خبرگزاری کار ایران

مطهری در نطق میان‌دستور:

نیازی نیست شورای نگهبان انقدر نگران مجلس باشد/ به خدا مردم ما اشتباه نمی‌کنند/ با نحوه اجرای نظارت استصوابی مشکل دارم

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۳۹۶

نماینده تهران گفت: نیازی نیست شورای نگهبان انقدر نگران مجلس باشد. هر کسی فساد مالی و اخلاقی ندارد و قانون اساسی را قبول دارد، شما رد نکنید. این کار را برعهده مردم بگذارید. به خدا مردم ما اشتباه نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مطهری در نطق میان‌دستور خود ضمن تسلیت ایام فاطمیه، با اشاره به شهادت سردار سلیمانی گفت: بنده از ایشان وقت گرفته بودم تا ملاقاتی داشته باشم اما گفتند که ایران نیست و هفته دیگر دیدار کنید. انشاالله که کمترین نتیجه خون ایشان اخراج آمریکایی‌ها از منطقه باشد و البته که قصاص خون ایشان در جای خود پابرجاست و انجام می‌شود.

نماینده مردم تهران با اشاره به سرگذشت آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران گفت: امام هنگامی که در پاریس بودند فرمودند در جمهوری اسلامی کمونیست‌ها هم می‌توانند اظهارنظر کنند و فعالیت داشته باشند. شهید مطهری نیز گفتند حتی افراد غیراسلامی هم مجاز به فعالیت هستند و می‌توانند نماینده در مجلس داشته باشند.

وی ادامه داد: مجلس نمونه‌ای از جایگاه و اقشار مختلف مردم است. همه مردم می‌توانند نماینده داشته باشند و اساساً فلسفه شورای نگهبان نیز همین بوده است. چون مجلس نمونه کوچکی از مردم است بنابراین ممکن است مصوباتی داشته باشد که با شرع انطباق نداشته باشد که ما باید آنها را به شورای نگهبان بدهیم تا بررسی کنند.

مطهری ادامه داد: ما نگاهی که در اول انقلاب وجود داشت را نباید فراموش کنیم. نگاهی که امروز به مجلس می‌شود با نگاه اولیه بسیار متفاوت است. امروز تصمیمات به گونه‌ای شده که انگار می‌خواهیم ۲۹۰ آیت‌الله وارد مجلس کنیم.

وی ادامه داد: در مجلس اول حتی مجاهدین خلق نماینده داشتند. حتی نهضت آزادی نماینده داشت اما امروز رسیدیم به اینجا که تا این مقدار محدود کردیم. نقطه شروع این مسئله اجرای بد نظارت استصوابی بوده است، من با نظارت استصوابی مخالف نیستم اما با نحوه اجرای آن مخالفت داریم زیرا برای ما مشکل ایجاد کرده است.

نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظارت استصوابی بدان معناست که غیر از استعلامات چهارگانه می‌توانند تحقیقات محلی نیز هیات‌های نظارت داشته باشند، گفت: تحقیقات محلی باید مستند به احکام قضایی باشد. اگر کسی حکم قضایی مبنی بر فساد اخلاقی و مالی داشت، آن را رد کنید اما اینکه صرف گزارشات محلی یک نفر را رد کنند قابل استناد نیست.

وی با اشاره به سخنان سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه برای رد افراد اساساً نیازی به محکومیت قضایی نیست و ما می‌توانیم به همین گزارشات استناد کنیم، گفت: معتقدم این کار درست نیست و به طور کلی برای رد کردن یک کاندیدا باید عدم صلاحیت او احراز شود نه اینکه بگویند ما صلاحیت این آدم را احراز نکردیم، چرا یا چون فرصت کافی نداشتیم یا اینکه اسناد کافی به دست ما نرسیده است. خب گناه این کاندیدا چیست؟

مطهری تاکید کرد: اگر کسی فساد مالی و اخلاقی نداشته، قانون اساسی را هم قبول دارد، شما فرصت نکردید مستندات را ببینید، چرا این فرد را رد کردید؟ این مشکل باید حل شود که متاسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: در همین مجلس ما نماینده‌ای داریم که حال نمی‌خواهم اسمش را بیاورم اما او در ۱۳ سالگی به جبهه رفت، ۸ سال اسیر بود و ۵۰ درصد جانبازی دارد اما به خاطر یک گزارش محلی که رقبایش تهیه کردند امروز رد صلاحیت شده است. می‌دانید امروز این چه اثری در قشر جامعه انقلابی دارد؟ چه اثری در مردم آن منطقه می‌گذارد؟ باید این مشکلات را حل کنید.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: نیازی نیست شورای نگهبان انقدر نگران مجلس باشد. هر کسی فساد مالی و اخلاقی ندارد و قانون اساسی را قبول دارد، شما رد نکنید. این کار را برعهده مردم بگذارید. به خدا مردم ما اشتباه نمی‌کنند. مگر مجلس اول مردم اشتباه کردند؟ مجاهدین خلق هم در آن مجلس بودند اما مجلس خوبی تشکیل شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۳ بهمن ماه سالروز یکصدمین سال تولد شهید مطهری است، گفت: متاسفانه توجهی به این امر نمی‌شود. امام هنگامی که ایشان شهید شد، سال اول پیام دادند، سال دوم نیز پیام دادند و در سال سوم سخنرانی کردند. برای اینکه شهید مطهری را یک راه می‌دانستند. مقام معظم رهبری نیز فرمودند آثار شهید مطهری مبنای فکری جمهوری اسلامی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من خودم را شاگرد استاد مطهری می‌دانم. رهبری نیز در اولین سال رهبری‌شان در دیدار با ما گفتند اگر آقای مطهری بود قطعا امروز رهبر بود اما درباره یک چنین کسی در صدمین سال تولدش نه صدا و سیما برنامه می‌گذارد و نه نهادهای دیگر و من درخواست دارم که این کارها انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز