خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری کاندیداهای جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین مطرح شد؛

مجلس خبرگان خزانه انقلاب است/ خبرگان مورد مراجعه مردم هستند

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۲۷۲

یکی از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان مانند خزانه برای کشور می‌ماند؛ همچنان که ما خزانه‌داری مادی برای روز مبادای کشور داریم مجلس خبرگان نیز چنین جایگاه و نقشی دارد و مردم انتظار نداشته باشند که نمایندگان مجلس خبرگان به هر موضوع روزانه جامعه ورود پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری کاندیداهای مشترک جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان تهران، امروز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه در دفتر مرکزی جامعه روحانیت برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، حجت‌الاسلام و المسلمین عباسعلی اختری، حجت‌الاسلام و المسلمین علی مومن‌پور به سخنرانی پرداختند.

عباسعلی اختری در ابتدای جلسه با بیان اینکه نمایندگان و نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان مربوط به جایگاه رهبری و مقام ولایت داوطلب خدمتگزاری هستند، گفت: آنگونه که قانون اساسی توجه داده افرادی که خودشان را صالح دانسته‌اند برای عهده‌داری این جایگاه  اعلام آمادگی می‌کنند و در صورت رای آوردن انجام وظیفه می‌کنند.

وی افزود: مجلس خبرگان مانند خزانه برای کشور می‌ماند؛ همچنان که ما خزانه‌داری مادی برای روز مبادای کشور داریم مجلس خبرگان نیز چنین جایگاه و نقشی دارد و مردم انتظار نداشته باشند که نمایندگان مجلس خبرگان به هر موضوع روزانه جامعه ورود پیدا کنند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: در نظام اسلامی هر کسی باید این ایده را داشته باشد و کاندیداها هم باید این ایده را داشته باشند که مصالح کشور را در نظر بگیرند و ایده امام توجه به مستضعفین بود که این را  نیز نباید از یاد برد، آرمانهای اینچنینی جز آرمان‌های نامزدها خواهد بود.

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در ادامه نشست اظهار داشت: خبرگان رهبری از فقهای عادل تشکیل می‌شود تا برای انتخاب رهبری در شرایط فقدان رهبری و همینطور در شرایطی که رهبری شرایط رهبر بودن را از دست بدهد، برای جایگزینی او وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: خداوند به ما لطف کرده و نعمت رهبری امام و حضرت آیت الله‌خامنه‌ای را داده که به بهترین وجه کشور و ملت را مدیریت کنند تا بحران‌های داخلی و تحمیلی بیگانگان را پشت سر بگذاریم.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه آنچه که بسیار مهم است این است که خبرگان باید منتخب مردم باشند، افزود: قانون اساسی تاکید دارد که خبرگان منتخب مردم چنین جایگاهی را داشته داشته باشند، به این ترتیب مردم به صورت غیر مستقیم رهبر را انتخاب می‌کنند یعنی مردم اعضای مجلس خبرگان را انتخاب و آنها رهبری را کشف و انتخاب می‌کنند.

کاندیدای میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این موضوع حکایت از اتکای نظام ما و دیدگاه امام به ملت عزیز ایران است؛ همچنین فقها درد دین و مردم دارند و مورد اعتماد مردم نیز هستند.

وی یادآور شد: ما در احادیث داریم که در حوادثی که واقع می‌شوند به فقهای عادل رجوع کنید. خدا را سپاس می‌گذاریم این سنگر، سنگر مهمی است که از جایگاه ولایت فقیه که نیابت عام حضرت ولی عصر را دارد، حراست می‌کنیم.

مصباحی مقدم با بیان اینکه مورد اعتماد قرار گرفتن در چنین جایگاهی اثر گذار است، خاطر نشان کرد: مردم بدانند که چنین جایگاهی رهبری را انتخاب می‌کند؛ مجلس خبرگان سالانه دونشست برگزار می‌کند که در آن نیز به مشکلات جاری مردم و تلاش برای حل آنها نیز می پردازند و سعی دارند واسطه مردم و مسئولان عالی نظام نیز باشند. 

علی مومن‌پور دیگر عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در این نشست اظهار داشت: جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی مساله اسلامیت را توسط رهبری با تنفیض ریاست و نصب قوای دیگر انجام می‌دهد و حتی تایید قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی نیز با تایید شورای نگهبان که توسط رهبری انتخاب می‌شوند صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به وظایف و اختیارات رهبری در قانون اساسی گفت: علاوه بر وظایفی که در اصول ۱۰۷ تا ۱۱۰ قانون اساسی آمده است، رهبری وظیفه تعیین روسای قوای مسلح و امور دیگر را نیز بر عهده‌ دارند.

کاندیدای میان دوره‌ای مجلس خبرگان گفت: برای اینکه فقاهت در کل احکام جاری و مدیریت شود این توفیق الهی بوده که شروع جمهوری اسلامی با یکی از بهترین علمای دین یعنی امام باشد و همچنین ادامه آن نیز با رهبری مقام معظم رهبری ادامه یابد.

وی تصریح کرد: وظیفه همه این است که در انتخاب خبرگان رهبری شرکت کنند همانطور که در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند.

اختری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه گاهی مجلس خبرگان اقدام به قانون‌گذاری می‌کند، درحالی که وظیفه او نیست، بیان کرد: در پاسخ به این سوال باید توجه داشته باشیم سخن گفتن از جایگاه مجلس خبرگان باید به طور رسمی توسط سخنگوی مجلس خبرگان اعلام شود، اما مجلس خبرگان به صورت مستقیم به قانون گذاری ورود پیدا نمی‌کند؛ همچنان که مقام معظم رهبری مجلس را به سیاست های کلی توجه می دهد، مجلس خبرگان نیز با توجه به کمیسیون‌هایی که دارد سیاست‌ها را به قوای دیگر گوشزد می‌کند.

مصباحی مقدم نیز در پاسخ به سوال مذکور وظیفه خبرگان رهبری را دو مورد دانست و گفت: تعیین رهبری و نظارت به دوام شرایط رهبری از وظایف مجلس خبرگان است اما بالاخره خبرگان مورد مراجعه مردم هستند و در این شرایط نسبت به مسائل عمومی حساس می‌شوند و از مقامات بلند پایه می‌خواهند که نسبت به دغدغه‌های مردم و گاهی سفارش ها و توصیه ها توجه کنند؛ اینها جز و وظایف ذاتی نیست اما خبرگان نمایندگی ملت را عهده‌دار هستند. 

مومن پور درباره مساله شورای رهبری که مورد پرسش خبرنگاران بود، گفت: بر اساس قانون اساسی شورای رهبری هیچ جایی ندارد اما پیش از اصلاح قانون اساسی این مساله مطرح بود. 

وی درباره این سخن رهبری که "باید قوی شویم" افزود: کشور از همه لحاظ چه اقتصادی و چه جهات نظامی باید قوی شود؛ علی رغم اینکه ما در صدد هیچ جنگی نیستیم اما باید قدرتمند باشیم تا کشورهای مستکبری مثل آمریکا جرات حمله به ایران را نداشته باشند. همچنین باید از نظر اقتصادی مقاوم شویم تا هیچ کشوری توان تحریم ما را نداشته باشد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز