خبرگزاری کار ایران

نوبخت حقیقی در گفت‌وگو با ایلنا:

استقرار تیم‌های پزشکی در مرزهای کشور برای شناسایی ورود احتمالی «کرونا ویرس»/ ۸۰ نفر از ساکنان ایرانی شهر ووهان به بیماری مبتلا نیستند/ تا اطلاع ثانوی پروازهای ایران و چین متوقف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۳۵۱

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تیم‌های پزشکی در مرزهای کشور مستقر هستند تا از ورود احتمالی «کرونا ویروس» جلوگیری کنند.

علی نوبخت حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اقدامات صورت گرفته از سوی مقام‌ها و مسئولان کشور در خصوص ورود احتمالی «کرونا ویروس» به کشور گفت: میکرو ارگانیزم‌ها که شامل باکتری، انگل و ویروس می‌شود در اطراف انسان وجود دارد که  هر چند وقت یکبار فرصت بیماری‌زایی پیدا می‌کنند؛ حال ممکن است ما ضعیف شویم یا این میکروب‌ها قوی شوند که می‌توانند گرفتاری به وجود بیاورند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این‎‌که یکی از گرفتاری‌هایی‌ که معمولا به صورت اپیدمی اتفاق می‌افتد بیماری‌های ویروسی هستند، عنوان کرد: هرچند وقت یکبار ویروس‌ها و بیماری‌های ویروسی سروکله‌شان پیدا می‌شود. یک زمانی ایدز خودش را نشان داد و یک زمانی سارس رؤیت شد. به وجود آمدن این بیماری‌ها بیانگر آن است که اگر یک زمانی زمینه‌ها برای به وجود آمدن بیماری فراهم باشد مانند عدم رعایت مسائل بهداشتی ممکن است ویروس‌های خطرناک پخش شود و باعث گرفتاری مردم شوند.

وی با اشاره به شیوع «کرونا ویروس» از کشور چین بیان کرد: منشأ پخش «کرونا ویروس» شهر ووهان چین معرفی شده است. گفته می‌شود در یکی از بازارهای این شهر مقدار زیادی حیوانات دریایی، خزندگان و پرنده‌ها مانند خفاش خرید و فروش می‌شدند که منشأ «کرونا ویروس» بودند و همین هم باعث شیوع این بیماری شده است. 

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: ویروسی که  به عنوان «کرونا» شناخته می‌شود تا امروز رؤیت نشده بود، درست است که از خانواده «کرونا ویروس‌ها» است اما از آن به عنوان «کرونا ویروس جدید» اسم می‌برند؛ که اواخر سال ۲۰۱۹ ویروسی که به عنوان «کرونا» مطرح می‌شود شیوع پیدا کرد و در اوایل سال ۲۰۲۰ شیوع گسترده پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: تا جایی که من اطلاع دارم تا روز گذشته مورد مثبتی مبنی بر ناقل بودن «کرونا ویروس» در کشور مشاهده نشده است؛ چندین کیس که از چین آمده بودند اتفاقا هم یکی‌ از آن‌ها تب داشته که احتمال می‌دادند آلوده باشند  مورد بررسی و ویروس شناسی قرار گرفتند که مشاهده شد مبتلا به آنفولانزا است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که از سوی وزارت بهداشت تمهیداتی برای ورود احتمالی «کرونا ویروس» به کشور چیده شده است، گفت: اقداماتی در تمامی مبادی ورودی از جمله زمینی، هوایی و دریایی صورت گرفته و تیم‌های پزشکی را برای بررسی اشخاصی که از طریق مرزهای مختلف وارد کشور می‌شوند، مستقر کرده‌اند. همچنین با مساعدت معاون اول رئیس قرار شد تا اطلاع ثانوی پروازهای ایران و چین متوقف شود که احتمال ورود «کرونا ویروس» کمتر شود.

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که بسیار مهم است آگاهی جامعه درخصوص چگونگی مبتلا شدن به این ویروس و راه‌های پیشگیری از آن است. مهمترین کار شستن دست‌هاست حتی اگر مواد شوینده نبود افراد دست‌های‌ خود را با آب خالی هم بشویند. 

نوبخت حقیقی با بیان این‌که مطالعات نشان می‌دهد اگر افراد در محیط‌های بسیار بزرگ قرار بگیرند احتمال پخش هر ویروسی امکان پذیر است، گفت: باید بهداشت فردی رعایت شود، دوره کُمون این بیماری ۲ تا ۱۴ روز است که باید سطح بالا را برای این بیماری در نظر بگیریم. 

وی ادامه داد: اگر افراد خودشان مراقب باشند و از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و از خوردن و آشامیدن مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که مشخص نیست در کجا تهیه شده است بپرهیزند، خودشان را از بیماری حفظ کرده‌اند؛ زیرا سیستم کارهای کلان انجام می‌دهد و فرد باید مواظب خودش باشد زیرا با رعایت بهداشت شخصی راحت‌تر می‌توان با بیماری مقابله کرد تا این دولت بخواهد یک کشور را جمع و جور و کنترل کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به نقش رسانه‌ها اشاره کرده و گفت: مردم باید به پیام‌هایی که از رسانه‌های عمومی و رادیو و تلویزیون داده می‌شود توجه کنند و نگران هم نباشند که این بیماری بسیار خطرناک است، زیرا ما همیشه در معرض بیماری‌های خطرناک هستیم و باید خودمراقبتی داشته باشیم و نباید الکی به شایعات دامن بزنیم زیرا شایعه‌پراکنی و دامن زدن به آن‌ها باعث می‌شود قدرت تفکر گرفته شود و مردم نتوانند آن طور که باید فکر و نکات ایمنی را رعایت کنند. 

وی تاکید کرد: رعایت نظافت فردی، حفظ آرامش، مصرف مایعات و مصرف سبزیجات و میوه‌جات تازه  می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره ورود ۸۰ نفر از ایرانیان ساکن در شهر ووهان چین به کشور گفت: از وزیر بهداشت شنیدم یک هتل را برای اقامت این افراد در نظر خواهند گرفت، باید بگویم خوشبختانه تا امروز به واسطه گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است ایرانیان مقیم شهر ووهان آلوده به «کرونا ویروس» نیستند و نباید بترسیم و جبهه بگیریم که به کشور می‌آیند. بسیاری از کشورها اتباع  کشورشان را سریع از چین خارج کردند اینکه چطور باید این اقدامات صورت گیرد قطعا باید مقام‌های مسئول اصول ایمنی را رعایت کنند. نباید نگران شویم و با پخش شایعات مانع از اقدامات شویم، کارشناسان و پزشکانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند هم باید با وزارت بهداشت همکاری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز