خبرگزاری کار ایران

معاون قوانین مجلس:

تعامل قوای سه‌گانه در زمینه تنقیح قوانین گله‌مندی مردم را برطرف می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۴۶۷

معاون قوانین مجلس در نشست کارگروه تخصصی تنقیح قوای سه‌گانه با تاکید بر فراقوه‌ای بودن تنقیح قوانین و مقررات گفت: تعامل قوای سه‌گانه در زمینه تنقیح قوانین می‌تواند گله‌مندی‌های مردم را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا حسین «میرمحمد صادقی» معاون قوانین مجلس شورای اسلامی امروز هشتم بهمن‌ماه ۹۸ در نشست «هم اندیشی کارگروه‌های تخصصی تفاهم‌نامه همکاری قوای سه‌گانه در زمینه تنقیح قوانین و مقررات کشور» گفت: اگر به حاکمیت قانون معتقد باشیم و در راستای حاکمیت قانون تلاش کنیم، باید قوانین به اندازه کافی منقح باشد.

وی اظهارداشت: در محافل علمی و دانشگاهی موضوع تنقیح، قوانین غریب و مهجور مانده است و در عمل، با مجموعه منقح نشده از قوانین و مقررات مواجه هستیم و این روند کار را برای تابعان قانون سخت می‌کند.

میرمحمد صادقی ادامه داد: اینکه چه قانونی منسوخ است، چه قانونی موضوعیت ندارد و منتفی است و چه قوانینی منقضی شده است، بسیار مهم است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری قوای سه در تنقیح قوانین و مقررات افزود: اجرای تفاهم‌نامه همکاری قوای سه گانه به دانش تحقیق کمک می‌کند و از نظر عملی کمک می‌کند تا قوانین روشن‌تر باشند و افراد راحت‌تر بتوانند تکالیف قانونی خود را عملیاتی کنند.

معاون اجرای قوانین مجلس با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی تنقیح قوانین اضافه کرد: ظرف مدت چهار ماه پس از انعقاد تفاهم‌نامه این کارگروه‌ها فعالیت‌های تخصصی خود را آغاز و پیگیری کرده‌اند و گردآمدن مجموعه‌ای از عالمان و عاملان در حوزه تنقیح قوانین کشور دورنمای مطلوبی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت یک و سال نیمه خود در این جایگاه، گفت: قانون موضوع تنقیح قوانین و مقررات کشور  را بر عهده معاونت قوانین مجلس گذاشته است و از سویی دیگر وظایفی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شده است به عنوان نمونه، ظرف شش ماه باید همه قوانین حوزه فعالیت‌های خود را تنقیح کنند و به معاونت قوانین ارسال کنند اما عمدتا این اقدام انجام نشده و کار به نوعی بر زمین مانده بود.

وی با تاکید بر فراقوه‌ای بودن تنقیح قوانین و مقررات تصریح کرد: فارق از آنچه که قانون برای این موضوع اشاره دارد، تعامل قوای سه گانه در زمینه تنقیح قوانین می‌تواند گله‌مندی‌های مردم که گاه در خصوص عدم هماهنگی سه قوه در امور برخی حوزه‌ها دارند، برطرف کند.

میرمحمد صادقی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی در زمینه تنقیح قوانین نقش اساسی دارند و باید همکاری لازم را داشته باشند تا قوانین حوزه‌های تخصصی دستگاه‌های مربوطه را تنقیح کنند.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه تنقیح با تایید رئیس مجلس شورای اسلامی قرار است بودجه خاصی برای تفاهم نامه ملی تنقیح قوانین و مقررات از طریق کمیسیون تلفیق در نظر گرفته شود تا اقدامات در این خصوص تسهیل یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز