خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپا باید برای خشکاندن ریشه تروریسم داعشی شاکر ایران باشد/ آمریکا در برابر وزیر امورخارجه ایران کم آورده است/ در برابر فشارهای غرب از دیپلماسی کشور حمایت کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۰۸۱

یک دیپلمات پیشین با اشاره به فشار اروپا و آمریکا علیه ظریف گفت: هجمه از دو طرف علیه وزیر امور خارجه اعمال می‌شود تا آنجا که آمریکا بدعهدی می‌کند و برخی در داخل به ظریف فحش می‌دهند؛ اروپا ضعف نشان می‌دهد و باز عده‌ای ظریف را متهم می‌کنند و این در حالی است که ایشان کار خودش را انجام داده و حالا ما باید در برابر فشارهای غرب صدای واحد داشته باشیم و از دیپلماسی کشور حمایت کنیم.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص هدف سه کشور اروپایی عضو برجام در فعال کردن «مکانیسم حل اختلاف» در شرایط بالارفتن تنش در منطقه خاورمیانه پس از اقدام ایالات متحده در ترور سردار سلیمانی گفت: اروپا کاملا در این ماجرا از خود ضعف نشان داد؛ آنها در ملاقات‌های خصوصی اعلام کردند که حق با ایران است و حتی قبل از این مرحله نیز شاهد بودیم سران سه کشور اروپایی بیانیه‌های محکمی صادر کرده و تلاش کردند  ترامپ را از خروج از برجام منصرف کنند. یادمان است که خانم موگرینی همراه آقای ماکرون و خانم مرکل به آمریکا رفتند تا آمریکا از خروج از برجام منصرف کنند اما نهایتا موفق نشدند و ترامپ با قلدری از برجام خارج شد.  

وی ادامه داد: پس از خروج آمریکا از برجام، این کشور همچنین لحظه به لحظه فشارهایش را بر اروپایی‌ها افزایش داد و این کشورها در سال اول تنها برای حفظ برجام فقط حرف زدند و نمی‌دانستند چه کاری باید انجام دهند چرا که از طرفی در تلاش بودند تا توافق هسته‌ای را حفظ کنند اما از طرف دیگر با فشارهای ایالات متحده مواجه بودند. روز به روز این فشارها بر اروپا افزایش پیدا کرد و کار به جایی رسید که در حال حاضر آنها تهدید شده‌اند که با اعمال تعرفه بالا مسیر ورود خودروهای تولید اروپا به آمریکا سخت خواهد شد. 

ساداتیان افزود: در این شرایط است که رهبران کشورهای اروپایی برای حفظ منافع اقتصادی خود ناچار به بیان اظهارنظرهای نامربوطی می‌شوند که کاملا متضاد آن چیزی است که در سال‌های گذشته انجام داده یا بیان کرده بودند. آنها پای قرادادی را امضا کرده و قطعنامه ۲۲۳۱ را تصویب کردند و امروز می‌بینیم که به دلیل ضعف شخصیتی در برابر فشارهای آقای ترامپ موضع خود را تغییر می‌دهند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اتحادیه اروپا می‌توانست خیلی بهتر و مستقل‌تر از آنچه تاکنون دیدیم عمل کند و در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت کرده و واشنگتن را با ابزارهای دیپلماتیک و حقوقی تحت فشار قرار دهد. حالا که ایران مقاومت می‌کند آنها فشار را بر این تهران افزایش می‌دهند تا به آنچه آنها می‌خواهند رضایت دهد و آن چیزی نیست جز اینکه قبول کند توان موشکی‌اش را کنار گذاشته و از نفوذ منطقه‌ای خود دست بردارد و این درحالی است که ایالات متحده از کیلومترها دورتر در تلاش برای بسط نفوذ خود، در منطقه حضور پیدا کرده است. 

وی افزود: اروپا باید شاکر ایران باشد که تروریسم را داعشی را خشکانده است؛ خدا مرحوم سردار سلیمانی را رحمت کند که در این منطقه مبارزه جدی کرد که در غیر اینصورت این تروریسم می‌توانست اروپا را با مشکلات جدی روبرو کند و این در حالی است که ایالات متحده مشوق این گروه‌های تروریستی بود؛ در نتیجه اروپا نباید قدرناشناسی کرده و صرفا برای منافع مادی تسلیم آمریکا شود. 

ساداتیان همچنین با انتقاد از تغییر برنامه وزیر امور خارجه کشورمان در «اجلاس داووس» که منجر به عدم حضور وی در این اجلاس شد و با اشاره به اقدام پیش از این ایالات متحده در عدم صدور روادید برای سخنرانی ظریف در شورای امنیت سازمان ملل گفت:  قطعا آقای ظریف وزیر امور خارجه‌ای است که در تاریخ ایران کمتر نمونه‌اش را داشتیم. ایشان انسان کاربلد و فعالی است و توانش را در برابر قدرت‌های بزرگ نشان داده است. الان متاسفانه از داخل کماکان صداهای ناهنجاری هم علیه برجام و هم علیه این دیپلمات برجسته شنیده می‌شود و تلاش‌هایی که وی یک تنه در دنیا انجام داد و توانست بخش زیادی از ذهنیت جهان نسبت به قلدری آمریکا روشن کند را نادیده می‌گیرند. 

وی ادامه داد: آمریکا امروز در برابر وزیر امور خارجه ایران به معنای واقعی کم آورده است که توافق مقر را زیر پا گذاشته و برای وی روادید صادر نمی‌کند و همچنین همزمان نیز بر کشورهای اروپایی فشار می‌آورد که باعث می‌شود برنامه از پیش تعیین شده برای ظریف را لغو کنند. 

ساداتیان گفت:  متاسفانه البته این هجمه از دو طرف علیه وزیر امور خارجه اعمال می‌شود تا آنجا که آمریکا بدعهدی می‌کند و برخی در داخل به ظریف فحش می‌دهند؛ اروپا ضعف نشان می‌دهد و باز عده‌ای ظریف را متهم می‌کنند و این در حالی است که ایشان کار خودش را انجام داده و حالا ما باید در برابر فشارهای غرب صدای واحد داشته باشیم و از دیپلماسی کشور حمایت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز