ما ساز وکار شورای ائتلاف را قبول نداشتیم، علیرغم اینکه عنوان «ائتلاف» را انتخاب کرده بودند اما اتفاقی که در عمل رخ داد چیزی نبود که از معنا و مفهوم واژه ائتلاف برداشت می‌شود، اینکه چند نفر دور هم جمع شوند و اسم خودشان را بگذارند شورای ائتلاف و انتظار داشته باشند که همگان به آن‌ها بپیوندند به معنی ائتلاف نیست.

دبیرکل حزب ایران زمین در ادامه با تاکید بر لزوم هم‌گرایی میان احزاب اصولگرا، اظهار داشت: ما به نتیجه هم‌افزایی ظرفیت‌ها معتقدیم و نظرمان این بود که شورایی که به انتخاب دبیران کل احزاب اصولگرا انتخاب شود، می‌تواند عنوان «شورای ائتلاف» را به خود بگیرد نه اینکه چند شخصیت حقیقی و غالبا غیر حزبی اسم خودشان را شورای ائتلاف بگذارند و بعد هم به بهانه وحدت احزاب و گروه‌های سیاسی را به همراهی با خود دعوت کنند و انتظار داشته باشندکه دیگران به آنان ملحق شوند.

وی ادامه داد: ما این رفتار را ائتلاف نمی‌دانیم و بر همین اساس و با توجه به شاخص‌های مدنظرمان تلاش کردیم از میان داوطلبان مناسب‌ترین گزینه‌ها را انتخاب کرده و مورد حمایت قرار دهیم.

نایب رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در بخش دیگر این گفت‌وگو و در تشریح شاخص‌های مدنظر این جبهه سیاسی برای جمع‌بندی و انتظار فهرست انتخاباتی، گفت: اساس شاخص‌ها، در ابتدا معیارهایی است که مقام معظم رهبری فرمودند، مانند شجاعت، شهامت، ایستادگی در برابر بیگانه، دشمن‌ستیزی، ایمان و انقلابی‌گری این‌ها لازمه کار است ام ادر کنارا ین موارد شاخصه‌های دیگری نیاز است.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که معتقد هستیم این است که نماینده باید به اصل حاکمیت قانون معتقد باشد، در واقع قانونگذاری که به قانون احترام نگذارد یا به قانون پایبند نباشد، نمی‌تواند برای کشور، مردم و نظام مفید واقع شود. همچنین مساله دیگر که از شاخصه‌های بسیار مهم به شمار می‌رود، اصل شفافیت است، علی‌بن ابی طالب(ع) می‌فرماید؛ من از شما چیزی پنهان ندارم مگر اسرار جنگ (نهج البلاغه-نامه۵۰)، از همین رو معتقدیم نمایندگان ما باید قائل به شفافیت باشند، متاسفانه طرح شفافیت در مجلس مطرح شد اما تعدادی مخالفت کردند در حالیکه به عقیده ما باید مردم بدانند و مشخص باشد چه کسی با کدام لایحه و قانون موافقت یا مخالفت داشته است و یا اینکه چه کسی به فلان گزینه برای فلان وزارتخانه رای می‌دهد و به چه دلیل با استیضاح می‌خواهد رای خود را پس بگیرد و یا از امضاء استیضاح منصرف می‌شود، همچنین شجاعت و شفافیت یعنی اینکه نباید ترس از ردصلاحیت مانع از شفافیت شود.

رئوفیان در ادامه ابراز داشت: نماینده مسئولیت دارد تا هم قانون مناسب تصویب کند، هم بر اجرای قوانین نظارت کند و هم پیگیر قوانین معطل مانده باشد، از سوی دیگر اگر نمایندگان توانمند باشند، یک مجلس خوب و قوی تشکیل می‌شود و مجلس قوی، وزیر و کابینه توانمند انتخاب می‌کند. همچنین مساله پاسخگویی نمایندگان یکی از معضلات فعلی است، نمایندگان بعد از رای‌آوری به جایی پاسخگو نیستند در حالیکه باید ساختار به نحوی تنظیم شود که نمایندگان به احزاب و جبهه‌های حامی خود پاسخگو باشند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، خاطرنشان کرد: نمایندگان در این دوره از مجلس باید بر طرف کردن دغدغه‌های معیشیتی مردم را دغدغه و اولویت اول خود قرار دهند چرا دیگر نمی‌توان کشور را با پول نفت اداره کرد، نفت یک پدیده جهانی است و تنها ما درخصوص آن تصمیم‌گیر نیستیم بلکه تصمیمات دنیا درخصوص آن تاثیرگذار است لذا نباید بودجه‌ریزی نظام ما تنها متکی بر نفت باشد.

دبیرکل حزب ایران زمین در پایان با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو، گفت: از همه مردم دعوت می‌کنیم که در انتخابات مشارکت و حضور پررنگ و فعال داشته باشند و اجازه ندهند که عملکرد مسئولان چه ردصلاحیت‌های شورای نگهبان و چه مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستند، آن قدر آن‌ها را آزرده خاطر کند که بخواهند با نیامدن پای صندوق‌های رای به این امر واکنش نشان دهند و با صندوق رای قهر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز