خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کانزاس آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست ترامپ او را از متحدانش دور کرده است/ اروپایی‌ها در عین افتخار به دیپلماسی‌شان، نمی‌دانند برای کاهش تنش چه کاری انجام دهند

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۹۰۰

استاد دانشگاه کانزاس آمریکا با انتقاد از سیاست خارجه آمریکا، سیاست ترامپ را غیر قابل پیش‌بینی دانست و گفت: درحالی‌که انگلیس، فرانسه و آلمان همه به دیپلماسی مناسب و منطقی خود افتخار می‌کنند، نمی‌دانند برای کاهش تنش چه کاری باید انجام دهند.

مایکل وودریچ (MICHAEL WUTHRICH) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کانزاس آمریکا است. وی همچنین مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه کانزاس است. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خاورمیانه تحقیق و بررسی کرده است. وودریچ در گفت‌وگو با  ایلنا نظرات خود را درباره تنش میان ایران و آمریکا  بیان کرده است.

تمام رؤسای جمهور قبلی آمریکا به نظرات متخصصان گوش می‌دادند و بعد تصمیم منطقی می‌گرفتند

وی در ابتدا در مورد تنش با ایران گفت: تنش طی ماه‌های گذشته بین ایران و آمریکا به طور غیر عادی زیاد بوده است. دو کشور در طول چهل سال گذشته با حرکات تنش‌زا از سوی یکدیگر روبرو بوده‌اند، اما تفاوت در روزهای اخیر به دلیل میزان رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی است که از هر دو طرف صورت می‌گیرد. در سال‌های گذشته، تمام رؤسای جمهور قبلی آمریکا اعتماد زیادی به متخصصان سطح کشور داشتند که شغل خود را صرف جست‌وجوی جامعه، سیاست و اهداف ایران کرده بودند. آنها به نظرات مختلف متخصصان گوش می‌دادند و سپس تصمیمی منطقی  می‌گرفتند که تمایل به محافظه‌کار بودن و پرهیز از خطر و جلوگیری از جنگ باشد. راهبرد مشترک جلوگیری از تشدید تنش تا جای ممکن بود.

سیاست خارجه ترامپ غیر قابل پیش بینی است

ترامپ همواره به دنبال معامله است

وودریچ یادآور شد: سیاست خارجی دولت ترامپ تقریباً عمداً برعکس این کار را انجام داده است. سیاست خارجی ترامپ به طور کلی بر اساس انجام عملی بی‌سابقه و غیرقابل پیش‌بینی است. این از آن جا می‌آید که سال‌ها  او به عنوان  به عنوان یک تاجر شناخته می‌شد و عدم تجربه وی در سیاست و به عنوان یک رهبر سیاسی ناشی از همین مساله می‌شود. او دائما در جست‌وجوی بهترین معامله است .

سیاست ترامپ او را از متحدانش دور کرده است

ترامپ هنجارهای مردمی و متعارف دیپلماسی و تعامل را می‌شکند

وی افزود: تصمیم‌های ترامپ باعث شده است کشورهای زیادی با ترامپ همکاری نکنند زیرا می‌ترسند او تصمیم و اقدام غیرمنطقی انجام دهد که بتواند آنها را به خطر اندازد. او توافق نامه‌ها را نابود می‌کند  (همانطور که شما بسیار آگاه هستید). او با افرادی که تصور نمی‌شود ملاقات می‌کند. در عین حال او با افرادی که قرار است با آنها ملاقات یا کار کند، دیدار نمی‌کند. ترامپ غالباً مشاوران و دبیران دولت خود را نادیده می‌گیرد و هنجارهای مردمی و متعارف دیپلماسی و تعامل را می‌شکند. 

اروپا نمی‌داند برای کاهش تنش چه کاری باید کند

کسی نمی‌داند ترامپ قصد انجام چه کاری را دارد

استاد دانشگاه کانزاس آمریکا در ادامه اضافه کرد: رهبران اروپایی نمی‌دانند ترامپ چه می‌خواهد انجام دهد. کشورهای اروپایی که عضو برجام  بودند، در جایی هستند که آنها واقعاً نمی‌دانند از ایالات متحده یا ایران چه انتظاری دارند. آنها فقط می‌خواهند تنش از بین برود، اما آنها نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند. اروپایی‌ها نیز از رفتار ایران خوشحال نیستند. شاید آنها فکر می‌کنند که اجرای ساز و کار حل اختلاف باعث شود ایران تلاش کند تا تمایل خود برای همکاری با دیگر اعضای  برجام را نشان دهد و این اقدام ممکن است یا ایران یا ایالات متحده را به میز برگرداند. اما، صادقانه بگویم ، فکر نمی‌کنم کسی بداند که چه چیزی در انتظار است یا چه کاری باید انجام دهد تا بتواند به جلو حرکت کند و همه در موقعیت بهتری قرار بگیرند. هیچ کس نمی‌داند که ترامپ قصد دارد چه کاری انجام دهد. حتی افرادی که با او به صورت نزدیک کار می‌کنند.

هدف ترامپ توافق با ایران است 

وی در ادامه افزود: هدف اصلی ترامپ  نابودی جمهوری اسلامی نیست بلکه توافق با ایران است که قبلاً هیچ فرد دیگری در آمریکا قادر به انجام آن نبوده است. مشکل این است که هیچ کسی نمی‌داند او چقدر خواهان توافق با ایران است من فکر می‌کنم درک رویکرد سیاست خارجی او  کمک می‌کند که توضیح دهیم چرا اروپا نمی‌داند با او چه کند. این در حالی است که انگلیس ، فرانسه و آلمان همه به دیپلماسی مناسب و منطقی خود افتخار می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز