خبرگزاری کار ایران

ساداتی‌نژاد در جریان سوال از ظریف:

وزارت امور خارجه به نقش مقتدرانه خود در مجامع بین‌المللی ادامه دهد

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۰۹۸

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هر آنچه را که خواستند در برجام به دست آوردند و آنگاه که نوبت به اجرای تعهدات آنها شد کنار کشیدند. وزارت امور خارجه لازم است با جدیت به نقش مقتدرانه خود در مجامع بین‌المللی ادامه دهد تا دیگر این کشورها جرات نکنند اقدامات مداخله‌جویانه انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدجواد ساداتی‌نژاد در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۳۰ دی) مجلس شورای اسلامی ضمن بیان سوال خود از وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه برای مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا، گفت: سوال بنده مربوط به ناآرامی‌های دی‌ماه سال ۱۳۹۶ است، اما با توجه به ادامه‌ی رویه‌ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای آشوب افکنی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ نیز امروز موضوعیت دارد. انقلاب اسلامی ما در ۴۰ سالگی خود با قدرت علی‌رغم فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان مسیر پیشرفت را طی می‌کند. نقش راهبردی ولایت فقیه و از سوی دیگر حضور یکپارچه مردم موجب خنثی شدن توطئه‌های دشمنان شده اس.

نماینده مردم کاشان گفت: در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ شاهد توطئه ناکام دشمنان ایران بودیم که در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب با محوریت استکبار جهانی به اجرا گذاشته شد. مقام معظم رهبری در سخنان خود در ۱۹ دی‌ماه سال ۱۳۹۶ به فاصله چند روز پس از آرام‌ گرفتن ناآرامی‌ها به نقش عوامل خارجی در این فتنه به خصوص آمریکایی‌ها اشاره کردند. ایشان فرمودند که در شکل‌گیری این فتنه یک مثلث فعال بود که در راس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داشته که طراحی و برنامه‌ریزی اغتشاشات را برعهده داشته‌اند و بنا بر این بوده تا حرکت از شهرهای کوچک شروع شده و ادامه یابد و ضلع دوم مثلث یکی از دولت‌های حاشیه خلیج فارس بوده که از لحاظ مالی آن را تامین کرده است و ضلع سوم نیز پادوهایی متعلق به سازمان منافقین بودند و نام این اغتشاشات را عملیات همگرایی نتیجه‌بخش گذاشته بودند که با موج‌سواری بر روی مطالبات و دغدغه‌های مردم آنها را به خیابان‌ها کشیده و به اهداف خود برسند.

وی با اشاره به این‌که یکی از اهداف استراتژیک آمریکایی‌ها تغییر نظام در ایران است، بیان کرد: همواره این موضوع برای آمریکایی‌ها یک اصل بوده و صرفا در طول زمان تاکتیک‌های خود را عوض کردند و از حمله نظامی به تحریم‌ها و حمایت از ناآرامی‌ها روی آوردند. هدف کوتاه‌ مدت آمریکایی‌ها برهم زدن امنیت کشور، هدف میان مدت آنان اقتصاد و هدف بلند مدت آنها اصل نظام است.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که هدف آمریکایی‌ها روشن است، بیان کرد: آمریکایی‌ها در مسیر رسیدن به اهداف شوم خود برنامه‌ریزی کرده و هزینه هنگفتی پرداخت می‌کند. نقش و وظیفه وزارت خارجه در مواجهه با این دخالت‌های آمریکا چیست؟ مسئولان آمریکایی صراحتا اظهارات مداخله‌جویانه خود را مطرح می‌کنند. در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ دوماه قبل از فتنه تیلرسون وزیر وقت خارجه آمریکا در مجلس نمایندگان اعلام کرد که سیاست ما حمایت از عناصری است که به انتقال قدرت در ایران کمک می‌کند. ترامپ بیش از یک میلیون دلار برای بهره‌برداری از آشوب‌ها در ایران هزینه کرده است و فتنه سال ۱۳۹۶ نیز در اتاق فکری متشکل از آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و سعودی‌ها طراحی شده بود.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ترور سردار قاسم سلیمانی نیز نتیجه اتاق عملیات این مثلث شوم بود. طراحی اغتشاشات در ایران از سوی آمریکایی‌ها و اظهارنظرات مداخله‌جویانه و فریبکارانه مقامات آمریکایی و اروپایی خلاف قوانین بین‌المللی است. ما شاهد بودیم که در ناآرامی‌های اخیر نیز مقامات آمریکایی در رده‌های مختلف اظهارنظراتی داشتند که کاملا مداخله‌جویانه بود.

ساداتی‌نژاد در ادامه با تاکید بر این‌که منشور سازمان ملل هرگونه اقدامات مداخله‌جویانه از سوی هر کشوری را محکوم می‌کند، بیان کرد: اقدامات وزارت امور خارجه در رویارویی با حیله و فریب دشمنان جای قدردانی دارد، اما بازدارنده نیست. پاسخ‌های وزارت خارجه در قالب دیپلماتیک و سیاسی بوده است که آن نیز در جای خود لازم است اما از لحاظ حقوقی و بین‌المللی انتظار می‌رود تا وزارت خارجه به گونه‌ای عمل کند که در مجامع قانونی بین‌المللی جلوی مداخله آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها گرفته شود. زمانی پیگیری حقوقی موثر است که از تکرار مداخله‌جویی آمریکایی‌ها جلوگیری کند، اما ما شاهد هستیم که اقدامات وزارت خارجه بازدارنده نبوده و همچنان اظهارنظرهای مداخله‌جویانه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ادامه دارد.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: وزارت خارجه باید شکایت و اعتراض در مجامع حقوقی بین‌المللی را دنبال کند و از سوی دیگر فعالیت رسانه‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته باشد. جنگ رسانه‌ای آمریکا امروز در حوزه رسانه‌ها بسیار شدت گرفته و با فریبکاری به مداخله می‌پردازد. وزارت خارجه باید در همان رسانه‌های بین‌المللی پاسخ این اقدامات مداخله‌جویانه را دهد. نباید وزارت امور خارجه صرفا به چند مصاحبه و توییت بسنده کند. در خصوص برجام نیز باید بگویم که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هر آنچه را که خواستند به دست آوردند و آنگاه که نوبت به اجرای تعهدات آنها شد کنار کشیدند. وزارت امور خارجه لازم است با جدیت به نقش مقتدرانه خود در مجامع بین‌المللی ادامه دهد تا دیگر این کشورها جرات نکنند اقدامات مداخله‌جویانه انجام دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز