خبرگزاری کار ایران

تاجرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

رفتار بخشی از حاکمیت انسجام ملی و اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند/ رسانه‌ها با بحران مشروعیت مواجه شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۸۰۷

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نه تنها در مجموعه حاکمیت سعی کرده‌ایم که یا اطلاع‌رسانی انجام نداده یا ناقص انجام دهیم بلکه رسانه‌های مستقل را مجبور به یک سری گفتارهایی می‌کنیمدر همین راستا امروز علاوه بر اینکه حاکمیت با بحران اعتماد مواجه شده رسانه‌ها هم با بحران مشروعیت دست به گریبانند.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به حادثه مربوط به هواپیمای ایران- اوکراین و حواشی پس از آن، در خصوص ضربه وارد شده به اعتماد عمومی و اعتراض مردم به این موضوع که چرا اطلاعات اعلام شده به آنها در سه روز اول فاقد صداقت بوده است، گفت: اتفاقی که رخ داده به نوعی محل ظهور یک اندیشه‌ای بود که سال‌ها بر رفتار و شیوه حکمرانی ما حاکم بوده؛ متاسفانه احساس می‌شود که نه تنها مردم به طور شفاف در جریان بسیاری از مسائل نیستند بلکه این اتفاق نشان داد برخی بخش‌های مسئول در حاکمیت نیز نسبت به تمامی موارد مربوط به خود در جریان قرار نمی‌گیرند. 

وی با تاکید بر اینکه این مساله به شدت می‌تواند اعتماد عمومی را خدشه‌دار کند، ادامه داد: این موضوع هم نشان دهنده این است که علاوه بر اینکه در درون حاکمیت رفتار صادقانه‌ای صورت نمی‌گیرد، شاهد نوعی از هم گسیختگی در اجزای مختلف هستیم که باعث می‌شود مقام‌های هواپیمایی کشوری با حضور در رسانه‌ها با اطمینان اعلام کنند که امکان وقوع اتفاقی همچون هدف گرفتن هواپیمای مسافربری توسط پدافند امکان ندارد و بعد از مشخص شدن حقیقت، این نهادها مورد انتقاد قرار می‌گیرند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: فکر می‌کنم امروز اصلی‌ترین عامل در به وجود آمدن این مشکل این است که بخشی از حاکمیت ولو با نیت خوب سعی می‌کنند که برای حفظ نظام جمهوری اسلامی و حفظ امنیت و انسجام ملی رفتارهایی را از خود بروز دهند که نه تنها کمکی به انسجام ملی و امنیت کشور نمی‌کند بلکه با از دست رفتن اعتماد عمومی، به شدت این دو مولفه را دچار خدشه می‌کند.  

وی افزود: برای کشوری که داعیه استقلال دارد تنها تکیه‌گاه، مردم هستند و اگر اعتماد آنها از حاکمیت سلب شود و همراهی نکنند، شاهد خواهیم بود که دولت و حاکمیت تضعیف شده و دشمنان در چنین حالتی بسیار جدی‌تر می‌توانند تهدیدی برای کشور محسوب شوند. 

تاجرنیا گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که رسانه‌های خارج از کشور در بین مردم از وجاهت بیشتری نسبت به مسئولان برخوردار شده‌اند؛ ما نه تنها در مجموعه حاکمیت سعی کرده‌ایم که یا اطلاع‌رسانی انجام نداده یا ناقص انجام دهیم بلکه رسانه‌های مستقل را مجبور به یک سری گفتارهایی می‌کنیم که امروز نه تنها حاکمیت با بحران اعتماد مواجه شده بلکه رسانه‌ها هم با بحران مشروعیت مواجه هستند. 

وی ادامه داد: این مساله در درازمدت جامعه و حاکمیت را از پشتوانه اصلی خود که مردم هستند خالی می‌کند و در چنین شرایطی خیلی از کشورها به خود اجازه خواهند داد که در مسائل داخلی ما دخالت کنند. قطعا اگر نگاهی به بهار عربی بیندازیم به خوبی این مسیر را مشاهده خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز