خبرگزاری کار ایران

فرمانده کل سپاه در جلسه غیرعلنی مجلس:

اگر خودمان مبدا شکل‌گیری فرضیه اصابت موشک نبودیم، کسی نمی‌توانست متوجه قضیه شود

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۹۹۹

فرمانده کل سپاه گفت: خدا گواه است خودمان منشأ این فرضیه شدیم که ممکن است موشک ما اصابت کرده باشد اگر خودمان مبدا شکل‌گیری این فرضیه نبودیم هیچ کس نمی‌توانست متوجه قضیه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سلامی فرمانده کل سپاه در جلسه غیر علنی امروز مجلس با موضوع اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی گفت: آنچه که می‌گویم خدا را شاهد می‌گیرم چیزی است که از قلب من جاری می‌شود و از اعتقادات و دردها و تجربیات من از این ماجراست.

وی با بیان اینکه من از میدان یک پیروزی شگفت‌انگیز و بی‌نظیر که ملت ایران در تاریخ حیات خود کسب کرده است، می‌آیم، گفت: از جایی که آمریکا این بار مستقیم و آشکارا از ایران بزرگ شکست خورد. هر چند غبارهای حادثه غم‌انگیز سقوط هواپیما هنوز امکان نداده است ابعاد این پیروزی که جهان را به اعجاب واداشت، شناسایی شود. بعدها می‌توان درباره آن دقیق‌تر سخن گفت.

سلامی با تاکید بر اینکه ما بعد از ترور و شهادت سردار عزیز و همرزمان ایشان کاملا در فضای روانی یک جنگ ناشناخته با آمریکا قرار گرفتیم، عنوان کرد: بعد از حادثه این تصور بوجود آمد که آن اقتدار و شکوه و اعتبار ملت بزرگ ایران تحت تاثیر حادثه شهادت، آسیب دیده است. برای لحظاتی با احساس جذر در اقتدار ملی مواجه شدیم نیاز بود دوباره به حالت مد برگردیم.

وی یادآور شد: فشار افکار عمومی برای انتقام بسیار سنگین بود، ما هم مثل شما و بیش از شما تحت تاثیر این حادثه قرار داشتیم یکی از بهترین برادرانمان را از دست داده بودیم یک اسطوره و تکیه گاه بزرگ اما وقتی مردم را می‌دیدیم با احساس متفاوتی مواجه می‌شدیم آمریکا فرمانده ما را شهید کرده بود و اخطار داده بود اگر عکس‌العمل نشان دهید،۵۲ نقطه از کشور ایران را می‌زنیم چه با تلفات چه بی‌تلفات.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: از یک طرف تحت فشار با سرعت عمل باید اقدام متقابل را چسبیده به حادثه انجام می‌دادیم. آمریکا آمده بود نشان دهد مسیر تقابل ما با او یکسویه است؛ او می‌زند ما پاسخ نمی‌دهیم.  این منطق قدرت‌هاست؛ قدرت‌ها هر گاه مقابل خود مقاومتی نبینند خطوط فشار را گسترش می‌دهند این تجریه  ما و واقعیت تاریخ است.

وی ادامه داد: ما باید به سرعت پاسخ می‌دادیم  در عین حال دشمن می‌گفت عکس‌العمل سنگین نشان می‌دهد در اینکه باید عکس‌العملمان مقتدرانه می‌بود هیچ گزینه دیگری نداشتیم غیر از آن اگر انجام می‌شد به ادامه این رفتار به مقیاس وسیع تا رسیدن به جنگ گسترده مسیر دیگری نمی‌ماند.

یکی توفق اطلاعاتی بود. ما باید تعیین می‌کردیم کجا را، چقدر و با چه شدتی بزنیم. دوم توفق فناوری بود که آن چه را پرواز می‌دادیم آسیب نبیند و سالم به مقصد برسد. اندازه آن هم باید با مقیاس عمل آمریکا تناسب داشته باشد؛ چراکه او شهید ما قاسم سلیمانی را شهید کرده بود و همچنین باید قبل از تدفین شهیدمان این اتفاق می‌افتاد.

وی در ادامه یادآور شد: اینها همه عناصر اصلی قدرتند. یعنی وقتی این عناصر وجود دارد یک ملت، هویت، حیات، عزت، اقتدار، موجودیت و احترام دارد و سرافکنده نیست. ملتی که سرفراز است، زنده است. ما باید یک موجی از سرزندگی جدید در جامعه ایجاد می‌کردیم تا تراز بین‌المللی نظام‌مان دوباره ارتفاع می‌گرفت. ما نمی‌توانیم زیر سقف ارتفاع شایسته نظام‌مان در جهان زندگی کنیم.

سلامی با تاکید بر اینکه ما بزرگ هستیم، عنوان کرد: برای این عملیات طراحی‌ها باید دقیق انجام می‌شد. غلبه بر آمریکا از نظر فناوری و تکنولوژی صورت می‌گرفت، چون این یک نبرد تکنولوژیک، تاکتیکی و استراتژیک بود. آمریکا نباید موشک‌های ما را می‌زد و اگر موشک‌ها به هدف نمی‌رسید دقیق نبود یا ویران نمی‌کرد می‌دانید چه اتفاقی می‌افتاد؟

وی در ادامه تاکید کرد: ما باید اطلاعاتی از نقاط هدف به دست می‌آوردیم. جنگ با آمریکا در میدان تکنولوژیک جنگ نقطه‌هاست نه مساحات. بعد از آن به‌گونه‌ای باید عمل می‌کردیم که تصور دشمن را در عکس‌العمل فرو می‌نشاندیم. ما باید با شکل‌دهی به واقعیت‌های سخت او را روی زمین متوقف می‌کردیم و این دشوارترین کار به نظر می‌رسید.

فرمانده کل سپاه همچنین تصریح کرد: قسم می‌خورم فرماندهانی که در این عملیات نقش داشتند در چند شبانه‌روز شاید برای یک ساعت نخوابیدند و اگر هم ساعتی خوابیدند این خواب توأم با دغدغه فراوان بود نه نگرانی. ما می‌خواهیم از یک جنگ بزرگ با یک جنگ جلوگیری کنیم و این تنها راه ماست.

وی در ادامه اظهار کرد: ما باید غافل‌گیر می‌کردیم و دشمن را فریب می‌دادیم و برای واکنش متقابل آماده می‌شدیم. لحظه‌ای جای ما بنشینید و بگویید پایگاه آمریکایی را می‌زنم در حالی که او گفته ۵۲ نقطه ایران را می‌زنم و عکس‌العمل نشان می‌دهم. در این حال شما چه می‌کنید؟

سلامی همچنین بیان کرد: قرار بود به یک جنگ ناشناخته قدم بگذاریم و می‌خواستیم برای اولین بار با آمریکا رودررو شویم. این شجاعانه‌ترین، حکیمانه‌ترین و الهی‌ترین تصمیم تاریخ ایران است که بر پایه منطق، تدبیر، تفکر و قدرت استوار است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این عملیات خاطرنشان کرد: ما از روز جمعه تا شب چهارشنبه همه چیز را آماده کردیم. فکر کنید که باید زیر رصد قوی‌ترین قدرت اطلاعاتی عالم شما سامانه‌ها را گسترش دهید و جابه‌جا کنید و به این دلیل ما برای چندین مرحله جنگ با احتمال گسترش دامنه به صورت دقیق برنامه‌ریزی کردیم.

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه از دید ما هیچ چیز هنوز تمام نشده است، افزود: ما به خدا تکیه کرده‌ایم و این عملیات بزرگ انجام شد. شب عملیات هم چون می‌گفتیم انتقام می‌گیریم و وقتی من به عنوان یک فرمانده نظامی این موضوع را اعلام کردم این مشخص بود که تمام سیستم‌های پروازی، پدافندی و جنگ الکترونیک روی آسمان بود. یعنی آمریکایی‌ها تمام قد آماده بودند.

وی با بیان اینکه انتخاب هدف خیلی مهم بود، یادآور شد: ما ابتدا پایگاه التاجی را انتخاب کردیم ولی چون نزدیک بغداد بود هدف را تغییر دادیم. اتفاقاً دشمن هم خیلی از نقاط را تخلیه کرد و به پایگاهی منتقل کرد که ما در تغییر هدف آن را انتخاب کردیم یعنی عین الأسد در ۱۶۰ کیلومتری بغداد.

سلامی در ادامه تاکید کرد: ما این بار بر مبنای گرفتن تلفات انسانی هدف‌گذاری نکردیم و واقعا هدف ما کشتن سربازان دشمن نبود و اهمیتی نداشت. آنجا تجهیزات راهبردی دشمن مثل بالگردهای بلک هاوک، آپاچی‌ها، پهپادهای اوکیو۹ و غیره در آشیانه‌ها و سوله‌های متعدد نگهداری می‌شدند ولی باید نقطه به نقطه زده می‌شد.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: عملیات ما بر مبنای تاثیر بود. آن چیزی که توازن را برقرار می کرد، نفس عملیات بود. اینکه ایران در فضایی که آمریکا به عکس العمل سنگین تهدید کرده است، شجاعانه عمل می کند.

وی افزود: این حس قدرت است. اینجا آن برابری است. شکستن یک اعتبار جهانی و خرد کردن و مچاله کردن آن حس قدرت است. تخریب های فیزیکی فقط برای این بود که ما بگوییم آنقدر برتری داریم که هر نقطه ای را بخواهیم می زنیم. این اتفاق افتاد. شما در توضیحات سردار حاجی زاده مقایسه قبل و بعد از حمله را کاملا مشاهده کردید. ما هر کجا را نشانه گرفته‌ایم، زدیم. من به شما می گویم موشک کروز دقیق است و وقتی دقت دارد، کسی شک نمی‌کند؛ اما موشک بالستیک وقتی نقطه زن می شود به این معنی است که به انتهای تکنولوژی دست یافته ایم.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه این توفق را ما پیدا کردیم. ما توفق فناوری پیدا کردیم که آمریکایی ها نتوانستند هیچ یک از موشک ها را هدف قرار دهند، افزود: تمامی موشک های ما، به استثنای دو موشک که به صورت طبیعی قبل از رسیدن به سرزمین عراق در ایران اصطلاحا فیل کرد، بقیه موشک ها بدون هیچ آسیب وارد شده، به اهداف اصابت کردند. اینکه بعدا رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که هیچ فرد یا تجهیزاتی آسیبی ندیده است، طبیعی بود. هر کسی برای عقب نشینی و خروج نیازمند یک مفر است.

سردار سلامی تصریح کرد: اما این واقیت ها قابل کتمان نیست. بعد از آن ما به یک جنگ الکترونیک دست زدیم. می دانید که جنگ الکترونیک مدرن ترین جنگ امروزی است و زمانی که این کار را شروع کردیم، همه پرنده های آمریکایی ناپدید شدند.

سلامی با اشاره به حادثه رخ داده برای هواپیمای اوکراینی تاکید کرد: قبل از اینکه متوجه شویم موشک ما هواپیما را زده سقوط هواپیما ما را تلخ‌کام کرده بود. ما در آن زمان در بالاترین سطح آماده‌باش بودیم. این برادر ما در بالاترین حد آمادگی قرار داشت خبر پرواز کروزها به او داده شده بود و ارتباط او قطع شده بود با همان تصور روی صفحه رادار به یقین رسیده بود، این تهدید است و جدی است و موقعیت پرواز هواپیما طوری بود که نزدیک شونده تلقی می‌شد این فضا فضای جنگی است به این فرد خبر رسیده و او اقدام به شلیک می‌کند و تصور می‌کند کروزی را منهدم کرده است.

وی با بیان اینکه برادران ما از همزمانی شلیک و سقوط هواپیما مشکوک شدند، گفت: خدا گواه است خودمان منشأ این فرضیه شدیم که ممکن است موشک ما اصابت کرده باشد اگر خودمان مبدا شکل‌گیری این فرضیه نبودیم هیچ کس نمی‌توانست متوجه قضیه شود، به چیزی دست نزدیم نه جا به جایی قطعات و برهم زدن صحنه نه جابه جایی سامانه را داشتیم و نه گراف های راداری. سردار حاجی زاده هنوز در منطقه بود ما هم کل صحنه را از خلیج فارس تا آنجا اداره می‌کردیم که اگر لازم بود درگیر شویم به ما خبر رسید که مشکوکیم گفتیم بیشتر بررسی کنید چون تردید جدی وجود داشت.

سلامی ادامه داد: تصور این بود که چون هواپیما در ابتدای حرکت و پر از سوخت بوده اگر موشک پدافندی به آن بخورد منفجر و مشتعل می‌شود. در حالی که تصاور نشان می‌داد موتور و بال آتش گرفته و آرام در حال سقوط کرد. کسی تصور نمی‌کرد موشکی به هواپیما اصابت کرده باشد. برادران ما که این شلیک را انجام می‌دهند، نه براساس معاینه چشمی، بلکه براساس صفحات رادار و دید الکترونیک قضایا را تحلیل می‌کنند وقتی به هدف می‌خورد تصورش این است که کروز است. ما بررسی‌های بیشتری انجام دادیم و احتمال اثبات این فرضیه بیشتر می‌شد اما واقعا تا غروب چهارشنبه هرگز به اطمینان نرسیدیم ولی احساس می‌کردیم این فرضیه غلبه پیدا می‌کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران اضافه کرد: ستاد کل نیروهای مسلح تیمی از متخصصین را صورت‌بندی کرد. ما متخصصین خود را در اختیارشان قرار دادیم و آنها ماجرا را از همه زوایا از جمله شاهدان عینی، اپراتورهای سامانه و حضور میدانی در نقطه سقوط و مشاهده همه قطعات بررسی کردند. ما حتی این کار را هم نکردیم که قطعات را برای تست به آزمایشگاه ببریم و نتیجه بگیریم که آیا مواد منفجره وجود دارد و یا ترکشی از جنس سامانه است. این بررسی‌ها هفته‌ها طول می‌کشید. در جهان هواپیماها که سقوط می‌کنند هفته‌ها و گاهی ماه‌ها، سال‌ها و گاهی تا ابد نتایج طول می‌شد تا اعلام کنند حتی جعبه سیاه هم بازخوانی نشد یعنی اگر می‌خواستیم همه چیز را بررسی کنیم شاید هفته‌ها به طول می‌انجامید.

وی یادآور شد: ما در عرض یکی دو روز به اتقان رسیدیم و فضا را برای بررسی کامل نبستیم. خودمان به اثبات مساله کمک کردیم چون حادثه بزرگی بود تا بالاخره تیم کارشناسی به نتیجه رسید در اثر خطاهایی که صورت گرفته هواپیما سقوط کرده و شروع به تنظیم بیانیه و اطلاع‌رسانی برای مردم کردیم. در حالی که فرمانده ما در جنگ بود و ما در این میدان قرار داشتیم و همین الان هم معرکه را پایان یافته تلقی نکردیم.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما در جنگ با آمریکا بوده و هستیم و خود را سرباز و فدایی ملت، می‌دانیم، اظهار داشت: خدای بزرگ را به شهادت می گیرم که دوست داشتم داخل این هواپیما بودم و با آن بمیرم ولی شاهد این ماجرای غم انگیز نباشیم. همه میدانیم که سپاه یک بار کامل شهید شده، من جان فرزندانم را گواه میگیرم که هیچ آرزویی جز اینکه با برادرانم به پای این ملت تکه تکه و قربانی شویم نداریم. می‌دانید که آدم تا کسی را به اندازه خانواده خود دوست نداشته باشد، حاضر نیست برای آن فدا شود و به خدا سوگند اینها همه خانواده و فرزندان ما بودند، مادران و پدران و برادران ما بودند، هیچوقت در طول عمرم اینقدر شرمنده نبودم.

وی با بیان اینکه ما خطا کردیم و تعدادی از هموطنان در اثر خطای ما به شهادت رسیدند، اما غیرعمد بوده و شرمنده هستیم و جبران می کنیم، گفت: اجازه نمیدهیم یک نفر از مردم ما کوچکترین آسیبی ببیند، ما محکم و استوار هستیم، زانو نمیزنیم و مطمئن باشید تا ما هستیم اجازه نخواهیم داد تار مویی از سر مردم ما کم شود.

سرلشکر سلامی تاکید کرد: باور کنید شاید در این یک هفته شاید ده دقیقه تلویزیون ندیده باشیم که اصلا بفهمیم چه اتفاقاتی در حال افتادن است و فقط در عین حالی که این حادثه را مدیریت می کردیم، به این فکر می کردیم که اگر اتفاقی افتاد چگونه عمل کنیم.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما برای این حادثه مصمم تر شدیم به هر شکل جبران کنیم، عنوان کرد: داستان رجزخوانی آمریکا برای ایران تمام شده است، ایران بلند شده و سر بر افراشته و همه جهان قدرت ایران را می بینند.

وی با اشاره به ایرادات وارده در موضوع اطلاع رسانی این حادثه، اظهار داشت: عزیزان هواپیمایی کشوری با معیارهای خود در حال بررسی بودند، آنها افراد صادقی بودند. ما وقتی یقین پیدا کردیم اطلاع رسانی کردیم با این حال حاضریم هر تصمیمی هرچه که باشد را بپذیریم و تسلیم به اراده ملت عزیز و بزرگ ملت ایران هستیم.

سرلشکر سلامی عنوان کرد: خانواده جانباختگان را خانواده خودمان می‌دانیم و همه سپاه ها را در تهران و استان ها بسیج کردیم تا فرماندهان ما با افراد محلی به این عزیزان سرکشی کنند و تلاش می کنیم مراسم این عزیزان در شان شهدا برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز