خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کرنل آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ در سیاست خارجه منافع شخصی را دنبال می‌کند/ ایران باید حمایت اروپا را حفظ کرده و به برجام متعهد بماند/ شرایط برای ایران اصلا عادلانه نیست

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۱۴۴

استاد دانشگاه کرنل آمریکا با انتقاد از سیاست خارجه آمریکا، ترامپ را فردی دانست که در سیاست خارجی بر اساس منافع شخصی عمل می‌کند و گفت: شرایط برای ایران اصلا عادلانه نیست اما اگر واقع‌بینانه بنگریم اروپا برای کمک به ایران از نظر سیاسی و یا اقتصادی ضعیف است و نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد

متیو آنتونی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه‌های روابط بین‌الملل و جنگ و قوانین بشر‌‌دوستانه تحقیق و بررسی کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌ها پرداخت.

این استاد دانشگاه در ابتدا در مورد وعده ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از منطقه گفت:  ترامپ نتوانسته این وعده را اجرایی کند. ایالات متحده هنوز درگیر تنش‌های متعددی در منطقه است و هنوز هم صدها پایگاه نظامی و امکانات را در سراسر جهان دارد.

ترامپ اهداف سیاسی شخصی خود را بالاتر از هرگونه منافع ملی ایالات متحده قرار داده است

وی در ادامه در مورد سیاست خارجه ترامپ گفت: من شخصاً از اینکه نقش آمریکا در جهان باید کاهش یابد حمایت می‌کنم و با نظرات بسیاری که از ایالات متحده انتقاد می‌کنند همراهی می‌کنم. سیاست خارجی ترامپ فاقد استراتژی و ناهماهنگ بوده است. همانطور که استیضاح اخیر نشان می‌دهد، وی در اجرای سیاست خارجی، اهداف سیاسی شخصی خود را بالاتر از هرگونه مفهوم منافع ملی ایالات متحده قرار داده است.

حضور آمریکا در منطقه منجر به بی‌ثباتی شده است 

این استاد دانشگاه در مورد تاثیر آمریکا بر بی‌ثباتی در منطقه گفت: عوامل بسیاری وجود دارد که به بی‌ثباتی در خاورمیانه کمک کرده است؛ درگیری بین اسرائیل و همسایگانش که با رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها تشدید شده است. رقابت بین عربستان سعودی و ایران و سرکوب برخی حکومت‌ها در سراسر منطقه که اغلب منجر به تظاهرات گسترده‌ای شده و توسط دولت‌ها به خشونت کشیده شده و بعضاً منجر به جنگ‌های داخلی فاجعه‌آمیز، مانند لیبی، یمن و سوریه شده است. به نظر من، دخالت ایالات متحده در منطقه عاملی بوده است که بیشتر از اینکه به ثبات و صلح کمک کند، به بی‌ثباتی و خشونت کمک می‌کند.

وی در ادامه در مورد ترور سردار سلیمانی گفت: بسیاری از اقدامات ترامپ از روی خصومت شخصی و بدبینانه است. از آنچه ما از این تصمیم می‌فهمیم، وی پس از آنکه مشاورانش طیف وسیعی از پاسخ‌ها به حملات تحت حمایت ایران علیه سفارت آمریکا در بغداد را به او پیشنهاد دادند، این تصمیم را گرفت. ترامپ بدترین  پاسخ پیشنهادی را انتخاب کرد و ظاهرا مشاوران وی نتوانسته‌اند او را منصرف کنند. این رویداد، نقش مشاوران ترامپ و آگاهی آن‌ها را زیر سوال می‌برد. در این حالت آنها شکست خوردند. اگرچه فکر می‌کنم ترامپ از ترور سلیمانی به عنوان پرت کردن توجه‌ها از استیضاح خوشحال شد، اما هیچ مدرکی ندیدیم که این انگیزه اصلی وی بود.

ایران به دنبال اخراج آمریکا از عراق است

این استاد دانشگاه در مورد پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی گفت:  اگر ایالات متحده با قدرت بیشتر پاسخ می‌داد، انتقام‌جویی ایران یک خطر بود و می‌توانست به جنگ گسترده‌تری منجر شود. اما با نگاه به گذشته و  اطمینان وزیر امور خارجه ایران، جواد ظریف، مبنی بر اینکه درگیری صورت نمی‌گیرد، به نظر می‌رسد که این حمله نسبتاً محدود شده است. ایران در حال حاضر به دنبال به چالش کشیدن حضور ایالات متحده در عراق است با تصمیم پارلمان عراق برای تصویب قطعنامه‌ای درباره اخراج نیروهای آمریکایی می‌توان امیدوار بود که در نهایت آمریکایی‌ها عراق را ترک کنند. اما ادامه فشارها می‌تواند اثر متضاد به بار آورد و  بهانه‌ای برای ماندن نیروهای آمریکایی در عراق به آن‌ها بدهد.

ایران باید حمایت اروپا را حفظ کند و تا حد ممکن به برجام متعهد بماند

وی هم چنین در مورد سازوکار حل اختلاف که اخیرا از سوی ترئیکای اروپایی فعال شده است، گفت: درک من این است که کشورهای اروپایی ساز و کار حل  اختلاف را برای نجات برجام فعال کردند؛ آنها می‌خواهند ایران را ترغیب کنند که به پیروی از برجام ادامه دهد حتی ایران تهدید شده است در صورت تداوم کاهش تعهدات برجامی به شورای امنیت ارجاع داده می‌شود.  من می‌توانم درک کنم که ایران چنین موضع‌گیری را ناعادلانه می‌داند. بعلاوه اینکه نباید فراموش کنیم ایالات متحده هرگز به عنوان یک طرف توافق نقش خود را به خوبی ایفا نکرد. تحریم‌ها را ادامه داد از برجام خارج شد. با این وجود هیچ فایده‌ای برای ایران در جهت شرکت در مسابقه تسلیحات هسته‌ای با ایالات متحده وجود ندارد. بهترین کاری که در این مرحله ایران می‌تواند انجام دهد تلاش برای حفظ حمایت کشورهای اروپایی برای مقابله با دشمنی ایالات متحده است و روش انجام این کار این است که تا حد ممکن به برجام متعهد بماند. 

اروپا برای کمک به ایران از نظر سیاسی و اقتصادی ضعیف است

آنتونی در ادامه در مورد آینده برجام گفت: اروپایی‌ها برای کمک به ایران اینستکس را راه‌اندازی کردند اما سرعت آن‌ها به شدت پایین بوده است. چراکه آنها با مخالفت آمریکا روبه رو شدند و از واکنش آمریکا ترسیدند. شرایط برای ایران اصلا عادلانه نیست اما اگر واقع‌بینانه بنگریم اروپا برای کمک به ایران از نظر سیاسی و یا اقتصادی ضعیف است و نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز