خبرگزاری کار ایران

بوربور در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مردم از بی‌برنامگی ناراحتند/ ممکن است نسبت به گذشته مراجعه مردم به صندوق‌های رای کمتر باشد/ می‌خواهند نام لیستِ ائتلاف اصولگراهارا لیستِ قالیباف بگذارند

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۳۴۸

یک فعال سیاسی اصولگرا درباره فرایند نهایی شدن لیست ۳۰ نفره شورای ائتلاف گفت: از تعداد کاندیداها از میزان ۳۳۰ نفر کم‌کم کاسته شد تا به ۴۰ نفر رسیدند و یک هیئت ۹ نفره، ۱۰ نفر را از بین‌شان حذف کرد تا لیست ۳۰ نفره بسته شود.

حبیب‌الله بوربور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در بیان ارزیابی خود از میزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: در موضوع انقلاب ما که گفته‌ایم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی؛ استقلال را داریم برای اینکه نظام خودش سرنوشت خودش را تعیین می‌کند و از جایی کسی را برای ما انتخاب نمی‌کنند. آزادی هم داریم در حد اینکه بعضی مواقع افراد به اصول اعتقادی نظام هم شک می‌کنند و قلم‌فرسایی می‌کنند و توهین می‌کنند و همه چیز در آن هست. بنابراین آزادی‌مان هم در این حد است که بعضی مواقع بوی هرج‌و‌مرج می‌آید.

رئیس فراکسیون اصولگرایان خانه احزاب گفت: بحث جمهوری اسلامی سومین اصل از شعارمان بود که انشاالله برخاسته از شعورمان بوده است. جمهوری اسلامی ما اگر حضور مردم را نداشته باشد جمهوریتش خدشه‌دار می‌شود. از طرفی در بحث جمهوری اسلامی اعتقاد ما بر این است که هر جریان فکری با هر تفکری که هست باید برنامه دهد و برای برنامه‌هایش تعهد دهد و برای برنامه‌ها و تعهدهایش شاخص دهد و بگوید که ما فرضا تورم و بیکاری را از این حد به این حد می‌رسانیم و برای وضع معیشت مردم این برنامه‌‌ها را داریم، تا مردم ببینند که این‌ها می‌گویند ما این برنامه‌ها را داریم و این افراد را هم معرفی می‌کنیم تا این برنامه‌ها را اجرا کنند.

وی ادامه داد: یعنی خود مردم می‌توانند بفهمند که این حرفی که می‌زنند با این افرادی که معرفی کرده‌اند اجرایی هست؟ یا منطبق هست؟ زمانی که حرفی می‌زنند و می‌گویند ما می‌خواهیم در اقتصاد این کار را انجام دهیم آیا این آدم‌ها اصلا اقتصادی هستند؟ این آدم‌ها عملکرد گذشته‌شان چه بوده که الان دارند این تعهد را می‌دهند؟ بنابراین مردم (باتوجه) به برنامه و تعهد و شخصیت‌هایی که معرفی می‌شوند نهایتا به شخصیت افراد رای می‌دهند.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب گفت: ضمنا هر جریانی که این تعهد را می‌دهد در دوره‌های بعدی مورد مواخذه قرار می‌گیرد و اگر می‌خواهند نماینده انتخاب کنند جریان است که نماینده را معرفی می‌کند و جریان است که رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌دهد. آدم‌هایی هم می‌آیند و خودشان شروع می‌کنند به حرف‌هایی که همه هم می‌دانیم دروغ می‌گویند ولی هرچه دروغشان گنده‌تر باشد مردم بیشتر به آن‌ها جهش پیدا می‌کنند و این جزو عجایب خلقتی است که در مملکت ما متاسفانه وجود دارد. مردم از این بی‌برنامگی ناراحت هستند. شخصی شعار می‌دهد و هشت سال این‌طرف و آن‌طرف می‌رود.

بوربور اظهار داشت: در این دوره خوشبختانه جریان ائتلاف نیروهای انقلاب آمده‌اند برای مردم و مجلس برنامه تهیه کرده‌اند که به مردم بگویند ما می‌خواهیم این برنامه‌ها را با این شاخص‌ها و با این افراد انجام دهیم. ما نمی‌گوییم به چه کسی رای دهند. ما می‌گوییم برنامه‌ها و افراد و شاخص‌هایی هم که تعیین شده است را ببینند. فرض می‌گیریم اگر می‌بینند این تیم اقتصادی می‌تواند این تعهد را اجرا کند به او رای دهند و اگر تشخیص می‌دهند که این برنامه‌ها با شاخص‌هایی که تعیین شده با این افراد اجرایی نیست به آن‌ها رای ندهند. یعنی ما یک قدم برداشتیم به طرف اینکه این بحث که بتوانیم اصالت جمهوریت نظام را برای جامعه بازگو کنیم و حالا جامعه هر تصمیمی می‌خواهد، بگیرد.

وی خاطرنشان کرد:  پیش‌بینی ما این است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و با همین روش که الان یک آرامشی وجود دارد و کسی خراب نکند و شروع نکند به مطرح کردن اینکه این رای هم که می‌دهید بی‌خود است و مردم را دلسرد نکند، شرایط خوب است اگر از این حرف‌ها زده شود و مردم را ترغیب کنند که پای صندوق نیایند ممکن است نسبت به گذشته مراجعه مردم کمتر باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: ولی اگر آقایان حرف زدن بلد نیستند، که حرف زدن خودش هنر است، اگر این چندروز حرف نزنند و مردم را به حال خودشان بگذارند پیش‌بینی ما این است که با توجه به شهادت سردار سلیمانی و اتفاقاتی که در مملکت افتاد و نارضایتی‌هایی که وجود دارد مردم برای اینکه این وضع یک ساماندهی شود مراجعه می‌کنند. اما اگر مردم را دلسرد کنند مشخص است که نسبت به گذشته هرنوع احتمالی وجود دارد.

بوربور در پاسخ به این سوال که از آنجایی که برخی جریانات حزبی نوظهور همچون نواصولگرایی شاید مسبب نارضایتی برخی احزاب ریشه‌دار همچون موتلفه و جامعه روحانیت شده‌اند، حال فکر می‌کنید چرا این اتحاد در سطح بالایی شکل نگرفته است؟ گفت: هشت یا ۹ ماه است که هم موتلفه، هم جامعه اسلامی مهندسین، هم جبهه پیروان خط امام و رهبری و هم آقایان حدادعادل و قالیباف تلاش می‌کنند؛ لیستی که الان به عنوان لیست ایران سربلند با مجلسی کارآمد و قوی تهیه کرده‌اند بسته شود، این مساله به این معناست که همه این‌‌ها در این لیست هستند.

وی تصریح کرد: یعنی اگر شما می‌خواهید بگویید که موتلفه مجموعه‌ای ریشه‌دار است، با این نیروهایی که جدید به وجود آمده‌اند این‌ها همه با هم ائتلاف کرده‌اند. یعنی آقای قالیباف در یک لیستی هست به عنوان لیست ائتلاف. درست است که یک عده افرادی که دوروبر آقای قالیباف هستند اسم لیست را دارند می‌گذارند لیستِ آقای قالیباف و آن را مصادره می‌کنند اما این لیست، لیستِ ائتلاف اصولگراها است.

وی در واکنش به اینکه همین امر باعث انشقاق می‌شود، گفت: آقای احمدی‌نژاد هم لیست داده، لیستی که همه اصولگرایان ریشه‌دار و قدیمی را دور هم جمع کرده است و جدیدها را هم به آن اضافه کرده همین لیست ایران سربلند است که هم از موتلفه خانم رهبر و آقای میرسلیم هستند و افراد مختلفی از جریانات مختلف دراین لیست وجود دارند. آقای قالیباف هم هضم این جریان ائتلاف اصولگرایان است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان خانه احزاب در پاسخ به پرسشی در مورد عدم حضور برخی چهره‌های شاخص اصولگرایی در لیست شورای ائتلاف و در واکنش به عدم حضور غلامرضا مصباحی مقدم در لیست نهایی شورای ائتلاف گفت: آقای مصباحی مقدم در جلسه‌ای که رای داده‌اند، رای نیاورده است. یعنی این نیست که بگوییم آقای مصباحی مقدم را حذف کرده‌اند. درحالی که بنده معتقدم که ایشان یک اقتصاددان هم هست و می‌توانست در لیست باشد ولی جمعی که ۳۵ نفر بودند و رای دادند به ایشان رای ندادند و به آقای تقوی و میرسلیم رای دادند. بنابراین اینگونه نیست که ما بگوییم ایشان نیست، خب ایشان رای نیاورده است.

عضو هیئت رئیسه خانه احزاب گفت: در نظر بگیرید در لیستی که اصلاح‌طلبان می‌دهند همه افراد که در آن نیستند، بلکه باید ۳۰ نفر باشند. مثلا اصلاح‌طلبان هم با کارگزاران کنار نیامدند، دلیلی ندارد که ما بگوییم جدیدها با قدیمی‌ها کنار نیامدند. خب ایشان رای نیاورده است دیگر.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه انتقاد به نحوه نهایی شدن لیست ۳۰ نفره شورای ائتلاف این است که این لیست از زمانی که بیش از ۳۰۰ نفر بوده با رای محلات تهران به ۹۰ نفر می‌رسد اما برای بسته شدن لیست ۳۰ نفره دیگر رای‌گیری صورت نگرفته و افرادی خاص این ۳۰ نفر را انتخاب کرده‌اند و حال این فرایند چگونه قابل توجیه است؟ گفت: ۳۰ نفری که انتخاب شده از همان ۳۳۰ نفر اولیه است که کم کردند. این‌ها کسانی بودند که شورای ائتلاف آن‌‌ها را تا ۴۵ و ۵۰ نفر انتخاب کردند. این ۵۰ نفر رسیده به ۴۵ نفر و سپس به ۴۰ نفر رسیده است و از بین ۴۰ نفر آن هیئت ۹ نفره انتخاب کردند. این نبوده که اصلا در لیست نبودند و بعد در لیست آوردند.

بوربور گفت: من خودم چون عضو این مجموعه بودم دقیقا همه چیز را می‌دانم، دقیقا هشت یا ۹ ماه روی این موضوع کار شده است. این که از ۴۰ نفر به ۳۰ نفر رسیده است اختیارش را به ۹ نفر داده‌اند که آن ۹ نفر این کار را انجام دهند. آقای حدادعادل نیز رئیس این ۹ نفر بوده است. این ۹ نفر از بین چهل نفر، ۱۰ نفر ر ا باید کنار می‌گذاشتند تا به ۳۰ نفر برسند. فرصت نبود که دوباره بخواهند ۳۵ یا ۴۰ نفر را دعوت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز