خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام ابراهیمی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

رد صلاحیت‌شدگان مستندات خود در راستای تقویت نظام را ارائه دهند/ کسی که می‌خواهد به مجلس راه یابد باید الفبای سیاست را بفهمد

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۸۷۷

یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: کسی که می‌خواهد به مجلس راه یابد باید الفبای سیاست را بفهمد. برخی افراد هستند که من نیز با آن‌ها برخورد داشته‌ام که الفبای سیاست‌ را نمی‌فهمند آنگاه می‌خواهند به مجلس بروند برای یک ملت فهیم و سیاسی و بالغ و کسانی که این همه تجربه تلخ و شیرین در این چهل سال دارند، تصمیم بگیرند.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره نحوه عملکرد شورای نگهبان در بررسی‌ صلاحیت‌ها گفت: افرادی که در شورای نگهبان صلاحیت‌‌شان بررسی می‌شود در نهایت سه گروه هستند، یک قسمت رد صلاحیت شده، یک قسمت احزار نشده‌ و قسمتی هم تایید‌ شده‌ هستند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: نمی‌توانم باور کنم که شش فقیه جامع‌الشرایط و شش حقوق‌دان با هم تبانی کنند تا از فرد یا جناح خاصی جانبداری کنند. در رد صلاحیت‌ها می‌بینیم جمعی از اصولگراها رد صلاحیت شده‌‌اند. اگر بنا بود جانبداری کنند از این افراد جانبداری می‌کردند اما ملاحظه می‌کنید که درمورد آقایان جانبداری وجود نداشته است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اعلامی هم که از سوی شورای نگهبان شد چنین بود که گفت این افرادی که در مجلس بودند و سرشناس هستند رد صلاحیت‌شان به‌خاطر مسائل مالی است. در اینجا مشاهده می‌شود که هم اصلاح‌طلب رد شده و هم اصولگرا و معلوم است که از طرف شورای نگهبان جانبداری نبوده است.

وی در واکنش به اینکه اصلاح‌طلبان معتقد هستند بسیاری از چهره‌های شاخص این جریان رد صلاحیت شده‌اند، گفت: تصور نمی‌کنم، بنده که نگاه کردم دیدم اصلاح‌طلبان در افراد متشخص و مشخص بیشتر از اصولگراها رد نشده‌اند. اما در رده پایین‌تر همانطور که شورای نگهبان اعلام می‌کند افرادی از اصولگرا و اصلاح‌طلب هستند که واقعا افراد متشخصی نیستند و شناخته شده نیستند بلکه افرادی هستند که شاید اصلا احراز نشده‌اند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی تاکید کرد: کسی که می‌خواهد به مجلس راه یابد باید الفبای سیاست را بفهمد. برخی افراد هستند که من نیز با آن‌ها برخورد داشته‌ام که الفبای سیاست‌ را نمی‌فهمند آنگاه می‌خواهند به مجلس بروند برای یک ملت فهیم و سیاسی و بالغ و کسانی که این همه تجربه تلخ و شیرین در این چهل سال دارند تصمیم بگیرد. پس بنده معتقدم این نمی‌تواند جانبداری باشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: علاوه بر آن بنده افرادی را که در شورای نگهبان حضور دارند را می‌شناسم. این‌ها نگاه به اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارند یعنی افرادی فارغ از این مسائل هستند و فقط به مُر قانون را توجه دارند چه فقها در رابطه با مسائل اسلامی و سیاسی و چه حقوق‌دانان در رابطه با قانون اساسی. بنده تصور نمی‌کنم جانبدارانه باشد بلکه واقع‌بینانه است یا بر حسب عدم اطلاع که در این مورد باز هم راه گذاشته‌اند. یعنی پنج روز وقت گذاشته‌اند تا افراد شکایت کنند و ادله خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: چه بسا همین افرادی که احراز نشده‌اند اگر ادله‌ و مستندات لازم ارائه دهند این‌ها هم تایید شوند. درنتیجه بنده معتقدم انتخابات ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی تا به حال در سطح دنیا سالم‌ترین انتخابات‌ها بوده است یعنی رای مردم بوده است حالا به هر کسی رای داده‌اند. دلیل آن هم این است که زمانی اصلاح‌طلبان رای می‌آورند و زمانی اصولگرایان و اگر جانبدارانه بود باید در نتیجه انتخابات‌ها ظاهر می‌شد که تجربه نشان داده و بنده هم اعتقادم بر این است که واقعا رای مردم است یعنی رویکرد مردم به سمت هر جریان و هر فردی که رفت به او رای داده‌اند و به خانه ملت راه پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی در پاسخ به این سوال که هرچند جلوگیری شورای نگهبان از ورود مفسدان اقتصادی به بهارستان قابل تقدیر است اما برخی از داوطلبان به دلیل عدم التزام به نظام و اسلام و رهبری رد صلاحیت شده‌اند، حال آیا امکان دارد شورای نگهبان نسبت به این افراد نگاه بهتری داشته باشد؟ گفت: اگر همین افراد هم مستندات خوبی ارائه دهند که سوابق‌شان در راستای تقویت نظام بوده، فکر نمی‌کنم این‌ها را باز هم رد کنند. درنتیجه مهلت دارند و می‌توانند مستندات خود را ارائه کنند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز ابراز کرد: در گذشته هم همینگونه بوده یعنی اگر کسانی ادله لازم را ارائه می‌کردند که آن برداشت نقض می‌شد آن فرد تایید می‌شد الان هم فکر می‌کنم این راه باز است. شورای نگهبان ممکن است برای این افرادی که به این مواد یا تبصره‌ها اشاره کرده (منظورش) همان عدم احراز باشد. اگر احزار نشد که کسی به نظام مقدس جمهوری اسلامی یا اصل مطلقه ولایت فقیه یا احکام اسلام التزام ندارد این را بر این حمل می‌کنند که این فرد عملا اعتقاد ندارد و من فکر نمی‌کنم غرض و جانبداری از کسی صورت گرفته باشد.

وی گفت: بنده حقوق‌دان‌های شورای نگهبان را نمی‌شناسم، چند نفری را می‌شناسم. از فقهای شورای نگهبان تا جایی که من می‌شناسم  این‌ها اصلا اهل این نیستند که بخواهند بازی‌های سیاسی کنند و به سمت جریانات و جانبداری بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز