خبرگزاری کار ایران

پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایلنا:

بن‌سلمان می‌خواهد ترامپِ منطقه غرب آسیا باشد/ ایده تغییر مقر سازمان همکاری اسلامی در حال تقویت است/ کارشکنی در صدور روادید برای هیات ایرانی نیز در راستای حمایت از پروژه «معامله قرن» است

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۴۸۸

یک دیپلمات پیشین گفت: مقر سازمان همکاری اسلامی در جده باعث وابستگی زیاد سازمان به عربستان سعودی شده که البته ایده تغییر مکان و مقر این سازمان و حتی تشکیل گروهی دیگر برای دفاع از منافع جهان اسلام در بین کشورهای اسلامی در حال تقویت است و شاهد بودیم که چندی پیش نیز دولت مالزی به رهبری ماهاتیر محمد بانی این امر شد.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به کارشکنی دولت عربستان سعودی برای حضور هیات ایرانی در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی طرح موسوم به «معامله قرن» گفت: این اقدام ریاض از آن جهت حائز اهمیت بوده و باید توجه جامعه جهانی را به خود معطوف کند که ناشی از گسترش پدیده «ترامپیسم» در جهان است که هدفی جز بی‌اعتنایی به مقررات و موازین بین‌المللی نداشته و البته نخستین بار نیز از سوی دولت ایالات متحده و با عدم صدور روادید برای وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد. 

وی ادامه داد: امروز نیز شاهد هستیم که بن‌سلمان با کارشکنی برای حضور هیات ایرانی در نشست فوق‌العاده OIC ادامه دهنده منش و راه رئیس‌جمهور ایالات متحده شده است. ولیعهد سعودی که می‌خواهد خود را به عنوان ترامپ منطقه غرب آسیا در اذهان مطرح کند دقیقا همان رفتار رادیکال و موازین ستیز را در پیش گرفته است. فردی که بی اعتنا به قوانین بین‌المللی به راحتی مخالف خود را در کنسولگری این کشور در ترکیه سلاخی کرده؛ امروز نیز از صدور در چهارچوب روادید برای هیات ایرانی برای شرکت در اجلاس یک سازمان بین‌المللی جلوگیری می‌کند.   

این دیپلمات پیشین با تاکید بر اینکه ایران خود یکی از بانیان تاسیس سازمان همکاری‌های اسلامی بوده، گفت: لازم است جامعه بین‌الملل و به خصوص کشورهای اسلامی صراحتا نسبت به این اقدام و کارشکنی عربستان سعودی واکنش نشان داده و اجازه ندهند که یک تفکر افراطی بر این منطقه حاکم شده و این چنین سازمان‌های بین المللی را با سلیقه خود اداره کنند. 

وی افزود: مساله مهم دیگر در این رابطه اشکال اساسی در خود سازمان همکاری اسلامی است که مقر آن باعث وابستگی زیاد سازمان به عربستان سعودی شده که البته ایده تغییر مکان و مقر این سازمان و حتی تشکیل گروهی دیگر برای دفاع از منافع جهان اسلام در بین کشورهای اسلامی در حال تقویت است و شاهد بودیم که چندی پیش نیز دولت مالزی به رهبری ماهاتیر محمد بانی این امر شد. 

وی با اشاره به اینکه این ایده در پی اقدامات ریاض در حال تقویت و سازمان همکاری اسلامی در حال تضعیف است، گفت: کشورهای اسلامی باید تصمیم بگیرند که مقر سازمان همکاری اسلامی را از جده تغییر داده و در کشوری بی‌طرف مستقر کنند که به قوانین و موازین و بین‌المللی احترام بگذارد. 

پاک‌آیین همچنین در خصوص مواضع عربستان سعودی در رابطه با موضوع فلسطین و طرح موسوم به «معامله قرن» گفت: وقتی سفیر سعودی در مراسم رونمایی از این طرح حضور پیدا کرده و کنار ترامپ و نتانیاهو قرار می‌گیرد دیگر نمی‌توان از این کشور انتظار داشت که از آرمان ملت فلسطین حمایت کند و جهان اسلام باید نام این کشور را هم در ردیف کشورهایی همچون آمریکا و اسرائیل قرار دهند چرا که کارشکنی در صدور روادید برای هیات ایرانی نیز در راستای حمایت از پروژه اسرائیلی- آمریکایی «معامله قرن» است. 

وی با تاکید بر پروسه آغاز شده از سوی ایالات متحده برای جایگزین کردن دوست و دشمن در جهان اسلام افزود: ما باید در وهله اول ریشه این عدم انسجام و یکپارچگی در کشورهای اسلامی را بررسی کنیم که کشورهای وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و در راس آنها هم عربستان سعودی قرار دارد. ولیعهد سعودی تاکنون اشتباهات زنجیره‌واری انجام داده که مهمترین آنها نادیده گرفتن آرمان ملت فلسطین است. 

پاک‌آیین افزود: در همین راستا کشورهای اسلامی باید به طور یکپارچه و با انجام تدابیری که پیش‌تر گفته شد به ریاض فشار بیاورند و اجازه ندهند عربستان به اجرای اهداف آمریکایی در جهان اسلام کمک کند؛ همانطور که امروز شاهد هستیم مواضع و اقدامات کشورهایی همچون قطر, عمان و کویت دست سعودی‌ها را در شورای همکاری خلیج فارس بسته و مانع جمع‌بندی در این شورا شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز