خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله ممدوحی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

برخی سیاسیون حتی صلاحیت آن را ندارند که جواب انتقادشان را بدهیم/ شورای نگهبان یک مفهوم «بین‌المللی» است

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۲۵۳

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره انتقادات برخی از سیاسیون به عملکرد شورای نگهبان گفت:‌ سیاسیون بر دو قِسم هستند. یک قسمت هستند که واقعا می‌خواهند انتقاد صحیح کنند که آن‌ها جواب دارند اما یک عده هستند که حرف‌هایشان هیچ مبنایی ندارد که حتی صلاحیت اینکه آدم جوابشان را هم بدهد ندارند.

آیت‌الله حسن ممدوحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره انتقاد بسیاری از صاحب‌نظران به رویکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ چهره‌های شاخص گفت: مفهوم شورای نگهبان یک مساله بین‌المللی است و همه کشورها دارند. یعنی تمام کشورها برای انتخاب کردن شخصیت‌های تراز اول کشورشان شورای نگهبان دارند تا ببینند یک شخص چه‌کاره است و سابقه‌اش چیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما هم شورای نگهبان داریم اما نمی‌دانم؛ این کسانی که الان قد علم کرده و علیه شورای نگهبان حرف می‌زنند این‌ها اطلاع بین‌المللی ندارند. همه‌جای دنیا که دوست و دشمن دارید همه‌شان یک شورای نگهبان دارند که شخصیت‌ها قبلا از فیلترهای معینی عبور می‌کنند. این کسانی که ادعای سیاستمداری می‌کنند و از این حرف‌ها می‌زنند اعتقادم این است که پناه بر خدا یا لجوج هستند و می‌خواهند در کشور خط انحراف ایجاد کنند یا نادان هستند.

این فعال سیاسی در واکنش به اینکه الان بحث بر سر این است که کسانی رد صلاحیت شده‌اند که سابقه روشنی در انقلاب داشته‌اند یا اینکه اصلاح‌طلبان معتقدند رد صلاحیت‌ها در این جریان خیلی زیاد بوده است، گفت: نه اتفاقا از اصولگرایان هم خیلی‌ها رد صلاحیت شده‌اند و ما همین الان اسامی آن‌ها را هم داریم.

وی ادامه داد: عرض کردم این‌ها بهانه‌گیری است. اگر واقعا نخواهند بهانه‌های بی‌خود بگیرند مساله درست دارد مطابق قانون برگزار می‌شود. بعضی از این آقایان یک سلسله مسائل دارند که شورای نگهبان از نظر آبروی آن شخص نمی‌تواند بیان کند. اگر بیان کند به ضرر آن آقا است. این است که شورای نگهبان خیلی ملاحظه می‌کند.

آیت‌الله ممدوحی گفت: اتفاقا در دوره قبل شخصی آمده بود و خیلی اصرار داشت که چرا مرا رد کرده‌اید شورای نگهبان گوشه‌ای از حرف‌هایش را برایش عیان کرد و آن شخص گفت که نه‌،‌ نه، هرچه شما بگویید.

وی افزود: شورای نگهبان اطلاعات عمیق دارد،اطلاعات شورای نگهبان اطلاعات زمینه‌ای کوچه و بازاری نیست، اطلاعات عمیق دارد و با اطلاعات عمیق حرف می‌زند که اگر هم بخواهد بیان کند به ضرر آن آقا است. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که اگر چنین است چرا عملکرد شورای نگهبان در نگاه بسیاری از سیاسیون و بخشی از جامعه جانبدارانه تلقی می‌شود؟ گفت: سیاسیون بر دو قِسم هستند. یک قسمت هستند که واقعا می‌خواهند انتقاد صحیح کنند که آن‌ها جواب دارند یعنی انتقاداتشان را که بگویند جواب دارد. اما یک عده هستند که حرف‌هایشان هیچ مبنایی ندارد و فقط می‌خواهند بگویند در کشور ما مساله بر حسب آشنایی و روشنایی و سابقه است، خیر آن‌ها اینگونه که فکر می‌کنند واقعا صلاحیت اینکه آدم جوابشان را هم بدهد ندارند چون نظام شورای نگهبان حدود چهار دهه در این کشور دارد کار می‌کند.

این فعال سیاسی در ادامه صحبت‌های خود گفت: این‌ها (اعضای شورای نگهبان) انسان‌های آگاه و آشنایی هستند. هم قانون‌دان هستند و هم نظام اسلامی را خوب می‌شناسند. هم مردم را خوب می‌شناسند و هم خودشان خیلی آبرومند و محترم هستند.

آیت‌الله ممدوحی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که برخی از هر دو جناح سیاسی کشور در حال تلاش هستند که طی تعاملاتی با شورای نگهبان نظر این شورا را جلب کنند، حال آیا این امکان وجود دارد که نظر شورای نگهبان تغییر کند؟ گفت: بله این موضوع سابقه‌دار هم هست که مثلا اصلاح‌طلبان آمده‌اند یک سلسله حرف‌ها زدند و شورای نگهبان هم از آن‌ها پذیرفته است. کما اینکه گاهی اوقات بعضی از این کاندیداها که رد صلاحیت شده‌اند حرف‌هایشان قبول نشده است. اگر به سابقه نظام شورای نگهبان مراجعه کنید، همه این‌ها را می‌بینید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز