خبرگزاری کار ایران

توافق ایران و عراق بر تشکیل کمیته پیگیری ترور شهید سلیمانی و شهید ابوالمهدی المهندس

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۸۷۷

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در دیدار هیأت حقوقی و قضایی عراق، در خصوص پیگیری حقوقی و قضایی ترورسپهبد سلیمانی پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک بین دو کشور را مطرح کرد که مورد استقبال طرف عراقی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، ضاری جابر فرهود، معاون دادستان کل عراق و کامل امین هاشم، مدیر کل حقوق بشر و همکاری‌های بین المللی وزارت دادگستری عراق، در راستای تعمیق همکاریهای دوجانبه با معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری دیدار کردند.

در این دیدار، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری ضمن خیرمقدم برای تداوم همکاریهای دوجانبه اظهار امیدواری کردند.

وی بیان داشت: دو ملت ایران و عراق در طول سالیان گذشته بر اساس مولفه های فرهنگی، تمدنی و مذهبی مشترک بین دو کشور، روابط دیرینه و تأثیرگذاری داشته اند که این روابط در زمینه حقوقی و قضایی گسترش چشم گیری داشته است. ملت و دولت ایران همواره درهمه سختی ها از جمله مبارزه با تروریسم و گروهک های تروریستی نظیر داعش در کنار ملت و دولت عراق بوده و هزینه گزافی نیز بابت این حمایت متحمل شده اند که نمونه آن شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابوالمهدی المهندس بوده است. این جنایت بزرگ به مثابه عمل خطرناکی است که دولت آمریکا، در وضعیتی که شهید سلیمانی مهمان رسمی کشورعراق به عنوان یک دولت دارای حاکمیت مستقل بوده، مرتکب آن شده است.

عباسی تأکید کرد که ترور این دو شهید والامقام از سوی هر دو کشور ایران و عراق قابل پیگیری در مجامع بین المللی می باشد.

وی همچنین در خصوص همکاری های دوجانبه حقوقی و قضایی اظهار داشت خوشبختانه موافقت نامه های چهارگانه حقوقی-قضایی بین دو کشور منعقد و لازم الاجرا گردیده است و در سال های ۹۲ و ۹۳ نیز دو یادداشت تفاهم همکاری در زمینه انتقال محکومین و مسائل حقوقی و قضایی به امضا رسیده که اجرای موثر آنها مستلزم همفکری و تعامل بیشتر می باشد.

وی در خصوص موافقتنامه انتقال محکومین بین دو کشور اظهار داشت: با توجه به روابط گسترده تجاری و مذهبی دو کشور و تردد شهروندان ایرانی و عراقی در مراسم مذهبی همچون اربعین، تعداد زندانیان ایرانی در زندان¬های آن کشور رو به افزایش بوده و بعضاً جرم برخی اتباع ایرانی در خاک عراق حمل قرص های روانگردان است که به لحاظ عدم آگاهی اتباع ایرانی نسبت به قوانین داخلی عراق، تحت تعقیب و پیگرد قضایی در آن کشور قرار گرفته اند. در این مورد با توجه به موافقت نامه انتقال محکومین بین دو کشور، امکان انتقال آن ها و برخورداری از عفو و تخفیف مجازات برای محکومین ایرانی وجود دارد.

عباسی در خصوص پیگیری حقوقی و قضایی ترورسپهبد سلیمانی پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک بین دو کشور را مطرح نمود که مورد استقبال طرف عراقی قرار گرفت.

وی همچنین جهت توسعه روابط تجاری و حل اختلافات بین تجار دو کشور، تشکیل مرکز حکمیت، داوری و میانجیگری را پیشنهاد داد. وی ابراز امیدواری کرد این مرکز در چارچوب کمیته مشترک حقوقی قضایی موضوع یادداشت تفاهم دو جانبه ایران و عراق ایجاد شود.

عباسی همچنین به دیدار روسای قوه قضاییه دو کشور جهت همفکری و تسهیل تعاملات حقوقی و قضایی اشاره و برآن تأکید ویژه نمود و اظهار امیدواری کرد که با تشکیل قریب الوقوع کمیته حقوقی قضایی مشترک تصمیمات مهمی أخذ و در دیدار روسای قوای قضاییه دو کشور مطرح شوند.

در این دیدار همچنین، جناب آقای ضاری جابر فرهود، معاون دادستان کل عراق ضمن عرض تسلیت شهادت سپهبد سلیمانی، اظهار داشت که قوه قضاییه عراق از همان ابتدای أمر تحقیقات خود را در خصوص ترور‌های صورت گرفته آغاز کرده است و پیشنهادات و اظهارات معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری ایران در خصوص تشکیل کمیته مشترک قابل طرح و پیگیری دانست.

در ادامه، آقای کامل امین هاشم، مدیر کل حقوق بشر و همکاری های بین المللی وزارت دادگستری عراق، ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت که عمل دولت آمریکا در خصوص ترور سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس، قابل طرح و پیگیری در محاکم اروپایی و شورای امنیت است. همچنین بر اساس قوانین داخلی آمریکا این عمل مجرمانه و قابل تعقیب محسوب می شود.

وی همچنین در خصوص پیشنهادات معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران، از تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری حقوقی بین المللی ترور سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس و کمیته حقوقی قضایی مشترک در چارچوب یادداشت تفاهم منعقده فی ماین دو کشور و نیز مرکزحکمیت، داوری و میانجیگری مشترک استقبال کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز