خبرگزاری کار ایران

ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

جبهه پایداری لیست مستقل می‌دهد/ مخالفت‌ها نمی ‌تواند مانع حضور قالیباف در لیست اصولگرایان شود/‌ لاریجانی تاثیر زیادی در انتخابات ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۴۲۳

یک تحلیلگر اصولگرا گفت: احتمال جداشدن و انتشار لیست مستقل از سوی جبهه پایداری را بسیار قوی می‌دانم.

به گزارش ایلنا، در فاصله یک ماه باقی مانده تا انتخابات، جریان‌های سیاسی کشور در شرایط متفاوتی به سر می‌برند، در یک سو اصلاح‌طلبان که بسیاری از داوطلبان و کاندیداهای منتسب به آن‌ها با ردصلاحیت توسط هیات‌های نظارت از حضور در انتخابات باز مانده‌اند تقریبا در شرایط انفعال قرار گرفته و در تلاش‌اند از طریق رایزنی با شورای نگهبان بتوانند تغییر مثبتی در وضعیت خود ایجاد کنند اما در سوی دیگر میدان رقابت‌های انتخاباتی، جریان اصولگرا با خاطری آسوده از تایید صلاحیت‌ها با همه‌ی توان وارد انتخابات شده است، تعدد بسیار زیاد کاندیداها در این جریان سیاسی به صورتی است که در حال حاضر احتمال انتشار دو لیست قطعی به نظر می‌رسد.اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها حتی سه لیست از درون این جریان را چندان دور از ذهن نمی‌دانند، در همین راستا و در گفت‌وگویی نظر ناصر ایمانی تحلیلگر اصولگرا را در خصوص آرایش انتخاباتی دو جریان سیاسی در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرسیدیم.

این فعال سیاسی در پاسخ به سوال ایلنا درخصوص ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، گقت: اصلاح طلبان در شرایط کنونی هم افراد زیادی دارند که در لیست قرار بدهند، البته اگر نخواهند در انتخابات مجلس به هر شکلی شرکت کنند این تصمیم سیاسی خودشان است و ربطی به ردصلاحیت ندارد. به عقیده‌ی من تعداد چهره‌های سرشناس ردصلاحیت شده در جریان اصلاح طلب به ده نفر هم نمی‌رسد.

ایمانی اظهار داشت: معتقدم اصلاح طلبان نخواستند که در این دوره از انتخابات شرکت کنند چرا که افراد بسیار کمی از چهره‌های شاخص آن‌ها در انتخابات ثبت نام کردند، در واقع در حوزه تهران اگر هیچ ردصلاحیتی هم صورت نمی‌گرفت بازهم برای بستن یک لیست سی نفره که افراد قابل و سرشناسی در آن حاضر باشند، با مشکل مواجه بودند. البته بررسی‌های شورای نگهبان هنوز تمام نشده اما تعداد ردصلاحیت چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب بسیار محدود است.

این تحلیلگر اصولگرا در ادامه مساله ردصلاحیت گسترده را یک بهانه برشمرد و تصریح کرد: مساله ردصلاحیت‌ها یک دستاویز سیاسی برای اصلاح‌طلبان است، به نظر من آن‌ها به دلیل عملکردشان احتمال می‌دادند در این دوره از انتخابات مورد اقبال مردم نباشند به همین دلیل تعداد بسیار کمی از چهره‌های شاخص آن‌ها در انتخابات ثبت نام کردند. در حالی که این مساله در بین اصولگرایان متفاوت است، از میان اصولگرایان همه کسانی که امکان رأی آوری داشتند اعم از آن‌هایی که مشهور بودند و آن ها که نبودند همه در انتخابات حاضر شدند و ثبت نام کردند اما اصلاح طلبان حاضر به چنین کاری نشدند.

وی خاطرنشان کرد: البته در این جا ذکر این نکته ضروری است که همه آن چه که می‌گوییم مربوط به چهره‌های شاخص و سرشناس اصلاح‌طلبان است نه افرادی که شناخته شده نیستند. برای مثال اصلاح طلبان در انتخابات همین دوره مجلس(مجلس دهم) لیستی که دادند شاید به زحمت ده نفر از اعضای آن سرشناس بودند. بنابراین اصلاح طلبان اگر بخواهند لیست بدهند هم تعدادی افراد مشهور دارند و تعداد زیادی هم افراد غیرمشهور که بتوانند با آن‌ها لیست بدهند، مگر اینکه نخواهند لیست منتشر کنند.

ایمانی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص شکاف‌ها میان جریان اصولگرا، گفت: من احتمال این که طیف قالیباف از اصولگرایان جدا شده و لیست مستقلی ارائه کنند را بسیار ضعیف و در مقابل آن احتمال جداشدن و انتشار لیست مستقل از سوی جبهه پایداری را بسیار قوی می‌دانم.

وی همچنین درخصوص منتقدین و مخالفین جدی قالیباف در میان جریان اصولگرایی و احتمال اینکه با حضور در لیست و یا با سرلیستی او مخالفت شود، اظهار داشت: درخصوص این که یک نفر مخالفان جدی دارد، خب همه افرادی که درصحنه سیاسی و اجرایی فعالیت می‌کنند، مخالفین جدی دارند. این موضوع که یک فردی چون مخالفین جدی دارد پس در لیست نباشد، به نظر من امکانپذیر نیست، از سوی دیگر تصور می‌کنم مساله سرلیستی چندان برای قالیباف دارای اهمیت نباشد، چرا که سرلیستی جز اثر تبلیغاتی معنا و مفهوم خاصی ندارد، وگرنه سرلیست شدن هیچ اثری در این که آن فرد رای بیاورد و به مجلس برود، ندارد. البته این طبیعی است که قالیباف نسبت به سایرین در شهر تهران شناخته شده‌تر است چرا که بیش از ده سال شهردار تهران بود.

این تحلیلگر اصولگرا درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال انتشار لیستی از سوی علی لاریجانی رییس فعلی مجلس که در انتخابات پیش ‌رو ثبت نام نکرده است، ابراز داشت: اگر لاریجانی در انتخابات حضور داشت و کاندیدا بود، این احتمال وجود داشت که لیستی از نزدیکان خود تهیه کند و از آن‌ها حمایت کند، اما اکنون در شرایطی که خود او در انتخابات کاندیدا نیست، بسیار بعید می‌دانم چنین کاری انجام دهد چرا که اثرگذاری چندانی هم ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز