خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نیوهمپشایر در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپایی‌ها می‌خواهند به هر قیمتی ایران را در برجام نگاه دارند/ مشخص نیست چه اتفاقی برای اینستکس افتاده است/ ادامه تنش‌ها به مرگ افراد بی‌گناه منجر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۳۸۲

استاد دانشگاه نیوهمپشایر تاکید کرد اروپا می‌خواهد به هر قیمتی ایران را در برجام نگاه دارد حتی اگر ایران فقط برخی از قسمت‌های آن را اجرا کند و از مکانیزم حل اختلاف می‌توان به توافق رسید.

کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده است.

کرک دورسِی در گفت‌وگو با ایلنا، نظرات خود را پیرامون تنش‌ها میان ایران و آمریکا بیان کرده است

مکانیزم حل اختلاف روشی برای رسیدن به توافق است

کرک دورسِی در مورد به کارگیری مکانیزم حل اختلاف گفت: ساز و کار حل اختلاف به عنوان روشی برای برقراری توافق دیپلماتیک در شرایطی که ملت‌ها ممکن است اختلاف داشته باشند به کار گرفته می‌شود از آن  می‌توان به توافق رسید و کاملاً استاندارد است. بیشتر معاهدات پیچیده راهی را برای طرف‌های مختلف فراهم آورده‌اند تا اختلاف‌های خود را برطرف کنند، بنابراین استفاده از این مکانیزم بسیار طبیعی است.

اروپایی‌ها می‌خواهند به هر قیمتی ایران را در برجام نگاه دارند

وی ادامه داد: فکر می‌کنم دولت‌های اروپایی در وضعیت دشواری قرار داشتند. آنها ناامیدانه می‌خواهند ایران را در توافق هسته‌ای نگه دارند، حتی اگر ایران فقط برخی از قسمت‌های آن را اجرا کند. پس از آنکه ایران اعلام کرد که اقدامات آمریکا باعث شده است تا تعهدات خود را کاهش دهد، کشورهای اروپایی هیچ راه دیگری برای تلاش برای نگه داشتن ایران در این راه نداشتند، زیرا آنها مدعی هستند که خود آنها به توافق  عمل کرده‌اند. آن‌ها تصور می کردند در صورتی که این کار را نکنند ایران به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت می‌کند. اروپا از مکانیزم حل اختلاف استفاده کردد تا بتواند ایران را به تعهدات خود بازگرداند. 

مشخص نیست چه اتفاقی برای اینستکس افتاده است

استاد دانشگاه نیوهمپشایر در ادامه در مورد عدم اجرایی شدن اینستکس گفت: مشخص نیست چه اتفاقی برای اینستکس افتاده است گاردین در ماه دسامبر گزارش داد که چندین کشور اروپایی به برنامه اینستکس پیوسته‌اند ، اما پس از آن نیز خاطرنشان کردند که هیچ معامله واقعی در آن صورت نگرفته است. اما غیرممکن است که بگوییم دولت ایران یا دولت‌های اروپایی در مورد این مکانیزم صادق نیستند.

ایالات متحده موظف است به دیپلمات‌ها اجازه حضور در سازمان ملل را بدهد

وی هم چنین در مورد عدم صدور ویزا برای ظریف و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی آمریکا برای برخی مقام‌های ایران گفت: این یک مورد بسیار غیرمعمول است. ایالات متحده موظف است به دیپلمات‌ها اجازه دهد که در  سازمان ملل متحد حضور یابند. به نظر می‌رسد که ایالات متحده چنین اقداماتی را پیش از این در مورد یاسر عرفات انجام داد، دولت ترامپ نشان داد که  درباره به چالش کشیدن مشروعیت دولت ایران چقدر جدی است. وقتی دولت ایالات متحده حاضر به ورود عرفات نشد، سازمان ملل در ژنو به موضوع ورود کرد. اما در مورد ایران سازمان ملل این اقدام را انجام نداد.

ادامه تنش‌ها به مرگ افراد بی‌گناه منجر می‌شود

کرک دورسِی در ادامه نسبت به تنش‌های موجود ابراز نگرانی کرد و گفت: من معتقدم که تبادل حملات بین ایران و ایالات متحده باعث شد که احتمال سقوط هواپیمای مسافربری بیشتر شود. تمرکز روی خطای انسانی بیشترین احتمال را دارد. من معتقدم که اپراتور سیستم موشکی به دلیل تنش در حالت آماده‌باش قرار داشت و هوشیار بود. در شرایط تنش دولت‌ها و مسئولان نمی‌توانند یک بحران را کنترل کنند و این تنش‌ها به مرگ افراد بی‌گناه منجر می‌شود.

به نظر می‌رسد تنش‌ها میان ایران و آمریکا متوقف شده است

وی در ادامه گفت: من فکر می‌کنم که خوشبختانه واکنش‌های تنش‌زا میان ایران و آمریکا متوقف شده است. ادامه آن شرایط خطرناک بود و می‌توانست به بحران تبدیل شود. هنوز هم این احتمال وجود دارد اما تا حدی کاهش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز