خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در نشست خبری:

فشار حداکثری را پشت سر گذاشتیم/ سال آینده دشمن را مجبور می‌کنیم پای میز مذاکره بیاید/ روحانی و دولت لیستی ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۷۸۴

رئیس‌جمهور گفت: شاخص‌های ما از لحاظ اجتماعی و اقتصادی و امنیتی نشان می‌دهد که فشار حداکثری را پشت سر گذاشتیم و آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که مسیر و استراتژی‌شان با محاسبه‌ای که کرده بودند درست نبوده و به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری حسن روحانی دقایقی پیش با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی آغاز شد.

حجت‌الاسلام روحانی در این نشست گفت: میلاد دخت پیامبر اسلام حضرت صدیقه کبری را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از ملت ایران برای حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سپاسگزاری می‌کنم.

وی با بیان اینکه سالی که گذشت و رو به پایان هستیم مثل سال ۹۷ سال پر ماجرایی برای مردم بزرگ ایران بود، یاآور شد: از آغاز سال که با سیل در ۲۵ استان کشور مواجه بودیم که حادثه بی‌سابقه‌ای در تاریخ ایران بود و بعد حوادث طبیعی غیر منتظره دیگری داشتیم و شهادت ناجوانمردانه سردار سلیمانی برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود و تحملش سخت بود اما حضور مرم در این مراسم نشان داد مردم مسیری را که انتخاب کرده‌اند به درستی ادامه خواهند داد و حادثه هواپیمای اوکراینی باعث تاثر همه مردم ایران شد حادثه کرمان هم که هم‌وطنان ما جانشان را از دست دادند بسیار ناگوار بود.

فشار حداکثری را پشت سر گذاشتیم

رئیس‌جمهور گفت: در برابر حوادث سخت مردم ما در سال ۹۷ و ۹۸ تا امروز ایستادگی بی نظیری را در برابر فشارهای خارجی از خود بروز دادند و علیرغم اینکه بدخواهان می‌خواستند با شرایط غیرقابل تحمل مواجه شویم مشکلات ما امسال کمتر از سال گذشته است شرایط در مجموع سخت‌تر است اما شاخص‌های ما از لحاظ اجتماعی و اقتصادی و امنیتی نشان می‌دهد که فشار حداکثری را پشت سر گذاشتیم و آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که مسیر و استراتژی‌شان با محاسبه‌ای که کرده بودند درست نبوده و به نتیجه نخواهد رسید.

وی افزود: البته تحریم‌ها به طور طبیعی مشکلاتی برای مردم به وجود می‌آورد و از این نظر در زندگی آنها اثر می‌گذارد اما ثمری برای دشمنان نخواهد داشت و آنچه که آنها فکر می‌کنند با فشار حداکثری و ضعف مار را پای میز مذاکره ببرند، اشتباه است.

هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت

رئیس جمهور تصریح کرد: هدف آنها این است که در حالی که مردم در ضعف و فشار قرار گرفته‌اند دولت را در ضعف پای میز مذاکره ببرند؛ ما با قدرت سخن حقمان در دنیا بیان کرده و می‌کنیم اما هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.

وی ادامه داد: وقتی کشور را در شش و نیم سال گذشته در همه بخش‌ها با ۸ سال قبل و یا سال‌های پیش از این دولت مقایسه می‌کنیم، علیرغم تحریم و فشار و برای اولین بار در تاریخ ایران در سال ۹۷ و ۹۸ اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کنیم.

رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: در هیچ زمانی هیچ دولتی اقتصاد بدون نفت را تجربه نکرده بود اما ما با آن در دوسال گذشته کشور را اداره کرده‌ایم البته ممکن است که با توجه به اهدافی که در ابتدای دولت ترسیم کرده بودیم، کندی صورت گرفته باشد اما در بخش انرژی، برق، آب، گردشگری، شرکت‌های دانش بنیان، صنعت، خدمات و سلامت زمانی که نسبت به سال‌های قبل خودمان را مقایسه می‌کنیم و آمار و ارقام به خوبی به ما کمک می‌کند.

سال آینده دشمن را مجبور خواهیم کرد که پای میز مذاکره بیایند

وی با بیان اینکه مردم در این شرایط در صحنه بودند و خادمانشان نیز در سراسر کشور تلاش و کوشش خودشان را انجام دادند، اظهار کرد: پیام من تشکر از مردم بزرگ ایران و اعلام این موضوع به مردم است که در سال آینده با همین توانمندی و قدرتمندی دشمن را مجبور خواهیم کرد که پای میز مذاکره بیایند.

وی یادآور شد: در سال ۹۲ و۹۳ هم درخواست از سوی آنها برای مذاکره بود و اکنون هم باید به شرایط عادلانه برگردند تا مذاکره امکان پذیر باشد.

روحانی ادامه داد: سال آینده سال پیشرفت خواهد بود و کسانی که برای سال آینده تبلیغ می‌کنند، همانطور که در سال ۹۷ تورم سه رقمی در نظر می‌گرفتند اما کشور در شرایط بهتری قرار گرفت شاهد این خواهند بود که در سال آینده رشد اقتصادی بهتر خواهد بود و رشد اقتصادی و کنترل تورم خواهیم داشت.

راه حل صلح منطقه در دست کشورهای منطقه است

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تلاش‌ها برای اجرایی شدن «طرح صلح هرمز» گفت: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح و ثبات بدون مشارکت ایران امکان ناپذیر است و ثبات و صلح در منطقه با حضور قدرتی مثل ایران امکان‌پذیر خواهد بود. ما همواره به دنبال ایجاد امنیت در این منطقه بودیم و سردار سلیمانی ما هم به دنبال ایجاد امنیت در خلیج فارس و خاورمیانه بود و آخرین تلاشش هم در این مسیر بود که ناجوانمردانه او را به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: «طرح صلح هرمز» در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد و متن آن برای دبیرکل و دولت‌های منطقه ارسال شد و من به طور رسمی این طرح را برای سران کشورهای منطقه ارسال کردم و برخی به خوبی استقبال کردند و برخی تاکنون پاسخ نداده‌اند اما در عین حال معتقد هستیم راه حل صلح منطقه در دست کشورهای منطقه است و تلاش آنها باید این هدف را محقق کند و تاکید می‌کنیم همه باید از صلح استفاده کنند؛ اگر بخواهیم برخی را از ثمرات امنیت برخوردار کنیم و برخی برخوردار نباشند صلح پایدار نخواهد بود. ما همچنان به اجرای طرح صلح هرمز اصرار می ورزیم.

اگر آمریکا به برجام برگردد باز هم در چهارچوب ۵+۱ می‌تواند مذاکره کند

روحانی همچنین در خصوص پیام‌های کشورهای دوست برای گشایش بن‌بست‌های ایجاد شده در مسیر برجام و همچنین شکست استیضاح ترامپ که این شائبه را ایجاد کرده که وی بخت اول ریاست جمهوری آمریکا است و اینکه آیا امکان دارد گشایشی پیش از انتخابات آمریکا ایجاد شود، گفت: برای ما فرقی نمی‌کند چه شخصی در آمریکا حاکم باشد و برای ما تنها منافع ملی خودمان اهمیت دارد. از آغاز در آمریکا یک گروه معتقد بودند که با فشار می‌توانیم ایران را وادار به پذیرش خواست خود کنیم و گروهی هم معتقد بودند باید با ایران تفاهم کرد و پای میز مذاکره آمدند و ما به تفاهمی رسیدیم و آن تفاهم در حال اجرا بود که اگر همه طرف‌ها پایبند بودند شرایط بهتری را تجربه می‌کردیم اما متاسفانه در حین اجرای برجام گروه اول روی کار آمدند که گفتند بسته‌ای را آماده کرده‌ایم و می‌خواهیم به ایران تحمیل کنیم.

وی افزود: این گروه که‌ آمدند همین اتفاقی افتاد که می‌بینید و آمریکا با فشار اسرائیل و کشورهای مرتجع منطقه و با توجه به ذات خودشان فکر کردند با تحریم می‌توانند مقاومت مردم ایران را ظرف چندماه بشکنند و بسته خود را روی میز و در برابر ایران قرار دهند. از آن روز تا امروز ۲۰ ماه می‌گذرد و ما شرایط خود را بهتر کردیم و بنابراین این فشارها شکست خورده است. در منطقه شرایط ما بهتر است و شرایط ما اتحاد و وحدت است. آنها می‌خواستند مردم را در شرایطی قرار دهند که فکر کنند بدون آمریکا نمی‌توانیم زندگی خود را ادامه دهیم اما همه دیدند ما تحت فشار زندگی را با مشکل گذراندیم بنابراین اینکه دولت بعدی چه کسی است طرح و برنامه ما یکی بوده که گفتیم اگر آمریکا به برجام برگردد باز هم در چهارچوب ۵+۱ می‌تواند مذاکره کند.

آمریکایی‌ها از انتخاباتی که با حضور حداکثری باشد خوشحال نمی‌شوند

روحانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تلاش ضدانقلاب در انتخابات پیش رو را چطور ارزیابی می‌‌کنید و اینکه لیست یاران روحانی را تایید می‌کنید یا نه؟ گفت: خوشبختانه فضا مقداری نسبت به گذشته فرق کرده و امروز شور و نشاط نسبی را برای انتخابات می‌بینیم و دوست داریم این شور و نشاط به حداکثر برسد و انتخابات به بهترین شکل برگزار شود. انتخابات پرشور به نفع همه است و آمریکایی‌ها از انتخاباتی که با حضور حداکثری باشد خوشحال نمی‌شوند و آن‌ها از انتخاباتی که با حضور حداکثری نباشد خوشحال می‌شوند.

وزارت کشور گفت فقط در ۴۴ حوزه انتخابات رقابتی نیست

رئیس‌جمهور تصریح کرد: من از ابتدا نگران بودنم که نکند شرایطی باشد که انتخابات رقابتی نباشد و حضور کم شود. گزارشی که وزارت کشور داده بود این بود که ۷۰ حوزه غیر رقابتی است و تلاش من این بود که رقابت بیشتر شود. آن‌هایی که طبق قانون می‌شود، تایید شوند. من امروز از وزارت کشور درباره آن ۷۰ حوزه پرسیدم که گفتند فقط ۴۴ حوزه رقابتی نیست و بقیه حوزه‌ها رقابتی است و این برای من خوشحال کننده بود و این جاهایی هم که وزارت کشور اعلام می‌کند رقابتی نیست به نظر من مردم باید حضور پیدا کنند.

روحانی و دولت لیستی ندارد

وی ادامه داد: ممکن است از حزب مورد نظر آن‌ها نباشد اما ما علاقه‌مند هستیم و در حزب رقیب هم می‌شود کسانی را انتخاب کرد که اصلح باشند و می‌تواند در پارلمان مهم باشند. روحانی و دولت لیستی ندارد.

هیچ وقت در ذهن من مساله استعفا مطرح نبوده است

روحانی در پاسخ به این پرسش که از آنجایی که از عمر دولت شما ۱.۵ سال باقی مانده است اما شایعاتی که پیرامون استعفای خود را تایید می‌کنید؟ گفت: استعفا که به نظر من خیلی معنا ندارد ما از آغاز انتخابات به مردم وعده‌ای داده‌ایم و تا ساعت آخر پای وعده خود خواهیم بود و تلاش می‌کنیم آن وعده‌ها را اجرایی کنیم در حد امکان. ممکن است دشمن مشکلاتی را ایجاد کرده باشد اما هیچ وقت در ذهن من مساله استعفا مطرح نبوده است.

رهبری گفتند اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر کار خود را تحویل دهد

رئیس‌جمهور گفت: آن‌ ماه‌هایی که انتخابات برگزار شد من مطرح کردم خدمت رهبری که دولت آمده و هنوز هیچ چیز نشده بود یعنی مراسم تحلیف و تنفیذ برگزار نشده بود، به ایشان گفتم دولت آمده کار کند و شما اگر فکر می‌کنید دولت و فردی دیگر بهتر می‌تواند کار کند من به راحتی کنار می‌روم و ایشان به شدت رد کرد و من دلم می‌خواهد شما به خدمت خود ادامه دهید. یک بار دیگر در سال ۹۷ به دلایل دیگر که نمی‌خواهم ورود کنم دومرتبه خدمت ایشان گفتم؛ که گفتند من حتی اجازه نمی‌دهم که دولت یک ساعت زودتر کار خود را تحویل دهد.

وی ادامه داد: نظر من هم این است و دولت تا ساعت آخر به وظیفه خود عمل می‌کند و همه مردم از دولت و نظام تا کنون حمایت کرده اند و اگر ما شرایط بهتر می‌خواهیم همه باید از نظام حمایت کنیم و اگر نقدی داریم دلسوزانه مطرح کنیم و این حرف و شایعه را قویا تکذیب می‌کنم و دولت پای عهد خود خواهد ماند.

مشکل پیچیده غیر قابل حلی با عربستان نداریم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مضمون پیام‌هایی که عربستان برای ایران فرستاده چه بوده و آیا چشم اندازی برای مصالحه بین دو کشور وجود دارد، گفت: همواره دولت‌هایی بودند که پیام‌هایی برای ما ‌می‌آورند؛ نخست وزیر قبلی عراق پیامی را‌ آورد و همین اواخر نیز دولت و نخست وزیر جدید پاکستان و عراق و حتی دولت‌های اروپایی پیام‌هایی را برای ایران آوردند.

وی افزود: ما یک مشکل پیچیده غیر قابل حل با عربستان نداریم و هر زمان که عربستان آماده باشد مسائل قابل گفت‌وگو حل است.

رئیس جمهور تاکید کرد: موضوع یمن مهم است که البته برای نیز عربستان چگونگی پایان کار یمن مهم است؛ عربستان اشتباه کرد و جنگی را با یمن آغاز کرد که فکر می‌کرد می‌تواند یمن را ظرف چند هفته و چند ماه از پا در بیاورد به همین علت هم خودش و هم مردم یمن را گرفتار کرد و کشتار زیادی در آنجا انجام داد.

وی تصریح کرد: اگر عربستان دست از یمن بردارد شرایط برای گفت‌وگو و مصالحه فراهم‌تر خواهد بود؛ مسائل یمن را باید خود مردم یمن حل کنند و کشورهایی هم به یمن تجاوز کردند باید دست از تجاوز بردارند و به مردم یمن غرامت بدهند.

انتقاد به فرآیندها نباید باعث عدم حضور در انتخابات شود.

روحانی در پاسح به سوال خبرنگاری که سخنان او درباره انتخابات را باعث کاهش مشارکت می‌دانست در حالی که خود با همین سازوکار رئیس‌جمهور شده‌ است، تاکید کرد: اگر رئیس‌جمهوری اینگونه که شما گفتید حرف زده باشد بله، حتما کاهش مشارکت خواهد بود اما هیچ موقع من انتخابات را زیر سوال نبرده و نخواهم برد انتخابات یک رکن رکین است و همانطور که رهبری فرموند همه ارکان مستقیم و غیرمستقیم کشور با انتخابات روی کارآمده‌اند.

وی تصریح کرد: من گفتم نگذاریم انتخابات تبدیل به انتصابات شود اما اگر انتخابات واقعی نیست چرا من اینقدر از شورای نگهبان خواهش می‌کنم که سخت‌گیری را کمتر کند تا انتخابات پر شورتر برگزار شود؟ ما انتخابات داریم و حتما انتصابات نداریم.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه انتصابات مربوط بر قبل از انقلاب بود و ما نباید بگذاریم چنین اتفاقی در تاریخ ما بیفتند، گفت: اما ممکن است که ما از همه فرآیندها راضی نباشیم انتقاد به فرآیندها نباید باعث عدم حضور در انتخابات شود.

وی ادامه داد: من افتخار می‌کنم در سال ۹۲ و ۹۶ روی کار‌آمدم و اگر انتخابات نبود من و حتی مجلس مشروعیت نداشتیم؛ از همه مردم خواهش می‌کنم به پای صندوق آرا بیایند و برگزیده شوند تا مجلس خوبی داشته باشیم.

در ماجرای بنزین برخی تا صبح یکشنبه ذهن مردم را مشوش کردند

حسن روحانی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد جریانی در کشور به صورت کاملا هدفدار در مقابل هر آنچه که شما وعده دادید ایستاد تا مانع تحققش شود الان هم با استراتژی نقد دولت وارد کارزار انتخابات شده و نارضایتی مردم را فرصتی برای خود می‌داند؛ از شما می‌خواهیم به مردم بگویید چه کسانی در داخل برجام را همسو با ترامپ و نتانیاهو به بن بست کشاندند؛ چرا ممنوعیت ها و حصرها باقی ماند؛ چرا آماری از کشته های آبان نداریم؛ چرا به اعتماد و سرمایه اجتماعی با پنهانکاری در واقعه هواپیمای اوکراینی آسیب زدند؟ چرارقابت‌های انتخاباتی را  تبدیل به رقابت های درون جناحی کردند؟، گفت: واقعیت این است که همه ما یعنی احزاب و جناح‌ها باید از این ذهنیت خارج شویم که یک جناح باید کشور را در اختیار داشته باشد. همه احزاب و جناح‌ها در حد خود حق دارند. معنی ندارد در کشور یک جناح حاکم مطلق باشد؛ اینکه به نفع کشور نیست.

وی ادامه داد: اینکه شما می‌فرمایید برخی به اعتماد مردم لطمه زدند همینطور است و باید این اعتماد را برگردانیم؛ در آبان علامتی داده شد که علامت غلطی بود. در غروب جمعه و صبح جمعه که بنزین با نرخ جدید اعلام شد، ما هیچ مشکلی نداشتیم تا ظهر و عصر اما در غروب یک حرکت‌هایی شروع شد و علامت این بود که در این حرکت توافق همگانی نیست و این موضع اختلافی است؛ یعنی شکاف حاکمیتی را القا کردند که برخی فکر کنند یک عده موافق و برخی مخالف هستند؛ در این راستا برخی طرح چند فوریتی دادند و ذهن مردم مشوش شد اما در این حوزه تنها تصمیم دولت نبود و این تصمیم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی اتخاذ شده بود و هر سه قوه رای داده بودند و رهبری تایید کرده بودند و همه با هم در کل نظام تصمیم اتخاذ کردند.

وی افزود: متاسفانه تا صبح یکشنبه این تردید را نشر دادند تا رهبر انقلاب در بیاناتشان تصریح فرمودند و شرایط هم غروب همان روز عادی شد و دوشنبه هیچ مشکلی نداشتیم. مشکل ما روز شنبه و یکشنبه بود که دوشنبه مساله تمام شد.

اشکال ما این است که بعد از انتخابات هم رقابت را ادامه می‌دهیم

رئیس جمهور گفت: در زمینه هواپیمای اوکراینی یک اشتباه موردی رخ داد و آنقدر این اشتباه عجیب بود که آدم باورش نمی‌شد که اگر کسی به من می‌گفت این اشتباه بوده باور نمی‌کردم که چطور شد ما در جنگ بودیم، ما پدافند هوایی را می‌شناسیم؛ من خودم پدافند هوایی را می‌شناسم و این حادثه در تاریخ ایران رخ نداده است که در پایتخت کشور و در روت پروازی خطا شود؛ این خطا برای همه عجیب بود؛ لذا تا بازرسی کردند و به نتیجه برسند باید یک مقام مسئولی به ما اطلاع می‌داد که البته ما تخمین‌هایی زده بودیم اما در عین حال آن مقام باید می‌گفت و این کمی طول کشید.

وی ادامه داد: ممکن بود این خبررسانی تسریع شود و پنجشنبه غروب اعلام می‌شد. این مساله لطمه زد اما به نظر من تعمدی در کار نبود که اعتماد مردم لطمه بخورد و همان نیرویی که برای ما در تاریخ افتخار آفریده از مردم عذرخواهی کرد و من هم این نیرو را ستایش می‌کنم که هم در داستان شهادت سردار سلیمانی پاسخ قاطع داد و هم در این اشتباه از مردم عذرخواهی کردند. بنابراین نباید بگذارید این گونه حوادث به انسجام ما لطمه بزند.

روحانی افزود: حزب، جناح و رقابت خوب است؛ ما باید در زمان انتخابات رقابت کنیم و  هر که برنده شد همه کمک کنیم؛ اشکال ما این است که بعد از انتخابات هم رقابت را ادامه می‌دهیم که اشتباه است. نباید به مردم بگوییم اشتباه کردید و ما به شما گفتیم به این آقا رای ندهید.  این اشکال کار ما است که باید رفع کنیم. شرایط ما شرایطی است که باید همه در برابر دشمن با هم باشیم.

به حزب و فرد خاصی در آمریکا نظری ندارم

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی مبنی بر اینکه «رهبران در واشنگتن صحبت از تعییر رژیم در ایران و کشورهای همسایه می‌کنند، نظر شما نسبت به تغییر رژیم در آمریکا چیست؟ و همچنین درخصوص کاندیداهای حزب دموکرات به ویژه برنی سندرز چه نظری دارید؟»، ابراز داشت: آن چه برای ما مهم اسj تغییر تفکر رهبران و نگاه مسئولان آمریکا و کاخ سفید است که یکجانبه‌گرایی را و اینکه آمریکا رهبر دنیا است را فراموش کنند، اگر آمریکا چندجانبه‌گرایی را انتخاب کند و به همه ملت‌ها و دولت‌های قانونی احترام قائل شود، می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم.

وی همچنین ادامه داد: من در خصوص مسائل آمریکا نه نسبت به حزب خاصی و نه نسبت به فرد خاصی نظری ندارم و نکته مهمتر این است که رهبران آمریکا تغییر فکر داده و آن چه به نفع ملت آمریکا و ملت‌های منطقه است را انتخاب کنند.

ساعت ۴ و نیم بعدازظهر به من گفتند در ماجرای هواپیمای اوکراینی اشتباهی صورت گرفته است

روحانی همچنین در توضیح پیرامون وقوع حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و همچنین علت عدم توقف پروازها در زمان انجام عملیات، اظهار داشت: در موضوع هواپیمای اوکراینی آن چه در دولت مطرح شد یک سانحه بود، عصر همان روز ما برای بررسی حمله به عین الاسد و بررسی واکنش‌های احتمالی آمریکا جلسه شورای عالی امنیت ملی داشتیم، در آن جلسه هم گرچه بحث هواپیما موضوع اصلی نبود اما چیزی که مطرح شد، حادثه بود.

وی ادامه داد: شب آن روز که رییس‌جمهور اوکراین با من صحبت می‌کرد، بر اساس اطلاعاتی که برخی از کشورها به او داده بودند، لحن متفاوتی داشت. روز پنجشنبه شبهات برای ما بیشتر شد و من با مسئولان صحبت کردم و شب جمعه این احتمال قوی بود که خطایی صورت گرفته است که من گفتم اگر اینطور فکر می‌کنید، اکنون اعلام کنید اما مسئولان مربوطه گفتند فردا جلسه‌ای داریم که می‌خواهیم بررسی بیشتری انجام شود.

رییس جمهور در ادامه افزود: ساعت ۴ و نیم بعدازظهر جمعه رییس ستادکل نیروهای مسلح به طور رسمی به من گفت که اشتباهی صورت گرفته است و من گفتم این را اعلام کنید، جمعه شب هم جلسه‌ای دیگر در شورای عالی امنیت ملی برگزار و در این خصوص صحبت شد، اگرچه می‌شد چند ساعتی این پروسه تسریع شود و کمی زودتر اعلام شود. اما مساله‌ای که مهمتر است، این است که این خبر به قدری عجیب بود که اصلا قابل باور نیست که چنین حادثه‌ای رخ داده باشد.

روحانی همچنین درخصوص علت عدم توقف پروازها در آن ساعت، اظهار داشت: اگر در شرایطی نیاز به بسته شدن آسمان باشد هواپیمایی کشور باید آن را اعلام کند و درخواست بسته شدن دهد، منتهی این که چه نهادی باید این را به هواپیمایی کشور اعلام کند، معمولا دو سازمان بیشتر نیست یک هواشناسی و دو نیروهای مسلح و دولت در این زمینه مسئولیتی برای توقف پروازها برعهده ندارد و در مسائل امنیتی نیروهای مسلح موظف به این کار هستند.

پزشکی قانونی باید تعداد کشته‌های حوادث آبان‌ماه را اعلام کند

وی در پاسخ به این سوال که در حوادث آبان ماه چه تعداد کشته شدند؟ گفت: در این حادثه رسانه‌های خارجی اغراق کردند و عددی اعلام کردند و چیزی به آن‌ها گفته نشد و رقم را بالا بردند که از هزار بالا رفت. این ارقام نادرست است و من از ابتدا گفتم آن افراد از نیروهای خودی مثل انتظامی و بسیج و مردم عادی و عابر هستند که مورد هدف قرار گرفته‌اند مشخص شود و آن‌هایی که جزو معترضان بودند و به مراکز نظامی تهاجم کردند به مردم اعلام شد. این آمار در اختیار پزشکی قانونی کشور است. اگر برای پزشکی قانونی روشن است که باید روشن شده باشد، باید اعلام کنند. آنچه ما اطلاع داریم و با آنچه در رسانه‌ها هست فاصله دارد.

مجمع قرار بود حل اختلاف کند اما خودش یک طرف دعوا شده است

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که مهلت گروه ویژه مالی رو به اتمام است و آیا این دو لایحه منتفی است، گفت: دعای ما آن است که وقتی مجلس آینده تشکیل می‌شود و مردم پای صندوق می‌روند مجلس و دولت بتوانند با هماهنگی بیشتری با هم کار کنند و برای من جای تاسف است که ما لوایح متعددی به مجلس دادیم و برخی مورد بررسی قرار نگرفت. لایحه جامع انتخابات را داشتیم دولت روی آن کار کرد و شاید بیش از یک سال وزارت کشور روی آن کار کرد خوب بود و دلمان می‌خواست این انتخابات بر اساس آن برگزار شود اما به کنار رفت و ما امروز با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: سه لایحه مهم برای شفافیت و تعارض منافع و مبارزه با فساد دادیم که مهم است و دو لایحه مهم هم دادیم که پالرمو بود یعنی مبارزه با جرایم فراملی و مبارزه با مسائل مالی تروریسم بود و دولت تصویب کرد و به مجلس داد و با این لوایح در مجلس هم خوب برخورد شد و در شورای نگهبان در یک مورد حل شد و در یک مورد هم می‌توانست با مجلس تفاهم شود اما متاسفانه در مجمع رفت آن هم نه با روال معمولی که می‌شناختیم.

روحانی یادآور شد: دولت لایحه را به مجلس و مجلس به شورای نگهبان می‌فرستد و اگر مجلس نظر شورا را قبول نکرد آن را برای مجمع می‌فرستد تا مجمع آن را داوری کند. چیز دیگری اخیرا مرسوم شده که کمتر در این روند بود و آن این بود که گروهی در مجمع به عنوان هیئت عالی نظارت بگویند که این لایحه که دولت فرستاده با مصوبات مجمع نمی‌خواند. این روند در قانون‌گذاری خیلی سابقه طولانی ندارد و این اواخر راه افتاده است و مجمع که قرار بود حل اختلاف کند خودش یک طرف دعوا شده است. این لایحه گرفتار این روند شده است و ما این‌ها لوایحی بوده که فرستادیم به مجلس و چارچوب‌های روشن برای آن گذاشتیم و مجلس هم به مصلحت دیده و شورای نگهبان ایراد گرفته است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: امام بیانی دارد که خوب است حقوق‌دان‌ها به آن مراجعه کنند که امام می‌گوید اگر یک چیزی را دولت گفت مصلحت کشور است و لازم است اگر در کمیسیون مجلس است و پارلمان هم تشخیص داد همین کافی است و نیازی به چیزی ندارد ما برای احتیاط بیشتر این مجمع را تشکیل می‌دهیم. بعد از آن هم در اصلاح قانون اساسی جزو اصول قانون اساسی شد و امروز متاسفم از آنچه پیش آمده. اما از توان دولت خراج است. اینقدر نامه نوشتیم و رهبری صریحا گفتند من نسبت به لوایح دولت نظر مخالفی ندارند اما با این وجود باز هم این لوایح در مجمع گرفتار شده است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه گروه ویژه مالی چه نظری دارند و چه مشکلاتی پیش خواهد آمد ما تلاش می‌کنیم به لیست سیاه برنگردیم. ما در لیست سیاه بودیم. دولت یازدهم بود که ایران را از لیست سیاه بیرون آورد و در تعلیق آورد و می‌رفتیم به سمت حل نهایی برویم اما متاسفانه باز داریم برمی‌گردیم و اگر برگشتیم همه توان خود را به کار می‌گیریم. در شرایط امروز روابط بانکی این چنینی نداریم و این شرایط بانکی همیشه اینگونه نمی‌ماند و باید از آن عبور کنیم. چون مساله اف ای تی اف مساله یک یا دو کشور نیست و همه هم قبول کردند و تنها یک کشور است که در لیست سیاه است و ما هم در لیست سیاه بودیم که ما خودمان را از آن در آوردیم و امیدواریم با کمک آن‌هایی که مسئول این کار هستند موضوع حل شود.

بورل گفت مکانیسم ماشه را تعلیق کرده‌ایم

رئیس شورای عالی امنیت کشور در پاسخ به فعال شدن مکانیزم ماشه و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و درباره اتفاق‌‌های چند هفته در این مورد، گفت: در چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی‌افتد در برجام ما تعهداتی داریم و طرف مقابل هم تعهداتی دارند که آنها با خروج آمریکا و البته ضعف خودشان نتوانسته‌اند تعهداتش را انجام دهند. به همین دلیل ما مجبور شدیم که در ۵ گام تعهدادتمان را کاهش دهیم اما فعالیت‌های هسته‌ای خود را در چارچوب آژانس انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه گفتیم که به اشتباه به سراغ مکانیسم ماشه رفتند، گفت: به آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور مفصل توضیح داده و استدلال کردم چرا نمی‌توانند از ماده ۳۶ برجام و مکانیسم ماشه استفاده کنند و چون چیزی نگفتند احتمالا استدلال را پذیرفتند.

رئیس جمهور افزود: بند ۳۶ می‌گوید ۵+۱ باید مکانیسم ماشه را آغاز کند و برای این کار اروپایی‌ها باید آمریکا را به برجام باز گردانند و بعد این کار را انجام دهند؛ ضمن اینکه ماده ۳۶ نه به نفع ایران و نه اروپا و نه به طور کل به نفع کسی نیست و من در نامه‌ای در مورد پایان این قصه به سران اروپا گفته‌ام.

وی افزود: بورل به من گفت ما برای مدت طولانی و نامعین این روند{مکانیسم ماشه} را تعلیق کرده‌ایم،  بنابراین نه در هفته آینده و نه ماه های آینده امکان انجام این موضوع ممکن نیست و ما زیر نظر آژانس به فعالیت هسته‌ای خود ادامه می‌دهیم وامیدواریم که اروپایی‌ها راه حلی برای بازگشت ما و آنها به برجام پیدا کنند.

حوادث بعد از گرانی بنزین با شکاف حاکمیتی که یک عده آغاز کردند شروع شد

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گرانی تورم و ناکارایی مدیران در نظر سنجی‌ها از جمله دغدغه‌های مردم است، اما شما به اعتراضات‌ آنها گوش نمی‌دهید، اظهار کرد:  اینکه مردم مشکل دارند حتما اینطور است، اینکه زندگی مردم به مراد و مطلوب نیست، درست است؛ کشور ما با یک تحریم بی‌سابقه در دنیا روبرو شده است و نمی‌تواند فعالیت بانکی داشته باشد و برای صادرات با مشکلات زیادی پیش رو داشته باشد و نیز وقتی فشار وارد می‌شود ما نمی‌توانیم بگوییم اثر ندارد.

وی یادآور شد: در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی در دنیا با نرخ ۱۲.۵ درصد را داشتیم بعد از اینکه برجام اجرا شد و ما توانستیم با دنیا تعامل کنیم. اینکه می‌گوید دولت به اعتراض مردم گوش نمی‌کند اگر گوش نکنیم گوشمان ایراد دارد و باید به حرف‌ آنها گوش داد چرا که مشروعیت ما از آنها است.

رئیس دولت ادامه داد: اما در مورد بنزین و مسائل بعد از آن باید بگویم چرا اتفاقات در صبح، عصر و شب جمعه آغاز نشد؟ حوادث بعد از گرانی بنزین با شکاف حاکمیتی که یک عده آغاز کردند شروع شد اما دولت یک ریال از پول بنزین را برای مخارج دولت استفاده نمی‌کند و عین این منبع را به ۶۰ میلیون نفری که اعلام شد می‌دهد.

وی با اشاره به آمار تورم نقطه به نقطه که در ماه پیش ۵۲ درصد بوده و در ماه جاری ۲۶ شده است در ماه اخیر تورم کلی ۳۸ درصد است یعنی اینکه دولت کار انجام داده است، گفت: اینکه بخش کشاورزی و صنعت رشد پیدا کرده یعنی صنعتگران و کشاورزان با کمک دولت کارها را پیش می‌برند.

اگر می‌گویید انتقاد اشکال دارد آن را تعطیل کنیم

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند دولت ناکارآمد است یعنی چه؟ دولت در شرایط تحریم با دیگر دولت‌ها مقایسه می‌کنید؟ حتی در همین شرایط و همین امروز مصرف گاز ایران  ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز است در حالی که کل تولید ما این مقدار بود.

روحانی اضافه کرد: اینکه تولید گاز ما ۶۲۰ متر مکعب به بیش از ۱۰۰۰ میلیاد متر مکعب شده و همچنین ظرفیت پتروشیمی کشور دو برابر شده است یعنی ۵۶ میلیون به ۱۰۰ میلیون متر مکعب شده است.

وی با تاکید بر اینکه خودکفایی در همه بخش‌ها ایجاد شده است، گفت: این کلمه ناکارآمدی که رقبای ما استفاده می‌کنند جمله دقیقی نیست و آنها در این شرایطی که فشار آمریکا بر ایران در حال افزایش است باید به کمک دولت بیایند چرا که دولت قوه قضاییه و مجلس به تنهایی موفق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در انتقادهایش به فرآیند انتخابات اسمی از شورای نگهبان نبرده است، گفت: ما که تابحال از شورای نگهبان اسم نبرده‌ایم اگر می‌گویید انتقاد اشکال دارد آن را تعطیل کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به جایگاه رئیس‌جمهور درباره قانون اساسی تصریح کرد: من باید در جایی که قانون اساسی نقض می‌شود تذکر دهم، تنها کسی که متولی قانون اساسی و کسی که بالای سر قانون اساسی باید باشد دولت است. این مسئولیت بر خلاف مسئولیت شورای نگهبان که فقط نظارت است اجرای قانون اساسی است و در خود قانون اساسی این مسئولیت به عهده رئیس‌جمهور گذاشته شده است و با توجه به این شرایط ما حداقل‌ترین شکل نقد را می‌کنیم و این هم قابل تحمل نیست، می‌خواهید این را هم تعطیل کنیم؟

باید یکدیگر را یاری کنیم تا از بحران کرونا عبور کنیم

رییس جمهور درخصوص شیوع ویروس کرونا در چین و اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته از صوی دولت چین و همچنین چشم انداز احتمالی از آینده اقتصاد دو کشور ایران و چین، گفت: ما بسیار متاسف هستیم که مردم چین گرفتار این ویرس ناخوانده شدند، اما دولت چین در قبال مردم خودش و مردم دنیا احساس مسئولیت کرده و اطلاع‌رسانی دقیق و پیگیری می‌کند، من معتقدم همه باید یکدیگر را یاری کنیم تا هم مردم چین و مردم سایر کشورها از این بحران عبور کنیم.

وی ادامه داد: رابطه ما با دولت چین همواره رابطه خوبی بوده و دولت چین دوستی و روابط دوستانه خود را حفظ کرده است، در مذاکرات بین‌المللی و شورای امنیت چین و روسیه روابط خوبی را با ما حفظ کردند و ما نیز باید در این زمینه به چین کمک کنیم.

تنها کشوری هستیم که بلافاصله بعد از انقلاب مردم را به انتخابات دعوت کردیم

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ اظهارنظر مقام‌های آمریکایی مبنی بر نمایشی خواندن انتخابات ایران، اظهار داشت: حتما این حرف حرف نادرست و غلطی است، جمهوری اسلامی ایران بیش از سایر کشورها و حتی کشور های غربی به انتخابات اهمیت می‌دهد، ما در ۴۱ سال گذشته ۳۶ انتخابات داشتیم.

وی در ادامه بیان داشت: ما تنها کشوری هستیم که بلافاصله بعد از انقلاب مردم را به انتخابات دعوت کردیم و همه ارکان اعم از تاسیس نظام، تصویب قانون اساسی، تشکیل مجلس خبرگان، تا تشکیل مجلس و ریاست جمهوری بر اساس انتخابات و با رای مردم انجام شد، بنابراین انتخابات ما یک انتخابات واقعی است و مردم با آزادی کامل پای صندوق رای می‌روند و امیدواریم با توجه به شرایط موجود، مردم پای صندوق آرا بیایند و این حضور مردم پاسخ خوبی به آمریکایی‌ها خواهد بود چرا که حضور مردم حضور مردم موجب تضعیف دشمن و تقویت ما خواهد بود.

امیدواریم سه کشور روند صلح را ادامه دهند

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص بحران سوریه و اینکه از نظر ایران روند مذاکرات سوچی ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر و ایران چه ایده‌ای دارد، گفت: فکر می‌کنم روند سوچی بسیار مهم است و در واقع روند موفقی در منطقه بوده که حتی در سطوح سران کشورها نیز برگزار شد و پس از این هم ادامه خواهد داشت. ما نباید روند سوچی را کنار بگذاریم و دوست دارم دولت ترکیه به آن توافقاتی که در روند سوچی اتخاذ شد احترام بگذارد. آقای اردوغان همواره به دو نکته تاکید کردند که یکی یکپارچگی سوریه، وحدت و اینکه همه سرزمین حکومت سوریه باشد و مبارزه با تروریسم تاکید داشته است. اینکه ادلب یعنی یک استان سوریه در جنگ با تروریسم است و یک دولت برای اینکه این مبارزه ممکن است باعث روانه شدن مهاجرین به سمت ترکیه شود این حق سوریه را نادیده بگیرد درست نیست. ما امیدوار هستیم سه کشور روند صلح را ادامه دهند.

مردم انقلاب کردند که انتخاب زنده بماند

روحانی همچنین در خصوص سخنان خود در رابطه با اهمیت ایجاد رقابت در انتخابات و در پاسخ به این سوال که به عنوان مجری انتخابات چه صحبت‌هایی با شورای نگهبان انجام داده‌اید و اینکه گفتید اگر رژیم شاه قبل ۲۲ بهمن انتخابات برگزار می‌کرد انقلاب اتفاق نمی‌افتاد، گفت: بحث من در سخنرانی ۲۲ بهمن این بود که اگر رژیم گذشته به نظر مردم توجه می‌کرد و حاضر بود مردم نظر خود را اعلام کنند و اجازه می‌داد مردم در همه پرسی نظر خود را بگویند انقلاب اتفاق نمی‌افتاد. انقلاب مردم در سایه یک انتخاب بود و مردم در دوراهی، حکومت مردم‌سالار را انتخاب کردند؛ پس اساس انقلاب بر مبنای انتخاب بود و پس از انقلاب مردم خود جمهوری اسلامی ایران را انتخاب کردند. قانون اساسی، دولت، رهبری و مجلس محصول انتخابات هستند. اگر رژیم گذشته می‌گفت من تسلیم هستم؛ اگر مردم گفتند مشروطه می‌مانم و اگر گفتند نباشد می‌روم. انقلاب ما نتیجه انتخاب دقیق ملت ایران بود و  با انتخاب به انقلاب رسیدند و انقلاب کردند که انتخاب زنده بماند.

وقتی در جمع صحبت می‌کنم مردم بدانند اقدامات قبلی من موثر واقع نشده

وی افزود:  بنابراین انتخابات برای ما اهمیت زیادی دارد؛ اما اینکه در انتخابات پیش رو چه می‌کنیم باید بگویم من وقتی در جمع صحبت می‌کنم مردم بدانند اقدامات قبلی من موثر واقع نشده و با هر که لازم بوده صحبت کردم، پیام فرستادم و وقتی دیدم به نتیجه نرسیدم لازم دانستم به مردم بگویم که اگر نگویم به مردم خیانت کرده‌ام؛ اما لازم نیست هر بار صحبت می‌کنم پیشینه را بگویم که به چه کسی نامه نوشتم و با چه کسی صحبت کردم.  فکر می‌کنم وقتی اعلام عمومی می‌کنم تاثیر دارد کما اینکه تاثیر داشت.

روحانی ادامه داد: مردم ما در رابطه با انتخابات با سه گزینه مطلوب، محدود و بدون انتخاب روبرو هستند. انتخاب شاید برای برخی مطلوب نباشد اما حالا که انتخابات محدود شد نباید انتخاب را رها کنید. برای مثال شما پولی دادی و بنا است کارخانه به شما ماشین بدهد و قرار بود ۳۰ رنگ عرضه کند و حالا ۲۲ رنگ دارد؛‌ اگر نروید و انتخاب نکنید کارخانه آنچه خودش بخواهد برای شما ارسال می‌کند. ما باید پای صندوق برویم و بین اینها انتخاب کنیم.

مذاکرات ما با امارات هیچ وقت قطع نبوده است

روحانی سپس در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با مذاکرات ایران و امارات، گفت: آن مقداری که ما می‌دانیم کشورهای منطقه، امارات و چند کشور دیگر امریکا را بر حذر داشتند از جنگ با ایران. جنگ در منطقه به ضرر ایران، امارات، بحرین، قطر و همه کشورهاست. هیچ کشوری دیگر نفت نمی برد. اگر در این آبراه خلیج فارس جنگ شود برایشان خوب نیست. ما هم مخالف جنگ هستیم. امریکا هم نمی خواهد جنگ کند می داند جنگ برایش چه ضرری دارد. ترامپ برای انتخابات کار می کند و می داند جنگ انتخابات را شکست می دهد.

وی گفت: مذاکرات ما با امارات هیچ وقت قطع نبوده است. رده هایش فرق می کرد. در سطح سرویس ها و مقامات سیاسی با هم گفت و کو می کردند. امیدواریم اینکونه مذاکرات به نتیجه ثبات و صلح بین همه مردم های کشورهای منطقه بیانجامد.

هنوز زود است قضاوت کنیم که در مجلس بعدی شرایط ما سخت می‌شود

وی در پاسخ به پرسش فرانس ۲۴ درباره اینکه با روی کارآمدن مجلس بعدی کار دولت سخت تر می شود یا نه و اینکه دولت او می تواند تحریم ها را رفع کند یا خیر اظهار کرد: این کار سختی است. دولت را زمانی تحویل گرفتم که در تحریم بودیم و البته شرایط به شکلی بود که خیلی امید به موفقیت در مذاکرات نبود، اما با امیدواری کار را دنبال کردیم و به نتیجه رسیدیم هرچند با تاخیر انجام شد اما انجام شد و بعد از آن با دولتی نااهل مواجهه داشتیم که با همه تمدن جهانی نااهلی می کند و تحریم حداکثری را به ما تحمیل کردند، اما اینکه موفق خواهیم بود که تحریم ها را زیر پا بگذاریم باید بگویم که ما از فرصت‌هایی که پیش آمده استفاده کردیم و در همین شرایط تحریم هم وارد به اتحادیه اقتصادی به اسم اوراسیا شدیم و در همین روند تحریم هم با کشورهایی برای زیرپا گذاشتن تحریم کار می‌کنیم و ضمنا طرح صلحی را هم پیش می بریم که با کشورهای منطقه شرایط بهتری را تجربه کنیم.

روحانی تاکید کرد: اما اینکه در مجلس بعدی شرایط ما سخت می شود هنوز زود است که قضاوت کنیم توقع من این است که دولت و مجلس بتوانند فارغ از اینکه کدام گروه در مجلس دست بالا را دارد و اصولگرایان بالاتر هستند یا اعتدالیون یا اصلاح‌طلبان، برای پیگیری لوایح ملی کار خود را دنبال کنند. ما نسبت به مجلس آینده هر فرم و شکلی داشته باشد چه اصولگرا باشد چه برخی شان اصولگرا نباشند کار ما این است که به قانون اساسی متعهد باشیم و این میثاق بین ما و مجلس باشد.

روحانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه خراسان در ارتباط با کنترل نقدینگی گفت: به طور متوسط نقدینگی در ۵۰ سال ۲۵ درصد است. بانک مرکزی اعلام کرده است نقدینگی ۲۸ درصد است که بر مبنای بدی نیست. الان بانک مرکزی می گوید بر مبنای افزایش ذخایر بانک مرکزی نقدینگی بالا رفته است. بد هم نیست. این سه درصد این شکلی به وجود آمده است. نقدینگی را یا بدهی دولت ایجاد می کند یا با برداشت بانک ها ایجاد می شود. نقدینگی به طور طبیعی بالا می رود. در حدی تا ۲۵ درصد هم طبیعی است. الان بله نقدینگی ما کمی بالا رفته است اما دلیلش بد نیست. اصل صحبت درست است که باید به کنترل نقدینگی توجه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز