خبرگزاری کار ایران

رضایی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

آمریکایی‌ها خودشان هم می‌دانند که طرح معامله قرن به سرانجام نمی‌رسد/ ننگ همراهی برخی کشورهای عربی با ترامپ، در تاریخ ثبت خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۹۸۲

یک نماینده مجلس گفت: در شرایطی که امروز قرار گرفتیم و نقطه ضعف‌های اسرائیل کاملا برای مردم فلسطین آشکار شده، دست توانمند فلسطینیان امروز می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند و حتی تهاجم ببرد و اسرائیل را محو کنند و می‌توانند سرزمین‌های اشغالی را به طور کامل آزاد کند.

محمدابراهیم رضایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید هدف آمریکا از طرح موضوعاتی همچون معامله قرن و مذاکره با طالبان و همچنین خروج بخشی از نیروهایش از خلیج فارس و منطقه خاورمیانه چیست؟‌ گفت: آمریکایی‌ها سیاست اصلی‌شان کاهش تنش در منطقه خاورمیانه نیست بلکه سیاست آن‌ها ایجاد اختلاف و تنش‌های منطقه‌ای بین کشورها و ملت‌ها و مذاهب مختلف است. این راه را آمریکا همواره دنبال کرده است چراکه تنها این سیاست است که می‌تواند برایشان در درازمدت امیدوارکننده باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر اتحاد و انسجام و وحدت جوامع اسلامی پیش بیاید قطعا هر لحظه خطر برای آن‌ها بیشتر می‌شود. این اقدامی هم که آمریکایی‌ها در طرح و اعلام معامله قرن انجام دادند عملا خشم و انزجار مسلمانان را به دنبال داشته است. شاید فکر می‌کردند دیکته کردن یک طرفه برنامه‌های خودشان به بعضی از کشورها برایشان نتیجه داشته باشد ولی نزد ملت‌های مسلمان نه تنها اثر مثبتی برایشان نداشته بلکه خشم و انزجارشان هم بیشتر شده و تهدیدها قطعا نسبت به آن رژیم نامشروعی که ترامپ در حال حمایت از آن است، بیشتر می‌شود.

نماینده مردم خمین با اشاره به کاهش نیروهای آمریکایی از منطقه گفت:‌ این کار ناشی از فشار روانی است که به نیروهای آمریکایی به خصوص در عراق آمده است، درنتیجه جابه‌جایی نیروهایشان الزامی شد. این طبیعی است که نیروهای خود را جابه‌جا کنند تا بتوانند آرامشی در فضای یگان‌های نظامی خود ایجاد کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: آمریکا با خروج نیروهایش از منطقه، یا با طرح موضوعاتی همچون معامله قرن و مذاکره با طالبان و... قطعا به دنبال دست کشیدن از دخالت در منطقه نیست و اصلا نمی‌تواند چون اهدافش اهدافی خاص است و می‌خواهد اسرائیل را پشتیبانی کند. عرصه روز به روز بر اسرائیل تنگ‌تر می‌شود و وجود آمریکایی‌ها برای اسرائیل خیلی حیاتی است و به این سادگی نمی‌روند مگر با زور و فشاری که ملت‌ها و دولت‌ها ایجاد کنند و عرصه را بر او تنگ کنند تا از منطقه خارج شود.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به اینکه ترامپ طرح معامله قرن را مطرح کرده و گفته نتانیاهو این طرح را به عنوان اساس مذاکره قبول دارد آیا امکان دارد بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها مذاکره‌ای با درنظر گرفتن منافع فلسطین  که در طرح معامله قرن به آن اشاره‌ای نشده شکل بگیرد؟ گفت: فلسطینی‌ها که قطعا به این سمت نمی‌روند مگر اینکه عناصر خاصی که بیشتر سرسپرده‌های عربستان هستند یا مزدوران و وابسته‌های اطلاعاتی آمریکایی‌ها هستند که در این کشورها فعال هستند به این سمت بروند. جز این عناصر هیچ فلسطینی در این زمینه قدمی پیش نخواهد گذاشت چراکه عزت و آینده و سرنوشت فلسطین را به بازی گرفته‌اند و در حال نابود کردن آن هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا حتی اگر در مذاکره‌ای خارج از چارچوب طرح معامله قرن ترامپ منافع فلسطین ازجمله حقوق مرزها، بیت‌المقدس و... تامین شود و از خشونت چندده ساله کاسته شود، امکان انجام مذاکره وجود دارد؟‌ گفت:  آنچه را که طرح معامله قرن نشان می‌دهد به منافع فلسطینی‌ها توجهی نشده است. ممکن است گروه‌های خاصی بروند و مذاکره کنند ولی نمی‌توانند آرامشی ایجاد کنند. به نظر من آن زخمی که در روح و روان فلسطینی‌ها ایجاد شده با این تاکتیک‌ها قابل ترمیم نیست.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که طرح معامله قرن از آنجایی که در تعارض با قطع‌نامه ۲۴۲ شورای امنیت ملل متحد است آیا از لحاظ حقوقی امکان اجرا دارد؟ و ترامپ چگونه خود را قانع کرده که چنین طرحی را اعلام کند؟ گفت: آمریکایی‌ها خودشان هم خوب می‌دانند که این طرح به سرانجامی نمی‌رسد و ارزش اجرایی ندارد. این طرح اگر بتوانند از آن استفاده کنند تنها و تنها بُعد تبلیغی و انتخاباتی دارد وگرنه هیچ دستاوردی برای طرف غربی ندارد و به نظرم کار بیهوده‌ای را انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به اینکه از آنجایی که فلسطینی‌ها بعد از جنگ ۱۹۶۷ بارها خواستار به رسمیت شناختن مرزهای فلسطین به قبل از این جنگ توسط جامعه جهانی و به خصوص آمریکا شده‌اند، و  از آنجایی که اوباما نیز در یک سخنرانی خود در زمان ریاست جمهوری‌اش نسبت به تحقق این خواسته فلسطینی‌ها اعلام آمادگی کرد آیا امکان دارد اشخاصی همچون برنی سندرز و دیگر کاندیداهای دموکرات در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا در این راه گام بگذارند؟ گفت: به نظرم معادله آن منطقه کاملا تغییر کرده‌ است. زمانی فلسطینی‌ها در اوج ضعف بودند و ممکن بود برگشت به مرزهای آن زمان برایشان دستاوردی به حساب می‌آمد و قابل پذیرش بود.

نماینده مردم خمین ادامه داد: در شرایطی که امروز قرار گرفتیم و نقطه ضعف‌های اسرائیل کاملا برای مردم فلسطین آشکار شده، دست توانمند فلسطینیان امروز می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند و حتی تهاجم ببرد و اسرائیل را محو کنند و می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را به طور کامل آزاد کند. به نظرم هر دولتی که در آمریکا هم بیاید فلسطینی‌ها زیر بار نمی‌روند. آن‌ها ممکن است این ترفندها را برای رضایت لابی صهیونیستی در آمریکا که پرنفوذ هم هستند انجام دهند ولی به نظرم چیزی عایدشان نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که حضور نمایندگان امارات، عمان و بحرین را در جلسه‌ای که ترامپ برای اعلام رسمی طرح معامله قرن ترتیب داده بود چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: اینکه واقعا برای این کشورهای عربی یک نکبت و ننگی بود که در تاریخ حتما ثبت خواهد شد. این‌ها اینقدر خفت‌بار حضور پیدا کرده بودند که گویا طنابی به گردنشان است و آمریکایی‌ها به هر طرفی که بخواهند این‌ها را می‌کشند و این‌ها نه اراده‌ای و نه فهمی و نه موجودیت قابل قبولی برای مردم خودشان نداشتند. این حضور جز نکبت چیزی نبود.

رضایی گفت:  همراهی این دو سه کشور هم هیچ معادله‌ای را عوض نمی‌کند. عربستان هم بعد از آن رسما از طرح ترامپ حمایت کرد اما به نظر من ملت‌ها بدون اعتنای به رفتار این کشورها راه خودشان را حتما ادامه می‌دهند و وجود این چند کشور در کنار آمریکایی‌‌ها هیچ اثری در آینده فلسطین نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز