خبرگزاری کار ایران

داریوش قنبری در گفت‌وگو با ایلنا:

نتیجه انتخابات مشخص نیست که برخی خود را برای ریاست مجلس آماده می‌کنند/ اصلاح‌طلبان نقش تاریخی خود را در ارتباط با آینده کشور ایفا کنند

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۹۷۴

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برخی با توجه به احتمال کاهش مشارکت مردم در انتخابات این انتظار را دارند که اصولگراها برنده انتخابات پیش رو باشند، اما هنوز مشخص نیست که مردم چه رفتاری داشته باشند.

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی در خصوص ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، گفت: در حال حاضر ارزیابی دقیقی از تعداد ردصلاحیت‌ها وجود ندارد، اما باید به این نکته توجه کنیم که پروسه بررسی صلاحیت‌ها هنوز خاتمه پیدا نکرده است. تعداد قابل توجهی از داوطلبان به ردصلاحیت خود اعتراض کرده‌اند و این اعتراض‌ها در شورای نگهبان در حال رسیدگی است، لذا باید صبر کرد تا ببینیم چه تعداد از افراد در نهایت تایید صلاحیت خواهند شد و آرایش انتخاباتی به چه صورت خواهد بود. آرایش انتخاباتی جریان‌های سیاسی ارتباط مستقیمی با تعداد کاندیداهای آن‌ها دارد، به ویژه اصلاح‌طلبان که منتظر نتیجه‌ی نهایی بررسی صلاحیت‌ها هستند.

وی ادامه داد: اگر تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب به میزانی باشد که بتوانند رقابت کنند، همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده‌اند لیست منتشر خواهد شد اما اگر هم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که امکان ارائه لیست نباشد باز هم در انتخابات مشارکت خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه درخصوص احتمال حمایت از اصلاح‌طلبان از گزینه‌های میانه‌رو اظهار داشت: اینکه اصلاح‌طلبان تنها از گزینه‌های وابسته به خودشان حمایت کنند یا مانند دوره دهم به حمایت از چهره‌های معتدل بپردازند هنوز مشخص نیست و معلوم نیست اتفاق نهایی چه باشد. در مجموع تصمیم‌گیری و نحوه کنش انتخاباتی اصلاح‌طلبان تابعی از وضعیتی خواهد بود که برای آن‌ها در ادامه مسیر رقم ‌می‌خورد.

این نماینده ادوار مجلس در ادامه این گفت‌وگو و در واکنش به اصرار جریان رقیب مبنی برحضور حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان پیش از این اعلام کردند که در هر دو صورت (چه کاندیدا داشته باشند و چه نداشته باشند) برنامه تحریم انتخابات در دستور کارشان نیست و حتما در انتخابات شرکت خواهند کرد. اما اینکه لیست ارائه کنند یا نکنند موکول به این شده است که چه تعداد از کاندیداهای شاخص آن‌ها در انتخابات حاضر باشند.

وی افزود: به نظر من بهتر است اصلاح‌طلبان در جایی که کاندیدای اصلاح‌طلب دارند، حتما لیست ارائه دهند و در جاهایی که کاندیدا ندارند مانند دوره گذشته از گزینه‌های معتدل و میانه رو حمایت کنند تا از ورود تندروها و افراطیون به مجلس آینده جلوگیری کنند.

قنبری در ادامه بیان کرد: اگر چه شرایط مطلوب این است که اصلاح‌طلبان با برند خود به انتخابات وارد شوند و نیروهای خودشان را مورد حمایت قرار دهند اما در شرایطی که زمینه‌های حضور جریانی فراهم نشود باید با توجه به شرایط موجود تصمیم درستی گرفته شود، قطعا مجلسی مانند مجلس دهم بسیار بهتر از مجلسی مانند مجلس نهم خواهد بود که افراطیون جناح راست در آن اکثریت داشتند.

وی ادامه داد: به شخصه فکر می‌کنم شرایط کشور به شکلی است که باید از تندروی خودداری شود چرا که هرگونه تندروی در شرایط فعلی می‌تواند برای کشور سم تلقی شود و اصلاح‌طلبان باید در این شرایط نقش تاریخی خود را در ارتباط با آینده کشور ایفا کنند و به بیان دیگر نباید عرصه را به حریف واگذار کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه در خصوص گمانه‌زنی‌هایی درخصوص ریاست قالیباف در مجلس آینده، تصریح کرد: در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی در این خصوص مطرح می‌شود، بیش از همه گروه‌ها این طرفداران آقای قالیباف هستند که از هم‌اکنون خود را برنده انتخابات دانسته و بحث ریاست ایشان در مجلس آینده را مطرح می‌کنند اما به نظر من فعلا زود است که درباره این موضوع صحبت کنیم، نخست این که درون جریان اصولگرا اختلافات زیادی وجود دارد و اینکه از قبل، ریاست آقای قالیباف مشخص شده باشد، بعید است تا این اندازه قطعی باشد.

وی افزود: مساله دوم این است که هنوز مشخص نیست اصولگرایان برنده انتخابات آتی باشند، برخی با توجه به احتمال کاهش مشارکت مردم در انتخابات این انتظار را دارند که اصولگراها برنده انتخابات پیش رو باشند، اما هنوز مشخص نیست که مردم چه رفتاری داشته باشند.

قنبری در ادامه خاطرنشان کرد: رفتار انتخاباتی مردم در کشور ما بسیار پیچیده است، در گذشته هم بارها این مساله اثبات شده که مردم در ساعات پایانی منتهی به روز اخذ رای تصمیماتی می‌گیرند که تحلیل‌گران را شگفت‌زده می‌کند، در مجموع تحلیل رفتار انتخاباتی مردم در کشور ما بسیار پیچیده‌تر از این است که بعضی‌ها از الان بتوانند خود را پیروز انتخابات بدانند و به دنبال کرسی ریاست مجلس باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز