خبرگزاری کار ایران

حکیمی‌پور در نشست خبری:

برای آینده جمهوریت نظام نگرانیم/ اگر نظارت استصوابی باعث مشارکت‌گریزی می‌شود، باید برای آن فکری کرد

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۶۱۰

دبیرکل حزب حاما گفت: اگر نظارت استصوابی ضامن بقای جمهوریت و نظام است با آن کنار بیاییم اما اگر باعث مشارکت‌گریزی می‌شود باید برای آن فکری کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت در نشست خبری امروز ۱۴ بهمن‌ماه ۹۸ خود با اشاره به شکل‌گیری ۳۰ ساله و مجوز ۲۱ حزب اراده ملت گفت: هدف ما ما کمک به بخش انتخابی نظام بود که در چارچوب نهادهای مدنی اشاره شده در قانون اساسی بود.

وی با اشاره به اصل ششم قانون اساسی مبنی بر اداره کشور توسط مردم توسط انتخابات شوراها و مجلس، گفت: هدف ما از شکل‌‌گیری حزب این بود که بخش جمهوریت نظام را تقویت کرده و دنبال حکمرانی حزبی در بخش انتخابی نظام بودیم.

دبیرکل حزب حاما با بیان اینکه سال‌ها تلاش کردیم که به این بعد از نظام کمک کنیم، بیان کرد: در هر نظام سیاسی اگر کلیت قانون اساسی خوب اجرا شود، آن نظام می‌تواند ثبات، دوام و پایداری را تضمین کند. ما احساس می‌کنیم در بخشی که باید بعد جمهوریت نظام را تقویت کند در چهل سال گدشته خوب جلو نیامده‌ایم.

حکیمی‌پور گفت: امیدوار بودیم در‌ مجلس دهم قانون جامع انتخابات شکل بگیرد اما نه‌تنها نشد بلکه نیروهای حزبی به شکل بسیار بدی رد صلاحیت شدند، رد صلاحیت‌ها در میان اصلاح‌طلبان خیلی شدید بود اما حتی اصولگرایان هم رد شدند.

وی با اشاره به تلاش فعالان حزبی گفت: این افراد تلاش می‌کنند بخشی از اصول قانون اساسی شکل بگیرد که جمهوریت نظام تداوم داشته باشد، زمان بهره‌برداری احزاب در زمان انتخابات است، به برخی از اعضای حزب حاما این بند را زده‌اند که عضو حزب غیر قانونی هستند و به همین دلیل آنها را رد صلاحیت کردند؛ این رفتار باعث سرخوردگی و خارج شدن سیاست‌ورزی از راه خودش می‌شود.

دبیرکل حزب حاما گفت: در کمال تاسف به عنوان کسی که ۳۰ سال سیاست‌ورزی مداوم کرده‌ام و تمام شانس‌های زندگی شخصی‌ام را فدای آرمان کار حزب تشکیلاتی و قانونمند در جمهور اسلامی کرده‌ام،می‌گویم این کار نه تنها هیچ ثمری نداشته و امتیازی ندارد بلکه پوئن منفی محسوب می‌شود و افرادی که بی‌شناسنامه هستند بیشتر فضای بروز ظهور دارند که این برای جمهوری اسلامی بسیار خطرناک است.

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما که همه چیزمان را در راه اعتلای کشور و انقلاب گذاشته‌ایم، نگران این وضعیت هستیم، گفت: از مجموعه اصلاح‌طلبان ۱۵۱۶ دبیرکل در انتخابات شرکت کردند که ۷۸ نفر به علت عدم التزام به نظام رد صلاحیت شدند در حالی که شرط حضور در حزب التزام به نظام است.

وی افزود: نمی‌دانیم چگونه با این مساله کنار بیاییم و امیدوار به فعالیت سیاسی قانونمند در کشور باشیم؛ امیدوارم شورای نگهبان شفاف‌سازی خوبی در مورد رد صلاحیت‌ها انجام دهد؛ برای آینده جمهوریت نظام نگران هستیم.

نماینده ادوار مجلس گفت: هر دقیقه از صحن پارلمان که نتیجه کار کمیسیون‌ها، مرکز پژوهش‌ها و غیره است، در دوره چهارم ۵۰۰ هزارتومان بوده که اکنون خیلی بیشتر است. این همه وقت گذاشته می‌شود برای قانون انتخابات اما نمی‌توانند آن را به ثمر برسانند.

وی با اشاره عملکرد شکرای نگهبان گفت: درباره رد صلاحیت‌ها شورای نگهبان قضاوت می‌کند در حالی که وظیفه او قضاوت نیست، اینکه می‌گوید التزام به نظام و اسلام نداری یعنی قضاوت می‌کند.

حکیمی‌پور با بیان اینکه اگر به روز حساب در دنیا و اخرت اعتقاد دارند باید نسبت به مسائلی که به افراد می‌دهند پاسخگو باشند، گفت: چگونه متوجه می‌شوید چه کسی اعتقاد دارد یا ندارد، مگر قابل پیش‌بینی است؟!

وی درباره فعالیت‌های حزب حاما گفت: ما در‌ چارچوب جریان اصلاحات کار می‌کنیم و هر تصمیمی شورای عالی بگیرد ما آن را اجرا خواهیم کرد، گفت: نسبت تعداد کسانی که در انتخابات از حزب شرکت کرده و تایید شده‌اند یک به هزار است.

حکیمی‌پور با اشاره به تصویب نظارت استصوابی و طرح رفراندوم توسط رئیس‌جمهور‌گفت: در مجلس چهارم تنها کسی که مخالف بند نظارت استصوابی بود من بودم در‌حالی که آقای روحانی به عنوان رئیس جلسه اصلا اجازه بحث و گفت‌وگو در این باره را نداد.

وی گفت: اگر چنین چیزی ضامن بقای جمهوریت و نظام است با آن کنار بیاییم اما اگر باعث مشارکت‌گریزی می‌شود باید برای آن فکری کرد.

حکیمی پور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به شرایط موجود برنامه جریان‌اصلاح طلبی چیست؟ با اشاره به رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، گفت: وقتی خودمان در بازی نیستیم، چه کاری کنیم؟!

وی افزود: در جلسه شورای عالی یک نظر مطرح است که در شهرستان‌ها هر جا که امکان داشته باشد، و کاندیدایی مانده باشد لیست تهیه شود و نظر دیگر این است که شهرستان‌ها را به عهده خودشان بگذاریم.

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان ادامه داد: در تهران هم بناست که لیستی به اسم اصلاح طلبی داده نشود، اما اگر حزبی کاندیدایی دارد خودش لیست بدهد، اما نظر نهایی به روز چهارشنبه موکول شده است.

وی با بیان اینکه در حالی که اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مشکل دارند، اما می‌بینیم که رقیب به راحتی و بدون هیچ مشکلی از مدت‌ها قبل به برنامه‌ریزی برای حضور در انتخابات می‌پردازد، گفت: کسی کاندیدای اصلاح‌طلب محسوب می‌شود که مدت‌ها عضو یک حزب اصلاح‌طلب بوده باشد نه اینکه شب انتخابات فرم حضور در احزاب را پر کند.

عضو شورای شهر چهارم درباره حضور قالیباف در انتخابات علیرغم افشای املاک نجومی در زمان تصدی ایشان در شورای شهر گفت: قصاوت نمی‌کنم اما آنجا از بیت‌المال سوءاستفاده شده و به حقوق شهروندان تعدی شده بود که دادگاه هم برای آن تشکیل شد اما آن جریان تنها بخشی از کوه یخی بود که نمایان شد، املاک نجومی در برابر اتفاق‌هایی که آنجا اتفاق افتاده است پول خرد بود به گونه‌ای که حتی شورای شهر جدید هم نتوانسته همه موارد آنها آن را تحصیل کنند.

وی افزود: چرخه سیاست در ایران پنهان بوده، آشکار و شفاف نیست؛ تا زمانی که به سمت شفافیت و پاسخگویd نرویم تغییری ایجاد نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز