خبرگزاری کار ایران

راکعی در گفتگو با ایلنا:

تصمیم گرفته‌اند ما را در عمل انجام شده قرار دهند/ کدخدایی و رحمانی‌فضلی با برگزاری نشستی پاسخگوی دبیران کل احزاب باشند/ اصلاحات هرگز بازگشت‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۰۵۵

عضو هیئت رئیسه‌ی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به ردصلاحیت تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، گفت: ظاهرا طیف رادیکال جریان رقیب تصمیم گرفته ما را در عمل انجام شده قرار دهد.

فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش درخصوص واکنش اصلاح‌طلبان نسبت به ردصلاحیت‌ها و مطرح شدن مساله مذاکره با شورای نگهبان، گفت: من در جریان اینکه رایزنی‌هایی در این خصوص در حال انجام است یا خیر، نیستم. اما موضع ما همان موضع شورایعالی سیاست‌گذاری است. در عین حال، باتوجه به رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که صورت گرفته، اگر این رویه تغییر نکند اصلاح‌طلبان در بسیاری از شهرها و حوزه‌های انتخابیه در عمل گزینه‌ای ندارند که بتوانند لیست انتخاباتی ارائه دهند و این با تاکیداتی که رهبری در خصوص حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات دارند، در تضاد است و چنین اتفاقی را سخت می‌کند.

عضو هیئت رئیسه‌ی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه با تاکید بر اینکه گروه‌های مختلف مردم برای حضور در انتخابات نیاز به این دارند که افراد هم‌فکر و مورد اعتمادشان در میان کاندیداها حاضر باشند، تصریح کرد: گروهی از مردم که کاندیدای‌شان به این گستردگی ردصلاحیت می‌شود و در میان کاندیداهای باقی مانده، گزینه‌های موردنظر خود را نمی‌یابند، چگونه در انتخابات شرکت کنند و به چه کسی رای دهند؟ بدیهی است که این سخن به معنای تحریم و عدم حضور تعمدی در انتخابات نیست، متاسفانه این کاری است که هیئت‌های نظارت با انتخابات کرد‌ه‌اند.

وی افزود: به نظر من همانطور که قبلا نیز کسانی اعلام کرده‌اند، بهتر است به جای اعتراض فرد فرد ردصلاحیت شده‌ها که معمولا نتیجه‌ای هم ندارد، سخنگوی شورای نگهبان یعنی آقای کدخدایی و وزیر کشور  نشستی با دبیران کل احزاب برگزار کنند و پاسخگوی آن‌ها باشند. لازم است گفت‌وگویی صورت گیرد و مشخص شود که چرا در جایی که حضور و مشارکت پرشور در انتخابات مطرح می‌شود، به این معنی که تفکرات مختلف سیاسی باید در عرصه باشند، از سوی هیئت‌های نظارت چنین رفتاری با یک جریان سیاسی صورت می‌گیرد. اینکه بگویند از هر دو جناح، کاندیداهایی رد صلاحیت شده‌اند، مساله را حل نمی‌کند. از کاندیداهای اصولگرا هم قطعا اگر بدون دلایل روشن و اصولی ردصلاحیت شده باشند به این امر اعتراض خواهند کرد اما در بین اصلاح‌طلبان، مساله این است که صلاحیت حدود نود درصد آن‌ها مورد تایید هیات مرکزی نظارت قرار نگرفته است!

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر‌نشان کرد: با یک جریان سیاسی گسترده و ریشه‌دار در کشور که ده‌ها حزب سیاسی شناسنامه‌دار آن را نمایندگی می‌کنند نمی‌شود این گونه برخورد کرد. این رفتارها به صلاح کشور و مردم و نظام نیست. نمی‌شود صدها نفر از افراد شناخته شده دلسوز کشور و مردم را که عموماً به دیانت، پاکدستی، تدبیر و خیرخواهی معروف و مورد اعتماد مردم‌اند با استناد به مواد و بندهایی که معنای آن‌ها عدم التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی است، رد صلاحیت کرد و در پاسخ به اعتراض آن‌ها به سادگی گفت که شما را با این عنوان‌ها ردصلاحیت کرده‌ایم چون قانون دیگری در این زمینه وجود ندارد. این نوع مواجهه در برابر اتهامات ناروایی که در دین ما دروغ و تهمت نام دارد و از گناهان کبیره است درست است؟ آیا این نوع رفتار عادلانه، منصفانه و مطابق با موازین و تعالیم اسلامی است؟ شورای نگهبان باید اطمینان حاصل کند که اطلاعات(درخصوص کاندیداها) را از کانال افراد متقی، پرهیزکار، معتدل و قانونمدار دریافت کند، نه از سوی طیف رادیکال که به حذف رقیب به هر شیوه معتقد است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ظاهرا طیف رادیکال جریان رقیب تصمیم گرفته ما را در عمل انجام شده قرار دهد، چراکه با این رد صلاحیت‌های گسترده گزینه‌ای نمانده که ما بتوانیم وارد رقابت شویم، از ابتدا هم گفته‌ایم تنها با کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب که مطمئن باشیم بعد از انتخابات به اصلاح‌طلبان پشت نمی‌کنند، شرکت خواهیم کرد. ما با همین نگاه و به همین صورت در انتخابات شرکت می‌کنیم و شورای نگهبان مسئول این امر است.

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در واکنش به سخنان رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت درخصوص رد صلاحیت‌ها و پاسخ سخنگوی شورای نگهبان نسبت به مواضع رییس‌جمهور اظهار داشت: رییس‌جمهور موظف است از حقوق مردم دفاع کند و انتظار مردم و احزاب سیاسی از ایشان بسیار بیش از این‌ها بوده است و از آقای کدخدایی چنین واکنشی انتظار نمی‌رفت.

راکعی در ادامه در خصوص ردصلاحیت خود، گفت: من با استناد به ماده۲۸ بند۲ یعنی عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی ردصلاحیت شده‌ام و از آنجا که مدافع حق و قانون در مورد دیگران و خودم هستم،  برای اعتراض مراجعه کردم. حرف من این بود که تمام این چهل سال فعالیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی من در جهت حفظ و اعتلای نظام جمهوری اسلامی بوده است و چنانچه فقط یک مورد خلاف این مساله در فعالیت‌های من وجود دارد ارائه کنید وگرنه بگذارید در حد توان در راه خدمت به مردم و کشورم تلاش کنم.

وی ادامه داد: از همه همفکران و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هم می‌خواهم حتما چنین کاری کنند حتی اگر هیچ پاسخ مثبت و مناسبی دریافت نکنند باز هم این کار را به عنوان وظیفه باید انجام داد، چراکه ما گزیری جز حق و قانون نداریم و اصلاحات هرگز بازگشت‌پذیر نیست در پناه حق‌طلبی و قانون استمرار خواهد یافت.

عضو هیئت رئیسه شورایعالی اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالی در خصوص مطرح شدن برخی زمزمه‌ها مبتنی بر زمینه‌سازی برای پیروزی یک گروه مشخص در انتخابات اسفندماه اظهار داشت: عادت ندارم از پیش قضاوت کنم، مسیر اتفاقات در آینده نشان خواهد داد که می‌خواستند چه شود و چه شد. آن چه مسلم است چنین برخوردی با یک تفکر سیاسی که میلیون‌ها نفر را در این کشور چند فرهنگه و چندصدا نمایندگی می‌کند ناروا است و در شأن جمهوری اسلامی نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شاید کسانی با یک خوانش خاص از اسلام به خود اجازه دهند کسانی را که مثل آن‌ها فکر نمی‌کنند با هرگونه اتهام ناروا و دروغ از میدان رقابت سیاسی خارج کنند. اما این رفتار علاوه بر اینکه مغایر قانون اساسی و قانون انتخابات است، با خوانشی از اسلام که ما به آن معتقدیم و در آغاز جمهوری اسلامی مردم به آن رای ۹۸درصدی داده‌اند نیز کاملا مغایر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز