خبرگزاری کار ایران

امیرحسنخانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

این دوره خیلی نمی‌توان روی موج احساسات مردم سوار شد

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۹۲۸

یک نماینده مجلس گفت: این دور، دور برنامه دادن است و افراد خیلی نمی‌توانند روی موج احساسات مردم سوار شوند. هر گروهی که برنامه بهتر و قابل دفاع‌تری را ارائه دهد رای بیشتری دارد و خیلی نمی‌شود در این دور با احساسات، رای مردم را گرفت.

محمدرضا امیرحسنخانی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره لزوم مشارکت مردم در انتخابات گفت: همانطور که مردم می‌دانند انتخابات به سادگی به دست نیامده که مردم بخواهند به راحتی از آن بگذرند. بحث انتخابات از زمان مشروطه آغاز شده و در زمان انقلاب هم ادامه پیدا کرده، یعنی کاری است که مردم سال‌ها برایش زحمت کشیدند و خون دادند و سختی کشیدند و انتخابات را به جایی رسانده‌اند و در کشور نهادینه‌ کرده‌اند.

نماینده اصولگرای مجلس دهم تاکید کرد: در چنین کشوری که انتخابات‌های مختلف وجود دارد اگر مردم را به هر دلیل و با هر تحلیلی ناامید کنیم، قابل قبول نیست. هر اتفاقی رخ دهد، باید حق رای مردم را حفظ کنیم، همچنین باید حضور مردم را حفظ کنیم. مردم هم باید خودشان این حق را قدر بدانند کما اینکه کاندیدای مورد نظر ما اصلا تایید صلاحیت نشده باشد یا اصلا نیامده یا به هر دلیلی حضور ندارد، اما با این وجود نیز حق مردم نمی‌تواند نادیده گرفته شود.

نماینده مردم فردوس گفت: نادیده گرفتن حق خودمان توسط خودمان کار درستی نیست، کار عقلانی و انقلابی نیست، این کاری بسیار اشتباه است. فکر می‌کنم مردم هم در نهایت به این جمع‌بندی برسند که در انتخابات شرکت کنند. ممکن است هنوز بعضی مردم گله‌‌مندی‌هایی مخصوصا در مباحث اقتصادی داشته باشند چرا که در این بخش مشکل و مساله دارند اما در انتخابات شرکت می‌کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: حتی ممکن است مردم از مجلس دهم هم گله‌مند باشند و احساس کنند مجلس در مسائل مختلف خیلی دخیل نیست و اختیاری ندارد که کاری انجام دهد ولی واقعیت این است که اگر مجلس بخواهد می‌تواند در خیلی از مسائل نظر دهد و دخالت کند. در این دور هم که برخی می‌گویند از مجلس دهم بسیار ناراحت و ناراضی هستند اما مجلس کارهای خوبی را انجام داده است.

امیرحسنخانی گفت: بالاخره مجلس جایگاهی بوده که هرکس اعتراضی داشت می‌آمد جلوی درب مجلس دهم. همه معترضان از هر نوعی جلوی درب مجلس جمع می‌شدند. بعضی‌هایشان را مجلس توانست تدبیر کند و بعضی‌ها را نتوانست تدبیر کند. وقتی داعشی‌ها به مجلس حمله کردند، چند تن از فرهنگیان ما شهید شدند، این فرهنگیان آمده بودند کارشان را انجام دهند.

نماینده مجلس دهم ادامه داد: مجلس خانه ملت است. ملت از خانه خودش قهر نمی‌کند. هرکس می‌خواهد کاندیدا باشد و هر مشکلی که در کشور وجود داشته باشد این موضوع را نباید از دست بدهیم. یقینا باید به مجلس توجه کنیم و مردم هم آن آگاهی را دارند که به مجلس توجه کنند و رای خود را بدهند و این هم اهمیت دارد که ما در مقابل خارجی‌ها و مقابل مشکلاتی که با ما دارند مسائل درونی خود را در موضوعی اینچنینی خیلی بزرگ و پررنگ نکنیم.

عضو کمیسیون اصل نودم مجلس گفت: این یک موضوع حیثیتی برای ما در داخل و هم در خارج از کشور است. مردم از این انتخابات استقبال خواهند کرد و کار بزرگی را انجام خواهند داد و به اندازه کافی حضور پیدا خواهند کرد. حضور در این انتخابات یقینا حضور پررنگ و خوبی خواهد بود و مردم  به افرادی که مورد نظرشان است رای خواهند داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تلاش برخی احزاب و جناح‌ها برای ناامید کردن مردم از حضور در انتخابات گفت: مهم است که ما چه حرفی می‌زنیم و چه نقطه نظری را ارائه می‌دهیم. پرشور بودن انتخابات به نفع همه است و به اعتقاد من یک وظیفه است. اگر بگوییم ضرورتی ندارد که انتخابات پرشور باشد، این در زمین دشمن بازی کردن است و فرقی هم نمی‌کند چه کسی این حرف را بزند، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا. کسی که مردم را در این مرحله مایوس کند که در انتخابات شرکت نکنند یا کمتر شرکت کنند این در حال ضربه زدن است.

نماینده اصولگرای مجلس دهم گفت: اعتقاد بنده این است که هرکس یا هر گروهی چنین نظری بدهد، بحث این نیست که مردم می‌خواهند چه تصمیمی بگیرند بلکه بحث این است که آن فرصت را برای خودش از دست داده است یعنی از قطار انقلاب و قطار دموکراسی و از قطار نظر مردم دارد پیاده می‌شود. انتخابات جایی است که مردم می‌توانند نظر دهند و واقعا نباید این ظلم را به مردم کنیم. این ظلم به مردم است که آن‌ها را ناامید کنیم و بگوییم مردم شرکت نکنید و با انتخابات قهر کنید و این به نفع شماست. هیچ‌کس از سرد بودن انتخابات نفع نخواهد برد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان برای انتخابات پیش رو به اتحاد لازم برای عرضه خود به مردم دست یافته‌اند یا دچار انشقاق شده‌اند؟ گفت: به اعتقاد من هنوز به آن وحدت کافی نرسیده‌اند. بالاخره کارهای خیلی خوبی کردند و پیشرفت‌هایی هم داشته‌اند اما هنوز به آن وحدت نرسیده‌اند و شاید دلیلش هم این باشد که حضور اصلاح‌طلبان را خیلی پررنگ نمی‌بینند. همین پررنگ نبودن رقیب خود باعث می‌شود که وحدت آنچنانی ایجاد نشود. یعنی به نفع اصولگراها هم بود که رقیب‌شان رقیبی پررنگ بود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به این سوال که اگر اصولگرایان به وحدت لازم نرسند کدام یک از احزاب یا جناح‌هایشان اقبال بیشتری در این انتخابات خواهند داشت؟ گفت: بستگی به برنامه‌هایی دارد که ارائه می‌دهند. مردم بدون برنامه خیلی با ذوق و شوق و احساسی در این دوره رای نخواهند داد. مردم در این دوره بیشتر به برنامه‌ها نگاه خواهند کرد و رای خواهند داد. افراد، گروه‌ها و جبهه‌هایی که بتوانند برنامه بهتری ارائه کنند به نظرم اقبال بیشتری خواهند داشت.

عضو کمیسیون اصل نودم مجلس ادامه داد: این دور، دور برنامه دادن است و خیلی نمی‌توانند روی موج احساسات مردم سوار شوند. هر گروهی که برنامه بهتر و قابل دفاع‌تری را ارائه دهد، رای بیشتری دارد و خیلی نمی‌شود در این دور با احساسات، رای مردم را گرفت یعنی هر برنامه‌ای که عقلانی‌تر و علمی‌تر باشد، موفق‌تر خواهد بود و حال باید نگاه کنیم که برنامه دوستان چه خواهد بود.

امیرحسنخانی درباره برنامه‌ها و رویکردهای انتخاباتی محمدباقر قالیباف و تیم او گفت: آقای قالیباف میدانی برخورد می‌کند یعنی وارد میدان می‌شود و عملیاتی ورود می‌کند و عملیاتی کار می‌کند و کارش را هم عملیاتی به نتیجه می‌رساند. تیم آقای احمدی‌نژاد هم بالاخره تیمی بودند که هشت سال در این کشور کار کردند و کارهای مثبت و قشنگی هم انجام دادند، به غیر از یک سری انتقاداتی که به تیم احمدی‌نژاد وجود دارد اما کارهای خوبی کردند، این گروه در بعضی شهرها هم گروه موفقی خواهد بود در بعضی شهرها هم گروه آقای قالیباف موفق خواهد بود. من فکر می‌کنم این دو گروه یعنی جبهه پایداری و گروه قالیباف موفق‌تر از بقیه اصولگراها عمل خواهند کرد.

نماینده مردم فردوس در پاسخ به این سوال که اگر اینگونه باشد می‌توانیم بگوییم جریان‌های اصیل و باسابقه اصولگرایی که چند دهه در انتخابات‌ها سابقه دارد، در حال به حاشیه رفتن هستند؟ گفت: فکر می‌کنم خیلی مساله دور از باوری نیست و بعید به نظر نمی‌رسد. احساس بنده این است جبهه پایداری و تیم آقای قالیباف به چند دلیل بیشتر در میدان دیده می‌شوند، اول اینکه دارند جوان‌گرایی را تبلیغ می‌کنند، دوما روی انقلابی و جهادی عمل کردن دارند کار می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم آن گروه و جریان باسابقه اصولگرایی که تاکنون وجود داشته است را خیلی در طبقه جوان و فعل قرار نمی‌دهند و آن‌ها را بیشتر به عنوان نیروهایی مطرح می‌کنند که قدیمی هستند و کار خودشان را انجام داده‌اند و خیلی نمی‌توانند کارهای وسیع‌تر و فعال‌تری انجام دهند درنتیجه من فکر می‌کنم جبهه پایداری و گروه آقای قالیباف رای بیشتری داشته باشند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به این سوال که باتوجه به شرایط موجود و اینکه بسیاری معتقدند اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس بعدی را اصولگرایان پر خواهند کرد، پیش‌بینی‌تان از ریاست مجلس آینده چیست؟ گفت: این یک پیش‌بینی است اما خیلی نمی‌توانم آن را تحلیل کنم چون هنوز ترکیب را نمی‌دانیم، برنامه‌ها را نمی‌دانیم. شاید روزهای بعد امکان تحلیل این موضوع وجود داشته باشد ولی در این مقطع نمی‌شود خیلی نظر داد. برای انجام این پیش‌بینی باید ببینیم وضعیت چه خواهد بود و شور انتخابات چقدر خواهد بود و مردم چقدر ورود خواهند کرد. این‌ها مهم است. الان این تحلیلی کور خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که در مجلس دهم بحث سلب صلاحیت رئیس جمهور نیز از سوی برخی نمایندگان مطرح شد و از انجایی که اصولگرایان مدعی هستند اکثریت قاطع مجلس آینده را  در دست خواهند داشت آیا امکان دارد مجلس آینده موضوع سلب صلاحیت رئیس‌‌جمهور را پیگیری کند؟ گفت: من بسیار بعید می‌دانم. هر مجلسی که بیاید این کار را بعید می‌دانم انجام دهد یعنی اصلا میدان این کار را پیدا نخواهد کرد.

وی درباره شبهه‌هایی که درباره تایید صلاحیت محمدباقر قالیباف علیرغم بازداشت معاونش و مباحثی که پیرامون املاک نجومی وجود دارد گفت: اعتقاده بنده این است، کسی که نماینده می‌شود بسیار آسیب‌پذیرتر می‌شود و تحت نظارت بیشتری قرار می‌گیرد نسبت به کسی که نماینده نیست. اینگونه نیست که تنها همین مرحله شورای نگهبان وجود دارد و دیگر تمام می‌شود. در طول دوره نمایندگی هم نظارت و دقت بیشتری نسبت به نمایندگان وجود دارد تا کسانی که نماینده نیستند.

عضو کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی گفت: فکر نمی‌کنم که مثلا آقای قالیباف اگر مطلبی دارد، با نماینده شدنش آن مطالب دیگر از بین برود. چه آقای قالیباف چه هر کس دیگری نماینده شود باز هم باید پاسخگو باشد. اینگونه نیست که اگر چنین اتفاقی افتاد و کسی نماینده شد دیگر آن فرد رها شود. یعنی نظارت‌ها سر جایش هست. هم نیروهای نظارتی هستند هم خود مجلس نقطه نظراتی دارد.

وی تاکید کرد: بعضی حرف‌ها هم که زده می‌شد در شان مجلس نبود. این‌که تعداد زیادی مسائل مالی و کلاهبرداری دارند این فکر نمی‌کنم خیلی برای مردم هم قابل قبول باشد؛ ممکن است انگشت شمار ولی اینگونه نیست که شما چند ده نفر را بزنید و بگویید این‌‌ها همه مسائل مالی دارند. بالاخره مردم این‌ها را خیلی نمی‌توانند راحت بپذیرند و ما هم که نماینده مجلس بودیم می‌دانیم که جو مجلس این جو نیست که همه نماینده‌ها مساله‌دار هستند و هرکسی می‌رود بار خودش را می‌بندد. مجلس هم بالاخره محدودیت‌های خاص خود را دارد هم نظارت دارد و هم حواس‌شان به عملکرد نماینده است و اینگونه نیست که رها شوند. این‌ها هیچ‌کدام نباید دلیلی بر عدم شرکت در انتخابات باشد.

امیرحسنخانی گفت: ممکن است کسی حرفی بزند و چیزی بگوید و نقطه نظر خودش را اعلام کند و خیلی نقطه نظر صحیحی هم نباشد هرچند که مسئول هم هست. به نظر من در نهایت تاریخ درباره ما قضاوت خواهد کرد. تاکید من این است که مردم از این حق خود استفاده کنند. شما حق دارید بعضی کارها را انجام دهید. آزادی حق شماست. شرکت در انتخابات حق شماست. اظهار نظر کردن در خیلی موضوعات حق شماست. روزی که ما این حق خود را نادیده بگیریم مطمئن باشید وضع ما بهتر نخواهد شد و بدتر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز