خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه جان هاپکینز در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا در زمان ترامپ، چهره‌ای خودمحور و متکبر به جهان نشان داد/ نفوذ ایران می‌تواند به خروج آمریکایی‌ها از عراق منجر شود/ پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات تنها امید برای نجات برجام

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۴۷۱

استاد دانشگاه جان هاپکینز با انتقاد از سیاست ترامپ در مورد ایران فشار بر تهران را بی‌نتیجه دانست و گفت: چهره‌ای که آمریکا در زمان ترامپ به جهانیان نشان داد، چهره‌ای متکبر و خودمحور است.

جان ال هارپر (John L. Harper) استاد علوم سیاسی دانشگاه جان هاپکینز است. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجه آمریکا و روابط بین‌الملل تحقیق کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش میان ایران و آمریکا پرداخته است.

جان ال هارپر در ابتدا در مورد احتمال خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه گفت: فکر می‌کنم که ترامپ واقعاً ترجیح می‌دهد که اکثر نیروهای خود را از خاورمیانه خارج کند، اما در حقیقت او در سال گذشته تعداد آنها را افزایش داده است. این تا حدودی به دلیل عواقب غیرقابل پیش‌بینی سیاست خودش در قبال ایران است که باعث حمله پهپادها به تأسیسات نفتی سعودی در ماه سپتامبر گذشته شد و باعث شد که وی تعداد بیشتری از نیروهای خود را به عربستان سعودی بفرستد.

سیاست فشار بر ایران بی نتیجه بوده است

چهره آمریکا در زمان ترامپ، متکبر و خودمحور است

وی در مورد ارزیابی خود از سیاست خارجی ترامپ گفت: این یک سوال بزرگ است اما به طور کلی ارزیابی من انتقادی است. سیاست فشار شدید بر ایران نتیجه مثبتی نگرفته است که من بتوانم ببینم. موضوع کره شمالی هم با وجود ادعای موفقیت ترامپ هنوز حل نشده است. دولت اکنون یک توافق تجاری متوسط ​​با چین منعقد کرده است - نوعی آتش بس در جنگ تجاری ایجاد شده است - اما سخت‌ترین مشکلات در روابط تجاری ایالات متحده و چین برطرف نشده است. چهره‌ای که آمریکا در زمان ترامپ به جهانیان نشان داد، چهره‌ای متکبر و خودمحور است.

حضور آمریکا در منطقه موجب ایجاد داعش شد 

معامله قرن هیچ منفعتی برای ایجاد ثبات در منطقه ندارد

استاد علوم سیاسی دانشگاه جان هاپکینز هم چنین در مورد تاثیر آمریکا بر بی‌ثباتی در منطقه گفت: بدیهی است که ایالات متحده را نمی‌توان برای همه مشکلات منطقه مقصر دانست، اما من فکر می‌کنم حمله و اشغال عراق تصمیم حداقل احمقانه‌ای برای منافع ایالات متحده بود. این امر منجر به تشکیل القاعده در بین النهرین شد که پایه و اساس تشکیل داعش شد. حمایت آمریکا از جنگ سعودی و امارات علیه انصارالله در یمن نیز یک اشتباه بزرگ است. نیازی به گفتن نیست، طرح جدید صلح آمریک(معامله قرن) اگر شایستگی این اسم را داشته باشد- هیچ منفعتی برای ایجاد ثبات در منطقه ندارد.

ترور سردار سلیمانی غیر قانونی بود

هارپر با اشاره به ترور سردار سلیمانی گفت: این موضوع طبق  قوانین بین‌المللی و حتی قانون ایالات متحده غیرقانونی بود، زیرا شواهد قانع‌کننده‌ای مبنی بر اینکه ژنرال سلیمانی در حال برنامه‌ریزی حملات قریب‌الوقوع به اهداف ایالات متحده همانطور که دولت ادعا می‌کند، وجود ندارد. من فکر می‌کنم ترامپ احتمالاً نسبتاً بی‌نتیجه عمل کرده است، اما دو محاسبه را انجام داده است؛ اول اینکه، ترور سلیمانی به او کمک می‌کند تا در مبارزات سیاسی آینده وقتی ادعا می‌کند تروریستی خطرناک را ا میان برداشته است به ترور سردار سلیمانی اشاره کند و هم چنین متصور بود ایران واکنش بدی نشان نمی‌دهد.

نفوذ ایران در منطقه می‌تواند به خروج آمریکا از عراق منجر شود

وی در ادامه در مورد حمله انتقام‌جویانه ایران به مواضع آمریکا گفت: تصور در ایالات متحده این است که واکنش ایران نسبتاً ضعیف بود و ظن ترامپ را تأیید کرد که ایران یک درگیری نظامی جدی را ایجاد نمی‌کند. اما بدون شک عاقلانه بود که ایران واکنش محدود انجام دهد. من فکر می‌کنم موقعیت آمریکا در عراق آسیب‌پذیر است و من انتظار دارم که ایران از نفوذ خود در آنجا استفاده کند تا تلاش کند ایالات متحده را از آن کشور خارج کند.

تنها امید برای نجات برجام، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات است 

هارپر هم چنین در مورد برجام گفت: تنها امید برای برجام این است که یک دموکرات در ماه نوامبر ترامپ را شکست دهد و برای احیای توافق تلاش کند. من فکر می‌کنم  احتمال این اتفاق ۵۰/۵۰ وجود دارد. واکنش اتحادیه اروپا تاکنون بسیار ناامیدکننده بوده است و نشان می‌دهد که در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد زیرا شرکت‌های اروپایی از مجازات توسط ایالات متحده در صورت انجام تجارت با ایران می‌ترسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز