خبرگزاری کار ایران

واعظی در پاسخ به ایلنا:

برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی به شدت تحت فشاریم/ برخی فکر می‌کنند باید صدا و سیما را حزبی اداره کنند/ حمایت از برجام نباید نقطه ضعفی برای رد صلاحیت محسوب شود

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۰۷۱

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما به شدت تحت فشاریم و فشار بیش از حدی را برخی گروه‌ها به دولت می‌آورند که چرا این کارها را نمی‌کنید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود واعظی در پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات یکی از اصولگرایان مبنی بر اینکه محدودیت برخی از حساب‌های کاربری به درخواست دولت ایران بوده است، گفت: این که کذب محض است، این آقا با توجه به کارهایی که در دولت قبل خودشان و دوستانشان می‌کردند در توهم است و فکر می‌کند این دولت هم این کار را می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این ادعا کذب محض است، گفت: وزارت ارتباطات نه در دروه من نه آقای جهرمی چنین کاری نکرده است. رئیس جمهور هم به شدت با این کار مخالف است. بر عکس ما به شدت تحت فشاریم و فشار بیش از حدی را برخی گروه‌ها به دولت می‌آورند که چرا این کارها را نمی‌کنید به حرف‌های این آقا می‌گویند فرار رو به جلو.

واعظی درباره تصمیم دولت راجع به خروج از NPT گفت: در دولت راجع به اینکه این موضوع تصویب شود، بحثی نداشتیم، طبیعی است که این از اختیارات دولت است و مباحثی هست که تصمیم آن باید جای دیگری گرفته شود.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه بود که رئیس‌جمهور به سران کشورهای ۴+۱ نامه نوشتند و گفتند که علاقه‌مند هستیم که در برجام بمانیم و همچنین آمادگی داریم تعهداتمان در برجام را انجام دهیم به شرطی که ۴+۱ هم اگر می‌خواهد برجام را حفظ کند، به تعهدات خودش پایبند باشد.

مسئول دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه بحثی مطرح شده بود که آمریکا یا کشورهای دیگر می‌خواهند پرونده ایران را به شورای امنیت برگردانند، اظهار داشت: آنجا رئیس‌جمهور مطرح کرد که اگر این اتفاق بیفتد، ما اقدامات بیشتری از جمله خروج از ان‌پی‌تی را انجام خواهیم داد، ما به نوشته رئیس‌جمهور پایبند و متعهد هستیم و اگر این کشورها بخواهند از مسیر خارج شوند ما هم مسیر دیگری را دنبال می‌کنیم.

واعظی درباره ادعای صداوسیما مبنی بر فشار دولت بر این سازمان، گفت: آنچه که معمولا بین ما و آقای علی عسگری بحث می‌شود چیز زیادی نیست، ما می‌گوییم صحبت‌های رئیس‌جمهور و وزرا بدون تبعیض و بر اساس آنچه که آنها می‌گویند، مطرح شود، اینکه برخی مطالب را نمی‌گذارند و می‌گویند مصلحت نیست یا مطالبی را از سخنان رئیس‌جمهور و وزرا برداشت می‌کنند و زیرنویس می‌کنند که بارها به آنها تذکر داده‌ایم که زیرنویس شما با اصل سخنان کاملا مغایر است.

وی افزود: ما مشکلی با رئیس صدا و سیما نداریم و روابط خوبی داریم؛ از سویی مجموعه عظیمی که در صدا و سیما حضور دارند را از خودمان می‌دانیم و هیچ مشکلی هم با آنها نداریم اما متاسفانه تعداد اندکی از افراد سیاسی در ۱۰-۱۵ سال گذشته برخی سمت‌های کلیدی را گرفته‌اند و فکر می‌کنند که باید آن را حزبی اداره کنند؛ ما می‌گوییم آن گروه محدود نباید پست‌های خود را جناحی اداره کنند؛ چرا که صدا و سیما یک رسانه ملی و متعلق به کل نظام و کشور است.

عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: ما میگوییم همانطور که برای سایر قوا و نهادهای دیگر بسته‌‌های خبری می‌بندند با دولت هم همانگونه برخورد کنند؛ نمی‌شود که یک وزیر ما دو روز به هرمزگان و جاهای سیل‌زده رفته و سر زده است را با یک نفر که یک غذایی به فردی داده است به نسبت سه دقیقه به ده ثانیه نشان دهند؛ این تنها صحبت ما نیست مردم هم دوست دارند تمام خدمتگزارانشان را صدا و سیما بدون تبعیض نشان دهد. این به معنای اختلاف بین ما و صدا و سیما نیست ما انتقاداتی داریم که معتقدیم باید از طرف صدا و سیما به آن رسیدگی شود.

مسئول دفتر رئیس جمهور درباره فاصله چهل روزه نامه شورای عالی برای انتخاب رئیس جمعیت هلال احمر توسط رئیس‌جمهور، بیان کرد: شورای عالی در آن زمان خیلی با عجله تشکیل شد و استعفای آقای دکتر پیوندی هنوز توسط رئیس جمهور پذیرفته نشده بود.

وی ادامه داد:  از سویی در انتخابات هم مشکلاتی وجود داشت که ۹ نفر شرکت کرده بودند که ۷ نفر از آنها خارج از شورا بودند و زمان محدودی برای صحبت کردن داشتند و دو نفر دیگر داخل خود شورا حضور داشتند و اتفاقا آن دو نفر هم انتخاب شدند.

واعظی اظهار کرد: آن هفت نفر به رئیس‌جمهور نامه نوشتند که رئیس‌جمهور بی‌طرفانه با‌ آن برخورد و برای بررسی بیشتر به معاونت حقوقی سپردند و در نتیجه معاونت حقوقی از انتخابات ایراد گرفت و بنا شد که انتخابات مجددا برگزار شود و اکنون هم این موضوع در اختیار شورای عالی است؛‌ آقای رئیس‌جمهور بلافاصله پس از انتخابات درست یکی از دو نفر را انتخاب می‌کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: این موضوع معطوف به هلال احمر نیست بلکه در جاهای دیگر هم بوده که اختلافات و مشکلات داخلی داشته‌اند که آقای رئیس‌جمهور گفته‌اند تا اختلافات آنها برطرف نشود هحکم هیچ فردی را امضا نمی‌کنند.

وی درباره نحوه احراز صلاحیت‌ها اظهار کرد: اگر این رد صلاحیت‌ها بر اساس قانون بوده است، دولت به هیچ وجه راجع به آنها هیچ مطلبی ندارد، اما گزارش‌هایی که ما درباره افرادی که در حال حاضر در مجلس هستند و چه آنهایی که نیستند دریافت می‌کند به این شکل است که با طرف صحبت کرده‌اند که «از برجام حمایت کردید»، « از دولت طرفداری کردی»؛‌ چیزهایی را سوال کرده‌اند که مساله اندیشه و تفکر است، آن هم اندیشه‌ای که در دولت وجود دارد و مردم به آن ۲۴ میلیون رای داده‌اند.

واعظی با بیان اینکه برجام چیزی نیست که اگر کسی از آن حمایت کرد نقطه ضعفی برای رد صلاحیتش محسوب شود، تاکید کرد:‌ نمی‌شود که همه ناحق باشند، فقط سخنگوی شورای نگهبان حق باشد؛ تا الان هر کسی هر جایی صحبت کرده است حتی آقای لاریجانی، سخنگو پاسخ داده است. آنچه که مسائل مالی، اقتصادی و اخلاقی است را قبول داریم اما اینکه به واسطه شیوه فکر افراد آنها را رد صلاحیت کنند،‌ درست نیست.

مسئول دفتر رئیس جمهور یادآور شد: دو تفکر همیشه در کشور وجود داشته است، یک تفکر که سردمدار آن همواره مقام معظم رهبری در اختیار داشتند و به دنبال این بوده‌اند که انتخابات‌‌ها همیشه پرشور و با مشارکت حداکثری باشد. اما تفکر دیگری هم هست که می‌گویند اصلا مهم نیست که چند درصد در انتخابات شرکت می‌کنند مهم این است که نتیجه انتخابات چه می‌شود.

وی افزود: ما می‌گوییم اگر می‌خواهید مهندسی کنید که انتخابات شرکت‌کننده کم داشته باشد و نتیجه آن گروه خاصی باشد، حاصل انتخاب همه مردم ایران نیست؛ سخن رئیس‌جمهور و دولت هم روشن است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات پرشور و حداکثری داشته باشیم.

واعظی با بیان اینکه انتخابات حداکثری علاوه برمسائل داخلی،‌ مسائل خارجی کشور را نیز حل می‌کند، گفت: یعنی اگر ما انتخاباتی داشته باشیم که در نقاط مختلف کشور حضور گسترده مردم را شاهد باشیم بسیاری از توطئه‌ها خنثی می‌شود.

واعظی درباره ارسال ناو فرانسوی به خلیج فارس ادامه داد: منطقه خلیج فارس منطقه بسیار حاسی است که هر چی عدوات نظامی از کشورهای خارج از منطقه افزایش پیدا کند باعث صلح و‌ آرامش نشده بلکه موجب تشنج بیشتر می‌شود؛ لذا همواره در مذاکراتی که با اروپا و دیگران داشته‌ایم تاکید کرده‌ایم که اگر می‌خواهید منطقه خلیج فارس منطقه صلح و آرامش باشد، شما باید خودتان را کنار بکشید و اجازه بدهید کشورهای منطقه برای صلح همکاری و آرامش تصمیم بگیرند؛ در نتیجه اینگونه اقدامات به وضعیت منطقه کمکی نخواهد کرد.

عضو حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به اینکه آیا از نامزدهای این حزب کسی برای حضور در انتخابات تایید شده است، گفت: اکثر کسانی که از حزب اعتدال توسعه نام‌نویسی کرده بودند رد صلاحیت شده‌اند.

مسئول دفتر رئیس‌جمهور درباره سفرهای آقای ظریف به عمان تحت عنوان مسائل دو جانبه و شائبه اینکه آقای «بن‌علوی» حامل پیام آمریکا بوده است، اظهار داشت: حامل پیام نبوده‌اند؛ روابط دو جانبه ایران و عمان در حال گسترش است و چون بخشی از سفر در مورد مسائل منطقه‌ای است و به دلیل اینکه ایران و عمان دو طرف تنگه هرمز قرار دارند، شعار و ایده‌ای را که تحت عنوان تامین امنیت منطقه توسط کشورهای آن مطرح می‌کنیم، این امنیت بدون صحبت کردن ممکن نمی‌شود.

وی درباره سفر امیر قطر به ایران نیز افزود: علاوه بر مسائل دو جانبه صحبت ایشان بیشتر راجع به امنیت منطقه و خلیج فارس بود و البته بخشی از سخنان بن‌علوی هم راجع به همین موضوع بود.

واعظی وی افزود: امنیت خلیج فارس آنقدر اهمیت دارد که خود آقای ظریف سفرهای زیادی انجام دهند و هم اینکه افراد مختلفی به ایران بیایند.

وی درباره رابطه بین ایران و عربستان تاکید کرد:‌ هیچ‌وقت با عربستان اینگونه بوده‌ایم که هیچ ارتباطی نداشته باشیم و یا پیامی داده نشود، موضوع عربستان را شبیه موضوع آمریکا ندانید، چرا که عربستان همسایه ما است اما مسائلی به وجود آمده که جنگ یمن هم مزید بر علت آن شده است، سیاست ما همواره این بوده که با همسایه‌های خود روابط خوبی داشته باشیم و عربستان نیز جز همسایگان ما است که در گذشته روابط خوبی داشته‌ایم.

واعظی با بیان اینکه به نفع دو کشور و منطقه است که مشکلات با عربستان حل شود، گفت: نباید اجازه دهیم که رژیم صهیونیستی و دشمنان کشورهای اسلامی از این شکاف استفاده کنند.

وی درباره گرفته شدن حق میزبانی ایران در بازی‌های آسیایی فوتبال گفت: این موضوع بسیار عجیبی است که باید تلاش کنیم این اتفاق نیفتد اما کاری غیر خرفه‌ای و ورزشی بوده و کاری سیاسی است. وزیر و فدارسیون تلاش بسیاری کردند و از تیم‌‌ها و دست ‌اندرکاران تشکر می‌کنم که اجازه ندادند چند صدایی به خارج از کشور منتقل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز