خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی قوه قضائیه:

کرامت انسانی باید در دستگاه قضایی ارتقا پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۹۳۰

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: کرامت انسانی باید در دستگاه قضایی ارتقا پیدا کند همچنان که عدالت باید ارتقا پیدا کند و این را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه امروز، ۱۰ بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه که هم‌اکنون در حرم شاهچراغ (ع) در حال برگزاری است، با تأکید بر اینکه باید در محضر قرآن و اهل بیت (ع) درس آموخت، گفت: قرآن باید هدایتگر کار و تلاش زندگی ما باشد.

وی با تأکید بر اینکه هدایت را در قرآن باید جست، افزود: قرآن نور مبینی است که نه برای گذشتگان و منطقه‌ای خاص که برای کل جهان و هر زمان و برای زندگی ماست و برای آن است که زندگی دنیای ما را در شکل آخرت بنیان نهد و از مبدأ و تا آخر را سامان دهد.

صادقی تأکید کرد: قرآن فقط برای این نیامده است که تلاوت شود، بلکه آمده که هادی ما باشد و دستمان را بگیرد و حبل متین الهی است و با راهنما‌های عترت این چراغ هدایت کل هستی ما را نورافشانی می‌کند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه یادآور شد: اگر در قوه قضائیه اهتمام ویژه‌ای به مسائل قرآنی داریم، یک دلیل مهمش این است که اگر می‌خواهیم به عدالت که آرزوی همه بشریت است دست یابیم، تنها در سایه قرآن میسر است و اگر می‌خواهیم به حق برسیم تنها در سایه قرآن امکان‌پذیر است و از این روست که در برنامه‌های معاونت فرهنگی قوه قضائیه و در رأس آن‌ها برنامه‌های قرآنی اعم از آموزش قرآن، مفاهیم و تفسیر و انس با قرآن در بین همکاران و خانواده‌های آنان قرار گرفته است و مسابقات قرآن یکی از آن برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه قرآن را باید خواند و فهمید و به کار بست، گفت: از آیه آیه قرآن می‌توان برای همه لحظات زندگی درس آموخت. وقتی این حوادثی که در جهان جریان دارد، مشاهده می‌کنیم باید آن‌ها را به قرآن عرضه کنیم تا راهنمایی و هدایت کند البته در پرتو عترت.

صادقی با تصریح اینکه قیم قرآن اهل بیت (ع) هستند که می‌توانند تفسیر درست آن را ارائه دهند، گفت: اگر بتوانیم در پرتو آموزه‌های قرآن و عترت حرکت کنیم، هیچ‌وقت نه دچار فتنه می‌شویم و نه فتنه گر می‌شویم و نه فریب می‌خوریم و نه به بیماری قلب دچار می‌شویم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه حوادث عجیبی این روز‌ها در جریان است، خاطرنشان کرد: حوادث بسیار مهم پر از افت و خیز در سطح دنیا در حال رخ دادن است. جهان کفر و شرک دست به دست هم داده‌اند تا اینکه منطقه ما را به آشوبی جدید مبتلا کنند و وضعیت مسلمانان را به هم بزنند و حرم قبله اول آن‌ها را از دست آن‌ها بگیرند.

وی با یادآوری اینکه این روز‌ها بحث معامله بزرگ قرن مطرح است، افزود: ترامپ قمارباز گمان می‌کند که این هم یکی از قمار‌هایی است که می‌تواند انجام دهد، ولی نمی‌داند که با این قمار همه هستی خود را به باد می‌دهد.

صادقی، یکی از حماقت‌های ترامپ را ترور سردار دل‌ها برشمرد که این مسابقات به نام ایشان نامگذاری شده است و سپس ادامه داد: به دستور ترامپ، سردار قاسم سلیمانی را شهید کردند و نفرت از آمریکا در تمام دل‌ها ابدی شد. در مبارزه با آمریکا خون تازه‌ای دمیده شد و مقاومت حیات تازه‌ای پیدا کرد و گام اولش به کمال رسید و اینک گام دوم است.

وی یادآور شد: امروز می‌خواهند قبله اول مسلمین را تقسیم کرده و به یهودی‌ها بدهند و فلسطینی‌ها را اخراج کرده و قدس شریف را از دست مسلمانان بیرون آورند در حالی که ترامپ دست به قمار بزرگی زده است.

وی با تأکید بر اینکه طبق این آیات قرآن خداوند در کار‌های مؤمنان گشایش می‌کند و نباید از دشمنان ترسید، گفت: طبق این آیات کسانی که در دلشان مرض است در نهایت پشیمان می‌شوند چنانچه امروز می‌بینیم برخی از فلسطینی‌هایی که زمانی طرح دوستی با اسرائیل ریختند، فهمیدند که چه کلاهی سرشان رفته و پشیمان شده‌اند و اکنون جهان عرب به شدت از پیمان کمپ دیوید پشیمان است و فهمیدند راه آن نیست که به سمت اسرائیل بروند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: ویژگی قومی که خداوند در این آیات وعده داده بود، این است که نسبت به مؤمنان خاکسار بوده و نسبت به کافران سرسخت هستند و مجاهدت در راه خدا می‌کنند و از سرزنش هیچ سرزنش کننده‌ای نمی‌ترسند که مصداق آن سردار دل‌ها بود.

وی همچنین یاد و خاطره دیگر شهدای مقاومت اعم از ابومهدی، مدافعان حرم، فاطمیون، زینیون و ... را گرامی داشت و گفت: اینان تربیت یافته مکتب قرآن بودند که امروز به ما درس می‌آموزد که این حقایق قرآنی امروز هم زنده است و مربوط به گذشته و زمان پیامبر (ص) نیست و قرآن مسیر هدایت را روشن می‌کند و باید از آن درس بگیریم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه به در پیش‌رو بودن انتخابات مجلس اشاره کرد و افزود: باید کسانی که انتخاب می‌کنیم مصداق این آیه شریفه و البته جزو دسته دوم یعنی یجاهدون فی سبیل‌الله باشند و این معیار قرآنی در انتخابات است.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در حوزه کاری خودمان عدلیه قرآن به ما می‌گوید عدل را با احسان همراه کن لذا ما عدالت و احسان را هر دو با هم می‌خواهیم. کرامت انسانی باید در دستگاه قضایی ارتقا پیدا کند همچنان که عدالت باید ارتقا پیدا کند و این را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه که از تمام ابعاد قرآن می‌توانیم بهره بگیریم، تاکیدکرد: اگر حوادث روزگار را به قرآن عرضه کنیم، می‌توانیم از آن هدایت بگیریم، اما سئوال اینجاست که چه باید کنیم و تکلیف امروز ما چیست و کافی است که به قرآن اعتقاد و ایمان داشته باشیم و بدانیم وعده‌های قرآنی صادق است و وقتی خدا می‌گوید هر کس که خدا را یاری کند خدا او را کمک می‌کند، این وعده صادق است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به برگزاری این مسابقات گفت: در این دوره از مسابقات ۱۲ هزار نفر در کشور ثبت‌نام کردند که شامل کارکنان و خانواده‌های آنان و در رده‌های سنی زیر ۱۶ سال و بزرگسال بودند و از این تعداد ۷ هزار نفر در مسابقات کتبی شرکت کردند که در مرحله دوم آن ۵ هزار نفر، مرحله سوم ۴ هزار نفر و در مرحله نهایی نیز ۵۲ نفر به رقابت پرداختند.

صادقی گفت: رشته‌های شفاهی نیز در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار شد که ۱۸۶ نفر در مرحله نهایی و در ۱۲ رشته در شهر شیراز به رقابت پرداختند که شامل رشته‌های حفظ کل، حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء، قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، مفاهیم و حفظ موضوعی قرآن بوده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پایان گفت: از ویژگی‌های این دوره از مسابقات این است که باید افراد شرکت‌کننده سطح خود را ارتقا دهند و این پیش‌شرط شرکت در مسابقات است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز