خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

همه ۱۱ هزار نفری که رد صلاحیت شدند، فامیل رئیس‌جمهور نیستند/ تماس شورای نگهبان با نامزدها برای انصراف از رقابت در انتخابات

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۲۲۷

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد:‌ شورای نگهبان بر اساس نگاه و رویکردش درباره صلاحیت افراد برای حضور در عرصه انتخابات تصمیم می‌گیرد.

محمدجواد حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رد صلاحیت‌های صورت گرفته از سوی شورای نگهبان برای حضور افراد در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه این نهاد به نهادی تبدیل شده است که هیچ نقدی را نمی‌پذیرد و با توجه به ترکیب و رویکردش قرائتی از نظارت را ابداع کرده که بسیار عجیب و غریب است.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان با عنوان نظارت استصوابی بر این باور است که علی‌القاعده باید خودش را در جایگاه انتخاب‌کنندگان قرار دهد و بر اساس نگاه، قرائت و برداشت خاص خودش نسبت به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اظهارنظر کند.

وی با بیان این‌که نگاه و رویکرد خاص متاسفانه انتخابات را از موضعیت انداخته است، اظهار کرد: عملاً توسط تصمیمات و رفتار شورای نگهبان به سمتی در حوزه انتخابات هدایت شده‌ایم که در خوشبینانه‌ترین حالت به یک انتخاب دو مرحله‌ای تبدیل شده است؛ یعنی در واقع از یک سبد بزرگ ۱۶ هزارتایی حدود ۷۰ درصد این ترکیب از فضای رقابت خارج می‌شوند و تنها ۳۰ درصد باقی می‌مانند که این افراد هم باز خوانش و رویکرد خاص شورای نگهبان است که امکان حضور مجدد در فضای انتخابات برای‌شان فراهم می‌شود.

حق شناس ادامه داد: در تمام این سه ده اخیر روز به روز شاهد فاصله بیشتر میان انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان شدیم و این حد فاصلی که تعریف شده است به جای انتخاب‌کنندگان می‌نشیند و تصمیم می‌گیرد؛ در واقع سبک و سنگین می‌کند و حتی در مراحلی که در بحث تائید صلاحیت افراد باید به این نتیجه برسد که فاقد صلاحیت هستند یا نیستند با یک مفهوم جدید و ابداعی با احراز و یا عدم احراز صلاحیت این بحث را مطرح می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در رویکرد اخیرش با برخی از نامزدها تماس گرفته و به آن‌ها گفته چون امکان دارد شما رد صلاحیت شوید خودتان انصراف دهید؛ بخش عمده انصراف‌دهندگان در این دوره که تعدادشان هم بسیار زیاد است به همین خاطر این کار را کردند. این افراد برای این‌که موقعیت شغلی‌شان را از دست ندهند و یا در فضای اجتماعی با عنوان‌هایی که این شورا مطرح می‌کند روبه‌رو نشود بعداز این تماس‌ها عملاً مجبور شدند انصراف دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این‌که اداره کشور به دست یک جناح ممکن نیست، اما شورای نگهبان در تائید صلاحیت این مهم را لحاظ نکرده است، بیان کرد: چنین رویکردی چه آسیبی خواهد زد، مفهوم انتخابات با این رویکردها از صفحه سیاسی کشور پاک خواهد شد.

وی با بیان این‌که نظام و انقلاب اسلامی بر پایه جمهوریت بنا شده است، عنوان کرد: حتی عنوان جمهوریت بر اسلامیت در عنوان نظام قرار می‌گیرد و مشروعیت نظام جمهور مردم است و تبلور جمهوریت هم تنها راه راستی‌آزمایی و عملیاتی شدنش امر انتخابات است .

حق‌شناس ادامه داد: با انتخابات ما شاهد شکل‌گیری ۴ نهاد مهم در قانون اساسی هستیم؛ قوه مقننه، رئیس‌جمهور، مجلس خبرگان و شورای شهر و حتی بحث رفراندوم به عنوان یک موقعیت مستقیم یاد شده است و نقش مردم را اینچنین پررنگ دیده است، اما متاسفانه در این فضا مشاهده می‌کنیم ۱۲ نفر به خودشان اجازه می‌دهند به جای ۸۰ میلیون نفر تصمیم بگیرند و در این رابطه هم حتی خودشان را پاسخگو نمی‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: اعضای شورای نگهبان به خودشان اجازه می‌دهند بیش از یک سوم نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی را رد صلاحیت کنند. ما امروز در میان نام رد صلاحیت‌شدگان نام آقای مطهری نایب رئیس مجلس را هم مشاهده می‌کنیم که خودش، پدرش و خانواده‌اش کم برای این نظام و انقلاب زحمت نکشیده‌اند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: امروز نمایندگانی ردصلاحیت شده‌اند که شاید ۵ دوره نماینده بوده‌اند و در حال حاضر وظیفه نمایندگی خودشان را انجام می‌دهند. معتقدم با این رویکرد و روند دیگر اثری از اعتماد و رابطه مردم با نهادهای انتخاباتی نمی‌بینیم که این امر ما را به یک بن بست بسیار سخت و ابهام آفرین هدایت می‌کند.

وی درباره این‌که سخنگوی شورای نگهبان رئیس‌جمهور را متهم می‌کند یک پروژه ضد ملی در امر انتخابات به راه انداخته به دلیل آن‌که این شورا بستگان وی را تائید صلاحیت نکرده است درباره رد صلاحیت‌ها صحبت می‌کند، بیان کرد: ۱۶ هزار نفر در انتخابات ثبت نام کردند که فقط ۵ هزار نفر آنان تائید صلاحیت شده‌اند یعنی این ۱۱ هزار نفر فامیل رئیس‌جمهور هستند؟ این حرف‌ها بسیار سخیف و عجیب است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: انتظار نمی‌رفت کسی که ادعای آشنایی با علم حقوق دارد در مقام پاسخ به رئیس جمهور که منتخب ۲۴ میلیون نفر است این‌گونه سخن بگوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز