خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی تلفنی روسای دستگاه قضایی ایران و عراق مطرح شد؛

تاکید بر پیگرد حقوقی و همه‌جانبه جنایت آمریکایی‌ها در ترور سپهبد شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۹۴۰

رئیس قوه قضائیه کشورمان در تماس با رئیس شورای عالی قضایی عراق بر پیگرد حقوقی و همه‌جانبه جنایت آمریکایی‌ها در ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی، مجاهد بزرگ شهید ابومهدی المهندس و دیگر همراهان ایشان تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، سیدابراهیم رئیسی صبح امروز در تماس تلفنی با آقای فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق بر پیگرد حقوقی و همه‌جانبه جنایت آمریکایی‌ها در ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی، مجاهد بزرگ شهید ابومهدی المهندس و دیگر همراهان ایشان تأکید کرد.


رئیس قوه قضائیه کشورمان در این تماس تلفنی، جنایت آمریکایی‌ها در ترور دو سردار و مجاهد بزرگ ایرانی و عراقی را هولناک و غم‌انگیز خواند و با اشاره به اعتراف رسمی رژیم آمریکا به انجام این ترور، گفت: این جنایت بر خلاف همه میثاق‌ها و قوانین بین‌المللی است و مطالبه جدی مردم ایران و عراق، پیگرد حقوقی و مجازات آمران و عاملان این ترور است.

رئیسی نفرت پدیدآمده از رژیم تروریست آمریکا پس از قضایای اخیر را بی‌سابقه دانست و افزود: این نفرت ملی از آمریکایی‌ها در تشییع‌های ده‌ها میلیونی شهیدان عزیزمان در ایران و عراق و همچنین راهپیمایی بی‌نظیر و میلیونی دیروز مردم عراق بروز یافت و این موج ضداستکباری، مسئولیت ما مسئولان قضایی در هر دو کشور را برای پیگیری حقوقی موضوع سنگین‌تر و مضاعف می‌سازد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ابعادی از تروریستی بودن جنایت رژیم آمریکا از جمله ترور حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان در حالی که آن شهید بزرگوار به تصریح نخست‌وزیر عراق مهمان رسمی دولت عراق و در حال انجام یک مأموریت دیپلماتیک با رعایت همه قوانین و مقررات کشور میزبان بوده است، افزود: این اقدام آمریکایی‌ها بدون تردید، تجاوزکارانه و ناقض اصول متعدد مانند اصل ممنوعیت توسل به زور، حق حیات و حقوق افراد مورد حمایت حقوق بین‌الملل است و توجیه‌های آمریکایی‌ها برای انجام این جنایت حتی در خود جامعه آمریکا نیز مردود و مخدوش واقع شده است.

رئیسی با تقدیر از محکومیت قاطع این جنایت از جانب مرجعیت عراق و ارکان دولت از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، مجلس و آحاد ملت مقاوم عراق، خاطرنشان کرد: این جنایت باید از جانب هر دو کشور پیگیری حقوقی و بین‌المللی شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تسلط استکبار و در رأس آن آمریکا بر محاکم بین‌المللی، این واقعیت را موجب انصراف از دنبال کردن موضوع ندانست و افزود: ما از جانب ملت‌های ایران و عراق و تمام آزادی‌خواهان و دلبستگان جبهه مقاومت موظف هستیم خونخواهی این مجاهدان شهید را با همه توان دنبال کنیم و انتظار داریم همچنان که این پیگیری در دولت و قوه قضائیه جمهوری اسلامی آغاز شده است، دولت و دستگاه قضایی عراق نیز پیگرد حقوقی جنایت آمریکا را به صورت جامع و هماهنگ تا حصول نتیجه دنبال کنند.

در این تماس تلفنی، آقای فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق با تأکید بر اینکه شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی از قهرمانان مبارزه با تروریسم و آزادسازی مناطق اشغالی عراق از دست داعش بودند، افزود: شهید سلیمانی مهمان دولت عراق بود و همه جزئیاتی که جنابعالی درخصوص ابعاد حقوقی داخلی و بین المللی این موضوع گفتید مورد قبول ما است.

زیدان افزود: به جنابعالی اطمینان می‌دهم که از همان ساعات اولیه در عراق تحقیقات در این زمینه شروع و برای رسیدگی قضایی پرونده بزرگی تشکیل شده است. ما با دقت زیادی روی این موضوع متمرکز هستیم و به صورت مستمر و روزانه مراحل را دنبال می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه درتحقیقات بدون ملاحظه عمل خواهیم کرد، افزود: در زمینه بین المللی آماده همکاری و اقدام مشترک با جمهوری اسلامی تا حصول نتیجه در محاکم بین المللی هستیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز